Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Jag tycker Teslas utrustning är rätt basic även med premiuminteriör och premiumpaket, Audi lär erbjuda mycket mer utrustning i sin även om det kommer kosta. Jag ser ju hellre att man kan få någonting mot en kostnad än att det inte finns som val alls.
Re: Audi e-tron
Inte i EU än, Japan började tillåta det för något år sedan men hur många andra länder som tillåter det vet jag inte.Jerker skrev:Så det är tillåtet nu att ha kameror istf yttre backspeglar i EU?
Re: Audi e-tron
Jag har mycket att invända emot deras lösning på backspegelskamera.
Dels detta med att den ändå sticker ut så långt. Kan inte vara nödvändigt alls.
Dels att bildskärmarna sitter där de sitter. Det är helt fel. När man ändå ska visa det i en skärm så ska man väl placera dessa bättre än speglarna! På vänster sida så är ju placeringen nu sämre än med en vanlig spegel. Man får en sämre vinkel att titta i eftersom den sitter i dörrsidan; man får vrida huvudet mer för att se bilden än om man tittade i spegeln. På passagerarsidan ökar risken att den skyms av passageraren när den sitter lägre ner. Den mest logiska placeringen vore på var sida om ratten, i synfältet så att man alltid har spegelbilderna där och inte behöver vrida på huvudet för att se dem.
Dels att bilderna är så små. Som han påpekar så upplever han att han har sämre sikt i det som syns på skärmen än han upplever en vanlig spegel.
De har inte tänkt igenom det där med kamerorna alls.
Dels detta med att den ändå sticker ut så långt. Kan inte vara nödvändigt alls.
Dels att bildskärmarna sitter där de sitter. Det är helt fel. När man ändå ska visa det i en skärm så ska man väl placera dessa bättre än speglarna! På vänster sida så är ju placeringen nu sämre än med en vanlig spegel. Man får en sämre vinkel att titta i eftersom den sitter i dörrsidan; man får vrida huvudet mer för att se bilden än om man tittade i spegeln. På passagerarsidan ökar risken att den skyms av passageraren när den sitter lägre ner. Den mest logiska placeringen vore på var sida om ratten, i synfältet så att man alltid har spegelbilderna där och inte behöver vrida på huvudet för att se dem.
Dels att bilderna är så små. Som han påpekar så upplever han att han har sämre sikt i det som syns på skärmen än han upplever en vanlig spegel.
De har inte tänkt igenom det där med kamerorna alls.
Re: Audi e-tron
För att inte tala om bakåtvänd bilbarnstol fram...Jerker skrev:Jag har mycket att invända emot deras lösning på backspegelskamera.
Dels detta med att den ändå sticker ut så långt. Kan inte vara nödvändigt alls.
Dels att bildskärmarna sitter där de sitter. Det är helt fel. När man ändå ska visa det i en skärm så ska man väl placera dessa bättre än speglarna! På vänster sida så är ju placeringen nu sämre än med en vanlig spegel. Man får en sämre vinkel att titta i eftersom den sitter i dörrsidan; man får vrida huvudet mer för att se bilden än om man tittade i spegeln. På passagerarsidan ökar risken att den skyms av passageraren när den sitter lägre ner. Den mest logiska placeringen vore på var sida om ratten, i synfältet så att man alltid har spegelbilderna där och inte behöver vrida på huvudet för att se dem.
Dels att bilderna är så små. Som han påpekar så upplever han att han har sämre sikt i det som syns på skärmen än han upplever en vanlig spegel.
De har inte tänkt igenom det där med kamerorna alls.
Re: Audi e-tron
Just det! Har passerat småbarnsstadiet för länge sedan och ännu inte kommit in i "passa barnbarnen"-stadiet, så det vara nåt jag inte tänkte på!vigge50 skrev:För att inte tala om bakåtvänd bilbarnstol fram...
Re: Audi e-tron
Teslas innovationer skapar något nytt, ett mervärde. E tronens bakspeglar ersätter ju bara vanliga och ger ingen större förbättring. De skulle ju erbjudit något: större yta, night vision (kanske finns?) Etc
Är det 3 fas laddning på etron?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Är det 3 fas laddning på etron?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Ja, upp till 22kW. Med möjlighet att få ladduttag på båda sidor.AKarlsson skrev:Är det 3 fas laddning på etron?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Hittade lite som iaf är nytt för mig angående bilen:
* 355 hästar men momentant 402 hästar i sportläge.
