Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.
Just det. Samma med e-Golfen. När det är varmt är den visserligen fortfarande snålare än Teslan, men inte så mycket. I kallare väder däremot blir skillnaden riktigt stor. Framförallt på korta turer och när man inte har förvärmt bilen.
Verdi skrev:
Det här med accelerationen kan vi väl lämna därhän? Det är en kul gimmick men 5 sekunder är ju fortfarande mer än tillräckligt snabbt för familjebilar.
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Tänkte komma till det. När jag gasar fullt så låter det från framvagnen och vibrerar i ratten på ett sätt som inte känns särskilt förtroendeingivande. Inte så mycket förvisso. "Ska vara så" enligt SC Upplands Väsby. Men det är faktiskt tillräckligt för att det ska ta udden av det roliga. Känslan är att allt inte är ordentligt dimensionerat för att tåla maxbelastning. Och då har jag ändå ingen P-modell utan en helt vanlig 90D.
Jag ska in med bilen snart igen och kanske är det enklare att provocera fram vibrationerna nu när det inte längre är vinterväglag, som det var senast. Jag hoppas verkligen de får ordning på det.
Hojta till isåfall, min XP90D låter och hackar som ett tröskverk när man trycker till för säkra omkörningar. Har aldrig testat Insane utan detta fenomen förekommer även vid "normal" körning... SC i Väsby tyckte man skulle köra på Low eller Very Low om man ville gasa snabbt, men hur ofta hinner man justera fjädringen innan man kör om?? En av få saker jag verkligen stör mig på med bilen, förutom handsfreen då.
De flesta kör ju dock Low för det mesta. Jag har valt att låta den gå ner i Low först vid 90 km/h, men även det räcker ju för att du ska vara i Low oftast när du vill "trycka på"?
Sen håller jag såklart med om att den inte ska låta illa i normalläge ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
På ringen är det mer vem som kör än vad det ör för bil som avgör ( inom rimliga gränser )
Så länge inte samma person gör fler försök med olika bilar så ör det inte jämförbart tycker inte jag i alla fall
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det kommer att dröja minst 2 år innan Audis Ionitys nät av snabbladdare kommer ens i närheten av den täckning som Teslas snabbladdare har.
Sen kommer Teslafolket betala max 1,90kr/kWh.
Ionity kanske tar 5kWh, med de uttalanden som hävdar att det inte ska vara billigare att ladda hos Ionity än att tanka fossilt.
För mig som inte kan ladda hemma, och kör 5000 mil per år, och nästan bara snabbladdar, spelar laddningskostnaden stor roll.
Har förbrukat 11.000kWh på ett år.
Med nuvarande Tesla så är det ju gratis.
Med ett pris på 5kr per kWh så hade jag kanske betalat 55.000kr med Ionitys nät per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det kommer att dröja minst 2 år innan Audis Ionitys nät av snabbladdare kommer ens i närheten av den täckning som Teslas snabbladdare har.
Sen kommer Teslafolket betala max 1,90kr/kWh.
Ionity kanske tar 5kWh, med de uttalanden som hävdar att det inte ska vara billigare att ladda hos Ionity än att tanka fossilt.
För mig som inte kan ladda hemma, och kör 5000 mil per år, och nästan bara snabbladdar, spelar laddningskostnaden stor roll.
Har förbrukat 11.000kWh på ett år.
Med nuvarande Tesla så är det ju gratis.
Med ett pris på 5kr per kWh så hade jag kanske betalat 55.000kr med Ionitys nät per år.
Det kommer dröja mycket mer än två år... Deras mål (vilket återstår att se om de uppfyller) är ju att ha lika stort nät 2020 i Europa som Tesla hade vid årsskiftet... Teslas nätverk fortsätter ju växa under tiden. Så om Ionity någonsin kommer ikapp bör det ta minst 5 år, men troligen uppåt 10.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det kommer att dröja minst 2 år innan Audis Ionitys nät av snabbladdare kommer ens i närheten av den täckning som Teslas snabbladdare har.
Sen kommer Teslafolket betala max 1,90kr/kWh.
Ionity kanske tar 5kWh, med de uttalanden som hävdar att det inte ska vara billigare att ladda hos Ionity än att tanka fossilt.
För mig som inte kan ladda hemma, och kör 5000 mil per år, och nästan bara snabbladdar, spelar laddningskostnaden stor roll.
Har förbrukat 11.000kWh på ett år.
Med nuvarande Tesla så är det ju gratis.
Med ett pris på 5kr per kWh så hade jag kanske betalat 55.000kr med Ionitys nät per år.
Jag är mer orolig över att vi kommer få se köer hos superchargers om Tesla inte höjer priserna. Behöver inte vänta länge för att tiden man väntar skall vara värd mer än kostnaden för elen.
Hittills har Tesla byggt ut laddinfrastrukturen när det blivit för trångt. Tänker på tex Lillehammer och lier vid Drammen där jag tidigare fått vänta när trafiken varit tät. Sen kom Nebbenes med 20 stall, Vinstra med 10 (?) Rygge och Bismo.
Trots mångdubbling av bilar på några år har laddplatserna ändå räckt till. Många planeras eller byggs ut också. Laddar man bara lite taktiskt så kommer det att gå bra länge än.
Undvik lunchtid första dagen på sportlovet t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hittills har Tesla byggt ut laddinfrastrukturen när det blivit för trångt. Tänker på tex Lillehammer och lier vid Drammen där jag tidigare fått vänta när trafiken varit tät. Sen kom Nebbenes med 20 stall, Vinstra med 10 (?) Rygge och Bismo.
