Måste vara lobbying
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Måste vara lobbying
Detta kanske finns i en annan tråd.
Mina input till nyheter är via radio och texttv.
När olyckan med model X inträffade, skev dom på texttv att Tesla var på väg att gå i konkurs.
Och när bulten i styrningen skall åtgärdas, skrev dom att Tesla säljer dåligt.
Som resultat av detta (om man inte vet vad verkligheten är) så skall man inte köpa en tesla som kommer att gå i konkurs och att ingen vill ha en tesla.
Det kan ju inte vara journalisterna själva som hittar på detta. Eller ?
Mina input till nyheter är via radio och texttv.
När olyckan med model X inträffade, skev dom på texttv att Tesla var på väg att gå i konkurs.
Och när bulten i styrningen skall åtgärdas, skrev dom att Tesla säljer dåligt.
Som resultat av detta (om man inte vet vad verkligheten är) så skall man inte köpa en tesla som kommer att gå i konkurs och att ingen vill ha en tesla.
Det kan ju inte vara journalisterna själva som hittar på detta. Eller ?
Re: Måste vara lobbying
TextTV skrev inte att Tesla sålde dåligt när nyheten om bulten kom upp. Då skrev de i princip ordagrant följande:
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/tesla- ... -1.5485788
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/tesla- ... -1.5485788
Kraschen missade jag på TextTV. Det är visserligen möjligt att nyheten rapporterades annorlunda i radio och på andra ställen. Jag kan dock inte hitta något på nätet om detta (förutom i kommentarsfälten men det är ju en helt annan sak).Tesla fortsätter att ha problem och återkallar nu omkring 123 000 bilar av Model S sedan som tillverkats före april 2016, för att byta ut en komponent kopplad till styrsystemet.
Elbilstillverkaren uppger att det rör sig om en försiktighetsåtgärd, som tar omkring en timme att åtgärda, och att inga olyckor finns rapporterade i frågan.
Den särskilda bulten kan börja rosta efter kontakt med vägsalt i kalla temperaturer, vilket några Teslaägare har klagat på i nätforum.
TT-Reuters
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Måste vara lobbying
Därimot har de kommit lite negativt vinklade nyheter på sociala medier de senaste veckorna som är sponsrade. Typ som den här:
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 668
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Måste vara lobbying
Mjo i vissa fall så kan Tesla-nyheter vinklas bra konstigt. Många saker som (även) drabbar Tesla-bilar drabbar ju andra bilar flerfallt men det ser man inte. Det står ju aldrig i tidningarna om att en BMW varit inblandad i en dödkrasch, eller att en Ford fattat eld osv. Namnet Tesla ger väl uppmärksamhet, åt det gäller åt båda hållen, positivt och negativt.
En kollega på jobbet frågade igår hur det nu gick för Tesla, de verkade ju vara dödsdömda enligt radio och tidningar och konkar vilken dag som helst. Jag svarade att nu rullar det ju på bra, aktien har återhämtat sig ordentligt, Model 3-produktionen börjar nå målen snart, och mars månad var en rekordmånad i Teslas bilförsäljning.
-Jaha! blir svaret. Det hade man ju inte en aning om osv.osv.
En kollega på jobbet frågade igår hur det nu gick för Tesla, de verkade ju vara dödsdömda enligt radio och tidningar och konkar vilken dag som helst. Jag svarade att nu rullar det ju på bra, aktien har återhämtat sig ordentligt, Model 3-produktionen börjar nå målen snart, och mars månad var en rekordmånad i Teslas bilförsäljning.
-Jaha! blir svaret. Det hade man ju inte en aning om osv.osv.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Måste vara lobbying
HerrNilsson skrev:Mjo i vissa fall så kan Tesla-nyheter vinklas bra konstigt. Många saker som (även) drabbar Tesla-bilar drabbar ju andra bilar flerfallt men det ser man inte. Det står ju aldrig i tidningarna om att en BMW varit inblandad i en dödkrasch, eller att en Ford fattat eld osv. Namnet Tesla ger väl uppmärksamhet, åt det gäller åt båda hållen, positivt och negativt.
En kollega på jobbet frågade igår hur det nu gick för Tesla, de verkade ju vara dödsdömda enligt radio och tidningar och konkar vilken dag som helst. Jag svarade att nu rullar det ju på bra, aktien har återhämtat sig ordentligt, Model 3-produktionen börjar nå målen snart, och mars månad var en rekordmånad i Teslas bilförsäljning.
-Jaha! blir svaret. Det hade man ju inte en aning om osv.osv.
Som BMW-ägare så måste jag tillbakavisa. Media älskar att framhäva att det var en BMW.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Måste vara lobbying
Jag blir alltid så imponerad över journalisters oförmåga att hantera det Svenska språket.Svenssons skrev:TextTV skrev inte att Tesla sålde dåligt när nyheten om bulten kom upp. Då skrev de i princip ordagrant följande:
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/tesla- ... -1.5485788Kraschen missade jag på TextTV. Det är visserligen möjligt att nyheten rapporterades annorlunda i radio och på andra ställen. Jag kan dock inte hitta något på nätet om detta (förutom i kommentarsfälten men det är ju en helt annan sak).Tesla fortsätter att ha problem och återkallar nu omkring 123 000 bilar av Model S sedan som tillverkats före april 2016, för att byta ut en komponent kopplad till styrsystemet.
