Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.Geni87 skrev:Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.Laban skrev:Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.Geni87 skrev:Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort.
Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.
Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.
Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Bland Sveriges största i Oxelösund?LarsL skrev:10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Skulle säga världens största i så fall, men det kanske är att förhäva sig.bylund skrev:Bland Sveriges största i Oxelösund?LarsL skrev:10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Re: Artikel i media
Låter rimligt de du säger och de låter som du har ganska bra koll på de, kanske så att du jobbar hos någon biltillverkare nära där du borGeni87 skrev:Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.Laban skrev:Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.Geni87 skrev:Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort.
Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.
Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.
Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Självklart bra men snacka om fel att de skulle vara en stor laddplats... Lödde har 14 SUC (om jag minns rätt) och 2 vanliga snabbladdare på samma plats.Bjelke skrev:
Hos min tidigare arbetsgivare i Lund hade vi laddplatser, minns inte exakt hur många men jag vet man byggde ut snabbt och där var nog ett 10 tal redan när jag slutade där för ca 3 år sedan så de är säkert fler platser idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
"experten" är verksam i ett bolag som sysslar med:Remuz skrev:TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Som Tibor redan konstaterat http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/ så har snittförbrukningen sjunkit med 2500kwh senaste 18 åren. Vad kan en elbil ha för snittförbrukning? 180w? Det ger nästan 1400 mil per år - och i snitt kör vi 1200 mil per år.Verksamheten ska vara av sådan art, att den främjar en breddning och förfining av elektronikens användning. Därmed avses väsentligen projektering, konstruktion, tillverkning, installation, idrifttagning och service av i första hand industriella system, men dessutom avses forskning och utveckling som uppfyller det nämnda målet. Därmed förenlig verksamhet inbegrips.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".Remuz skrev:TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Re: Artikel i media
De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
I sakfrågan så är han ingen akademiker: https://www.allabolag.se/5563636108/verksamhet - han kränger prylar som ska lösa ett problem som inte finns.TiborBlomhall skrev:Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".Remuz skrev:TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Då tror jag nog mer att alla ute-spa'n är ett större hot mot elnätet (för att greppa en annan orelaterat sak för att flytta fokus från elbilen)
Re: Artikel i media
https://alfresco.vgregion.se/alfresco/s ... guest=trueRemuz skrev:De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
Han verkar tro att vi laddar var vi än står parkerade, hela tiden?
Re: Artikel i media
Skönt att höraRemuz skrev:TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Re: Artikel i media
Jo, det är sjukt många som vill sno åt sig av den kaka som uppstår när energin till bilarna blir billigare, kolla bara på alla laddbox-nasare som hägrar fritt med skrämselpropaganda. Och det kommer bli betydligt värre.dstr skrev:I sakfrågan så är han ingen akademiker: https://www.allabolag.se/5563636108/verksamhet - han kränger prylar som ska lösa ett problem som inte finns.
Re: Artikel i media
Dom har ju räknat bord sig i den här artikeln: https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-e ... ar-6895429
I bilden så står det att 3-fas 16A drar 22kw. 0o
I bilden så står det att 3-fas 16A drar 22kw. 0o
Re: Artikel i media
Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?
TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren!
TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren!
Re: Artikel i media
Vi behöver inte heller så mycket av den där energislukande industrin i Stenungsund eller lastbilar som kör bränsle kors och tvärs. Jag tror att de inte räknar med hur mycket energi som elbilar behöver utan antar att alla bilar behöver ladda rätt så kontinuerligt.dstr skrev:Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?
TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren!
Vad skulle hända om alla Sveriges bensinpumpar körde på full effekt samtidigt?
Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Hälsa honom att fokusera på utespa'n eller induktionsspisar för att kränga sin produkt - inte elbilar.Svenssons skrev:Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
Re: Artikel i media
Kemiindustrin i Stenungsund tillverkar väl främst råmaterial till olika plaster, färg osv? Lär ju fortfarande behövas. Raffinaderierna i Lysekil och GBG lär ju inte behövas på sikt dock.Svenssons skrev:Vi behöver inte heller så mycket av den där energislukande industrin i Stenungsund eller lastbilar som kör bränsle kors och tvärs. Jag tror att de inte räknar med hur mycket energi som elbilar behöver utan antar att alla bilar behöver ladda rätt så kontinuerligt.dstr skrev:Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?
TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren!
Vad skulle hända om alla Sveriges bensinpumpar körde på full effekt samtidigt?
Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
Re: Artikel i media
jag tycker det är så löjligt att alla artiklar om elbilar har något i stil med "tesla killer" eller liknande. Nu är det Di som skriver om alla som ska "knäcka" Tesla. Ingen som skriver att så fort BMW kommer ut med en ny modell så kommer Audi att knäckas.
https://weekend.di.se/bil/elbilsracet-hardnar
tyvärr har jag inte abonemang, så jag kan inte se om titeln stämmer med texten, men det är ingen bra början iaf.
https://weekend.di.se/bil/elbilsracet-hardnar
tyvärr har jag inte abonemang, så jag kan inte se om titeln stämmer med texten, men det är ingen bra början iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Artikel i media
Likna det med iPhone. Media har publicerat ett antal iPhone-killers genom tiderna.
Re: Artikel i media
Man kan hoppas på Kalifornien börjar stämma alla fuskande bilföretag så kan man börja kalla detta CA diseldödarenHelectriC skrev:jag tycker det är så löjligt att alla artiklar om elbilar har något i stil med "tesla killer" eller liknande. Nu är det Di som skriver om alla som ska "knäcka" Tesla. Ingen som skriver att så fort BMW kommer ut med en ny modell så kommer Audi att knäckas.
https://weekend.di.se/bil/elbilsracet-hardnar
tyvärr har jag inte abonemang, så jag kan inte se om titeln stämmer med texten, men det är ingen bra början iaf.
Re: Artikel i media
BMW says EV mass production is not viable
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.
"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.
The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.
BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.
In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.
Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.
It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.
Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
ms 76132 "Eleamore"