* 0-100 på "under 6 sekunder"
* Pris mellan i-pace och X75d
https://www.autoblog.com/2018/08/08/201 ... yptr=yahoo
* 355 hästar men momentant 402 hästar i sportläge.
* 0-100 på "under 6 sekunder"
* Pris mellan i-pace och X75d
https://www.autoblog.com/2018/08/08/201 ... yptr=yahoo
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Det lät ju som skräp ungefär
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Hoppas på bra mkt bättre men men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Om den är lika stor (7sits) som X och är prisad under så kan den bli intressant, men den verkar ju vara klart mindre. Accelerationen är nog inte jätteviktig för så många. Troligen är närhet till service viktigareBjelke skrev:Det lät ju som skräp ungefär
Hoppas på bra mkt bättre men men...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Audi e-tron
Jag håller med. Tyvärr.Bjelke skrev:Det lät ju som skräp ungefär
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Den är ju klart mindre och tyvärr är det ju VAGs ständigt uselt rankade service man skulle få stå ut med.Remuz skrev:Om den är lika stor (7sits) som X och är prisad under så kan den bli intressant, men den verkar ju vara klart mindre. Accelerationen är nog inte jätteviktig för så många. Troligen är närhet till service viktigareBjelke skrev:Det lät ju som skräp ungefär
Hoppas på bra mkt bättre men men...
Jag är dock mest förvånad över prisindikationen. Tyckte allt tidigare talade för att den skulle bli billigare och prisvärdare än i-Pace. Får den ett högre baspris så blir den verkligen dyr förutsatt att den som övriga Audis får det mesta av utrustning i tillvalslista med höga priser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Re: Audi e-tron
Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?Verdi skrev:Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Har för mig Verdi behöll sin Tesla istället för att byta bort den?Legato skrev:Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?Verdi skrev:Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Audi e-tron
Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge.
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Exakt, vi sålde bil samtidigt via Shiftgear faktiskt. Jag "slumpade" bort min fossilbil medan Verdi valde att dra tillbaka sin försäljning. Men då fanns det ju inga andra stora elbilar. Nu kommer det ju en (relativt) stor elbil som dessutom är tysk. Antar att det passar honom perfekt.Yxel skrev:Har för mig Verdi behöll sin Tesla istället för att byta bort den?Legato skrev:Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?Verdi skrev:Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Väldigt tråkigt att ha en miljonbil man inte är nöjd med, bra att det kommer alternativ så att de som är kritiska till Tesla kan byta till ett märke de gillar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Japp, tycker det gällt för varenda "Tesladödare" som presenterats. Media som alltid tycks hata Tesla anger ett lågt pris som aldrig ens är nära sanningen. Senast i raden var väl Volvo XC40 och Polestar 2.Walker skrev:Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge.
När de pratar pris i artikeln så menar de nog utan tillval och de syftade på pris i USA. Där säljs ju en ännu mer sparsmakad i-pace ("S") och då är hoppet till Model X75d lite större.
Tänkte faktiskt inte på det när jag skrev, är ju möjligt att Audin i Sverige blir något billigare än billigaste Jaguaren här, då den Jaguaren är den något mer utrustade varianten "SE".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Av det jag läste innan lanseringen så sades det från Jaguars håll aldrig något annat än 10-15% mer än motsvarande förbränningsmotorbil, i detta fall F-Pace. Det stämmer också bra med det pris i-Pace fick.Walker skrev:Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge.
