Swede1 skrev:Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Finns det någon bil idag som kan använda >50kW CCS? Det är väl bara Ioniq som kan ladda typ 70kW, och möjligen i-Pace som tydligen kommer att klara 100kW?
Sen finns det väl inte något "nätverk med 10 ggr så många laddplatser"? Det finns möjligen 10ggr så många CCS-platser, men dom ingår definitivt inte i ett gemensamt nätverk, med gemensam lösning för betalning etc. Den vanligaste kapaciteten är också 20-50kW, med några enstaka platser som erbjuder 100kW (som alltså ingen i praktiken kan utnyttja i dagsläget), och en (1) 350kW pilot-anläggning.
Det vanligaste antalet CCS-laddare per plats är också (... wait for it ...) en, säger en (1), sladd! Jag vet inte hur tanken är att det skall fungera när det börjar säljas massor av CCS-bilar, men de nuvarande stationerna kommer sannolikt att behövas kompletteras med 5-10-15 platser. Jag skulle inte ge mig ut på långresa idag om jag skulle vara tvungen att förlita mig på CCS, det är alldeles för mycket "early adopter" för min smak (och definitivt för min familj...).
Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättebra att det byggs infrastruktur för laddning även utanför Tesla-världen, men det är som sagt långt (långt!) kvar till SuC-nivå...
/fth