Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Vad insatt Torphammar var då. Ok har man 75 kw batteri så kanske supercharger är ok. Men med 50 kw batteri så måste det vara ccs eller åtminstone 22 kw ac laddning för att jag ska beställa model 3. Sen verkar autopilot vara unikt, men annan fråga.
För övrigt tycker jag alla offentliga laddställen ska vara tillgängliga för alla. Som i Tyskland, dvs tesla måste öppna sitt nätverk.
För övrigt tycker jag alla offentliga laddställen ska vara tillgängliga för alla. Som i Tyskland, dvs tesla måste öppna sitt nätverk.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Fast Tesla måste ju inte öppna sitt laddnätverk i Tyskland, då det inte är offentligt. Och lite per definition är det ju så att om det inte är öppet för alla så är det inte offentligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det här var rackarns så intressant
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?
Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.
Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.[/quote]
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?
Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.Henrik Torphammar skrev:Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.vigge50 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/
Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.
Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.[/quote]
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
[/quote]Crappy skrev:Det här var rackarns så intressant
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?
Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.Henrik Torphammar skrev:Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.vigge50 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/
Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.
Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.
Det vore nog bra med egen tråd,- Tråden handlar ju om Model 3 - Konfiguration/specifikation. och inget annat.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det kommer gå att få fyrhjulsdrift tillsammans med det lilla batteriet enligt Tesla.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker?Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja men det är ju en balansgång... De ser j ännu hellre att de som vill ha fyrhjulsdrift dessutom köper det stora batteriet.Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Tror för övrigt batteriet är det Tesla har allra störst marginal på. Borde vara runt 70% marginal på de där $9000.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart!Pontus skrev:Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker?Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Instämmer.Jerker skrev:Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart!Pontus skrev:Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker?Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Just dragkrok är också ett starkt incitament för att få bilen såld till förhoppningsvis nästa glada elbils-ägare.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ett blå gult IKEA märke och döpt till Laddad så köper halva Sverige enTeslaTissel skrev:Instämmer.Jerker skrev:Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart!Pontus skrev:Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker?Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Just dragkrok är också ett starkt incitament för att få bilen såld till förhoppningsvis nästa glada elbils-ägare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Dragpaketet???
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
När tror ni vi får se svenska konfiguratorn och framförallt priser?
Q1 börjar närma sig samtidigt som det är läge att förboka Niro/kona om de lockar mer.
Svårt att kunna ta ett vettigt beslut utan alla kort på bordet.
Q1 börjar närma sig samtidigt som det är läge att förboka Niro/kona om de lockar mer.
Svårt att kunna ta ett vettigt beslut utan alla kort på bordet.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Orkade inte vänta så jag kör en kona ett år, sen får det bli model 3. Tänkte köra med lilla batteriet så jag tror på minst 12-18 månader innan det är här. Hinner man spara ihop några kronor till någon flera tillval
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Här är en bäställare av TM3 Performance i Canada
Han visar hur han gjorde sin Konfiguration/specifikation.
Intressant vilka options han valde bort för att hålla ned slutpriset.
Han visar hur han gjorde sin Konfiguration/specifikation.
Intressant vilka options han valde bort för att hålla ned slutpriset.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tesla Model S 75D, 937 180 kr / $ 77 000 = 12,17OfarligTesla skrev:Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Bas modellerna
Tesla Model 3 Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr
Tesla Model 3 AWD. $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr
Tesla Model 3 RWD LR, $ 49 000 x 12,17 = 596 330
Tesla Model 3 RWD SR, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr
Plus minst (kanske)
Autopilot $5000
Lack $1500
När jag gör detta så tänker jag att bonus malus betalar för Autopiloten.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Hade hoppats på lite lägre priser.
Bara instegsmodellen landar då på 365 950 efter bonus.
En Leaf Tekna hamnar på ca 311 000 efter bonus och LRF rabatt, och då är den ändå välutrustad. 55 000kr kommer man rätt långt med om man tar den besparingen och köper el för.
Bara instegsmodellen landar då på 365 950 efter bonus.
En Leaf Tekna hamnar på ca 311 000 efter bonus och LRF rabatt, och då är den ändå välutrustad. 55 000kr kommer man rätt långt med om man tar den besparingen och köper el för.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättreToja skrev:Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Så om man behöver en bil så blir det så att man väljer man billigare Toyotan istället för BMW:n?nek0 skrev:Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättreToja skrev:Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.
Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.
Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Stor nypa salt men
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
En stor nypa salt, ja.vigge50 skrev:Stor nypa salt men
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
Såg också uppäten nu i deras forum.
Men det ligger i linje med de uppgifter som florerat senaste halvåret.
Hepp!