Autopilot-versioner
Moderator: Redaktion
Autopilot-versioner
Efter en diskussion på Facebook så tänkte jag att vi skulle reda ut vilka varianter av hårdvara det finns idag (och kanske kommer)
Mobileye
AP1 - saknar fortfarande advanced summon, anpassning till hastighet enligt skyltning och on/off-ramp
Teslas egna
AP2.0 - längre räckvidd på ultraljudssensorer, 7 extra kameror. (saknar redundans för godkännande för autonom körning)
AP2.01 - annan radar
AP2.5 - redundans för självkörande
AP2.6 - Intel i MCU'n
AP2.7 - Model 3, kamera i kupén inför Tesla Network.
Kursiva versionsnummer är mina påhitt (innan Tesla själva tog 2.5 så kallade jag S/X för 2.1 och Model 3's för 2.5)
Jag är osäker på ordningen när radarn byttes och om Intel kom med 2.5 eller separat. Jag har för mig det var separat.
Mobileye
AP1 - saknar fortfarande advanced summon, anpassning till hastighet enligt skyltning och on/off-ramp
Teslas egna
AP2.0 - längre räckvidd på ultraljudssensorer, 7 extra kameror. (saknar redundans för godkännande för autonom körning)
AP2.01 - annan radar
AP2.5 - redundans för självkörande
AP2.6 - Intel i MCU'n
AP2.7 - Model 3, kamera i kupén inför Tesla Network.
Kursiva versionsnummer är mina påhitt (innan Tesla själva tog 2.5 så kallade jag S/X för 2.1 och Model 3's för 2.5)
Jag är osäker på ordningen när radarn byttes och om Intel kom med 2.5 eller separat. Jag har för mig det var separat.
Re: Autopilot-versioner
AP 1 anpassar hastigheten efter skyltar. Dock görs det när skymten passerats vilket gör att farbror blå kan ta dig vid en sänkt fart eftersom det tar ett par meter för bilen att bromsa in.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Autopilot-versioner
Nej, den anpassar farten till "restricted"-vägar. På ett väldigt korkat sätt. När du kommer förbi restricted så går den tillbaka till gamla hastigheten. När jag åker med farhållaren på 130km/h och kommer in på en restricted 60km/h så sänker den till 70km/h. När restricted tar slut, och skyltningen går från 60 till 80 så ökar bilen till 130 igen.djFabbe skrev:AP 1 anpassar hastigheten efter skyltar. Dock görs det när skymten passerats vilket gör att farbror blå kan ta dig vid en sänkt fart eftersom det tar ett par meter för bilen att bromsa in.
Åker du på E4 (som inte är restricted) där det är 80 och det skyltas om till 100 så ökar den inte.
Re: Autopilot-versioner
Hastigheten anpassas ju av AP1-bilar men sedan har Tesla aktivt valt att endast göra detta på restricted och först efter skyltningen.
I princip alla vägar är väl dock restricted idag? Förr så kunde man köra AP på mycket högre än skyltat och över 80 på oskyltade vägar men jag hittar knappt inga sådana vägar längre. Inte ens på 2+1 vägar kan jag köra snabbare än 10 km/h över skyltningen.
I princip alla vägar är väl dock restricted idag? Förr så kunde man köra AP på mycket högre än skyltat och över 80 på oskyltade vägar men jag hittar knappt inga sådana vägar längre. Inte ens på 2+1 vägar kan jag köra snabbare än 10 km/h över skyltningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Autopilot-versioner
Tror nog också att den går på skylt, direkt vid passage minskar hastigheten till exakt det som står på skylten, ock samtidigt som avläsningen sker och den nya hastigheten kommer upp i instrumenten, det går inte att köra med AP fortare om man inte gasar samtidigt. Den restriktionen gäller inte 100 eller 110 skyltar verkar det som då AP funkar även över hastighetsgränsen.
Menar du att den går på nån databas över ”restricted” roads ?
Menar du att den går på nån databas över ”restricted” roads ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Autopilot-versioner
Läs mitt exempel igen, om hur den gör när restricted tar slut. Den beter sig långt ifrån det som beskrevs för 3,5 år sedan då den lanserades.Svenssons skrev:Hastigheten anpassas ju av AP1-bilar men sedan har Tesla aktivt valt att endast göra detta på restricted och först efter skyltningen.
Min spaning är att dom fått in i stort sett alla riksvägar. Länsvägar går fortfarande att hitta som inte är restricted.Svenssons skrev:I princip alla vägar är väl dock restricted idag? Förr så kunde man köra AP på mycket högre än skyltat och över 80 på oskyltade vägar men jag hittar knappt inga sådana vägar längre. Inte ens på 2+1 vägar kan jag köra snabbare än 10 km/h över skyltningen.
Re: Autopilot-versioner
Ja. Fast mer geo-fencat också.Gustafsson skrev:Menar du att den går på nån databas över ”restricted” roads ?
Den gör en dum och oförklarlig grej när man åker E4 norrut vid Järva krog i högra filen, den "högraste" av 4 körfälten, på höger sida om barriären. Strax innan busshållplatsen så bromsar bilen till och man ser Restricted blinka till.
Åker man på E4 och det är kö/olycka så det är omskyltat till 30 så läser den ljustavlorna i portalerna över vägen, men ändrar ingen hastighet.
Re: Autopilot-versioner
Men är det inte så att det ser fult ut utåt om en biltillverkare tillåter bilen att bryta mot lagen genom att åka mer än 10kmh för fort med AP:n inkopplad?
Re: Autopilot-versioner
För formens skull (och för att kunna jämföra) så är det egentligen farthållaren vi pratar om här.Kulingen skrev:Men är det inte så att det ser fult ut utåt om en biltillverkare tillåter bilen att bryta mot lagen genom att åka mer än 10kmh för fort med AP:n inkopplad?
