Uber testbil dödar fotgängare :-(
Moderator: Redaktion
Uber testbil dödar fotgängare :-(
Tråkig historie såklart, men nu startar nog drevet mot självkörande biler
https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-business
https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-business
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
ouuuuu, det där är inte bra...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Problemet med självkörande bilar kommer ju oftast att vara kopplat till övriga dårar i världen.
Även om några bilar blir självkörande, så kommer ju resterande bilpark var analog - en 740 med ett fyllo i tar ju ingen hänsyn.
Tillsammans med barn, cyklister, vägbulor, snö, slask, hantverkare, flygbussar..
Även om några bilar blir självkörande, så kommer ju resterande bilpark var analog - en 740 med ett fyllo i tar ju ingen hänsyn.
Tillsammans med barn, cyklister, vägbulor, snö, slask, hantverkare, flygbussar..
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Vad menas med ”outside of a crosswalk”? Ingen bil kan ju stanna om en cyklist cyklar ut rakt framför. Men en autonom bil har nästan ingen reaktionssträcka.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Inte så mycket idé att spekulera utan fakta.
...så jag spekulerar givetvis utan fakta. Om det var så att hon plötsligt klev rakt ut i gatan så kan bilen naturligtvis inte lastas för det. Om det däremot var så att hon korsade gatan på fel ställe men klart synligt för bilarna och bilens algoritm bara var dålig på att upptäcka fotgängare som inte går på övergångsställen, då kan det vara bilens fel. En självkörande bil måste kunna hantera sånt. Det händer ju rätt ofta att folk tar lite genvägar i trafiken, går mot rött osv, och för en mänsklig förare är det då oftast bara att släppa en aning på gasen och kanske muttra lite argt så löser sig situationen. En självkörande bil måste kunna göra detsamma.
En annan tänkbar felorsak är om bilen inte uppmärksammar att den kört på någon och därför inte stannar utan fortsätter att köra över personen.
Ska bli intressant att läsa rapporten sen. Men sjukt tråkigt naturligtvis, är aldrig kul att råka ut för dödsolyckor och det blir särskilt jobbigt för offrets familj med den extra uppmärksamhet som lär bli fallet här.
...så jag spekulerar givetvis utan fakta. Om det var så att hon plötsligt klev rakt ut i gatan så kan bilen naturligtvis inte lastas för det. Om det däremot var så att hon korsade gatan på fel ställe men klart synligt för bilarna och bilens algoritm bara var dålig på att upptäcka fotgängare som inte går på övergångsställen, då kan det vara bilens fel. En självkörande bil måste kunna hantera sånt. Det händer ju rätt ofta att folk tar lite genvägar i trafiken, går mot rött osv, och för en mänsklig förare är det då oftast bara att släppa en aning på gasen och kanske muttra lite argt så löser sig situationen. En självkörande bil måste kunna göra detsamma.
En annan tänkbar felorsak är om bilen inte uppmärksammar att den kört på någon och därför inte stannar utan fortsätter att köra över personen.
Ska bli intressant att läsa rapporten sen. Men sjukt tråkigt naturligtvis, är aldrig kul att råka ut för dödsolyckor och det blir särskilt jobbigt för offrets familj med den extra uppmärksamhet som lär bli fallet här.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Lite annan information från electrek. Verkar som att kvinnan gick över på ett övergångsställe ledande en cykel. Måste säga att det är riktigt dåligt om bilen inte kan hantera övergångsställen. Tydligen samma bolag som inte lyckades stoppa vid rött heller... kanske dags för en paus?
https://electrek.co/2018/03/19/uber-sel ... sh-police/
https://electrek.co/2018/03/19/uber-sel ... sh-police/
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Lite konstigt att föraren inte tog över. Antingen sov hen eller så var det en inte helt lätt situation att hantera. Hur som helst borde ju föraren vara den som hålls ansvarig?
