Volvo toppar nästan dieselligan på vilket märke som säljer flest % dieselbilar.
http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ocid=ientp
Volvo toppar nästan dieselligan
Moderator: Redaktion
Re: Volvo toppar nästan dieselligan
jo jag såg de också... Men inte så konstigt för om man kollar lite på Volvo som jag har de senaste åren så erbjuder de väldigt få bensin modeller och de är dessutom nästan billigare med diesel modellen speciellt då man ofta kan få diesel med manuell växel låda med bensin bara med automat vilket såklart drar upp bas priset.
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo toppar nästan dieselligan
Det är väl egentligen inte jättekonstigt. De har ju plöjt ner massor med utvecklingskapital i dessa dieselmotorer, de har nog bråttom att sälja maximalt med dieslar för att kunna få igen de pengarna. Kostnaderna för att ta fram dieslarna har nog motiverats med att de ska kunna säljas under många år framöver, ur bolagsperspektivet känns det som att deras fokus och agerande är logiskt. Det borde finnas en omställningstid innan de har ställt om produktionen och fabrikerna för att få upp motsvarande volym bensinmotorer (tyvärr, bättre hade ju varit om de istället försökte ställa om till elmotorer, men det är ju en annan diskussion).Kulingen skrev:Volvo toppar nästan dieselligan på vilket märke som säljer flest % dieselbilar.
http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ocid=ientp
Så inte speciellt kontroversiellt, se exempelvis på Tesla som säljer utsläppsrätter/krediter, hade det inte varit bättre om de lät bli osv osv. De tjänar visserligen pengar på att sälja utsläppsrätter för att producera elbilar, men å andra sidan kanske Volvo tjänar pengar på dieselmotorer för att utveckla elbilar just nu.
Re: Volvo toppar nästan dieselligan
Volvo gör rekordvinst på 14 miljarder, så de har bog råd att utveckla elbilar också.
Re: Volvo toppar nästan dieselligan
Volvo säger ju lansering av 5 olika BEV:ar mellan 2019 och 2021, varav 3 Volvobrandade och 2 Polestarbrandade - så en hyfsad "kö" är det väl.chaffis75 skrev:jo jag såg de också... Men inte så konstigt för om man kollar lite på Volvo som jag har de senaste åren så erbjuder de väldigt få bensin modeller och de är dessutom nästan billigare med diesel modellen speciellt då man ofta kan få diesel med manuell växel låda med bensin bara med automat vilket såklart drar upp bas priset.
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket
Elektriska drivlinor och elbilar är tydligt att de utvecklar. Har man följt vad de söker för folk till sin R&D-verksamhet i Göteborg de senaste åren är det väldigt tydligt åt vilket håll det bär. Jag som jobbar som ingenjör i Göteborg håller ganska bra koll på arbetsmarknaden här, och det har varit väldigt många annonser ute för tekniska experter, konstruktörer, projektledare, mjukvaruutvecklare etc mot elmotorer, batterier och kraftelektronik.
Re: Volvo toppar nästan dieselligan
Minns tyvärr inte var jag läste de men vad jag förstått så kan Volvo ställa om mellan bensin och diesel ganska lätt eftersom de i grunden är samma motor och den tillverkas i samma linje och att de har en fördel jämfört med många andra tillverkare som har separata linjer/modeller för bensin respektive diesel.ochso skrev:Det är väl egentligen inte jättekonstigt. De har ju plöjt ner massor med utvecklingskapital i dessa dieselmotorer, de har nog bråttom att sälja maximalt med dieslar för att kunna få igen de pengarna. Kostnaderna för att ta fram dieslarna har nog motiverats med att de ska kunna säljas under många år framöver, ur bolagsperspektivet känns det som att deras fokus och agerande är logiskt. Det borde finnas en omställningstid innan de har ställt om produktionen och fabrikerna för att få upp motsvarande volym bensinmotorer (tyvärr, bättre hade ju varit om de istället försökte ställa om till elmotorer, men det är ju en annan diskussion).Kulingen skrev:Volvo toppar nästan dieselligan på vilket märke som säljer flest % dieselbilar.
http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ocid=ientp
Så inte speciellt kontroversiellt, se exempelvis på Tesla som säljer utsläppsrätter/krediter, hade det inte varit bättre om de lät bli osv osv. De tjänar visserligen pengar på att sälja utsläppsrätter för att producera elbilar, men å andra sidan kanske Volvo tjänar pengar på dieselmotorer för att utveckla elbilar just nu.