Elbilstillverkaren uppger att det rör sig om en försiktighetsåtgärd, som tar omkring en timme att åtgärda, och att inga olyckor finns rapporterade i frågan.
Den särskilda bulten kan börja rosta efter kontakt med vägsalt i kalla temperaturer, vilket några Teslaägare har klagat på i nätforum.
TT-Reuters
"Den särskilda bulten kan börja rosta efter kontakt med vägsalt i kalla temperaturer"
Ok att de inte förstår skillnaden på skruv och bult. Detta är ju vanligt förekommande även bland bilmekaniker och annat yrkesfolk, men att den är särskild och kan rosta i "kalla temperaturer" det har jag svårare att svälja...
Mitt förslag till mening blir: Den specifika skruven kan börja rosta efter kontakt med vägsalt vid låga temperaturer.
Ordpolisen har talat!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Måste vara lobbying
Journalist? Nä en AI bot eller bara Google översatt,
Men rent sakligt funkar väl salt lika bra med avseende på korrosion oavsett temperatur? Eller bättre fart desto högre temperatur?? I mitt huvud finns ett max vid 12°C??
Förr användes TT nyheterna för att fylla ut tomt utrymme på den tryckta tidningssidan, numera ??? livlina för slöa s.k journalister, som pavlovskt lärt sig att Tesla vadsomhelst ger klick
End_rant
Men rent sakligt funkar väl salt lika bra med avseende på korrosion oavsett temperatur? Eller bättre fart desto högre temperatur?? I mitt huvud finns ett max vid 12°C??
Förr användes TT nyheterna för att fylla ut tomt utrymme på den tryckta tidningssidan, numera ??? livlina för slöa s.k journalister, som pavlovskt lärt sig att Tesla vadsomhelst ger klick
End_rant
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Måste vara lobbying
Borta är korrekturläsarnas epok...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Måste vara lobbying
Nu har det hänt igen (och ett antal gånger innan).
I måndags ringer min svåger (han som hatar elbilar) upp mig och berättar att Tesla är nog snart finito. Han har läst i Dagens Industri att Tesla skall låna av sina underleverantörer (med en skadeglad ton).
När man träffar folk, så frågar dom om jag har fått min Tesla (har bara berättat för ett fåtal)(t.o.m min bankkontakt vet (hur??). Det ända att göra är att byta samtalsämne på ett snyggt sätt. Försöker man diskutera, så kommer det ena fela påståendet efter det. Varför är det så här hela tiden.
Man blir rätt psykiskt deppad av detta. F-n vad man hatar detta. (ursäkta uttrycket)
Obs! Min andra svåger har beställt en model 3 !!!!!
I måndags ringer min svåger (han som hatar elbilar) upp mig och berättar att Tesla är nog snart finito. Han har läst i Dagens Industri att Tesla skall låna av sina underleverantörer (med en skadeglad ton).
När man träffar folk, så frågar dom om jag har fått min Tesla (har bara berättat för ett fåtal)(t.o.m min bankkontakt vet (hur??). Det ända att göra är att byta samtalsämne på ett snyggt sätt. Försöker man diskutera, så kommer det ena fela påståendet efter det. Varför är det så här hela tiden.
Man blir rätt psykiskt deppad av detta. F-n vad man hatar detta. (ursäkta uttrycket)
Obs! Min andra svåger har beställt en model 3 !!!!!
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Måste vara lobbying
Har inte läst DI men vet vad det handlar om. Det handlar om att Tesla nu när de börjar få lite starkare muskler och producerar fler bilar (och därmed beställer mer från underleverantörerna) kräver lite cashback/rabatt i och med att Teslas beställningar ökar. Det är standard inom branschen och visar på att Tesla börjar bli en etablerad och större aktör. Det är alltså raka motsatsen till att det är kört för Tesla...Bonden Roger skrev:Har någon läst detta i DI. Och är det sant ??????
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Måste vara lobbying
Det finns ingen substans i dessa påståenden. Tidningar vill sälja lösnummer och det är lönsamt att måla upp domedagsscener.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Måste vara lobbying
Här är en artikel som handlar om detta:
https://electrek.co/2018/07/23/tesla-su ... rofitable/
https://electrek.co/2018/07/23/tesla-su ... rofitable/
Tesla skrev:“Negotiation is a standard part of the procurement process, and now that we’re in a stronger position with Model 3 production ramping, it is a good time to improve our competitive advantage in this area. We’re focused on reaching a more sustainable long term cost basis, not just finding one-time reductions for this quarter, and that’s good for Tesla, our shareholders, and our suppliers who will also benefit from our increasing production volume and future growth opportunities. We asked fewer than 10 suppliers for a reduction in total capex project spend for long-term projects that began in 2016 but are still not complete, and any changes with these suppliers would improve our future cash flows, but not impact our ability to achieve profitability in Q3. The remainder of our discussions with suppliers are entirely focused on future parts price and design or process changes that will help us lower fundamental costs rather than prior period adjustments of capex projects. This is the right thing to do.”
