Biodiesel minskar fossilberoendet och är kanske bättre ur klimatsynpunkt än fossil diesel. Vet inte. Men problemet med utsläppen av NOx, sotpartiklar och annat jux kvarstår dessvärre. Ljudnivån av motorerna förblir också densamma. Smörjning av motorn med olja, troligen fossilt, med all dess milöpåverkan kvarstår också. Och som du säger måste biodiesel produceras utav någonting. Biodiesel är en nischprodukt och löser inte problemet, det fördröjer bara övergången till verkligt hållbara energilösningar.Laban skrev:Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
FB länk om en L som vill införa detta, men jag tror icke på detmati skrev:Biodiesel minskar fossilberoendet och är kanske bättre ur klimatsynpunkt än fossil diesel. Vet inte. Men problemet med utsläppen av NOx, sotpartiklar och annat jux kvarstår dessvärre. Ljudnivån av motorerna förblir också densamma. Smörjning av motorn med olja, troligen fossilt, med all dess milöpåverkan kvarstår också. Och som du säger måste biodiesel produceras utav någonting. Biodiesel är en nischprodukt och löser inte problemet, det fördröjer bara övergången till verkligt hållbara energilösningar.Laban skrev:Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.
Re: Artikel i media
De som är negativa till elbilar brukar ju säga att elen inte räcker till. Kanske de skulle titta lite på HVO om detta räcker till om alla byter till HVO. Skulle tro HVO blir lite större problem att få fram i volym och om man få de så blir de samma diskution som med Etanol, ska vi ha mat eller HVO bränsle, växterna och djuren ska hinna växa upp.mati skrev:Biodiesel minskar fossilberoendet och är kanske bättre ur klimatsynpunkt än fossil diesel. Vet inte. Men problemet med utsläppen av NOx, sotpartiklar och annat jux kvarstår dessvärre. Ljudnivån av motorerna förblir också densamma. Smörjning av motorn med olja, troligen fossilt, med all dess milöpåverkan kvarstår också. Och som du säger måste biodiesel produceras utav någonting. Biodiesel är en nischprodukt och löser inte problemet, det fördröjer bara övergången till verkligt hållbara energilösningar.Laban skrev:Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.
Men kanske man ska se fördelarna, borde ju bli mer kött om man använder slaktavfall så kanske inte så dumt med HVO ändå
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Ja just det. Och köttet kommer från kor, åtminstone delvis, och kor pruttar ut massvis med växthusgaser. Wow, vilken förbättring. Sen kan man ju fråga sig om det är så hållbart och etiskt försvarbart att föda upp djur för att deras kroppar ska ersätta fossilolja.chaffis75 skrev:De som är negativa till elbilar brukar ju säga att elen inte räcker till. Kanske de skulle titta lite på HVO om detta räcker till om alla byter till HVO. Skulle tro HVO blir lite större problem att få fram i volym och om man få de så blir de samma diskution som med Etanol, ska vi ha mat eller HVO bränsle, växterna och djuren ska hinna växa upp.mati skrev:Biodiesel minskar fossilberoendet och är kanske bättre ur klimatsynpunkt än fossil diesel. Vet inte. Men problemet med utsläppen av NOx, sotpartiklar och annat jux kvarstår dessvärre. Ljudnivån av motorerna förblir också densamma. Smörjning av motorn med olja, troligen fossilt, med all dess milöpåverkan kvarstår också. Och som du säger måste biodiesel produceras utav någonting. Biodiesel är en nischprodukt och löser inte problemet, det fördröjer bara övergången till verkligt hållbara energilösningar.Laban skrev:Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.
Men kanske man ska se fördelarna, borde ju bli mer kött om man använder slaktavfall så kanske inte så dumt med HVO ändå
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/lamborgh ... er-6921111
Ännu en tvivlare vilket kanske inte är så ovanligt men de som förvånar mig mest är att de syftar på batteri tekniken som ett problem inte på att få ner all kraft i marken eller vikten på bilen eller något annat...
Ännu en tvivlare vilket kanske inte är så ovanligt men de som förvånar mig mest är att de syftar på batteri tekniken som ett problem inte på att få ner all kraft i marken eller vikten på bilen eller något annat...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
chaffis75 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/lamborgh ... er-6921111
Ännu en tvivlare vilket kanske inte är så ovanligt men de som förvånar mig mest är att de syftar på batteri tekniken som ett problem inte på att få ner all kraft i marken eller vikten på bilen eller något annat...
