Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Moderator: Redaktion
Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Har kanske avhandlats tidigare men lyckas inte söka fram det!
Hur upplever ni som kör/kört 19” slipstream det mot motsvarande 21”? Något högre förbrukning känner jag till men blir den märkbart stötigare eller mer spårkänslig?
Tycker själv bilen går väldigt fint på 19” och då har jag stålfjädring.
Hur upplever ni som kör/kört 19” slipstream det mot motsvarande 21”? Något högre förbrukning känner jag till men blir den märkbart stötigare eller mer spårkänslig?
Tycker själv bilen går väldigt fint på 19” och då har jag stålfjädring.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag bytte från 19” till 21” på min Model S med stålfjädring. Åkkomforten försämrades knappt alls. Försumbar skillnad. Däremot blev ljudkomforten markant sämre - det låter mycket mer med 21”.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Väghållningen i högre fart blir betydligt bättre med 21”. Kör autobahn denna vecka och jämfört med i fjol och 19”, så är det en fröjd att köra fort i år
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Tack för input! Har inte kört 21” men sugen på att ha det om jag byter mot en S100D
- ReubenWelsh
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
- Ort: Göteborg
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
jag byte över från 19" till 21" denna veckan o måste säga att jag gillar upplevelsen mycket mer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag bytte oxo nyligen och var beredd på eländes ljudnivå men jag vet inte ens om det är ngn skillnad alls
Men väghållningen blev jäklar så mycket bättre även om spårkänsligheten kanske blev något värre, men det
är bara däcken bak som blev bredare nu så ingen större skillnad egentligen
Så, bättre än förväntat med andra ord
Men väghållningen blev jäklar så mycket bättre även om spårkänsligheten kanske blev något värre, men det
är bara däcken bak som blev bredare nu så ingen större skillnad egentligen
Så, bättre än förväntat med andra ord
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Bjelke har bredare bak, staggered, hur är det med er andra Danni och Reuben? Staggered eller lika? Upplevelse?
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Tycker min går rätt tyst med 21" också. Nu har jag äntligen fixat vibrationerna. Var lite obalans i däcken. Så nu är jag otroligt nöjd med komforten. Både ljud och stötighet. Har dock luftfjädringen.danni skrev:Jag bytte från 19” till 21” på min Model S med stålfjädring. Åkkomforten försämrades knappt alls. Försumbar skillnad. Däremot blev ljudkomforten markant sämre - det låter mycket mer med 21”.
Det enda som är lite surt är att den drar 10-15% extra. Mer ju fortare man kör... vilket är tråkigt för det är ju på långresa man behöver räckvidden. Till det positiva hör att det är på sommaren jag har 21" och då är räckvidden tillräckligt bra ändå. Tänker inte byta. Den är sjukt mycket snyggare med 21".
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Bytte från 19 till 21 för en månad sen ungefär. Ljudnivån har gått upp men faktiskt mindre än vad jag hade förväntat mig. Det är mycket större skillnad mellan mina vinterdäck, hacka r2 på 19 och sommardäck på samma fälg.
Tycker inte åkkomforten ändrats alls annat än att det är sportigare feeling osv. Sen ser det förbannat bra ut med
Det skall tilläggas att jag har Arachnid och inte Turbine men det torde inte spela så stor roll.
Tycker inte åkkomforten ändrats alls annat än att det är sportigare feeling osv. Sen ser det förbannat bra ut med
Det skall tilläggas att jag har Arachnid och inte Turbine men det torde inte spela så stor roll.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Förutom att arachnid är grymt mycket snyggarechpaulin skrev:Bytte från 19 till 21 för en månad sen ungefär. Ljudnivån har gått upp men faktiskt mindre än vad jag hade förväntat mig. Det är mycket större skillnad mellan mina vinterdäck, hacka r2 på 19 och sommardäck på samma fälg.
Tycker inte åkkomforten ändrats alls annat än att det är sportigare feeling osv. Sen ser det förbannat bra ut med
Det skall tilläggas att jag har Arachnid och inte Turbine men det torde inte spela så stor roll.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Mina var staggered. Arachnids.johan_w skrev:Bjelke har bredare bak, staggered, hur är det med er andra Danni och Reuben? Staggered eller lika? Upplevelse?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- ReubenWelsh
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
- Ort: Göteborg
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag har stålfjädring och RWD och bytte från 19” till 21” staggered turbin förra sommaren. Den enda nackdelen (förutom priset) jag upplever är högre ljudnivå. På vissa underlag är det stor skillnad. Hade Michelin pilot sport 2 på 19” och har nu Michelin pilot super sport på 21” vilket isig ökar ljudnivån även med samma dimension. Någon spårkänslighet har jag inte upplevt, och stötigare tycker jag inte den blivit.johan_w skrev:Har kanske avhandlats tidigare men lyckas inte söka fram det!
