Nu är det äntligen dags...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laartur
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2014 09:34

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Laartur »

heron skrev:
...att lägga en beställning på en MS :)

Det kommer hända under den kommande veckan och jag behöver en referral-länk. Jag har redan ett par stycken men eftersom det är så många i detta forumet som hjälpt mig på ett eller annat sätt att komma till denna punkt så tänkte jag låta slumpen avgöra. Så skicka era refferals till mig med PM så slumpar jag ut en av dem till beställningen :)

OBS! skriv inga refferals i denna tråd utan skicka PM

I övrigt, några sista råd/tips eller saker jag inte ska glömma inför beställningen tas som alltid tacksamt emot :)
Kör helt utan extra utrustning, det räcker. När ap2 blir bra så beställer man den då



Skickat från min iPad med Tapatalk
Verdi

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Verdi »

Adaptiv farthållare är ju trevligt. Men inte för 54k.

Vad gäller ljudet så tycker jag det är rätt stor skillnad mellan std och premium men det är ju inte värt 54k det heller. Tycker t ex Harman Kardon i BMW 3-serie och uppåt är bättre.

Rattvärme klarar jag mig utan i i3:an. Går bättre än jag trodde utan. Även om rattvärme är ruskigt skönt. Grejen är att Teslans kupé nästan alltid är varm så det behövs inte lika mycket som på en fossilare.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Smutt »

Jag valde bara metalick har aldrig ångrat mig
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Kulingen »

Jag vet att du kommer bli nöjd oavsett vad du tar men en sak jag inte skulle vilja vara utan nu är min AP2 den är jag helt såld på 8-)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Remuz »

Kulingen skrev:
Jag vet att du kommer bli nöjd oavsett vad du tar men en sak jag inte skulle vilja vara utan nu är min AP2 den är jag helt såld på 8-)
När den funkar är den underbar, för mig är det dock väldigt sällan :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
Kulingen skrev:
Jag vet att du kommer bli nöjd oavsett vad du tar men en sak jag inte skulle vilja vara utan nu är min AP2 den är jag helt såld på 8-)
När den funkar är den underbar, för mig är det dock väldigt sällan :)
Jag vet, vi har pratat om det här innan :shock: Min har varit otroligt bra från början men nu är det helt otrolig bra. Finns bara lite små saker kvar att fixas sedan är den superb. Vet att du har haft problem med den hela tiden men nu är den urkass. Det är bara att lycka till att det är vindrutan som du tror nu.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av heron »

Laartur skrev:
Kör helt utan extra utrustning, det räcker. När ap2 blir bra så beställer man den då
Nja, enligt vad jag kan se på videor av den senaste uppdateringen av AP2 så är den avsevärt bättre än Mercedes Drive Pilot jag har idag och det är värt mycket, vill inte köra på motorväg och styra själv ;)
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av detay »

heron skrev:
Laartur skrev:
Kör helt utan extra utrustning, det räcker. När ap2 blir bra så beställer man den då
Nja, enligt vad jag kan se på videor av den senaste uppdateringen av AP2 så är den avsevärt bättre än Mercedes Drive Pilot jag har idag och det är värt mycket, vill inte köra på motorväg och styra själv ;)
Du kan inte beställa AP2/2.5 i efterhand, det är hårdvara. Givet att man ska ta uppgarderad autopilot.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av rockard »

detay skrev:
heron skrev:
Laartur skrev:
Kör helt utan extra utrustning, det räcker. När ap2 blir bra så beställer man den då
Nja, enligt vad jag kan se på videor av den senaste uppdateringen av AP2 så är den avsevärt bättre än Mercedes Drive Pilot jag har idag och det är värt mycket, vill inte köra på motorväg och styra själv ;)
Du kan inte beställa AP2/2.5 i efterhand, det är hårdvara. Givet att man ska ta uppgarderad autopilot.
Nej, det för har du fått om bakfoten. Alla bilar levereras med hårdvaran, och har så gjort sedan strax innan de presenterade autopiloten för första gången.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av detay »

