Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av HelectriC »

Alla mina ”problemställen” på väg från jobbet har nu helt ersatts med perfekt AP-körning. Stor förbättring :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av e5m1r »

Kulingen skrev:
Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Kan vara kartor också kommer bara meddelande mär de installerats
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Leo »

Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.

Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Kulingen skrev:
Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Kan vara kartor också kommer bara meddelande mär de installerats
Fick nya kartor för 2 månader sedan men klart det kan ju vara nya igen
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.

Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Då är ju frågan hur den helt självkörande bilen med det tillvalet skal ta sig fram? Aldrig byta fil? :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av helix »

Leo skrev:
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.

Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.

Verkar dock som sidokamerorna kan se 100m bakåt. Återstår såklart att se om Tesla Vision med hjälp av kameror/mjukvara kan klara sig utan radar bakåt. AP-processorn är ju ganska kraftfull och med neurala nätverk/objektidentifiering går det kanske att uppnå samma effekt.
Bild
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av vigge50 »

helix skrev:
Leo skrev:
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.

Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.

Verkar dock som sidokamerorna kan se 100m bakåt. Återstår såklart att se om Tesla Vision med hjälp av kameror/mjukvara kan klara sig utan radar bakåt. AP-processorn är ju ganska kraftfull och med neurala nätverk/objektidentifiering går det kanske att uppnå samma effekt.
Bild
Ja, de kamrorna vid blinkern kommer användas vid filbyten men frågan är om de är aktiva ännu.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Leo »

Frågan är ju om kamerorna räcker till om tex ett utryckningsfordon kommer i full fart bakifrån, eller in på en motorvägspåfart snett från sidan, eller på tex autobahn?

Är själv tveksam till att hårdvaran (sensoruppsättningen) räcker till på dagens Tesla för ”självkörning” med tanke på dessa begränsningar.

Tror inte att det räcker med 100m sikt bakåt för att göra filbyten säkert med snabbt upphinnande trafik.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Soja86 »

Jag har fått den senaste uppdateringen men har inte autopilot. Dock kolitionsvarande teslan för första gången sen jag fick den, sammanträffande? En bil som skulle svänga framför mig körde långsamt så jag närmade mig snabbt, ett varningsljud hördes och bilen framför blev röd på instrumentpanelen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Legato »

Jaaaa! Där kom den!

Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.

Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar! 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Jaaaa! Där kom den!

Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.

Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar! 8-)
Det är snart bara jag som inte fått någon ny version, suck jag som brukar få snabbt annars
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av vigge50 »

Andrej Karpathy som är ansvarig för AI på Tesla skrev följande på twitter.
It's very rewarding to watch the early feedback on our latest Autopilot update: https://electrek.co/2018/03/16/tesla-au ... ve-videos/ … a result of a fairly extensive rewrite. Working hard to get more of it polished and out there!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av vigge50 »

Om vi kollar på Teslafi så har 50,6% av alla bilar med AP2 fått 10.4 och 42,9% av alla bilar med AP2.5 så de verkar verkligen trycka ut denna uppdateringen.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av tias »

AP 2.5 har radar bakåt om jag inte missminner mig...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av HelectriC »

tias skrev:
AP 2.5 har radar bakåt om jag inte missminner mig...
Nej, tror inte 2.0 och 2.5 har annorlunda hårdvara bakåt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av tias »

Fick för mig det, men kanske var önsketänkande :roll:
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Generalbogge »

Grabben är besviken. I senaste versionen 2018.10.4 så har maxnivån i equalizern sänkts till 8 ifrån tidigare 12. Vet inte om de bara gjort om antalet steg, så att 8 och 12 är samma, men sonen tycker att basen inte är lika kraftfull på maxnivån nu, jämfört med versionen innan. Någon annan som reflekterat över detta?
DSC_0017.JPG
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av oscfor »

Machris skrev:
oscfor skrev:
Eller så kan man inte skynda på uppdateringar utan de är helt styrda av TEsla. Vilket jag finner ganska troligt. Om man tittar på statistiken hos Telsafi ser man tydligt hur stor andel av deras flotta som uppdateras. Vissa uppdateringar går till i det närmaste hela flottan, andra går till beta-testare (ojämna) och vissa går till en mindre del av användarna.
Vad skulle vara anledning till att bara köra ut vissa uppdateringar till en liten del av användarna? Alla behöver väl uppdateras?
Man vill inte riskera hela flottan. Samt att man för testversioner inte behöver så många testare. Att alla inte får alla uppdateringar är glasklart. Skillnaden mellan de stora, allmänna uppdateringarna, typ 2018.6.X och de mindre, 2017.50.X är enorm i ”take rate”.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Om vi kollar på Teslafi så har 50,6% av alla bilar med AP2 fått 10.4 och 42,9% av alla bilar med AP2.5 så de verkar verkligen trycka ut denna uppdateringen.
Så nu får vi med AP1 eller äldre inte ens några vanliga
uppdateringar längre :(
:lol:
Nu är pre-AP2-bilarna dödade, bara att skicka på skroten eller nån gammal lada, no more updates 4 U lixom :P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av Yxel »

Det finns förfiningar att göra i AP1 också tycker jag. Som att den hittar linjer snabbare, klarar krön, smidigare filbyten, så jag hoppas verkligen inte de slutar utveckla den.
Även om chansen är rätt stor att det sitter en stackare i något dammigt hörn som programmerar AP1.

Hur ser hårdvaran ut i AP1? Radar och kamera framåt, men hur är det med sidorna?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av bylund »

Generalbogge skrev:
Grabben är besviken. I senaste versionen 2018.10.4 så har maxnivån i equalizern sänkts till 8 ifrån tidigare 12. Vet inte om de bara gjort om antalet steg, så att 8 och 12 är samma, men sonen tycker att basen inte är lika kraftfull på maxnivån nu, jämfört med versionen innan. Någon annan som reflekterat över detta?
Märkligt, den borde ju rimligen gå till 11 för maximalt ljud.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av OfarligTesla »

Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av dstr »

OfarligTesla skrev:
Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?
Min spaning är att det bara gagnat de med 2.1/2.5-hårdvaran.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Senaste version 2018.11

Inlägg av OfarligTesla »

dstr skrev:
OfarligTesla skrev:
Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?
Min spaning är att det bara gagnat de med 2.1/2.5-hårdvaran.
Japp, tänkte försöka få ett hum om hur stor skillnad det egentligen gör. Amerikanerna har ju hyllat det och de filmer som kommit har ju visat en rätt snabb enhet, däremot är ju amerikaner lite väl extrema i hur bra eller dåligt något är så tänkte man kanske kunde få lite mer nyanserade åsikter här.
Skriv svar