Detta skrev en i en facebook grupp för Ioniq tidigare idagnek0 skrev:De som äger Leafen klagar på service prisetvigge50 skrev:Frågan är om man ska ta allt som skrivs här ordagrant som du eller om man ska ta det med lite nypa salt som normalt?nek0 skrev:Fakta fel har du här på forumet i överflod
Service på elbilar är mycket billigare ----- läste att teslas kostar ca 7000kr
Service behövs inte ------ direkt lögn
Alla kan köpa elbil - ------ alla kan inte köpa mat för dagen
Man laddar snabbare än man tankar fossilare ------ detta vill jag se
Det är inga problem med långresor man måste ändå äta ------ alla är inte bebisar som äter varannan timme
De finns hur mycket som helst positivt med elbilar och ändå håller man på med sånt trams
Service för elbilar borde i många fall vara billigare och är det också men med undantag Tesla, vilket jag inte vet hur många gånger det skrivits här inne eller har du missat det?
Även om Tesla har service så gäller samtliga garantier även om du inte servar, gäller samma sak med en BMW som inte har blivit servad?
Om du tar upp att folk här ljuger för att de påstår att det går snabbare att ladda
Det finns många här som inte har elbil så jag har svårt att se att detta skulle vara sanning, det kanske har sagts att många skulle klara sig med elbil även om de idag inte är beredda att ta klivet att köpa en men att alla kan köpa en elbil är det nog ingen som säger.
Än en gång har du tagit en del av en mening från en lång diskussion, de har funnits trådar om att ifall du räknar tiden du lägger på ett år på att tanka en fossilbil mot tiden du lägger på att ladda en elbil så kan det bil kortare beroende på hur du kör och laddar just för att stor del av laddningen sker över natten. Men om du ska räkna på en lång resa så är det nog ingen här som säger att du laddningen går snabbare än tankning av en fossilbil.
Det argumentet användas mest till de som påstår att en elbil måste klar 100 mil på en laddning, även om få säger att det är optimalt att ladda varannan timme så är kanske 8 timmar i sträck utan stopp kanske inte optimalt ur säkerhetssynpunkt?
Vad säger bilförsäkringen om motorn rasar utanför garanti tiden om man inte servar bilen?
Hur du än kör så laddar du aldrig snabbare än man tankar bensin/diesel.Speciellt inte på vinter och det är 5-6 månader i Sverige.
Alla kan ha eller alla kan köpa tolkar jag som samma.
Köra utan stopp i 8 timmar är dumt men stanna varannan timme och ladda en timme är inte optimalt heller.
Då få behåller bilen över 8 år och många tillverkare har garantier på runt 8 år så vet jag faktiskt inte hur försäkringen ställer sig, ska ett försäkringsbolag efter att bilen rasat kolla upp hur servicen har varit flera år tidigare?Bokade första service idag. 914 kr. Det känns bra att köra elbil.
Jag sa inte att en tankning av bensinbilen tar längre tid än att ladda en elbil, men när de flesta laddar över natten så räknat på ett år så kanske de lägger mindre tid på laddningen än tankning. Precis det som diskuterats här på forumet. Om du själv har valt att misstolka det som skrivits här eller bara dragit ut en mening från en lång diskussion för att påstå att vi ljuger vet jag inte men på det sättet kan du nog få vem som helst att "ljuga".
Okej, ja det kan man så klart tolka olika men skriver folk här ordagrant att alla kan ha elbil eller syftar de kanske på att de flesta som har bil idag borde kunna byta till elbil. Än en gång tror jag de flesta här är väl medvetna om att ekonomin sätter stopp för många utan det utgår mer från vad som är praktiskt möjligt bortsett från ekonomin.
Som sagt, lite större batterier och snabbare laddare hade helt klart varit en fördel.