Är irriterande att det skrivs att nya Roadster ska klara 0-100 under 2 sekunder. Det är ju inte sant. Det är 0-60mph som ska gå på 1,9 sek väl? Borde betyda strax över 2 sek för att nå 100 km/h. Och så är det väl med roll out så den verkliga 0-100 tiden för nya Roadster hamnar väl gissningvis på 2,2-2,3 sek.
För övrigt har jag svårt att tro att S P100D gör 0-100 på 2,28 sekunder också. Det är väl en 0-60mph tid med rollout också? Verklig tid runt 2,7 sek?
Re: Artikel i media
Ser ut som du missat denna Verdi:
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-ne ... er-weapon/
"I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon."
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-ne ... er-weapon/
"I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon."
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
Teslalink skrev:Ser ut som du missat denna Verdi:
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-ne ... er-weapon/
"I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon."
Vad har jag missat? 60 miles per hour = 96.56064 kilometers per hour. Vilket brukar betyda att 0-100 km/h är 0,1-0,2 sekunder långsammare än 0-60 mph. Och Tesla kör väl med rollout? Det betyder väl ytterligare ~0,2 sekunders skillnad?
Re: Artikel i media
En känd analytiker gick igår ut och sa att han inte trodde Tesla skulle leverera mer än 22 000 Model 3 under andra kvartalet, idag skickar Elon ut ett mail till de anställda med länk till artikeln och skrev att de kommer chocka analytikerna
https://electrek.co/2018/06/27/elon-mus ... nal-email/
https://electrek.co/2018/06/27/elon-mus ... nal-email/
Re: Artikel i media
https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... elbilarna/
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Re: Artikel i media
Han har så rätt i det han skriver. Landsbygdsbor kör oftast mer än stadsbor, samtidigt som mackdöden slår hårdast ute på landsbygden. Att köra elbil är både billigt och praktiskt.Jerka skrev:https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... elbilarna/
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Samtidigt är ju argumentet att landsbygdsbor inte har råd med en modern elbil inte riktigt sant. Jag bor långt ute på vischan, en Stockholmare skulle nog kalla det för ödemarken. Jag har flera grannar som har passat på att lite snabbt lagom innan 1 juli införskaffa stora nya Volvobilar med fet dieselångmaskin. En V90 är ingen budgetbil direkt. De hade haft råd med en elbil om de hade velat. Visst har vi i regel betydligt lägre inkomster än stadsbor. Men det kostar samtidigt nästan ingenting att bo här. Det jag har i lön skulle inte ens räcka till hyran för en lägenhet i en större stad.
Det enda som kan hindra en landsbygdsbo från att skaffa elbil är att de saknar dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Japp, den var bra. Sen är det ju så att en större andel boende på landet har tillgång till hemmaladdning än stadsboende. Jag pratade häromdagen med en bekant som bor i lägenhet i stan och som vill skaffa elbil, men hon kan inte eftersom hon inte kan lösa laddningsfrågan.Jerka skrev:https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... elbilarna/
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Re: Artikel i media
Virrar han/de inte in sig i ett hörn när de förespråkar km skatt? Då kommer ju återigen skatten bli högre på landsbygden än i stan pga fler mil körda. De tänker de att de ska lösa genom att ha en ”smart km-skatt”, vilket alltså betyder att storebror ska ha koll på vart vi åker hela tiden. Tror faktiskt inte att vi kommer acceptera en sådan övervakning.
Då är det betydligt bättre med en årlig vägskatt som baseras på vikt och totalt ska täcka vägunderhåll. Med en sådan skatt skulle stadsbon betala mer och landsbygdsbon mindre -per kilometer. Detta utan att storebror behöver se exakt vart du har åkt under året.
Då är det betydligt bättre med en årlig vägskatt som baseras på vikt och totalt ska täcka vägunderhåll. Med en sådan skatt skulle stadsbon betala mer och landsbygdsbon mindre -per kilometer. Detta utan att storebror behöver se exakt vart du har åkt under året.
Re: Artikel i media
Håller med, övervakning är inte bra. Det skulle kanske gå att få till en fullösning genom att ha olika skattesatser på kilometerskatten beroende på vilken kommun man bor i. Men det blir förmodligen inte bra det heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Nej, då skulle ju hela TCS bosätta sig i din lada typ... eller åtminstone skriva bilen där.mati skrev:Håller med, övervakning är inte bra. Det skulle kanske gå att få till en fullösning genom att ha olika skattesatser på kilometerskatten beroende på vilken kommun man bor i. Men det blir förmodligen inte bra det heller.
