Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nån som har länk eller info ang TM3’s laddning? Var har ni läst att den skulle få nåt annat än möjlighet att ladda på SuC?
Vore (i min värld) konstigt om EU skulle kunna tvinga Tesla att utrusta sina laddstationer med fler kontaktyper för att alla ska kunna ladda.
Vore (i min värld) konstigt om EU skulle kunna tvinga Tesla att utrusta sina laddstationer med fler kontaktyper för att alla ska kunna ladda.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.Gustafsson skrev:Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Får den ccs så har man klart fler möjligheter men SuC räcker gott och välSwede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Fattar inte hur folk tror att CCS är dealbreak hade bilen kommit utan SuC så ör det dealbreak CCS är bara bonus om det finns om inte skit samma vi som kör S och X idag åker överallt utan problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Swede1 logikSwede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Två CCS laddare och en supercharger
Som jag skrev tidigare, det finns många ställen runt om i Sverige där flera CCS laddare står bredvid varandra från olika leverantörer även om de kanske är några hundra meter mellan då att jämföra 30 mot 300 blir ganska missvisande. Skulle vara intressant att veta hur många ställen det finns CCS laddare om man räknade alla laddare som är inom en radie på 2 km(?) som en laddplats.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Men än så länge stödjer väl model 3 inte Chademoladdaren? Kanske är det ett tecken på att man ändå tänker sig en annan lösning, dvs. CCS, och inte tänker låta 3:an stödja Chademo.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Aktier i CCS - industrin ? Ser inte problemet öht.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det har ju inget med CHAdeMO i USA att göra. Hit har ju inte kommit några bilar än så vi vet ju inte vad den stödjer generiskt eller via adapters.Jerker skrev:Men än så länge stödjer väl model 3 inte Chademoladdaren? Kanske är det ett tecken på att man ändå tänker sig en annan lösning, dvs. CCS, och inte tänker låta 3:an stödja Chademo.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
I USA finns ju också CCS, men med typ 1, och de har ju inte CCS-port där ändå. Nu hindrar såklart det faktum att den nordamerikanska teslakontakten inte kan ladda typ 1 utan adapter.
Chademoadapter för Model 3 bör de kunna lösa i mjukvara om de vill.
CCS vore definitivt trevligt att ha, men torde, precis som dragkrok, vara en dealbreaker för ganska få (men de få kan vara högljudda). Kör man ofta långt i områden med dålig superladdartäckning, men bra CCS-täckning så kan det såklart vara så att det är bättre att köpa en annan bil med CCS, om nu inte Model 3 får det.
Chademoadapter för Model 3 bör de kunna lösa i mjukvara om de vill.
CCS vore definitivt trevligt att ha, men torde, precis som dragkrok, vara en dealbreaker för ganska få (men de få kan vara högljudda). Kör man ofta långt i områden med dålig superladdartäckning, men bra CCS-täckning så kan det såklart vara så att det är bättre att köpa en annan bil med CCS, om nu inte Model 3 får det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jaja, raljera du vigge. Kan vara skönt att kunna välja var och vad man vill äta när bilen laddar. Frihet = bilen = frihet. Men det blev lite mindre fritt när man inte kan stanna var man vill och måste tänka på ladd nivån hela tiden. Model 3 måste följa standard ccs, jättemiss annars, teslas laddnätverk är för glest. Jag har nog läst hur ni kämpar med adaptrar och lån och omvägar på timmar. Elbil skapar nya problem i livet. Men kan man snabbladda var 5 mil så minskar problemet. Man kan köra som vanligt och inte planera så mycket. Frihet!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Som det är nu är det norra sverige som är problematiskt tills planerade SuC dyker upp därSwede1 skrev:Jaja, raljera du vigge. Kan vara skönt att kunna välja var och vad man vill äta när bilen laddar. Frihet = bilen = frihet. Men det blev lite mindre fritt när man inte kan stanna var man vill och måste tänka på ladd nivån hela tiden. Model 3 måste följa standard ccs, jättemiss annars, teslas laddnätverk är för glest. Jag har nog läst hur ni kämpar med adaptrar och lån och omvägar på timmar. Elbil skapar nya problem i livet. Men kan man snabbladda var 5 mil så minskar problemet. Man kan köra som vanligt och inte planera så mycket. Frihet!
