Sälja privat bil till företaget?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 24 jul 2015 03:03
Sälja privat bil till företaget?
Hej,
Jag behöver lite råd och är värdelös på sådant här.
Jag köpte en ny model s 2016 då min rådgivare sa att jag omsatte för lite för att köpa en så dyr bil.
Nu funderar jag på att sälja in den i företaget. Är det en vettig idé? Vad är bäst tillvägagångssätt? Jag har inga lån på bilen.
Jag plockar idag ut en lön på 35000 innan privat skatt.
Sedan har vi olika tankar vad bilen är värd, han har kollat med värderings-siter och får fram 700.000 sek. Jag tycker det låter lite.
Det är en Model s 90D 2016 facelift fulltutrustad minus ultrastereon med 21 tummare både på vinter och sommar däcken.
/Fredric
Jag behöver lite råd och är värdelös på sådant här.
Jag köpte en ny model s 2016 då min rådgivare sa att jag omsatte för lite för att köpa en så dyr bil.
Nu funderar jag på att sälja in den i företaget. Är det en vettig idé? Vad är bäst tillvägagångssätt? Jag har inga lån på bilen.
Jag plockar idag ut en lön på 35000 innan privat skatt.
Sedan har vi olika tankar vad bilen är värd, han har kollat med värderings-siter och får fram 700.000 sek. Jag tycker det låter lite.
Det är en Model s 90D 2016 facelift fulltutrustad minus ultrastereon med 21 tummare både på vinter och sommar däcken.
/Fredric
Re: Sälja privat bil till företaget?
Normalt sett är det alltid fördelaktigt att ha bilen i firman. Dock bör den då inte vara momssmittad som din är. Du får ju ytterligare ca 11% rabatt om den inte har varit ägd av privatperson. Smartast är nog att sälja bilen privat och köpa en ny eller begagnad med möjlighet att dra av moms.
Senast redigerad av oscfor, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Sälja privat bil till företaget?
Beror väl lite på. Kör du mycket i tjänsten ? Då får du ju mer ersättning om du äger bilen privat. Oftast är det nog bäst att ta den första stora värdeminskningen i företaget och sedan köpa ut bilen, dvs tvärtom vad du gör. Du kan ju inte heller lyfta nån moms om företaget köper bilen nu.
Fast det är ju trevligt att få ut kapitalet privat förstås. Privat är ju teslan också ganska dyr med höga däcks-, försäkrings- och inte direkt billiga servicekostnader. Höga självrisker vid skador är det också.
Blir nog att räkna noga på vilket som blir bäst utifrån tjänstemil, förmånsvärde, vad bilen kostar årligen å sånt. Har den gått långt så garantin gått ut kan det nog vara bättre att ha den i företaget också. Vid nyköp är ju firmaalternativet nästan alltid mycket bättre.
Fast det är ju trevligt att få ut kapitalet privat förstås. Privat är ju teslan också ganska dyr med höga däcks-, försäkrings- och inte direkt billiga servicekostnader. Höga självrisker vid skador är det också.
Blir nog att räkna noga på vilket som blir bäst utifrån tjänstemil, förmånsvärde, vad bilen kostar årligen å sånt. Har den gått långt så garantin gått ut kan det nog vara bättre att ha den i företaget också. Vid nyköp är ju firmaalternativet nästan alltid mycket bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Sälja privat bil till företaget?
oscfor skrev:Normalt set är det alltid fördelaktigt att ha bilen i firman. Dock bör den då inte vara momssmittad som din är. Du får ju ytterligare ca 11% rabatt om den inte har varit ägd av privatperson. Smartas är nog att sälja bilen privat och köpa en ny eller begagnad med möjlighet att dra av moms.
Smartast är att fixa ett bra värderingsintyg på ett högt, men ändå rimligt, belopp och sälja bilen till bolaget. Sen säljer bolaget till extern köpare om typ ett halvår och leasar en icke momssmittad därefter.
På det viset säkrar man ju sin privatekonomi och låter bolaget ta risken/värdeminskningen. Man kan ju lätt få ut 50-100 tkr skattefritt på det sättet.
Re: Sälja privat bil till företaget?
Gustafsson skrev:Beror väl lite på. Kör du mycket i tjänsten ? Då får du ju mer ersättning om du äger bilen privat. Oftast är det nog bäst att ta den första stora värdeminskningen i företaget och sedan köpa ut bilen, dvs tvärtom vad du gör. Du kan ju inte heller lyfta nån moms om företaget köper bilen nu.
