Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
Fast de tillverkas väl i Storbritannien för den svenska marknaden?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nya Nissan Leaf
Leaf byggs ju i England för Europa marknaden så tyvärr händer nog inget....Zalman3 skrev:Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Brexit?.....chaffis75 skrev:Leaf byggs ju i England för Europa marknaden så tyvärr händer nog inget....Zalman3 skrev:Nu med borttagen tull på 10% på japanska bilar, kan man ju hoppas på att Nissan Leaf sjunker med 10% i pris.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Nya Nissan Leaf
Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?LarsL skrev:Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tror att man sitter fast i fossiltänkandet. Man planerar motorrummet som på en fossilbil trots att man inte behöver komma åt det som finns där på daglig basis. Man behöver inte kolla oljan, kylarvätska, byta tändstift osv. men ändå placerar man komponenterna som om man behövde det Man hade säker kunnat stoppa undan grejerna längre ner och åt sidorna och därmed fått till en frunk (på Sion har man gjort det trots kort front) men man har bara inte tänkt som elbilsbyggare. Ytterligare ett exempel på hur Tesla har tänkt om från början när man har konstruerat sina bilar.mati skrev:Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?LarsL skrev:Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
Re: Nya Nissan Leaf
Det skulle ju kunna vara så att de redan har en huv och öppningskomponenter som inte är gjord för daglig användning. Då blev det för mycket nytt!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nya Nissan Leaf
På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nya Nissan Leaf
Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används.Teslaspolen skrev:På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Man kanske har utformat de som på fossilversionerna för att behöva ändra så lite som möjligt i produktionsprocesserna i flödet av att bygga bilar?
Tex robotarnas arbetsmönster, fixturernas/verktygspoletternas/vagnarnas utformning för att transportera och jobba med de olika bildelarna.
Arbetsinstruktioner till byggarna, användning av specialverktyg. Slippa lägga pengar på att designa om olika fästpunkter, stag, kabeldragningar osv.
Fått direktiv inom vilka fysiska områden olika grejor får/ska placeras osv.
Sen är man säkerligen påverkad av ”fossilarvet/tänket” för hur man bygger upp en bil också. Lättare att göra på det sätt man är ”van” helt enkelt.
Tex robotarnas arbetsmönster, fixturernas/verktygspoletternas/vagnarnas utformning för att transportera och jobba med de olika bildelarna.
Arbetsinstruktioner till byggarna, användning av specialverktyg. Slippa lägga pengar på att designa om olika fästpunkter, stag, kabeldragningar osv.
Fått direktiv inom vilka fysiska områden olika grejor får/ska placeras osv.
Sen är man säkerligen påverkad av ”fossilarvet/tänket” för hur man bygger upp en bil också. Lättare att göra på det sätt man är ”van” helt enkelt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Nya Nissan Leaf
Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.mati skrev:Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används.Teslaspolen skrev:På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Det är detta jag menar blir dyrare än att bygga en frunk. Inte att bygga frunken i sig utan att man inte tar till vara på resurserna genom att bygga mindre prylar.
Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.
Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Tänket eller bristen på nytänkande är det som gör att fossiltillverkarna ligger efter.
Re: Nya Nissan Leaf
Gjorde en sån på Lille Lalle men den blev väldigt instabil efter att jag skurit till passformen. Ska se om jag har några bilder...Walker skrev:Då måste jag fråga dig mati: kan man inte placera en plastlåda med lick -typ IKEA förvaring- i ”motorrummet” för att lägga alla kablar i? Jag tänkte mig den lösningen ich eycka ur dubbelbotten i skuffen. Dels så får man mer utrymme att packa, dels tycker jag det är helt sinnesrubbat att placera laddkablar UNDER all packning man ev har med sig.mati skrev:Ja, iofs. Jag kan förstå varför de inte har gjort någon frunk, för det hade inneburit en massa ändringar kring huven och så. Det är begrigligt. Men varför måste man utforma motorn, invertern och transmissionen så att det ser ut som en bensinmotor med växellåda undertill och någon form av cylinderhuvud ovanpå? Det hela är en jätteklump med tanke på enkelheten. Vad innehåller klumpen för hemligheter? Titta på motorn, drivningen och invertern på en Tesla. Större än så behöver det uppenbarligen inte vara. Det kanske är ändå så att de har gömt en hemlig dieselmotor nånstans som inte används.Teslaspolen skrev:På en eGolf kan jag förstå det då det är en rakt av konverterad fossil.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nya Nissan Leaf
Tibor skrev om E-Golf och gjorde liknande observationer, och även tändningen, tyckte det var väldigt underhållande när jag läste denmati skrev:Titta under huven på en e-Golf. De har verkligen lyckats att låta det se ut som en bensinmotor. Det är nästan komiskt, det sitter ju bokstavligen inte en enda pryl där som finns i en bensinbil, förutom 12V batteriet, men ändå så ser det nästan ut så. Egentligen skulle det finnas massvis med plats för en frunk, men icke. Man kan ju undra varför de har gjort så. Är det av tillverkningsskäl kanske? Eller sitter man så djupt i fossilträsket att man vill att det ser ut som förr?LarsL skrev:Nissan har helt enkelt inte haft någon brainstorming innan de designade motorutrymmet. Jag har aldrig sett en elmotor som ser ut så mycket som en bensinmotor någonstanns tidigare. Dessa bilar, även Teslan, kommer att se lika roliga ut som de första bilarna som såg ut som hästvagnar.
http://teslaclubsweden.se/volkswagen-e-golf-provkord/
Svart X75D -17
Re: Nya Nissan Leaf
Hmm, vore ganska smart om man kunde hänga in väskorna med laddkablar i motorutrymmet. Nu tar de ju en hel del plats i bakluckan och blir svåra att komma åt när man packat fullt.