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
+1Beigler skrev:Lite konstigt att föraren inte tog över. Antingen sov hen eller så var det en inte helt lätt situation att hantera. Hur som helst borde ju föraren vara den som hålls ansvarig?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Tycker inte det är konstigt. Om bilen kört perfekt hundratals timmar så går nog uppmärksamheten ned hos en andel av förarna.Beigler skrev:Lite konstigt att föraren inte tog över. Antingen sov hen eller så var det en inte helt lätt situation att hantera. Hur som helst borde ju föraren vara den som hålls ansvarig?
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Electrek har nog en dålig dagLarsL skrev:Lite annan information från electrek. Verkar som att kvinnan gick över på ett övergångsställe ledande en cykel. Måste säga att det är riktigt dåligt om bilen inte kan hantera övergångsställen. Tydligen samma bolag som inte lyckades stoppa vid rött heller... kanske dags för en paus?
https://electrek.co/2018/03/19/uber-sel ... sh-police/
Först och främst så var det kl 22 alltså inte tidigt på morgonen som de säger....
Sen ör det annat som har misstolkats om man jämför med andra artiklar i samma ämne
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Är nog i princip omöjligt för en förare att hålla uppe koncentrationen så att de hinner ingripa i ett snabbt läge.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Man räknar med 1sec reaktionstid för en oförberedd förare. Så inte lätt att ingripa blixtsnabbt om någon kliver rakt ut i gatan.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Varför det? Det är väl bara att simulera att du kör.LarsL skrev:Är nog i princip omöjligt för en förare att hålla uppe koncentrationen så att de hinner ingripa i ett snabbt läge.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Alltså anpassar man farten så du inte behöver vara blixtsnabb. Väldigt lätt för en människa men den planeringsförmågan är för svår för dagens AI.Leo skrev:Man räknar med 1sec reaktionstid för en oförberedd förare. Så inte lätt att ingripa blixtsnabbt om någon kliver rakt ut i gatan.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Tragiskt är det. Undrar hur testerna i Sverige påverkas av detta?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -goteborg/
De i Arizona hade stoppats för ett år sedan men antagligen tagits upp igen:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... oma-bilar/
Edit: Volvo levererar visst bara bilarna och inte autonomin på Ubers bilar. Det är dock en risk som Volvo tar:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ra-veckor/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -goteborg/
De i Arizona hade stoppats för ett år sedan men antagligen tagits upp igen:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... oma-bilar/
Edit: Volvo levererar visst bara bilarna och inte autonomin på Ubers bilar. Det är dock en risk som Volvo tar:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ra-veckor/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Svårt tror jag efter ett par timmar. Reaktionstiden kommer helt klart bli längre.Limbster skrev:Varför det? Det är väl bara att simulera att du kör.LarsL skrev:Är nog i princip omöjligt för en förare att hålla uppe koncentrationen så att de hinner ingripa i ett snabbt läge.
—-
Riktigt dåligt att inte bilen upptäcker en fotgängare. Har inte Volvo system i orginal som ska fixa sånt här till och med?
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Har det kommit ut vad som hände vid olyckan? Gjorde bilen helt fel eller fick personen rakt ut mot rött precis när bilen kom? Bromsade bilen med det vanliga fotgängarskyddet? Varför reagerade inte föraren? Massa frågor som måste tas ställning innan man kan säga vad som hänt. Tills detta är klart är det ju bra att de tillfälligt har slutat testet.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Hittade en presskonferens med polisen som besvarar en del frågor, men lämnar mycket öppet också.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Om inte allt för många år kommer man sannolikt säga det motsatta...Gustafsson skrev:Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
"Jag tycker att det är naivt att tro att en människa skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken."