rockard skrev:
detay skrev:
heron skrev:
Laartur skrev:
Kör helt utan extra utrustning, det räcker. När ap2 blir bra så beställer man den då
Nja, enligt vad jag kan se på videor av den senaste uppdateringen av AP2 så är den avsevärt bättre än Mercedes Drive Pilot jag har idag och det är värt mycket, vill inte köra på motorväg och styra själv ;)
Du kan inte beställa AP2/2.5 i efterhand, det är hårdvara. Givet att man ska ta uppgarderad autopilot.
Nej, det för har du fått om bakfoten. Alla bilar levereras med hårdvaran, och har så gjort sedan strax innan de presenterade autopiloten för första gången.
Ok, ser nu på tesla.com att den går att köpa i efterhand. säljaren som missinformerade mig när jag köpte min bil. Men hårdvaran följer med oavsett menar du, texten säger annat. Men säljssnack då kanske. Tanke: varför aktiverar tesla inte autopilot på alla begagnade bilar innan dom säljer dom?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av heron »

Lotteriet är avgjort och vinnaren får svar på sitt PM, det var en hel hög med refferals att lotta mellan och sonen fick vara med och kontrollera så det gick rätt till :)

I vilket fall så ser det ut att bli detta som jag beställer i morgon (eller onsdag)

100D
19" slipstream
Midnight Silver
Svart textilklädsel
Glastak
AP

Nu är det riktigt nära :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av e5m1r »

heron skrev:
Lotteriet är avgjort och vinnaren får svar på sitt PM, det var en hel hög med refferals att lotta mellan och sonen fick vara med och kontrollera så det gick rätt till :)

I vilket fall så ser det ut att bli detta som jag beställer i morgon (eller onsdag)

100D
19" slipstream
Midnight Silver
Svart textilklädsel
Glastak
AP

Nu är det riktigt nära :)
Snyggaste färgen Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
MartinCB
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 mar 2018 08:56

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av MartinCB »

heron skrev:
Lotteriet är avgjort och vinnaren får svar på sitt PM, det var en hel hög med refferals att lotta mellan och sonen fick vara med och kontrollera så det gick rätt till :)

I vilket fall så ser det ut att bli detta som jag beställer i morgon (eller onsdag)

100D
19" slipstream
Midnight Silver
Svart textilklädsel
Glastak
AP

Nu är det riktigt nära :)
Jäkla synd att de inte har alcantarasäten! Som det bästa av två världar, läder och textil.
Klart värst är det iskalla lädret på sommaren..
Model Y - Long range - Quicksilver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av e5m1r »

MartinCB skrev:
heron skrev:
Lotteriet är avgjort och vinnaren får svar på sitt PM, det var en hel hög med refferals att lotta mellan och sonen fick vara med och kontrollera så det gick rätt till :)

I vilket fall så ser det ut att bli detta som jag beställer i morgon (eller onsdag)

100D
19" slipstream
Midnight Silver
Svart textilklädsel
Glastak
AP

Nu är det riktigt nära :)
Jäkla synd att de inte har alcantarasäten! Som det bästa av två världar, läder och textil.
Klart värst är det iskalla lädret på sommaren..
Fick brännskada i vår BMW cabbe Bild
Teslan är helt OK speciellt med tanke på att man kan dra igång ac när som och numera ha automatisk hålla billen från att bli bastu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av rockard »

detay skrev:
rockard skrev:
detay skrev:
heron skrev:
Laartur skrev:
Kör helt utan extra utrustning, det räcker. När ap2 blir bra så beställer man den då
Nja, enligt vad jag kan se på videor av den senaste uppdateringen av AP2 så är den avsevärt bättre än Mercedes Drive Pilot jag har idag och det är värt mycket, vill inte köra på motorväg och styra själv ;)
Du kan inte beställa AP2/2.5 i efterhand, det är hårdvara. Givet att man ska ta uppgarderad autopilot.
Nej, det för har du fått om bakfoten. Alla bilar levereras med hårdvaran, och har så gjort sedan strax innan de presenterade autopiloten för första gången.
Ok, ser nu på tesla.com att den går att köpa i efterhand. säljaren som missinformerade mig när jag köpte min bil. Men hårdvaran följer med oavsett menar du, texten säger annat. Men säljssnack då kanske. Tanke: varför aktiverar tesla inte autopilot på alla begagnade bilar innan dom säljer dom?
Nej, texten, om du menar den som står på hemsidan, säger inte annat. På informationssidan om bilarna står det "Alla Tesla-bilar som tillverkas i vår fabrik, inklusive Model 3, har all maskinvara som behövs för total självkörningsförmåga med en säkerhetsnivå som är väsentligt större än den för en mänsklig förare." och på beställningssidan står det under Uppgraderad Autopilot "54 000 kr, tillgänglig efter leverans för 65 000 kr".

