Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Man får väl börja med att tänka på att det är 9 timmars tidsskillnad. Sedan börjar ju den kristna veckan på söndag (gäller även den judiska) och den tillämpas väl i USA. Elon är väl dock inte särskilt religiös och ganska internationell av sig så fram till klockan 9 på måndag morgon (svensk tid) får nog anses vara inom den här veckan. Men i sann Elon-anda får man väl ändå alltid tänka för sig själva att i nästa vecka betyder i nästa månad etc.
Driver sajten Car.info
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Agree...tehjimos skrev:Haha jag brukar också haka på om jag ser någon snabb bil passera. Alltid kul att flåsa lite i nacken med en SUV-elbil bakom sportbilar, när dom försöker dra ifrån men den där jävla fotbollsmammabilen är fortfarande kvar baki arslet.
Jag upplever att Teslan är ännu överlägsnare i uppförsbacke. Vet inte om det är så, men vi har en lång och fin uppförsbacke efter en rondell här på Tyresö. Tom med min X75D så har man "hetsat" många prestandabilar där avgaserna sprutar ut där bak (pga fullgas)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
3.5 sekund blev rätt svar enligt Musk
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
På 0-60, vilket ger 3.7 på 0-100 med Teslas fuskmätning.frippan skrev:3.5 sekund blev rätt svar enligt Musk
4.0 (som det blir på riktigt) är inte så fränt som jag hoppats.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Det låter rimligt. I allmänhet så är Teslorna förhållandevis starkare i lägre farter, medan fossilbilarna är starkare i högre farter, eftersom ICE-motorerna då arbetar i ett mer optimalt varvtalsintervall. I en uppförsbacke tappar båda bilarna acceleration, vilket betyder att de tillbringar längre tid i det intervall där Teslan har sitt övertag.Legato skrev:Agree...tehjimos skrev:Haha jag brukar också haka på om jag ser någon snabb bil passera. Alltid kul att flåsa lite i nacken med en SUV-elbil bakom sportbilar, när dom försöker dra ifrån men den där jävla fotbollsmammabilen är fortfarande kvar baki arslet.
Jag upplever att Teslan är ännu överlägsnare i uppförsbacke. Vet inte om det är så, men vi har en lång och fin uppförsbacke efter en rondell här på Tyresö. Tom med min X75D så har man "hetsat" många prestandabilar där avgaserna sprutar ut där bak (pga fullgas)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Hmm, de flesta turbos jobbar väl fortfarande bara vid högt varvtal? När de börjar komma upp i varv på tvåan är de redan i dammet bakom bilendstr skrev:Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Så var det på äldre bilar med mekaniskt sprut.Legato skrev:Hmm, de flesta turbos jobbar väl fortfarande bara vid högt varvtal? När de börjar komma upp i varv på tvåan är de redan i dammet bakom bilendstr skrev:Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Med elektroniskt sprut, och dubbelturbo som blir allt vanligare på standardbilar så är effektkurvan linjär.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1495
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Nu är det officiellt!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?dstr skrev:Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Kurvan är hyfsat linjär, men den stiger med varvtal, förutom när man kommer tämligen nära maxeffektvarvtalet.dstr skrev:Så var det på äldre bilar med mekaniskt sprut.Legato skrev:Hmm, de flesta turbos jobbar väl fortfarande bara vid högt varvtal? När de börjar komma upp i varv på tvåan är de redan i dammet bakom bilendstr skrev:Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Med elektroniskt sprut, och dubbelturbo som blir allt vanligare på standardbilar så är effektkurvan linjär.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Nej, verkligen inte. Förhoppningsvis finns det lite utrymme för ”uncorking” genom mjukvaruuppdatering längre fram.dstr skrev:På 0-60, vilket ger 3.7 på 0-100 med Teslas fuskmätning.frippan skrev:3.5 sekund blev rätt svar enligt Musk
4.0 (som det blir på riktigt) är inte så fränt som jag hoppats.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Jag gissade iaf fullständigt helt totalt exakt rätt iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Niklas Z skrev:Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?dstr skrev:Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Omvänt, en turbomotor kan ge mer vrid om det behövs speciellt i backar och med tungt lass, en bil med typ 170nm och lite last kan ju tappa fart i uppförsbackar, se det som naturens bromsbänk,
ms 76132 "Eleamore"
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Nu jämför jag med hur elmotorn är beskaffad och då är dess effekt konstant i ett skapligt brett intervall. Under det avtar effekten med sjunkande hastighet och över intervallet så avtar effekten med stigande hastighet. Det är lite olika från Tesla till Tesla, men mellan (grovt räknat) 55 km/h och 120 km/h är maxeffekt alltid tillgänglig. Däröver sjunker tillgänglig effekt med hastigheten. Det framgår t ex här: https://data.motor-talk.de/data/galleri ... 430255.png
Så ser det inte ut för en turboladdad bensinmotor. Dess effektkurva stiger med varvtalet.