Re: Artikel i media
Troligen ja. Eller alla sommarstugor i fjällen blir plötsligt åretruntboende.LarsL skrev:Nej, då skulle ju hela TCS bosätta sig i din lada typ... eller åtminstone skriva bilen där.mati skrev:Håller med, övervakning är inte bra. Det skulle kanske gå att få till en fullösning genom att ha olika skattesatser på kilometerskatten beroende på vilken kommun man bor i. Men det blir förmodligen inte bra det heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Beror ju naturligtvis på nivån av skatten...mati skrev:Troligen ja. Eller alla sommarstugor i fjällen blir plötsligt åretruntboende.LarsL skrev:Nej, då skulle ju hela TCS bosätta sig i din lada typ... eller åtminstone skriva bilen där.mati skrev:Håller med, övervakning är inte bra. Det skulle kanske gå att få till en fullösning genom att ha olika skattesatser på kilometerskatten beroende på vilken kommun man bor i. Men det blir förmodligen inte bra det heller.
Jag tror som sagt att en årlig fast vägskatt är bättre och rättvisare. Hur hög skulle en sådan skatt behöva vara? Om 4 miljoner bilar betalar 5000kr/år så ger det 20 miljarder. Vad är vägbudgeten i Sverige idag?
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Mm det låter ju bra. Har varit lite orolig med tanke på Bloombergs räknare som inte varit i närheten av siffror över 3500 bilar per vecka, än mindre 5000... Vi får se.vigge50 skrev:En känd analytiker gick igår ut och sa att han inte trodde Tesla skulle leverera mer än 22 000 Model 3 under andra kvartalet, idag skickar Elon ut ett mail till de anställda med länk till artikeln och skrev att de kommer chocka analytikerna
https://electrek.co/2018/06/27/elon-mus ... nal-email/
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
Ja de har sagts innan men jag kan inte låta bli att säga de igen.mati skrev:Han har så rätt i det han skriver. Landsbygdsbor kör oftast mer än stadsbor, samtidigt som mackdöden slår hårdast ute på landsbygden. Att köra elbil är både billigt och praktiskt.Jerka skrev:https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... elbilarna/
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Samtidigt är ju argumentet att landsbygdsbor inte har råd med en modern elbil inte riktigt sant. Jag bor långt ute på vischan, en Stockholmare skulle nog kalla det för ödemarken. Jag har flera grannar som har passat på att lite snabbt lagom innan 1 juli införskaffa stora nya Volvobilar med fet dieselångmaskin. En V90 är ingen budgetbil direkt. De hade haft råd med en elbil om de hade velat. Visst har vi i regel betydligt lägre inkomster än stadsbor. Men det kostar samtidigt nästan ingenting att bo här. Det jag har i lön skulle inte ens räcka till hyran för en lägenhet i en större stad.
Det enda som kan hindra en landsbygdsbo från att skaffa elbil är att de saknar dragkrok.
Jag tror att många fossilbilar säljs helt enkelt därför att marknaden för elbilar är för begränsad fortfarande. De jag menar är val av bilmodeller. Du nämner V90, jag skulle säga att de finns ingen motsvarande elbil, dvs en ganska stor kombi. De närmsta man kommer där är ju sam vanligt en Tesla modell S eller X dessa bilar är ju faktiskt inte en kombi. Sedan har Tesla som vanligt nackdelen att de bara finns 3 service ställen i hela Sverige medans Volvo har betydligt fler, om jag räknar rätt så har jag 4 olika Volvo återförsäljare inom 5-6 mil och ännu fler Volvo varuhus i samma radie. Numera har jag dock numera faktiskt ett Tesla SC nära mig men hade jag inte haft de så tror jag inte att jag hade haft en M3 reservation.
Ja early adopters tycker detta är ett mindre problem men många andra som bara ska ha en bra snygg bil så blir detta ett problem.