Jag undrar tvärt om. Varför inaktiverar de inte autopilot på alla begagnade bilar de tar in, även på de där någon betalt för att låsa upp den, så att de kan sälja den igen?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av igu »

rockard skrev:
Jag undrar tvärt om. Varför inaktiverar de inte autopilot på alla begagnade bilar de tar in, även på de där någon betalt för att låsa upp den, så att de kan sälja den igen?
Jäklar vad elakt!
Att sälja samma sak flera gånger måste ju ge bra marginal på prylarna :)

Om de däremot inaktiverade och sänkte priset med motsvarande skulle det säkert uppskattas av fler köpare. Men det var inte så du tänkte va?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av danni »

rockard skrev:
Jag undrar tvärt om. Varför inaktiverar de inte autopilot på alla begagnade bilar de tar in, även på de där någon betalt för att låsa upp den, så att de kan sälja den igen?
För att Tesla inte existerar i ett vakuum? Priserna på begmarknaden för bilar med AP aktiverad är högre. Då får även Tesla bjuda högre på dessa bilar om de ska få några inbyten. Och om de sedan ska få sålt dem så kommer de också få sälja bilarna billigare för att kunna få sålt dem om de avaktiverat AP.

Däremot har de en annan intressant strategi. När de bytt in bilar som varit mjukvarustrypta i batterikapaciteten (typexemplet är 60D som egentligen har 75 kWh) så har dessa alltid låsts upp innan de sålts vidare. Detta har gjort att de kunnat hämta in lite av den tappade marginal de hade när de sålde bilen första gången.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av rockard »

igu skrev:
Jäklar vad elakt!
Att sälja samma sak flera gånger måste ju ge bra marginal på prylarna :)

Om de däremot inaktiverade och sänkte priset med motsvarande skulle det säkert uppskattas av fler köpare. Men det var inte så du tänkte va?
Njaej, så elakt är det väl inte? Jag menar, de måste ju fortfarande betala mer till säljaren för att få köpa in bilen. Men jag tänker att de sen kan sälja bilen med eller utan autopilot, köparen får välja. Väljer man att köpa med autopiloten aktiverad kan de fortfarande ha lite marginal och tjäna lite pengar, men mest effekt fås om någon köper utan och sedan låser upp i efterhand, för en högre summa, precis som det går att göra på nya bilar.
danni skrev:
För att Tesla inte existerar i ett vakuum? Priserna på begmarknaden för bilar med AP aktiverad är högre. Då får även Tesla bjuda högre på dessa bilar om de ska få några inbyten. Och om de sedan ska få sålt dem så kommer de också få sälja bilarna billigare för att kunna få sålt dem om de avaktiverat AP.

Däremot har de en annan intressant strategi. När de bytt in bilar som varit mjukvarustrypta i batterikapaciteten (typexemplet är 60D som egentligen har 75 kWh) så har dessa alltid låsts upp innan de sålts vidare. Detta har gjort att de kunnat hämta in lite av den tappade marginal de hade när de sålde bilen första gången.
Jag verkar ha uttryckt mig lite klantigt, menar inte att de ska kunna sälja kakan och ha kvar den, utan som jag sa ovan att de ska erbjuda köparen valmöjligheter. Förhoppningsvis ökad försäljning för att man kan sälja till både kunder som vill ha autopilot och de som klarar sig utan, och sen har man chansen att sälja autopiloten med högre marginal om någon väljer att aktivera i efterhand.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av heron »