Så ser det inte ut för en turboladdad bensinmotor. Dess effektkurva stiger med varvtalet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
En turbo pumpar in mer luft i motorn, så man kan skjuta i mer bränsle så man får ur mer effekt.Niklas Z skrev:Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?dstr skrev:Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
En turbo behöver motstånd för att bygga laddtryck.
Om du sitter och varvar på neutralen så rör sig knappt laddtrycksmätaren. I bästa fall går du från undertryck till 0. (på räserbilar har man ALS som bygger laddtryck även på tomgång, det är därför tex rallycrossbilar smattrar så läckert på startlinjen)
Med växel i så att motorn får jobba så bygger du mer laddtryck.
http://www.explainthatstuff.com/how-tur ... -work.html
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Lite klent vart det iaf. Jag som funderade på att köra på en P3 som nästa även om det betydde vissa begränsningar. Nu känns det inte lika aktuellt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Nej, en turbo behöver avgasflöde för att bygga laddtryck. Det får man lika mycket av om man accelererar fullt oavsett om det sker på plan mark eller i uppförsbacke. Trampar du gasen i botten på en turbobil så kommer den att ge max laddtryck (frånsett under ett spool-upskede, men det är kort hos moderna motorer och det blir inte kortare i uppförsbacke), vilket regleras av motorstyrningen.dstr skrev:En turbo pumpar in mer luft i motorn, så man kan skjuta i mer bränsle så man får ur mer effekt.Niklas Z skrev:Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?dstr skrev:Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
En turbo behöver motstånd för att bygga laddtryck.
Om du sitter och varvar på neutralen så rör sig knappt laddtrycksmätaren. I bästa fall går du från undertryck till 0. (på räserbilar har man ALS som bygger laddtryck även på tomgång, det är därför tex rallycrossbilar smattrar så läckert på startlinjen)
Med växel i så att motorn får jobba så bygger du mer laddtryck.
http://www.explainthatstuff.com/how-tur ... -work.html
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Eventuellt får Model 3 performance lite bättre prestanda än nu utlovat:chpaulin skrev:Lite klent vart det iaf. Jag som funderade på att köra på en P3 som nästa även om det betydde vissa begränsningar. Nu känns det inte lika aktuellt.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... elon-musk/
Also, not promising anything, but we *might* be able to increase Model 3 Performance power output a little
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Dom kanske har upptäckt att drivknutar mm måste
hålla längre än några veckor och måste testa lite först
hålla längre än några veckor och måste testa lite först
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
Niklas Z skrev:Nej, en turbo behöver avgasflöde för att bygga laddtryck. Det får man lika mycket av om man accelererar fullt oavsett om det sker på plan mark eller i uppförsbacke. Trampar du gasen i botten på en turbobil så kommer den att ge max laddtryck (frånsett under ett spool-upskede, men det är kort hos moderna motorer och det blir inte kortare i uppförsbacke), vilket regleras av motorstyrningen.
Med den teorin så hade inte ALS behövts öht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3305
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance
ALS har visst sitt berättigande inom ramen för det jag hävdar. Man har ett ALS för att slippa fördröjningen när man ökar gaspådraget från tomgång. På en tävlingsbil där varje hundradels sekund är viktig så vill man inte ha någon fördröjning, exempelvis när man växlar eller när man kliver på gasen i utgången av en kurva. Man vill nå max laddtryck omedelbart. Däremot ger inte ALS högre maximalt laddtryck.
När man ökar gaspådraget kommer turbon att snurra fortare och moderna turbomotorer når snabbt (vi talar tiondelar av en sekund) det varvtal som konstruktörerna ansett vara en lämplig övre gräns och då sätter motorstyrningen stopp och därmed har turbotrycket nått sitt maximum. Det händer oavsett om man accelererar i uppförsbacke eller plan mark.
Du kan kanske förklara logiken i hur användningen av ALS i tävlingssammanhang stödjer påståendet att turbomotorer ger mer effekt i uppförsbackar.
När man ökar gaspådraget kommer turbon att snurra fortare och moderna turbomotorer når snabbt (vi talar tiondelar av en sekund) det varvtal som konstruktörerna ansett vara en lämplig övre gräns och då sätter motorstyrningen stopp och därmed har turbotrycket nått sitt maximum. Det händer oavsett om man accelererar i uppförsbacke eller plan mark.
Du kan kanske förklara logiken i hur användningen av ALS i tävlingssammanhang stödjer påståendet att turbomotorer ger mer effekt i uppförsbackar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.