Men jag förstår att de ändå skiljer massor av detaljer när man bygger motorn och man vill såklart ha tillbaka utvecklingskostnaden på hela detta motor konceptet såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo toppar nästan dieselligan
Jo jag verkligen längtar till att få se lite vad som finns i pipen, jag hoppas de är bra saker vi kommer få se....Geni87 skrev:Volvo säger ju lansering av 5 olika BEV:ar mellan 2019 och 2021, varav 3 Volvobrandade och 2 Polestarbrandade - så en hyfsad "kö" är det väl.chaffis75 skrev:jo jag såg de också... Men inte så konstigt för om man kollar lite på Volvo som jag har de senaste åren så erbjuder de väldigt få bensin modeller och de är dessutom nästan billigare med diesel modellen speciellt då man ofta kan få diesel med manuell växel låda med bensin bara med automat vilket såklart drar upp bas priset.
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket
Elektriska drivlinor och elbilar är tydligt att de utvecklar. Har man följt vad de söker för folk till sin R&D-verksamhet i Göteborg de senaste åren är det väldigt tydligt åt vilket håll det bär. Jag som jobbar som ingenjör i Göteborg håller ganska bra koll på arbetsmarknaden här, och det har varit väldigt många annonser ute för tekniska experter, konstruktörer, projektledare, mjukvaruutvecklare etc mot elmotorer, batterier och kraftelektronik.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo toppar nästan dieselligan
Ja det får vi verkligen hoppas! Det enda som egentligen är känt bortsett från det jag skrev tidigare är väl att en Polestarmodell blir först ut som en BEV från Volvo, följt av en BEV på Volvo XC40. Och det låter ju väldigt lovande tycker jag...chaffis75 skrev:Jo jag verkligen längtar till att få se lite vad som finns i pipen, jag hoppas de är bra saker vi kommer få se....Geni87 skrev:Volvo säger ju lansering av 5 olika BEV:ar mellan 2019 och 2021, varav 3 Volvobrandade och 2 Polestarbrandade - så en hyfsad "kö" är det väl.chaffis75 skrev:jo jag såg de också... Men inte så konstigt för om man kollar lite på Volvo som jag har de senaste åren så erbjuder de väldigt få bensin modeller och de är dessutom nästan billigare med diesel modellen speciellt då man ofta kan få diesel med manuell växel låda med bensin bara med automat vilket såklart drar upp bas priset.
Ja de måste skärpa sig och se till att börja leverera elbilar, hoppas modellerna står på kö efter 2019 då den första ska komma men den är kanske att önska för mycket
Elektriska drivlinor och elbilar är tydligt att de utvecklar. Har man följt vad de söker för folk till sin R&D-verksamhet i Göteborg de senaste åren är det väldigt tydligt åt vilket håll det bär. Jag som jobbar som ingenjör i Göteborg håller ganska bra koll på arbetsmarknaden här, och det har varit väldigt många annonser ute för tekniska experter, konstruktörer, projektledare, mjukvaruutvecklare etc mot elmotorer, batterier och kraftelektronik.
I den här artikeln säger de att BEV:en kommer baseras på Concept 40.2, men jag tycker inte att det är solklart att den infon är 100% bekräftad. Men det vore ju inte dumt isf... https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... k-due-2019
Dessa två som BEV:ar hade varit en bra start på satsningen tycker jag nog.
Re: Volvo toppar nästan dieselligan
Om man tar storsäljaren V90 så började ju inte den billigaste bensinaren säljas förrän i december, så ville man ha en bil under 400k var det diesel som gällde. Inte konstigt att folk valde det då. När de räknar samman 2018 tror jag siffrorna jämnas ut lite.