Whoop, nu är det olidlig väntan kvar :shock:
tack.png
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Tars »

heron skrev:
Whoop, nu är det olidlig väntan kvar :shock:
Kul!
Nu är det bara en olidlig väntan, kolla på mytesla 10-15 ggr per dag, kallsvettningar om nätterna.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av dhogborg »

heron skrev:
Whoop, nu är det olidlig väntan kvar :shock:
Härligt!
Samma konfiguration som jag valde fast annan färg. Kanske ses på Delivery center den 2 juli? ;)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av Kulingen »

heron skrev:
Whoop, nu är det olidlig väntan kvar :shock:
Grattis till en otrolig fin bil, en varning.... väntan kommer bli olidlig :shock:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11886
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
rockard skrev:
Jag undrar tvärt om. Varför inaktiverar de inte autopilot på alla begagnade bilar de tar in, även på de där någon betalt för att låsa upp den, så att de kan sälja den igen?
För att Tesla inte existerar i ett vakuum? Priserna på begmarknaden för bilar med AP aktiverad är högre. Då får även Tesla bjuda högre på dessa bilar om de ska få några inbyten. Och om de sedan ska få sålt dem så kommer de också få sälja bilarna billigare för att kunna få sålt dem om de avaktiverat AP.

Däremot har de en annan intressant strategi. När de bytt in bilar som varit mjukvarustrypta i batterikapaciteten (typexemplet är 60D som egentligen har 75 kWh) så har dessa alltid låsts upp innan de sålts vidare. Detta har gjort att de kunnat hämta in lite av den tappade marginal de hade när de sålde bilen första gången.
Det som hade varit smart är ju om bilar utan aktiverad AP fick det aktiverat under de första säg tre månaderna. Om köparen vant sig vid detta, så finns det knappt någon återvändo och ”alla” kommer betala för att få behålla AP aktiverad efter prövotiden.

Det fanns ju prövotid för ett tag sen, men det försvann tyvärr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av hed »

Väntan är vidrig. :D Har kollat mitt tesla-konto flera ggr per dag sedan 20 feb. Inget har hänt förutom VIN-tilldelning nån vecka efter beställning :?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Nu är det äntligen dags...

Inlägg av danni »

rockard skrev:
igu skrev:
Jäklar vad elakt!
Att sälja samma sak flera gånger måste ju ge bra marginal på prylarna :)

Om de däremot inaktiverade och sänkte priset med motsvarande skulle det säkert uppskattas av fler köpare. Men det var inte så du tänkte va?
Njaej, så elakt är det väl inte? Jag menar, de måste ju fortfarande betala mer till säljaren för att få köpa in bilen. Men jag tänker att de sen kan sälja bilen med eller utan autopilot, köparen får välja. Väljer man att köpa med autopiloten aktiverad kan de fortfarande ha lite marginal och tjäna lite pengar, men mest effekt fås om någon köper utan och sedan låser upp i efterhand, för en högre summa, precis som det går att göra på nya bilar.
danni skrev:
För att Tesla inte existerar i ett vakuum? Priserna på begmarknaden för bilar med AP aktiverad är högre. Då får även Tesla bjuda högre på dessa bilar om de ska få några inbyten. Och om de sedan ska få sålt dem så kommer de också få sälja bilarna billigare för att kunna få sålt dem om de avaktiverat AP.

Däremot har de en annan intressant strategi. När de bytt in bilar som varit mjukvarustrypta i batterikapaciteten (typexemplet är 60D som egentligen har 75 kWh) så har dessa alltid låsts upp innan de sålts vidare. Detta har gjort att de kunnat hämta in lite av den tappade marginal de hade när de sålde bilen första gången.
Jag verkar ha uttryckt mig lite klantigt, menar inte att de ska kunna sälja kakan och ha kvar den, utan som jag sa ovan att de ska erbjuda köparen valmöjligheter. Förhoppningsvis ökad försäljning för att man kan sälja till både kunder som vill ha autopilot och de som klarar sig utan, och sen har man chansen att sälja autopiloten med högre marginal om någon väljer att aktivera i efterhand.
Ah, jag förstår. Köper man en demo- eller lagerbil kan man faktiskt be dem plocka bort autopilot och få priset sänkt. Tror inte det gäller begagnade bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar