Lite som dom där böckerna med citat från barnJerker skrev:Är det nån som samlar på såna här stolliga uttalanden? Det kan bli en bästsäljare om några år!
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Re: Artikel i media
Toyotas tv-reklam igen...
...för att slippa långa laddstopp... vi väljer elhybrid.
Varför säger dom inte bensinhybrid??
...för att slippa långa laddstopp... vi väljer elhybrid.
Varför säger dom inte bensinhybrid??
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Den här är ännu bättrebonath skrev:Toyotas tv-reklam igen...
...för att slippa långa laddstopp... vi väljer elhybrid.
Varför säger dom inte bensinhybrid??
300km för 36,29€ vem vill ha en sådan?
Re: Artikel i media
Det beror iofs på hur man definierar "överskådlig framtid".nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Re: Artikel i media
Ja! "Forskargrodor"?Bjelke skrev:Lite som dom där böckerna med citat från barnJerker skrev:Är det nån som samlar på såna här stolliga uttalanden? Det kan bli en bästsäljare om några år!
Re: Artikel i media
Just denna forskare har redan sett till att radera en del sökresultat om sig själv...Jerker skrev:Ja! "Forskargrodor"?Bjelke skrev:Lite som dom där böckerna med citat från barnJerker skrev:Är det nån som samlar på såna här stolliga uttalanden? Det kan bli en bästsäljare om några år!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
+1Jerker skrev:Det beror iofs på hur man definierar "överskådlig framtid".nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Är de någon som vet vad menas med "överskådlig framtid"
Re: Artikel i media
Tja, 5 år är väl en hyfsat överskådlig framtid iofs. Vi vet att det kommer att bli svårt, för att inte säga omöjligt, för gamla biltillverkare att ställa om till enbart elbilsproduktion. Men om man nu bygger en massa batterifabriker i rasande takt så kommer en ketchupeffekt då marknaden översvämmas av batterier och plötsligt kan alla bygga hur många BEV de vill. Frågan är när den dagen kommer. Det är kanske en oöverskådlig framtid.nek0 skrev:+1Jerker skrev:Det beror iofs på hur man definierar "överskådlig framtid".nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Är de någon som vet vad menas med "överskådlig framtid"
Re: Artikel i media
Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
IVL-rapporten är seglivad. Samma på jobbet, det är bara den rapporten som "folk" tar som sanning...mati skrev:Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Fy f-n vad ful "bilen" är...nek0 skrev:Den här är ännu bättrebonath skrev:Toyotas tv-reklam igen...
...för att slippa långa laddstopp... vi väljer elhybrid.
Varför säger dom inte bensinhybrid??
300km för 36,29€ vem vill ha en sådan?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Befintlig bilpark (5 000 000 bilar i Sverige) inte är speciellt intressant ur forskningssynpunkt. "Volvo slutar utveckla dieselmotorer" lär exempelvis knappast vara goda nyheter om man är professor i förbränningsmotorteknologi. Var ska studenterna som examineras ut om 3+ år jobba ?nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Den som lever får seLaban skrev:Befintlig bilpark (5 000 000 bilar i Sverige) inte är speciellt intressant ur forskningssynpunkt. "Volvo slutar utveckla dieselmotorer" lär exempelvis knappast vara goda nyheter om man är professor i förbränningsmotorteknologi. Var ska studenterna som examineras ut om 3+ år jobba ?nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Volvo skulle inte häller tillverka elbilar och nu ska de börja med elbilar. Volvo ska inte utveckla dieselmotorer men vi vet inte om de inte ska köpa in Audi eller Peugeot dieselmotorer.
Det pratas mycket hit och dit men ingen vet hur de tänker.
Jag har bekanta som inte ville ha autobroms adaptiv farthållare .... idag har alla bilar med sådana finesser och inte bara har de pratar om säkerheten och hur bra de sakerna är .
Det blir kul se de om 5 år när de köper sina elbilar som de absolut inte vill ha
Re: Artikel i media
Exakt. Omställningen kommer att längre tid än vad vi fanatiker hoppas på. Detta borde han som är professor känna till kan man tycka. Men ändå så känner han tydligen att "Det går liiite för fort ändå. Detta måste bromsas!" ... Det luktar illa.mati skrev:Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Artikel i media
Samma här. IVL får man slängt i ansiktet lite då och då ... Men det är en bekväm "sanning" som gör att folk slipper ha dåligt samvete för sina avgasbilar och kan skadeglatt peka finger åt elbilar, i synnerhet Tesla eftersom den sticker mest i ögnen.bonath skrev:IVL-rapporten är seglivad. Samma på jobbet, det är bara den rapporten som "folk" tar som sanning...mati skrev:Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Artikel i media
Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Artikel i media
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till!Geni87 skrev:Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Kanske blir underhållande på ett skrämmande sätt om inte annat.Jerker skrev:Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till!Geni87 skrev:Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Jag lyssnade på en debatt i Studio Ett igår om polisens tveksamma insats under Almedalsveckan. Den lyckades de inget vidare med. Jan Scherman var som en ilsken terrier och Gotlands polischef vred sig som en mask... Inslaget lämnade fler frågor än svar efter sig...Geni87 skrev:Kanske blir underhållande på ett skrämmande sätt om inte annat.Jerker skrev:Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till!Geni87 skrev:Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Öivind strikes again nuuuJerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Jag fattar inte vad hans ärende är? Jag ser ingen annan förklaring än att han är ute efter att fördröja omställningen för att skydda hans kompisar inom fossilindustrin.
Sen kunde ju karln inte prata rent och därför gick det ju knappt att höra vad han sa...
Sen kunde ju karln inte prata rent och därför gick det ju knappt att höra vad han sa...