Alla andra priser som figurerade innan de officiella var någon form av önsketänkande från medias sida där man tog instegsmodellen av F-Pace (450k) och la på 15% + lite moms på det och kom fram till 600k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Legato skrev:Exakt, vi sålde bil samtidigt via Shiftgear faktiskt. Jag "slumpade" bort min fossilbil medan Verdi valde att dra tillbaka sin försäljning. Men då fanns det ju inga andra stora elbilar. Nu kommer det ju en (relativt) stor elbil som dessutom är tysk. Antar att det passar honom perfekt.Yxel skrev:Har för mig Verdi behöll sin Tesla istället för att byta bort den?Legato skrev:Blir det äntligen ett byte för dig nu? Den borde väl passa perfekt med tanke på din stora förkärlek för tyska bilar samt nu när du dessutom tycks ha tröttnat på acceleration? Då kan du bli en nöjd ägare som förespråkar elbilar i ett Audiforum istället för en missnöjd Teslaägare i ett Teslaforum?Verdi skrev:Är väl inte direkt Audi som förväntas göra folkbilar? Q7 går väl från 750-800 tkr också och även om e-tron är mindre så är det klart att den blir dyr.
Vad gäller accelerationen så räcker det till riktigt bra. Bättre det än att göra bilen för stark för drivaxlarna fram. Nej men seriöst. Jämför man med fossilbilar är den väldigt snabb. Och sen tror jag de fortsatt vill att nåt V8-monster är snabbaste Audin.
Väldigt tråkigt att ha en miljonbil man inte är nöjd med, bra att det kommer alternativ så att de som är kritiska till Tesla kan byta till ett märke de gillar.
Jag ska försvinna från din lilla religiösa Tesla-bubbla. Inte ska du behöva stå ut med gnäll på självaste Tesla!!
Jag köpte en mer än dubbelt så dyr bil än jag brukar och tycker att jag kan kräva ett chassi som inte är gjort av modell lera. Jag har inte en massa pokermiljoner i ryggen och har inte råd med fler miljonbilar.
[borttaget av moderatorn]
Jag kan säkert köra en muskelbil med V8 resten av livet innan jag är på din nivå vad gäller mitt miljöavtryck.
Och ja jag inser att jag är rejält jävla otrevlig just nu. Men det är ok. Jag ska skicka pm till Tibor. Här hör jag tydligen inte hemma. Herregud. Jag tycker till och med att Elon verkar vara en narcissistisk skitstövel.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7394
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Audi e-tron
Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Re: Audi e-tron
Blev nyfiken, vet vi "sanningen" om priserna för Polestar 2 och XC40 BEV? Eller vad syftar du på?Legato skrev:Japp, tycker det gällt för varenda "Tesladödare" som presenterats. Media som alltid tycks hata Tesla anger ett lågt pris som aldrig ens är nära sanningen. Senast i raden var väl Volvo XC40 och Polestar 2.Walker skrev:Det här med prissättning...
När Jaggan presenterades talades det om ett pris från 600”. Om man köper en idag, skapligt utrustad, kostar den kring millen (inte så förvånande tycker jag) Vad kostar en ”skapligt utrustad X75? Blir svårt för Audi att pressa in sig där emellan. Och - hur är den då utrustad. Alla som väntar på ”billiga” elbilar - köp en diesel till, det kommer att dröja länge.
När de pratar pris i artikeln så menar de nog utan tillval och de syftade på pris i USA. Där säljs ju en ännu mer sparsmakad i-pace ("S") och då är hoppet till Model X75d lite större.
Tänkte faktiskt inte på det när jag skrev, är ju möjligt att Audin i Sverige blir något billigare än billigaste Jaguaren här, då den Jaguaren är den något mer utrustade varianten "SE".
Angående priset på E-tron så känns det väl inte helt orimligt. SQ5 som har jämförbar prestanda börjar på 660kkr, men E-tron är ju större då den snarare hamnar mellan Q5 och Q7 i storlek.
Re: Audi e-tron
Har inte hängt med i tråden tidigare men bra att du agerar! Saklig debatt är alltid rätt, personpåhopp är alltid fel! Att det ska vara svårt för vissaTiborBlomhall skrev:Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Re: Audi e-tron
Tråkigt att höra, jag har inte läst vad som hänt men att hoppa andra medlemmar låter inte som något man bör göra bara för att man har en annan åsikt. Hoppa på mig i stället om ni blir lite purkna, jag tar inte illa upp så länge det handlar om min svaga sida (kör lite för fort ibland).TiborBlomhall skrev:Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Önskar att alla inblandade kunde förlåta varandra eller titta åt ett annat håll så vi inte behöver förlora medlemmar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.