Jag håller med dig i dina punkter, anser att alla SuCs ska täcka de stora behoven vilket betyder Europavägar och större riksvägar.chaffis75 skrev:Vad har Tesla svarat på dina brev? Jag håller med om att en del placeringar inte varit så smarta om man tänker flöden i flera riktningar och inte bara längs en specifik väg. De enda jag själv kommit fram till är att de kanske inte kan bygga i tex Borås på grund av att de inte hittar mark tillräckligt nära lämplig ström försörjning men detta är ju ren spekulation.zyax skrev:
Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.
Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Jag anser att tesla ska prioritera enligt följande.
1. Se till att de väldigt sällan är några köer vid SUC.
2. Att man kan göra vilken resa som helst (sommar eller vinter) utan omvägar för att man ska ladda och utan att behöva ladda mer än säg 90% på bilen med kortast range.
Att man kanske får ladda en extra gång någonstans pågrund av fel placering känns väldigt sekundärt men såklart är de trevligt om man även kan lösa dessa saker i samband med att man uppfyller 1 och 2.
Antagligen finns det andra orsaker, men det är ren badwill om andra kan sätta upp laddare i t ex Värnamo och Tesla inte kan peka på vettiga orsaker där.
Så här skrev de i sitt svar till mig:
Kod: Markera allt
Hej Martin,
Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:
http://teslafactory.wufoo.com/forms/european-supercharging/
Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.
Tack!
Med vänliga hälsningar / Best regards,
Stefan Orbilt | European and Australian Customer Support Specialist
EDIT: Hans svar angående Chademo gäller ju även för den som vill ladda på andra ställen utmed E4 än där Superchargers idag finns tänker jag, det är ingen som valt Värnamo utmed E4 idag när de kunnat ladda snabbare vid Toftaholm tänker jag.