För en dator är det ingen problem att snabbt hålla koll på tusentals parametrar, för en människa är det svårare. En dator kan "se" åt alla håll samtidigt, det kan inte en människa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Absolut inte bra, det är sådana situationer som fotgängar systemet skall hantera. Om det är så att det var på övergångställe där den som blev påkörd ledde cykel så ser jag inte det som att det var fotgängarens fel. Man brukar lätta på gasen vid sådana tillfällen. Det är vad man skulle förvänta sig av autonomin, riskmedvetenheten. Tycker dock det vore konstigt om det var en Volvo då de har autobroms som standard sedan länge. Men hålls en för hög hastighet hjälper den föga.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Beror ju på vad man menar på ett säkert sätt. Är det 0 dödsolyckor? Bättre än människor? Det senare är ganska enkelt då människor är rätt dåligt skapta för bilkörning.Gustafsson skrev:Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Problemet är dock att på samma sätt som människor är dåliga bilförare är vi dåliga på logiskt tänkande, vi kommer alltid tycka det är värre när en dator kör ihjäl någon än när en människa gör det. Om människan kör ihjäl någon har vi någon att skuldbelägga och tänka att ”jag skulle aldrig kört så”, i fallet datorn kör ihjäl ställs vi inför den obekväma sanningen att vi inte har kontroll över allt och kan dö när som. Om man nu inte skuldbelägger utvecklarna som kodat eller något liknande.
Hur får man acceptans av ett datorsystem där varje fel anses vara många resor värre än om människor gör samma fel? Det spelar ingen roll om statistiken visar att det är säkrare, för så rationella är inte de flesta.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Just det där finns det ju redan siffror som motbevisar. När Tesla aktiverade AP1 så sjönk airbag-skjutandet med 40%.Gustafsson skrev:Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Varje dag dör 3000 personer i trafiken. Om alla skulle haft AP1 så kunde siffran varit 1800 istället.
1800 dödade av "självkörande bilar" ser rätt illa ut - men vad är 1200 räddade liv värda?
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Fast det var Tesla AP1 + människa som minskade olyckorna, vilket snarare bevisar det Gustafsson är inne på. De helt autonoma systemen som finns idag är faktiskt riktigt kassa, det är bara juristerna som räddar dom. Att nå nivå 4-5 i självkörande bilar med bättre säkerhet än människan ligger långt borta.dstr skrev:Just det där finns det ju redan siffror som motbevisar. När Tesla aktiverade AP1 så sjönk airbag-skjutandet med 40%.Gustafsson skrev:Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Varje dag dör 3000 personer i trafiken. Om alla skulle haft AP1 så kunde siffran varit 1800 istället.
1800 dödade av "självkörande bilar" ser rätt illa ut - men vad är 1200 räddade liv värda?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Lagar och regler fattas normalt i Sverige på logiska och vetenskapliga grunder. Att man tillåter test med autonoma fordon nu när det är klart mer farliga är för att man ser vinningen på sikt. Naturligtvis måste ansvars fördelningen vara löst mm. Men den dagen som systemen är säkrare kommer de att tillåtas inom en snar framtid.OfarligTesla skrev:
Problemet är dock att på samma sätt som människor är dåliga bilförare är vi dåliga på logiskt tänkande, vi kommer alltid tycka det är värre när en dator kör ihjäl någon än när en människa gör det. Om människan kör ihjäl någon har vi någon att skuldbelägga och tänka att ”jag skulle aldrig kört så”, i fallet datorn kör ihjäl ställs vi inför den obekväma sanningen att vi inte har kontroll över allt och kan dö när som. Om man nu inte skuldbelägger utvecklarna som kodat eller något liknande.
Hur får man acceptans av ett datorsystem där varje fel anses vara många resor värre än om människor gör samma fel? Det spelar ingen roll om statistiken visar att det är säkrare, för så rationella är inte de flesta.
Att det svallar lite känslor och folk skriker högt på sociala medier kan vi förhoppningsvis helt bortse från, men jag kan såklart ha fel.
nöjd med min Ampera tillsvidare