Re: Nya Nissan Leaf
Finns en hel del besparingspotential där, färre prylar är braHenrik Torphammar skrev:Det är detta jag menar blir dyrare än att bygga en frunk. Inte att bygga frunken i sig utan att man inte tar till vara på resurserna genom att bygga mindre prylar.
Laddare på 3.7kW som väger 30kg!! Ta bort laddaren och dit med Ikea-lådan.
ms 76132 "Eleamore"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Från fler håll börjar det nu antydas att LG cellerna till 60kWh inte är klara. Googlade lite och sprang på rykten om 48kWh Leaf med TMS i väntan på 60kWh paketen.
För min del hade 48kWh med kylning varit helt okej, hoppas bara Nissan och/eller LG får tummen ur snart och gör ett tempererat batteri om än bara 48kWh. Det är faktiskt helt okej i en Leaf.
För min del hade 48kWh med kylning varit helt okej, hoppas bara Nissan och/eller LG får tummen ur snart och gör ett tempererat batteri om än bara 48kWh. Det är faktiskt helt okej i en Leaf.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
Får gärna fixa 100kW snabbladdning också. Har sett bilder på en leaf som laddar med 100kW drygt, kanske är 48kWh packet.
Re: Nya Nissan Leaf
Nu har 2019 års modell av Leaf presenterats i USA men något större batteri blir det tydligen inte än, det ska komma senare.
https://electrek.co/2018/09/14/nissan-l ... e-version/
https://electrek.co/2018/09/14/nissan-l ... e-version/
Re: Nya Nissan Leaf
Nissan kanske tvingas lägga ner sin fabrik i England där man tillverkar Leaf.
"Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.Enligt bolaget kan det...
Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.
Enligt bolaget kan det bli tal om rejäla störningar i produktionen om man tvingas vänta på bildelar vid gränsen till följd av införda tullar.
Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.
Bolaget har tidigare uppskattat att ett uteblivet brexitavtal väntas medföra 500 miljoner pund i ytterligare kostnader till Sunderland-fabriken som sysselsätter 8 000 anställda. Totalt är ytterligare 30 000 anställda hos brittiska underleverantörer beroende av Nissan-fabriken.
Vid sidan av Nissan har under veckan chefer för Toyota, BMW och PSA-gruppen, som äger brittiska Vauxhall, meddelat att de förmodligen kommer reducera sina verksamheter i Storbritannien om det blir en hård brexit."
"Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.Enligt bolaget kan det...
Japanska Nissan är senast ut att varna den brittiska regeringen för effekterna som ett uteblivet brexitavtal kan ha på företagets verksamhet i landet, skriver The Guardian.
Enligt bolaget kan det bli tal om rejäla störningar i produktionen om man tvingas vänta på bildelar vid gränsen till följd av införda tullar.
Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.
Bolaget har tidigare uppskattat att ett uteblivet brexitavtal väntas medföra 500 miljoner pund i ytterligare kostnader till Sunderland-fabriken som sysselsätter 8 000 anställda. Totalt är ytterligare 30 000 anställda hos brittiska underleverantörer beroende av Nissan-fabriken.
Vid sidan av Nissan har under veckan chefer för Toyota, BMW och PSA-gruppen, som äger brittiska Vauxhall, meddelat att de förmodligen kommer reducera sina verksamheter i Storbritannien om det blir en hård brexit."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Är inte detta exakt tullen för USA till EU idag? Visserligen antar jag att Nissan vill producera bilar till även övriga EU från Storbritannien. Nya avtal för handel mellan Storbritannien och EU samt Storbritannien och resten av Europa kan väl behövas om man vill ha det förmånligare. Det är ju möjligt att de kan få till avtal med lägre eller obefintlig tull inom Commonwealth t.ex.Zalman3 skrev:Om Storbritannien träder ur EU utan ett avtal kommer man att behöva agera i enlighet med reglerna från Världshandelsorganisationen, WTO. Dessa sätter en tull på 4,5 procent för bildelar och 10 procent på färdiga bilar.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya Nissan Leaf
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya Nissan Leaf
Hoppas inte för mycket på en Volvo BV inom ett år bara...joel80 skrev:Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nya Nissan Leaf
Hoppas kan jag väl få göra!
Dom har ju faktiskt lovat 2st under 2019.. Hm.. Kanske har man missuppfattat det som att dom ska komma med två modeller och att det egentligen bara är två st bilar tillverkade under 2019.
Dom har ju faktiskt lovat 2st under 2019.. Hm.. Kanske har man missuppfattat det som att dom ska komma med två modeller och att det egentligen bara är två st bilar tillverkade under 2019.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19586
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Grattis då!joel80 skrev:Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19