Trots mångdubbling av bilar på några år har laddplatserna ändå räckt till. Många planeras eller byggs ut också. Laddar man bara lite taktiskt så kommer det att gå bra länge än.
Undvik lunchtid första dagen på sportlovet t.ex.
Undrar om man med en Audi E-tron kan vara lika säkra att få ladda på en Ionety station som med en Tesla på SuC.
Laddnätverket är en underskattad del av elbilsköpet. Utan lättillgänglig snabbladdning kan man inte använda bilen ofta annat än korta sträckor. Det finns många snabbladdare numera, men de tar tre gånger så lång tid att ladda på som med Teslorna. Om det är viktigare att en kromlist sitter på millimetern rakt så OK, men infrastruktur är helt nödvändig för att någon ny elbil ska kunna konkurrera med Tesla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Laddnätverket är en underskattad del av elbilsköpet. Utan lättillgänglig snabbladdning kan man inte använda bilen ofta annat än korta sträckor. Det finns många snabbladdare numera, men de tar tre gånger så lång tid att ladda på som med Teslorna. Om det är viktigare att en kromlist sitter på millimetern rakt så OK, men infrastruktur är helt nödvändig för att någon ny elbil ska kunna konkurrera med Tesla.
Håller med till 100%. Detta verkar vara det som de flesta icke-elbilsägare missar. För mig är laddartäthet och laddhastighet mycket viktigare än räckvidd. 96-98% av alla dagar kör vi under 10 mil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
För mig är snabbladdning helt avgörande.
Åkte Umeå-Huddiksvall-Svenstavik-Sollefteå-Umeå(120 mil) denna vecka, med 50kW laddning hade det tagit för lång tid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja https://www.audi.com/en/innovation/mttm.html
Och detta är bara conceptet, produktionsversionen kommer att ha ännu lägre cw, t.o.m så att de laddar batteriet när den kör, ju fortare desto mer in i batteriet
Ja https://www.audi.com/en/innovation/mttm.html
Och detta är bara conceptet, produktionsversionen kommer att ha ännu lägre cw, t.o.m så att de laddar batteriet när den kör, ju fortare desto mer in i batteriet
Fantastiskt, de skojar ju inte med sin slogan: "Forschprung durch Technik"
Ja https://www.audi.com/en/innovation/mttm.html
Och detta är bara conceptet, produktionsversionen kommer att ha ännu lägre cw, t.o.m så att de laddar batteriet när den kör, ju fortare desto mer in i batteriet
Fantastiskt, de skojar ju inte med sin slogan: "Forschprung durch Technik"
Ändrar du plats på de första O och R, så får du en groda
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja https://www.audi.com/en/innovation/mttm.html
Och detta är bara conceptet, produktionsversionen kommer att ha ännu lägre cw, t.o.m så att de laddar batteriet när den kör, ju fortare desto mer in i batteriet
Fantastiskt, de skojar ju inte med sin slogan: "Forschprung durch Technik"
Ändrar du plats på de första O och R, så får du en groda
Ja https://www.audi.com/en/innovation/mttm.html
Och detta är bara conceptet, produktionsversionen kommer att ha ännu lägre cw, t.o.m så att de laddar batteriet när den kör, ju fortare desto mer in i batteriet
Fantastiskt, de skojar ju inte med sin slogan: "Forschprung durch Technik"
Ändrar du plats på de första O och R, så får du en groda
leapfrog the competition
Erkänt uttryck att grodhoppa fram tekniken
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja https://www.audi.com/en/innovation/mttm.html
Och detta är bara conceptet, produktionsversionen kommer att ha ännu lägre cw, t.o.m så att de laddar batteriet när den kör, ju fortare desto mer in i batteriet
Gud va bra! Då slipper vi höra alla dessa som inte kommer 100 mil på autobahn i 240 km/h.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Ja https://www.audi.com/en/innovation/mttm.html
Och detta är bara conceptet, produktionsversionen kommer att ha ännu lägre cw, t.o.m så att de laddar batteriet när den kör, ju fortare desto mer in i batteriet
Herregud, de har verkligen fullfjädrat Tesla-komplex!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nu är premiären av eTron uppskjuten till senare datum och anledningen ska vara att deras CEO har blivit arresterad. Känner de att deras CEO måste vara del av presentationen eller finns det annan anledning?
Nu är premiären av eTron uppskjuten till senare datum och anledningen ska vara att deras CEO har blivit arresterad. Känner de att deras CEO måste vara del av presentationen eller finns det annan anledning?
Det kanske är som Cars 2, att bilen egentligen är en fossilbil, som de försökt framställa som en elbil. Under en presentation kanske det började droppa olja under bilen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I Örebro på Q8 väster står en elaudi och sörplar AC ström. Jag fick inte ta kort och damen svarade inte på några frågor. Bilen hade inga backspeglar utan kameror.
En kompis råkade ta det ett kort.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Det var ett helt vanligt CCS uttag så det var skumt att bara ladda med Typ 2. Jag försökte se vilken laddström men hon var lite sur som vaktade bilen...
Jaja, kul att se nåt ovanligt iallafall!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Fick inte foto? Hur funkar det, kan vem som helst förbjuda någon annan att ta foto ute i det fria? Jag hade fotot på som en dåre, kunde ju kanske t.o.m. sålt till nån biltidning om man fick med nån detalj som ännu inte offentliggjorts
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14