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Måste vara lobbying
Var artikeln vinklad på det sättet som min svåger beskrev det ?
Hur ofta händer detta typ Volvo, SAAB (NEVS) ?
Hur ofta händer detta typ Volvo, SAAB (NEVS) ?
Re: Måste vara lobbying
De flesta artiklar är vinklade på ett eller annat sätt. Och vill man så kan man alltid hitta nåt negativt om Tesla. Vad har din svåger för bil? En avgasbil som blåser ut en massa skit i luften antar jag? Jag skulle avfyra några salver tilllbaka och fråga honom varför han är med och förstör planeten avsiktligt och medvetet. Man har ju alltid en benägenhet att gå i försvarsställning när man blir påhoppad men varför egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Måste vara lobbying
Ja artikeln är kraftigt "vinklad" (om man nu vill kalla det så), och ja även Volvo gör så (och dom flesta stora i branschen).Bonden Roger skrev:Var artikeln vinklad på det sättet som min svåger beskrev det ?
Hur ofta händer detta typ Volvo, SAAB (NEVS) ?
Det är ungefär samma sak när dom pressar leverantörer till att ha 60 dagars betalningstid på fakturor eller för den del när
dom kräver "just in time" dvs typ inget eget lager utan det får underleverantören stå för.
Det här förekommer inte bara i bil-branschen, jag jobbade tex på ett företag som gör plywood-emballage i Alfta (NEFAB) och
där har Ericsson ett helt eget lager som dom inte betalar ett skit för utan bara när dom avropar (dvs köper) en order som då
kan packas blixtsnabbt på en lastbil och skickas samma dag, när jag jobbade där betalade dom inte ens ränta på bundet kapital
som det ju faktiskt blir då det är helt färdiga produkter som ligger klara för leverans osv...
Det enda Ericsson "lovar" i det läget är att faktiskt köpa produkterna "nån gång" (inte ens en tidsgräns på vissa av av produkterna).
Men som överlägset enskilt största kund så hade dom den makten och NEFAB tjänar ganska grova pengar så dom är nöjda ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Måste vara lobbying
Tack ni här ovanför.
Jag borde ha tänkt på att ju större man blir (Tesla), så har man större makt.
Han har en Mercerdes .Tror att det är nån slags hybrid med ett litet batteri. Har fått uppfattningen att "alla" Merceders är av denna typ. Merceders svar på Tesla. Skryter om att den axar bra (med en inbyggd G-mätare).
Jag borde ha tänkt på att ju större man blir (Tesla), så har man större makt.
Han har en Mercerdes .Tror att det är nån slags hybrid med ett litet batteri. Har fått uppfattningen att "alla" Merceders är av denna typ. Merceders svar på Tesla. Skryter om att den axar bra (med en inbyggd G-mätare).
Re: Måste vara lobbying
Ah, en sk mildhybrid antar jag. Alltså en Prius med Mercedes-stjärna på huven. Tekniken var ny på 90-talet, bara att Mercedes inte har hängt med riktigt.Bonden Roger skrev:Skryter om att den axar bra (med en inbyggd G-mätare).
Nu är det bara greenwash för att sänka utsläppen på papperet. Och skalan på G-mätaren går mellan -1 och +0.1? Har den en utsläppsmätare också?
Hoppas det ger lite inspiration om du behöver hugga tillbaka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Måste vara lobbying
Jag fick ett MMS på den där G-mätaren. Hans fru har en hybrid som ej går att ladda.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 668
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Måste vara lobbying
Som sagt, vriden artikel i DI och på många andra håll. En höna av en fjäder.
https://www.leftlanenews.com/report-tes ... 00972.html
När du och din Tesla-svåger får era Model 3:s så kommer ni blåsa ifrån svågerns Merca utan problem. . Utan ett ljud dessutom.
https://www.leftlanenews.com/report-tes ... 00972.html
Det var en asiatisk analysfirma som tyckte det var positivt att Tesla gjorde detta då deras ökande produktion sätter dom i en starkare position jämtemot deras leverantörer.Update: Tesla issued a statement to CNN explaining that "fewer than 10" suppliers had been contacted for money back on long-term projects that began in 2016 and may not have been completed.
"Now that we're in a stronger position with Model 3 production ramping, it is a good time to improve our competitive advantage in this area," the spokesman added. "We're focused on reaching a more sustainable long term cost basis, not just finding one-time reductions for this quarter."
När du och din Tesla-svåger får era Model 3:s så kommer ni blåsa ifrån svågerns Merca utan problem. . Utan ett ljud dessutom.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR