Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Moderator: Redaktion
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Bra!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Hoppas det får stå kvar, eller bli striktare ifall det blir regeringsbyte! Bort med luftförpestarna!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Effektivare att göra som i Norge och skapar inte lika många onda ögon.
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Även om det ligger några år fram i tiden är det en ganska tydlig signal till alla som avser köpa en dieselbil idag, detta borde påverka försäljningen redan nu. Man kan ju lätt anta att även bilar som uppfyller Euro 6 kommer att omfattas i framtiden.
De som leasar istället för att köpa borde också drabbas, då bilföretaget/banken inte vill bli sittande med en gammal diesel efter leasingperioden, så detta borde påverka priset på leasing också framöver.
Bra hur som helst, ett steg är taget, och steget är i rätt riktning, längden på steget går att diskutera.
De som leasar istället för att köpa borde också drabbas, då bilföretaget/banken inte vill bli sittande med en gammal diesel efter leasingperioden, så detta borde påverka priset på leasing också framöver.
Bra hur som helst, ett steg är taget, och steget är i rätt riktning, längden på steget går att diskutera.
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Man pratade 2020 förut men sedan blev det 2022. Aftonbladet rubrik sa ”Nu är det fritt fram att förbjuda....” 4år bort är inte nu för mig
P85D svart/svart med gratis SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Vill nog hålla med dig där, elbilarna blir ju inte direkt superbilliga bara för att man gör det värre förLarsL skrev:Effektivare att göra som i Norge och skapar inte lika många onda ögon.
dieselbilarna osv, så vad för alternativ får folk då? Visst man kan ju köpa en bensinare istället men jämfört
med en elbil så är det väl inget megastort steg inrätt riktning, och en bensinare blir ju inte heller någon höjdare
ekonomiskt om det inte är en Smart eller liknande pyttebil liksom.
Då blir det mest en massa onda ögon istället precis som du säger...
Norges väg var inte heller en dans på rosor kanske men ändå en bra mycket bättre väg att gå
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Det ena motsäger inte det andra. Går ju köra både med morot och piska. Dvs subventionera och/eller minska skatten på elbilar, höja skatten och avgifter på avgasbilar samt tillåta förbud av avgasbilar i framtiden. Norges metod ser vi dock att den fungerar idag. Allt prat om hur det kommer bli i framtiden får nog främst effekt i framtiden och liten påverkan idag.LarsL skrev:Effektivare att göra som i Norge och skapar inte lika många onda ögon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
+1Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Glöm bara inte att Norge inte har biltillverkningen. Hade vi inte haft Volvo hade de säkert gjort som Norge.
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Norge startade väl sitt EV engagemang för att dom har en liten inhemsk elbilstillverkare?
Model 3 LR AWD 19"
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällenBeigler skrev:Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Då får man lösa det genom att bilar med handicaptillstånd får köra där trots att de är dieslar alternativt ge dem subventioner på mellanskillnaden för att köpa elbil. Det går att lösa.Smutt skrev:Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
+1Smutt skrev:Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällenBeigler skrev:Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Tyck inte synd om mig. I brist på vettig elbil köpte jag en ny diesel och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det.
Vissa fattar inte att alla inte har möjlighet till tjänstebil eller råd att köpa en dyr elbil själva.
Man måste inse att allas verklighet inte är likadan.
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?Beigler skrev:Då får man lösa det genom att bilar med handicaptillstånd får köra där trots att de är dieslar alternativt ge dem subventioner på mellanskillnaden för att köpa elbil. Det går att lösa.Smutt skrev:Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällen
Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Skrota husvagnarna också ?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Tyvärr sant.nek0 skrev:+1Smutt skrev:Personligen så fungerar min kropp bra jag kan hantera det usla priset på min diesel som jag kommer få när jag köper Tesla nr2. Men det är inte mig det är synd om det är alla som är rörelsehindrade med dåliga inkomster det är dom som tar den riktiga smällenBeigler skrev:Eftersom folk dör av avgaserna som gamla dieselbilar släpper ut tycker jag att det är viktigare att stoppa utsläppen på de ställen där det gör stor skada. Så viktigt att jag inte bryr mig om att någon som köpt fel bil blir ledsen. Även så viktigt att om det inte finns billiga elbilar tills dess får folk gå, cykla, åka tub eller hyra en elbil när de har tungt att bära. Det är ingen rättighet att få köra sin bil överallt...Elbilisten skrev:Det blir ju lite tokigt att ändra reglerna för bilägarna i efterhand. Vi kräver ju inte heller att en Amazon ska få eftermonterat katalysator eller bilbälten i en Ford T. Nu har staten lämnat ut registreringsskyltar och sagt "grattis till nya bilen, varsågod att köra på alla vägar."
