Nu vill jag inte uttala mig generellt om svensk utbildning, men tyvärr får jag intrycket att det har blivit mycket viktigare att alla ska få plugga än att nivån på utbildningen ska hålla internationell standard. Jag har tillsammans med en kund de senaste månaderna försökt att anställa en dataingenjör eller systemutvecklare. Jag är milt sagt mörkrädd med tanke på vilka kandidater vi fick och vilken kunskapsnivå de befann sig på. Att det är möjligt att få en svensk kandidatexamen inom data/IT utan att ha läst en endaste mattekurs (!) går över mitt förstånd. Det är ungefär som att ta läkarexamen utan att behöva läsa anatomi. Hur är detta ens möjligt? Vi läste matte tills vi spydde. Och lite till. Och det var bra så, man skiljde agnarna från vetet. De som inte klarade sig fick göra nånting annat. Nu var visserligen min utbildning i Tyskland inte gratis heller. Det var aldrig meningen att alla ska plugga. Men det är en annan sak.iAkita skrev:Det tar tio års universitetsstudier eller mer för att bli forskare och utbildningen kostar i regel miljontals kronor i skattepengar, så jag blir djupt bekymrad för svensk utbildnings och forsknings framtid när jag till och med här får läsa kommentarer om att enskilda forskares idéer eller synpunkter är precis lika mycket värda som Nisses nere i kiosken på hörnet. Vem kommer vilja satsa skattepengar på att utbilda forskare när man kan gå till Nisse på hörnet för att få råd? Blir nästa steg att vi får höra att enskilda läkares diagnoser är ungefär lika mycket värda som Nisses på hörnet, och att media bör sammankalla till en konferens med den samlade medicinska expertisen om de vill rapportera om något hälsorelaterat?
Tydligen är det så att högskolorna måste få tag i studenter, och då sänker de kraven till en lägsta nivå så att även Nisse nere i kiosken så småningom kan kalla sig för ingenjör. Det är skrämmande och inte bra alls. Sverige har inte så mycket att konkurrera med internationellt. Vi har höga löner, det går alltså inte att producera saker billigt. Den enda konkurrensfördelen vi har är kunskap, forskning och vetenskap. Det är där vi kan vara bättre än andra, om vi anstränger oss. Men det funkar inte om vi inte utbildar våra barn.