Fast det är ju trevligt att få ut kapitalet privat förstås. Privat är ju teslan också ganska dyr med höga däcks-, försäkrings- och inte direkt billiga servicekostnader. Höga självrisker vid skador är det också.
Blir nog att räkna noga på vilket som blir bäst utifrån tjänstemil, förmånsvärde, vad bilen kostar årligen å sånt. Har den gått långt så garantin gått ut kan det nog vara bättre att ha den i företaget också. Vid nyköp är ju firmaalternativet nästan alltid mycket bättre.
Skiljer väl bara 9:-/milen i skattefri milersättning mellan privat och firmabil? Vad är det värt om man äger bolaget själv? Runt 4:-/milen? Man måste köra otroligt mycket om det ska bli nåt av det.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Sälja privat bil till företaget?
Håller med om att det inte blir mycket i detta fall, men några tusen om året kan det ändå bli.Verdi skrev:Gustafsson skrev:Beror väl lite på. Kör du mycket i tjänsten ? Då får du ju mer ersättning om du äger bilen privat. Oftast är det nog bäst att ta den första stora värdeminskningen i företaget och sedan köpa ut bilen, dvs tvärtom vad du gör. Du kan ju inte heller lyfta nån moms om företaget köper bilen nu.
Fast det är ju trevligt att få ut kapitalet privat förstås. Privat är ju teslan också ganska dyr med höga däcks-, försäkrings- och inte direkt billiga servicekostnader. Höga självrisker vid skador är det också.
Blir nog att räkna noga på vilket som blir bäst utifrån tjänstemil, förmånsvärde, vad bilen kostar årligen å sånt. Har den gått långt så garantin gått ut kan det nog vara bättre att ha den i företaget också. Vid nyköp är ju firmaalternativet nästan alltid mycket bättre.
Skiljer väl bara 9:-/milen i skattefri milersättning mellan privat och firmabil? Vad är det värt om man äger bolaget själv? Runt 4:-/milen? Man måste köra otroligt mycket om det ska bli nåt av det.
Tror också att det är bättre att köpa en ny bil i företaget å sälja den privata.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 24 jul 2015 03:03
Re: Sälja privat bil till företaget?
jag kör ca 1500mil i tjänsten. Bilen har gått 3500 mil totalt.Gustafsson skrev:Beror väl lite på. Kör du mycket i tjänsten ? Då får du ju mer ersättning om du äger bilen privat. Oftast är det nog bäst att ta den första stora värdeminskningen i företaget och sedan köpa ut bilen, dvs tvärtom vad du gör. Du kan ju inte heller lyfta nån moms om företaget köper bilen nu.
Fast det är ju trevligt att få ut kapitalet privat förstås. Privat är ju teslan också ganska dyr med höga däcks-, försäkrings- och inte direkt billiga servicekostnader. Höga självrisker vid skador är det också.
Blir nog att räkna noga på vilket som blir bäst utifrån tjänstemil, förmånsvärde, vad bilen kostar årligen å sånt. Har den gått långt så garantin gått ut kan det nog vara bättre att ha den i företaget också. Vid nyköp är ju firmaalternativet nästan alltid mycket bättre.
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 24 jul 2015 03:03
Re: Sälja privat bil till företaget?
Verkar som jag borde sälja bilen för att köpa en icke momssmittad? Jag har en model 3 på förbeställning som kanske passar bättre som firmabil? Jag omsätter lite mer än 800.000:- . Vill helst slippa ta resten av värdeminskningen privat tills 3:an kommer. Dock så finns inte så mycket pengar att plocka ut vilket hade varit nice.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Sälja privat bil till företaget?
Du kan ju privat då ta ut ca 28000/år i skattefri milersättning. I företaget kan du ta ut knappt ca hälften om bilen ägs av firman, men företaget måste betala sociala avgifter på förmånen och du förmånsvärde på bilen.
Värt att räkna på hur som helst. Du har ju redan tappat en del i värdeminskning, så den kostnaden blir ju lägre och lägre efter hand. Det kanske inte skiljer så stora pengar trots allt och med den omsättning och begränsade kassa du har kan det kanske behövas en rejäl kontantinsats (?). Att köpa bil i bolaget är också sämre än att leasa förstås, speciellt med Teslas lågränteerbjudande på vissa av bilarna.
Finns en hel del gamla trådar om bilkostnad kontra privatkostnad tidigare, sök på Dannis inlägg t.ex.
