Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!
Enjoy!
Toppen! Smidigt att få upp även Typ2-stolpar för att kunna lägga upp waypoints. Vilken databas använder ni? Har ni planer på fler bilmodeller? En app?
Här finns lite mer info om 3.0, de söker även personer som är villiga att samla data för andra elbilar så att dessa kan läggas till så de beror väll på vem som ställer upp och hjälper till(och vilken bil den har såklart).
Fråga, när man testar ABRP med model 3 Long Range och Aero-wheels så föreslår den 160Wh/km i 110km/h. Stämmer detta värde bra i fint väder? Antar att det bara är Pontus här som kan bekräfta egentligen, men man är ju nyfiken.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
För att se till att datan som ABRP sparar verkligen är anonym så sparas aldrig positionen. Därför kan jag tyvärr inte svara på frågan med statistik - däremot kan jag ljuga på andra sätt
Kan dock bekräfta baserat på egen körning i sommar, vi låg ganska konstant under 190 Wh/km i 110 km/h i Tyskland. Hemma i Sverige igen drog den över 200. Men om det är asfalten eller annat kan jag såklart inte säga något om.
Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
För att se till att datan som ABRP sparar verkligen är anonym så sparas aldrig positionen. Därför kan jag tyvärr inte svara på frågan med statistik - däremot kan jag ljuga på andra sätt
Kan dock bekräfta baserat på egen körning i sommar, vi låg ganska konstant under 190 Wh/km i 110 km/h i Tyskland. Hemma i Sverige igen drog den över 200. Men om det är asfalten eller annat kan jag såklart inte säga något om.
Nåt är det ju. I fossilkretsar brukar man hävda att bränslet är mer potent nere på kontinenten utan inblandning av t ex etanol eller tallolja. Men möjligt att det helt enkelt rullar lättare då energin inte behöver gå till vibrationer och ljud pga grov asfalt.
Nåt är det ju, tänk om det funnes nåt annat sätt att få ner ljudet än det vanliga i Sverige, snart är det 60kmh på e4 sthlm arlanda, men kolkraft ger väl mer fart i elektronerna är väl så enkelt
Fråga, när man testar ABRP med model 3 Long Range och Aero-wheels så föreslår den 160Wh/km i 110km/h. Stämmer detta värde bra i fint väder? Antar att det bara är Pontus här som kan bekräfta egentligen, men man är ju nyfiken.
Den erfarenhet jag så långt är att i 65 miles per hour så borde du få 140-150 Wh/km med 2 vuxna i bilen och en 3 åring samt lite packning.
Ska dock åka längre och med full bil om mindre ön 1 dygn så jag återkommer med uppdateringar.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Går det att ställa in om man har tex ett flat-rate abbonemang på någon av laddnätverken och bara se deras CCS/chademo? Frågan ifrån en vän som kör Ioniq.
Går det att ställa in om man har tex ett flat-rate abbonemang på någon av laddnätverken och bara se deras CCS/chademo? Frågan ifrån en vän som kör Ioniq.
Det är på väg, på samma sätt som Ioniq-stöd kommer när vi fått igång datainsamling från OBD och frivilliga ägare som hjälper till.
Planerar en endagsresa ToR sommarstugan via hemorten. På sommarstugan har vi lite dåligt med laddmöjligheter så i planen ligger två laddstopp med dels tidsgräns som laddgräns inlagt.
Men i summeringen av resan räknas inte dessa laddtider in i resan, ska det vara så?
(Ojoj, vi behöver verkligen fixa till UIt för destinationsladdning, ser för trist ut på mobilen. Dessutom är det svårbegripligt.)
Jag ser inte riktigt på skärmdumpen vad du ställt in, men tanken är att destinationsladdning inte räknas med i den totala laddtiden; då gör man ju annat. Det man vill minimera är ju "onödig" laddtid, alltså sådan där man sitter och väntar på att den blir klar. Som elbilsägare gör man ju oftast inte det i alla fall - man går ju och äter eller ser sig om eller går på toa - men ändå.
När man sätter egen laddtid eller till-SoC på en waypoint så räknas laddningen som destinationsladdning, eftersom ABRP inte får optimera den som den vill längre.
Finns det förresten något sätt att göra "reset" på alla alternativ man ställt in på olika laddare?
Jag har märkt att om man en gång har valt "Take a long break here" på en laddare så ligger det kvar, även när man gör "Reset" på trippen, och det påverkar ju nästa planering om man inte tänker sig för.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Finns det förresten något sätt att göra "reset" på alla alternativ man ställt in på olika laddare?
Jag har märkt att om man en gång har valt "Take a long break here" på en laddare så ligger det kvar, även när man gör "Reset" på trippen, och det påverkar ju nästa planering om man inte tänker sig för.
/fth
Det stämmer, de återställs inte med Reset - men borde kanske göra. Jag ska se över det.
Det stämmer, de återställs inte med Reset - men borde kanske göra. Jag ska se över det.
Kanske en separat knapp under "More settings"? Man kanske inte vill att SuC-options släcks varje gång (man kanske t.ex. vill behålla "Do not use this charger" för Tystberga så länge som möjligt ).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag får tyvärr error 500 när jag försöker logga in numera. Blir ingen felnotis i själva ui:t, men såg det när jag kollade inspektorn.
Tack för bra rapport! Jag kan inte trigga samma fel själv, kan du möjligen skicka hela utskriften från inspektorn? Jag skulle behöva ungefär fem rader till
Tack för bra rapport! Jag kan inte trigga samma fel själv, kan du möjligen skicka hela utskriften från inspektorn? Jag skulle behöva ungefär fem rader till
Ett litet UI-förslag: om man klickar fram ”Depart at” och inte fyller i någon tid så används aktuellt klockslag. På det sättet kan man planera om i bilen bara genom att klicka på ”Plan route” och få ungefärliga klockslag för stopp och ankomst utan att behöva skriva in nytt klockslag hela tiden. Hur låter det?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ett litet UI-förslag: om man klickar fram ”Depart at” och inte fyller i någon tid så används aktuellt klockslag. På det sättet kan man planera om i bilen bara genom att klicka på ”Plan route” och få ungefärliga klockslag för stopp och ankomst utan att behöva skriva in nytt klockslag hela tiden. Hur låter det?
/fth