Tesla tillåter väl upp till 30km/h i offset? I min gamla Ford hade jag kunna åka farthållare i 130km/h förbi 30-sträcka vid en skola.
Med det resonemanget kanske vi inte ska tillåta farthållare öht.
Re: Autopilot-versioner
+- 10 km/h är max offset. Visst är det dumt om bilen tror att det inte är restricted och höjer hastigheten till den som du valde när du slog på den men den tar ändå och anpassar hastigheten på de flesta vägarna. Det är inte vara riksvägar utan även i princip alla landsvägar t.ex
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilot-versioner
https://electrek.co/2018/05/07/tesla-au ... retrofits/
Det lär hinna bli 3.0 innan självkörandet är klart.
Det lär hinna bli 3.0 innan självkörandet är klart.
Re: Autopilot-versioner
Har Elon nu sagt at Tesla ska börja släppa full självkörning i slutet av nästa år så är det mer än 3 år efter bilarna kom som han lovade skulle få det. Lite lång tid för dom som köpte det då att vänta på funktionen. Kommer det komma delar av det under tiden typ summon från garaget till ytterdörren, parkera utan att man sitter i bilen eller liknande?dstr skrev:https://electrek.co/2018/05/07/tesla-au ... retrofits/
Det lär hinna bli 3.0 innan självkörandet är klart.
Men vad var det han lovade att AP1 skulle klara av när den släpptes?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Autopilot-versioner
Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
Re: Autopilot-versioner
Den del de plockar ut lär ju också bli en reservdel till övriga bilar för de som inte köpt till självkörande AP.stefan007 skrev:Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilot-versioner
Jag har för mig att i USA var det en ganska hög andel bilar som hade köpt FSD. Mer än hälften i alla fall. Fast jag kommer inte ihåg var nånstans jag har läst det.stefan007 skrev:Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot-versioner
Men för 35000kr måste det vara ekonomiskt vansinne att inte byta en dator kalibrera ta pengarna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Autopilot-versioner
Precis, och om de vid det tillfället höjer kostnaden för FSD i efterhand till att täcka kostnaden för retrofit på äldre bilar är det inget större problem för Tesla... Priser kan ju förändras när som helst, bland annat därför valde jag att köpa FSD direkt: om/när det kommer vet jag vad det kostar mig (inget).stefan007 skrev:Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
- man vet ju inte vad FSD kommer kosta i framtiden, och den lilla extra pengen jag behövde lägga tidigt var lätt värt den "tryggheten"
Re: Autopilot-versioner
Hur mycket mjukvaruuppdateringar kan man förvänta sig till AP1 i fortsättningen?
Och, hur mycket outnyttjad potential finns det kvar i AP1 för att kunna implementera nya funktioner?
Och, hur mycket outnyttjad potential finns det kvar i AP1 för att kunna implementera nya funktioner?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Autopilot-versioner
Intressant fråga - kommer AP1 anses vara end of life eller gnetar man på och kramar ut allt som går...?frippe skrev:Hur mycket mjukvaruuppdateringar kan man förvänta sig till AP1 i fortsättningen?
Och, hur mycket outnyttjad potential finns det kvar i AP1 för att kunna implementera nya funktioner?
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Re: Autopilot-versioner
Inte mycket om något kvar på AP 1 Elon har sagt redan när AP2 släptes att man är på gränsen till hårdvaru kapacitet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot-versioner
NVidia som gjort hårdvaran har ju hela tiden hävdat att det inte går också. Ska man börja om på ny hårdvara har man nog en bas att stå på, men om man inte får ut systemet snart och andra börjar köra sina bilar själva...e5m1r skrev:Inte mycket om något kvar på AP 1 Elon har sagt redan när AP2 släptes att man är på gränsen till hårdvaru kapacitet
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Autopilot-versioner
AP1 använder MCU och Mobile chipet så frågan är om Intel MCU skulle göra saken bättre i så fall finns möjlighet till uppdateringzyax skrev:NVidia som gjort hårdvaran har ju hela tiden hävdat att det inte går också. Ska man börja om på ny hårdvara har man nog en bas att stå på, men om man inte får ut systemet snart och andra börjar köra sina bilar själva...e5m1r skrev:Inte mycket om något kvar på AP 1 Elon har sagt redan när AP2 släptes att man är på gränsen till hårdvaru kapacitet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot-versioner
Kanske nån som anmärkt på det men jag kan inte se hur många lediga laddare det finns på SuC längre. Uselt!
Re: Autopilot-versioner
Är nog bara en temporär grej. Tesla verkar ha nätverksproblem just nu. Access till appen funkar exempelvis inte.Verdi skrev:Kanske nån som anmärkt på det men jag kan inte se hur många lediga laddare det finns på SuC längre. Uselt!
Jag kunde se tillgänglighet på SuC igår.
Re: Autopilot-versioner
Alltså, jag uppfattade i earnings utfrågningen som att det var Tesla Network som skulle komma i slutet nästa år. Inte fsd. Men nu har jag läst på fler ställen att det är självkörningen..Pontus skrev:Har Elon nu sagt at Tesla ska börja släppa full självkörning i slutet av nästa år så är det mer än 3 år efter bilarna kom som han lovade skulle få det. Lite lång tid för dom som köpte det då att vänta på funktionen. Kommer det komma delar av det under tiden typ summon från garaget till ytterdörren, parkera utan att man sitter i bilen eller liknande?dstr skrev:https://electrek.co/2018/05/07/tesla-au ... retrofits/
Det lär hinna bli 3.0 innan självkörandet är klart.
Men vad var det han lovade att AP1 skulle klara av när den släpptes?
Ingen som har stenkoll?