Värt att räkna på hur som helst. Du har ju redan tappat en del i värdeminskning, så den kostnaden blir ju lägre och lägre efter hand. Det kanske inte skiljer så stora pengar trots allt och med den omsättning och begränsade kassa du har kan det kanske behövas en rejäl kontantinsats (?). Att köpa bil i bolaget är också sämre än att leasa förstås, speciellt med Teslas lågränteerbjudande på vissa av bilarna.
Finns en hel del gamla trådar om bilkostnad kontra privatkostnad tidigare, sök på Dannis inlägg t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Sälja privat bil till företaget?
Sålde in min privata 70D köpt okt 2015 till mitt företag (som jag startat efter blivit företagare 2017) i dec 2017, då jag börjat få hyfsat kapital i företaget för dylikt köp. Fixa ett värderingsintyg på kvd.se (kostar 2000), då får du se vad som är rätt värdering (behövs för SKV). Ovanstående låter ju knasigt tänker de flesta med en momssmittat bil i företaget, men värdetappet på 70D år tre överstiger vida förmånsvärdet (som jag trycker in kontant i bolaget för att få förmån 0 kr och ingen arbetsgivaravgift som ju är 32% ut i skattesjön) (8000-10000/mån vs 4700 kr) , så bara där gör jag en privat förtjänst, pengar som du sedan privat kan t.ex. investera i aktier, kryptovalutor, vin, konst, fastigheter eller casino enligt eget intresse .
Men som sagt man måste räkna på värdeminskningen kontra förmånsvärdet för att se om det är värt det . Sedan får man se hur länge det är lönsamt, sedan köper man väl ut bilen alt. säljer den i firmans namn.
Så det är inte 9.50 vs 18.50 milen som är det intressanta (givet du inte kör 5000+ på år), det är ju oftast bara grus i sammanhanget mot värdeminskningen.
Men som sagt man måste räkna på värdeminskningen kontra förmånsvärdet för att se om det är värt det . Sedan får man se hur länge det är lönsamt, sedan köper man väl ut bilen alt. säljer den i firmans namn.
Så det är inte 9.50 vs 18.50 milen som är det intressanta (givet du inte kör 5000+ på år), det är ju oftast bara grus i sammanhanget mot värdeminskningen.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Sälja privat bil till företaget?
Du kan ju även nettoinbetala samma belopp som förmånsvärdet privat. Slipper Socavg och får mer kapital i bolaget samt inget förmånsvärde. Men som sagt många parametrar att ta hänsyn till
Re: Sälja privat bil till företaget?
Jag tror att du gör en tankevurpa. Det blir väl samma sak förutom att man maxar utdelningsutrymmet och pensionsavsättningarna?frebac skrev:Du kan ju även nettoinbetala samma belopp som förmånsvärdet privat. Slipper Socavg och får mer kapital i bolaget samt inget förmånsvärde. Men som sagt många parametrar att ta hänsyn till
Ja, om man inte har andra inkomstkällor med lägre skatt kanske. Men även då är det ju tveksamt om man kan tänka som du gör.
Re: Sälja privat bil till företaget?
Flera tanke vurpor
Att trycka in förmånsvärde så ingen förmån uppstår gör man för att maximera SGI utdelning osv.
Att säga att man slipper arbetsgivaravgift är direkt fel då pengar du har är redan skattade och klara
Visst kan du ta utdelning öronmärka pengarna på kontot och göra inbetalning bara därifrån men skattade blir även dessa
Att trycka in förmånsvärde så ingen förmån uppstår gör man för att maximera SGI utdelning osv.
Att säga att man slipper arbetsgivaravgift är direkt fel då pengar du har är redan skattade och klara
Visst kan du ta utdelning öronmärka pengarna på kontot och göra inbetalning bara därifrån men skattade blir även dessa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Sälja privat bil till företaget?
Ja men kan/får du skatta ut de via utdelning så blir det klart bättre också! (Utöver de andra fördelarna med SGI osv)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Sälja privat bil till företaget?
Det är imponerande vad folk älskar att lura sig själva.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6521
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Sälja privat bil till företaget?
Va?!? Vad menar du?oscfor skrev:Det är imponerande vad folk älskar att lura sig själva.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Sälja privat bil till företaget?
Älskar vet jag inte. Men jag är ju den enda som går på detoscfor skrev:Det är imponerande vad folk älskar att lura sig själva.