Omvägar finns lite varstans tills planerade SuC är färdigställda
Kom ihåg att detta är sverige problem i tyskland är det icke problem liksom övriga länder där SuC är tätare än här
Tror du hänger upp dig på gamla trådar och ser SuC som bensinmack där man ska åka och tanka
De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag skulle bli mycket förvånad om de väljer att inte stödja CCS för den europeiska marknaden.e5m1r skrev:De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS
Kortsiktigt är det inget större problem för de allra flesta men långsiktigt har jag svårt att tänka mig att Tesla ska kunna bygga i närheten av så många laddare som stater, bilbolag, elbolag, befintliga fossilkedjor (Circle K mfl), nya snabbladdningskedjor ... gör tillsammans. Dessutom borde Tesla ha intressantare saker att lägga sina pengar på än snabbladdare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man ska dock tänka på att Tesla kan se sina SuC's som en intäktskälla. Idag har vi alla gratis laddning men det stämmer ju inte för blivande Model 3 ägare. Vill Tesla låsa in sina bil-kunder i det egna eko-systemet skulle de kunna begränsa möjlgheten att ladda på andra snabbladdare. Tror dock inte att så blir fallet. Skulle bli för arga kunder och klagar på att det inte finns Tesla laddare just längs deras vägar.Laban skrev:Jag skulle bli mycket förvånad om de väljer att inte stödja CCS för den europeiska marknaden.e5m1r skrev:De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS
Kortsiktigt är det inget större problem för de allra flesta men långsiktigt har jag svårt att tänka mig att Tesla ska kunna bygga i närheten av så många laddare som stater, bilbolag, elbolag, befintliga fossilkedjor (Circle K mfl), nya snabbladdningskedjor ... gör tillsammans. Dessutom borde Tesla ha intressantare saker att lägga sina pengar på än snabbladdare.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Visst kan det vara en intäktskälla men det lär ta väldigt många år innan en snabbladdare är betald. Och som sagt, Tesla har andra utgifter framför sig. Nya Gigafabriker i Kina, Europa. Nya modeller som ska tas fram. Sen har vi de "arga kunderna" som du nämner så det känns som en win-win situation att stödja CCS.bat skrev:Man ska dock tänka på att Tesla kan se sina SuC's som en intäktskälla. Idag har vi alla gratis laddning men det stämmer ju inte för blivande Model 3 ägare. Vill Tesla låsa in sina bil-kunder i det egna eko-systemet skulle de kunna begränsa möjlgheten att ladda på andra snabbladdare. Tror dock inte att så blir fallet. Skulle bli för arga kunder och klagar på att det inte finns Tesla laddare just längs deras vägar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.Swede1 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.Gustafsson skrev:Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.Laban skrev:bat skrev:Visst kan det vara en intäktskälla men det lär ta väldigt många år innan en snabbladdare är betald.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror inte det gäller med Model 3. Men oavsett hur det hanteras internt så är det samma mängd pengar som ska ut, så varför inte låta andra vara med och betala ?Rubiks skrev:Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.
Jag säger inte att Tesla ska sluta bygga ut deras egna nätverk, bara att om man stödjer CCS har lite större flexibilitet när det gäller hur många laddstationer man behöver bygga samt var. Svårt att se hur det kan vara dåligt för Tesla samt deras kunder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
+1Laban skrev:Tror inte det gäller med Model 3. Men oavsett hur det hanteras internt så är det samma mängd pengar som ska ut, så varför inte låta andra vara med och betala ?Rubiks skrev:Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.