Glöm inte heller de långa leverans tider som de är generellt just nu på elbilar, detta hindrar också övergången. ( ja jag vet att S och X kan man får ganska snabbt)
Men för att komma tillbaka till artikeln så håller jag med, de är lättare för landsbyggs bor och villa ägare med elbil främst då man oftast har lättare med laddplats och elbilar blir ju faktiskt mer lönsam ju fler mil man köra (dock inte de där extra milen som många Tesla ägare pratar om ) men utbudet måste bli bättre och även komma från fler tillverkare, alla vill inte ha en Tesla oavsett hur mycket alla här älskar sina Tesla och oavsett hur bra SuC är.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Att elbil = stadsbil måste väl närmast räknas som en elbilsmyt som lever kvar i att elbilar betyder ungefär i-MiEV eller liknande. Finns ju inget bättre för landsbygden än en modern elbil idag!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Jag har läst att förslaget med km skatt kommer vara typ detta.Bilar beskattas olika mycket per km beroende på hur mycket co2 de släpper ut, hur mycket de låter, var man kör, när man kör mm. Så använder du dig av en elbil på landet och kör på lågt trafikerade vägar så kommer du betala väldig låg vägskatt. Kör du bed en stor dieselslukande bil med högt co2 utsläpp kl 1600 i rusningstrafik mitt i Stockholm så kommer du betala en massa. Men ingen vet ju ännu inte hur detta ska se ut pga att det finns bara en utredningsgrupp som skall kolla in detta till typ 2022 därefter vet vi nog mera.LarsL skrev:Virrar han/de inte in sig i ett hörn när de förespråkar km skatt? Då kommer ju återigen skatten bli högre på landsbygden än i stan pga fler mil körda. De tänker de att de ska lösa genom att ha en ”smart km-skatt”, vilket alltså betyder att storebror ska ha koll på vart vi åker hela tiden. Tror faktiskt inte att vi kommer acceptera en sådan övervakning.
Då är det betydligt bättre med en årlig vägskatt som baseras på vikt och totalt ska täcka vägunderhåll. Med en sådan skatt skulle stadsbon betala mer och landsbygdsbon mindre -per kilometer. Detta utan att storebror behöver se exakt vart du har åkt under året.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Typ samma tanke som jag ventilerat förut, att vi alla skriver oss i Skåne för att få bra pris på försäkringmati skrev:Troligen ja. Eller alla sommarstugor i fjällen blir plötsligt åretruntboende.LarsL skrev:Nej, då skulle ju hela TCS bosätta sig i din lada typ... eller åtminstone skriva bilen där.mati skrev:Håller med, övervakning är inte bra. Det skulle kanske gå att få till en fullösning genom att ha olika skattesatser på kilometerskatten beroende på vilken kommun man bor i. Men det blir förmodligen inte bra det heller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Ny artikel om Model3...
https://www.aftonbladet.se/a/QlAEmA
edit:
Sammanfattning:
Tesla Model 3 ritar om spelplanen i bilvärlden. En massmarknadsbil har aldrig varit närmare att ”vara en Iphone” i digitalisering och strävan efter enkelhet i körupplevelse. Lägg till att det är en kanonbil med bättre kvalitetskänsla än storasyskonen och härlig körkänsla till ett pris i paritet med ”gammelteknikbilar”. Elon Musk måste bara få ordning på produktionen – och sitt bolag.
https://www.aftonbladet.se/a/QlAEmA
edit:
Sammanfattning:
Tesla Model 3 ritar om spelplanen i bilvärlden. En massmarknadsbil har aldrig varit närmare att ”vara en Iphone” i digitalisering och strävan efter enkelhet i körupplevelse. Lägg till att det är en kanonbil med bättre kvalitetskänsla än storasyskonen och härlig körkänsla till ett pris i paritet med ”gammelteknikbilar”. Elon Musk måste bara få ordning på produktionen – och sitt bolag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Tyvärr är det nog så, när vi pratar elbil på jobbet så brukar jag alltid fråga hur långt dom har till jobbetTeslaspolen skrev:Att elbil = stadsbil måste väl närmast räknas som en elbilsmyt som lever kvar i att elbilar betyder ungefär i-MiEV eller liknande. Finns ju inget bättre för landsbygden än en modern elbil idag!
och säga att typ 3 mil eller mer är perfekt för då funkar det med alla modeller och kalkylen blir som bäst!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3346
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Antagligen är denna SvD-artikel samma som Aftonbladet-artikeln som bonath länkade till
https://www.svd.se/unikt-test-sa-ar-den ... n-att-kora
https://www.svd.se/unikt-test-sa-ar-den ... n-att-kora
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.