Man borde börja i andra ändan, fabrikerna där bilarna kommer ifrån. T ex kunde man säga åt tillverkarna att 2019 gäller max 90 % avgasbilar. 2020 max 80 % med avgasrör. Osv. Norge vill avsluta försäljningen av avgasbilar ännu snabbare - ifall någon tycker det låter för tufft. Det borde ge oss det vi vill ha; renare luft, tystare trafikmiljö, mindre oljeberoende mm mm. Nu blir det lite som bilarna med dubbdäck som körs omvägar och sprider mer avgaser för att undvika en viss del av en gata. Visst kommer miljözonerna påskynda omställningen. Men det skapar onödiga problem för trafikanter och boende i regionerna. Och fina möjligheter för bilindustrin att sälja många många fler Euro6-Euro7-Euro8-avgasbilar. Men det är kanske just det som politikerna vill?
Det behövs säkert både morötter och piskor. Men ge morötterna till konsumenterna. Använd piskan mot bilindustrin. Med tillräcklig snabb omställning behövs inga körförbud. Så har man resonerat i Norge.
Tyck inte synd om mig. I brist på vettig elbil köpte jag en ny diesel och ångrar mig inte en sekund att jag gjorde det.
Vissa fattar inte att alla inte har möjlighet till tjänstebil eller råd att köpa en dyr elbil själva.
Man måste inse att allas verklighet inte är likadan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Allt sammantaget, alla aspekter vägda, så tror jag inte det går att undvika kollaps!
Märk mina ord och minns dem: 2040, då börjar det verkligen falla samman, allt det vi idag ser som vår verklighet, det vi tror oss veta är vår framtid.
Märk mina ord och minns dem: 2040, då börjar det verkligen falla samman, allt det vi idag ser som vår verklighet, det vi tror oss veta är vår framtid.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)nek0 skrev:Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Jo men det blir någon annan som för dra den istället för dig. Du kan inte bara skrota "skiten"(menar inget illa). Eller hur.Walker skrev:Precis så får det bli. Vi lämnar nu husvagnen eftersom Golfen inte får dra den och det blir för dyrt stt behålla både Škodan och husvagnen. (3000.-/natt! jämfört med att ersätta ekipaget med eGolfen)nek0 skrev:Ok, tänk att vi alla plötsligt tänker som du. Vi skrotar alla fossilbilar idag. Var ska vi skaffa ca 5 000 000 elbilar? Vad ska vi göra med alla som har husvagnar?
Skrota husvagnarna också ?
Tycker att det blir bättre för alla om staten trycker på biltillverkarna att ta fram elbilarna så man har något att köpa än att tvinga köparna att gå med dåligt samvete.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Ingen , har ingetovelundkvist skrev:Vem tvingar dig att ha dåligt samvete?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Ok, men vem menar du tvingar andra diesel-köpare än du att ha dåligt samvete?
Re: Nu kan man förbjuda dieseln, men nu är 2022
Exakt så... Det här är ju hela problemet i sammanfattning. Det finns så otroligt många intressen som står i vägen för att vi ska kunna göra det som vi måste göra för att lyckas hejda den globala uppvärmningen. Det är ekonomiska och politiska intressen som förhindrar det. Politiker som inte vill ta obekväma beslut eftersom de riskerar att inte bli omvalda och människor som har ekonomisk makt och vägrar att låta något hända som riskerar minska på deras kortsiktiga vinster.Beigler skrev:Det viktiga är att vi aggerar eftersom vi vet mer idag än vad vi visste igår. Att låta gårdagens misstag hindra oss att göra rätt idag är det dummaste vi kan göra.
Naturligtvis skulle jag aldrig propagera för diktatur, men det vi ser hända i Kina just nu kommer inte att hända i de västerländska demokratierna. Som tur är för jordklotet i sin helhet har just nu diktaturen Kina bestämt sig för att man ska minska kraftigt på sina koldioxidutsläpp och det kan man genomföra. Man bryr sig inte om att enskilda människor kommer i kläm nu, att de som inte har råd att köpa en elbil bara får köra varannan dag i städer eller får vänta i månader och år för att ens få en registreringsskylt. Man bryr sig inte heller om alla de tragedier som utspelar sig när man tömmer stora landområden och miljontals människor tvingas lämna sina hem där deras släkter bott i århundraden därför att det ska byggas en kraftverksdamm där. Men är man lite realist så kan man fråga sig om det är värre att sånt sker under kontrollerade former än om det ändå sker senare, kanske i större omfattning och mycket brutalare, när naturkatastroferna drabbar jorden?