Jag säger inte att Tesla ska sluta bygga ut deras egna nätverk, bara att om man stödjer CCS har lite större flexibilitet när det gäller hur många laddstationer man behöver bygga samt var. Svårt att se hur det kan vara dåligt för Tesla samt deras kunder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Driftsäkerhet... tycker det räcker som ursäkt för att jag skulle välja Supercharger före CCS eller Chademo. Superchargern är uppbyggd på ett sätt som gör att den i princip alltid fungerar, ett fel leder inte till att laddningen slutar fungera. Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad. Det innebär att jag måste spara reserver i batteriet för att kunna åka till nästa laddare eller åtminstone nästa ladduttag. Med en Supercharger kan jag köra på ner mot noll eftersom jag är säker på att få laddning.Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Bäst är naturligtvis att man har bägge eller alla tre alternativen. Då för man kakan samtidigt som man kan äta den.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det här är väl temporärt, det lär knappast se ut så när alla tillverkare tillverkar en större mängd elbilar lämpliga för långfärd och dessa måste laddas. Första Ionity stationen som exempel:LarsL skrev:Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad.
Som du säger, bäst är att äta kakan och ha den kvar så varför inte stödja CCS. Man gör det i Kina (inte CCS då men den kinesiska standarden + Teslas egen under en "vanlig" lucka) så varför inte fortsätta med samma i Europa.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Snabbladdare med CCS är dyra och för att tjäna tillbaka priset för dessa krävs att de utnyttjas till ganska stor del, du har alltså ett riktigt hönan-ägget-problem. Man kunde pressat Volkswagen till att straffas för Dieselgate som i USA och fått dem att investera miljarder i ett nätverk före bilarna finns i den skala att de utnyttjar laddarna.
Som det är nu förlorar de som sätter upp dessa på att de utnyttjas för dåligt, när bilarna komemr sen så kommer de köpa billig högspänningsel som de kan fördela bra med något batteri.
CCS för Model 3 vill jag verkligen se, hade kunnat betala rätt mycket för att få detta direkt i bilen!
Som det är nu förlorar de som sätter upp dessa på att de utnyttjas för dåligt, när bilarna komemr sen så kommer de köpa billig högspänningsel som de kan fördela bra med något batteri.
CCS för Model 3 vill jag verkligen se, hade kunnat betala rätt mycket för att få detta direkt i bilen!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det systemet är fortfarande lite sämre i sin redundans eftersom det är en laddare per uttag.Laban skrev:Det här är väl temporärt, det lär knappast se ut så när alla tillverkare tillverkar en större mängd elbilar lämpliga för långfärd och dessa måste laddas.LarsL skrev:Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.vigge50 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/[/quote]
Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.
Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.
Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det har blivit väldigt många fler laddare och även mindre städer har flera laddare och ofta intill varandra. Självklart är en Super charger med 20stall bättre, men dom står ju väldigt illa till med flit. Frågan är vad som är bäst? Tittar vi där jag bor så finns det en Supercharger på Toftaholm. CCS finns det 3st i Värnamo, 3st i Ljungby, 1st Hyltebruk, 3st Växjö, 1st Markaryd, (Lite längre bort 1st Skånes Fagerhult, 1st Örkelljunga, 2st Halmstad). Jag åker ofta i min region lite på tvären, Halmstad - Ljungby - Växjö. Samt från Ljungby och neråt på E4. I have yet to see a supercharger, typ.LarsL skrev:Det systemet är fortfarande lite sämre i sin redundans eftersom det är en laddare per uttag.Laban skrev:Det här är väl temporärt, det lär knappast se ut så när alla tillverkare tillverkar en större mängd elbilar lämpliga för långfärd och dessa måste laddas.LarsL skrev:Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad.
I samma andetag så börjar ju räckvidderna vi pratar om bli så långa att i vart fall jag aldrig kommer tömma batteriet över en dag. Skulle jag göra det så kommer jag per definition förbi en Super charger.
Vägguttaget kommer nog vinna för mig och för väldigt många andra också får vi hoppas med tanke på elnätet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!