Hur upplever ni som kör/kört 19” slipstream det mot motsvarande 21”? Något högre förbrukning känner jag till men blir den märkbart stötigare eller mer spårkänslig?
Tycker själv bilen går väldigt fint på 19” och då har jag stålfjädring.
Angående förbrukningsökningen så var den mycket mindre än förväntat. Jag veckopendlar ca 30 mil enkel väg (90% motorväg) så det är lätt att få en bra uppfattning om den verkliga förbrukningen. Jag upplever att förbrukningen ökat <5% i motorvägsfart och torrt väglag.
Däremot så beräknar bilen/navigatorn betydligt högre förbrukning med 21”. Om jag håller exakt på hastighetsgränsen så brukade jag i snitt komma fram med 2-4 procentenheter mindre kvar än vad navigatorn förutspådde efter 30 mil med 19”. Med 21” så är det tvärt om. Jag brukar komma fram med 2-4 procentenheter mer kvar än vad navigatorn förutspår. Så den överkompenserar helt klart förbrukningskillnaden mellan 19” och 21”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Har gått fra 21 til 19 timmer. Mye stillere, betydelig lavere forbruk. Kjører nå på 160-180 Wh/km mot tidligere 200-230.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Wow... du menar att gå från 19” till 21” skulle innebära 26 - 28% i ökad förbrukning.miksch skrev:Har gått fra 21 til 19 timmer. Mye stillere, betydelig lavere forbruk. Kjører nå på 160-180 Wh/km mot tidligere 200-230.
Hade du ingen luft i 21 tummarna?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Inget jag noterat denna sommar.miksch skrev:Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Precis, helt magisk sommar juNicke Nyfiken skrev:Inget jag noterat denna sommar.miksch skrev:Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Har du fått sjöutsikt?Bjelke skrev:Precis, helt magisk sommar juNicke Nyfiken skrev:Inget jag noterat denna sommar.miksch skrev:Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april.
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Näe inte än, förutom senaste dygnet då eftersom vi bott på hotell Strandpiren precis vid vattnet i Hudiksvall, dom har även numera 2 st Tesla WC på 22kW! Riktigt bra litet hotell med fantastisk mat12man skrev:Har du fått sjöutsikt?Bjelke skrev:Precis, helt magisk sommar juNicke Nyfiken skrev:Inget jag noterat denna sommar.miksch skrev:Jo, masse luft, og ved tørr vei er det ikke så ille, men i regnvær merker du et forbruk som øker betydelig.
Jag har inte kört på en våt vägbana sedan mitten av april.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Model S Standard Range Raven
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Har du vägarna förbi Jönköping eller ev Gränna på sommaren kan vi testa varandras bilar och sejeppe_sthlm skrev:Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Gissar med tanke på username dock att du är i Stockholm
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Det är dina däck som är huvudproblemet. Byter du till tex Achilles, så får du ner däcksljudet betydligt samtidigt som du får längre livstid på däcken och detta utan bekostnad av väghållning. Jag pratar av egen erfarenhet och det är inget hittepå. Jag var också MYCKET skeptisk till något annat än premium-däck innan jag bytte, men är nu extremt glad att jag testade. Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigtjeppe_sthlm skrev:Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag var faktiskt på väg att trycka på beställknappen på en omgång Achilles häromdagen, efter att ha läst här om dem.
Sen sladdade jag in på en Norsk sida som rekommenderade 275 bak istället för 265 och då behövde jag googla lite till, men det är helt klart värt ett försök!
Sen sladdade jag in på en Norsk sida som rekommenderade 275 bak istället för 265 och då behövde jag googla lite till, men det är helt klart värt ett försök!
Model S Standard Range Raven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Tänk om det vore så på alltHelectriC skrev:... Nu blir det som att välja dyrt&dåligt eller bra&billigtjeppe_sthlm skrev:Jag hade tänkt mig en bil med 19", men den jag till slut fick tag i rullade på 21" staggered. Bullrar rätt rejält på sina håll i Sverige med de däck som sitter på (Michelin Pilot Sport). Betydligt bättre i Danmark/Tyskland. Dålig ljudisolering i äldre bil är väl troligtvis också en bidragande faktor.
Funderar på om man skulle ta och byta till 19", men den är ju så jäkla snygg med 21" Turbin
Däcken har ändå gjort sitt, så jag ska göra ett försök med andra sulor innan jag byter till mindre fälgar.
Tycker dock inte att det är några problem med åkkomforten. Nu har jag ingen Tesla med 19" som referens, men inget jag reagerar på jämfört med vår gamla Passat som rullade på små 17". Vet inte om luftfjädringen hjälper till lite kanske.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19