Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

Märkt ett par gånger att bilen verkar gå tillbaka till "Normal"-läget i luftfjädringen om den varit avslagen / man lämnat bilen.

Är detta normalt eller ett fel på min bil?

Jäkligt obra när man kört upp en "bumpigare" grusväg eller liknande, parkerar bilen för att njuta av naturen ett par timmar, kommer tillbaka och åker iväg "SKRAAAAAP" och sen inser att man måste höja den...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av vigge50 »

Jocce skrev:
Märkt ett par gånger att bilen verkar gå tillbaka till "Normal"-läget i luftfjädringen om den varit avslagen / man lämnat bilen.

Är detta normalt eller ett fel på min bil?

Jäkligt obra när man kört upp en "bumpigare" grusväg eller liknande, parkerar bilen för att njuta av naturen ett par timmar, kommer tillbaka och åker iväg "SKRAAAAAP" och sen inser att man måste höja den...


/Jocce
Vad jag vet så sänks den från högsta läget när hastigheten ökar, du har inte bara kört lite snabbare?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
Märkt ett par gånger att bilen verkar gå tillbaka till "Normal"-läget i luftfjädringen om den varit avslagen / man lämnat bilen.

Är detta normalt eller ett fel på min bil?

Jäkligt obra när man kört upp en "bumpigare" grusväg eller liknande, parkerar bilen för att njuta av naturen ett par timmar, kommer tillbaka och åker iväg "SKRAAAAAP" och sen inser att man måste höja den...


/Jocce
Den gör lika om man har den på low, går upp till normal utan att säga något (inte lika stort problem som när den går till normal från hög såklart), så
det är nog normalt beteende för bilen...

Jag frågade Tesla för flera år sedan om det inte gick att få en indikator på displayen så att man kan se vilket läge fjädringen står i men det gick inte :(
Extra störigt om man kör på automatik då den sänks vid en given hastighet, då kan man ju komma på lågt läge på en fin väg och sedan kommer man till ett
parti där det är sämre väg men fjädringen går inte upp till normalläge direkt även om man sänker farten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Legato »

Att den ändrar vid parkering är ju inte så konstigt då den ju försöker få bilen så vågrät som möjligt om man står i lutning (varför den gör detta vet jag dock inte). Dock skulle man ju önska att den gick tillbaka till samma läge som den var i när man parkerade när man startar igen, men det gör den ju inte alltid (eller tom aldrig?).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

vigge50 skrev:
Jocce skrev:
Märkt ett par gånger att bilen verkar gå tillbaka till "Normal"-läget i luftfjädringen om den varit avslagen / man lämnat bilen.

Är detta normalt eller ett fel på min bil?

Jäkligt obra när man kört upp en "bumpigare" grusväg eller liknande, parkerar bilen för att njuta av naturen ett par timmar, kommer tillbaka och åker iväg "SKRAAAAAP" och sen inser att man måste höja den...


/Jocce
Vad jag vet så sänks den från högsta läget när hastigheten ökar, du har inte bara kört lite snabbare?
Så länge bilen inte varit ute och kört själv så har den stått still. Hänt flertalet gånger när bilen är parkerad.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

Legato skrev:
Att den ändrar vid parkering är ju inte så konstigt då den ju försöker få bilen så vågrät som möjligt om man står i lutning (varför den gör detta vet jag dock inte). Dock skulle man ju önska att den gick tillbaka till samma läge som den var i när man parkerade när man startar igen, men det gör den ju inte alltid (eller tom aldrig?).
Att den försöker justera sig vågrätt är en sak, men att den går från High (eller Very High) när den står parkerad kan ju faktiskt ge skador under bilen om man har otur...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1437
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Niclas »

Jag fattar inte hur ni lyckas skrapa undertill? Har haft Model S i mer än 4 år och kör på always low och har aldrig skrapat undertill.
Jo en gång förresten när jag skulle köra på gotlandsbåten tog den i lite.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av 12man »

Legato skrev:
Att den ändrar vid parkering är ju inte så konstigt då den ju försöker få bilen så vågrät som möjligt om man står i lutning (varför den gör detta vet jag dock inte).
Har du observerat att bilen försöker rikta upp sig när den står i lutning, min iakttagelse är att den inte gör det. (Såklart med luftfjädringen.)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

Niclas skrev:
Jag fattar inte hur ni lyckas skrapa undertill? Har haft Model S i mer än 4 år och kör på always low och har aldrig skrapat undertill.
Jo en gång förresten när jag skulle köra på gotlandsbåten tog den i lite.
Har du kört på en skogs/grusväg, eller när det är en del snö ute?

T.ex. vid fjällvandring har jag kört bilen på skogsväg och då behöver man ha upp den lite för att inte skrapa i.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av jpetters »

Om bilen står parkerad på en plats med höjd fjädring så sänker den inte. Men på plats utan höjning sparad så sänker den efter parkering. Det är vad jag observerat.
Det finns ju exempel på de som då kommit tillbaka till en bil där kofångaren trycks loss mot en slänt eller kantsten. Lite obra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till

Inlägg av Jocce »

jpetters skrev:
Om bilen står parkerad på en plats med höjd fjädring så sänker den inte. Men på plats utan höjning sparad så sänker den efter parkering. Det är vad jag observerat.
Det finns ju exempel på de som då kommit tillbaka till en bil där kofångaren trycks loss mot en slänt eller kantsten. Lite obra.
Ja precis. Lite dumt.

T.ex. om man höjer, kör med höjd fjädring i ett par kilometer, parkerar bilen och sedan kommer tillbaka kan det ju få tråkiga konsekvenser...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Legato »

Jocce skrev:
Legato skrev:
Att den ändrar vid parkering är ju inte så konstigt då den ju försöker få bilen så vågrät som möjligt om man står i lutning (varför den gör detta vet jag dock inte). Dock skulle man ju önska att den gick tillbaka till samma läge som den var i när man parkerade när man startar igen, men det gör den ju inte alltid (eller tom aldrig?).
Att den försöker justera sig vågrätt är en sak, men att den går från High (eller Very High) när den står parkerad kan ju faktiskt ge skador under bilen om man har otur...


/Jocce
Det jag menade var att den ju (om den utgår ifrån Very High) alltid sänker antingen där fram eller där bak om den står i lutning. Problemet är väl dock först när man ska köra iväg, att den skulle sänka så att en skadas vid stillastående känns ju ganska osannolikt (förutsätter ju några riktigt elaka/stora stenbumlingar eller liknande).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av danni »

Jag har en mycket skarp kant ner i garaget (som jag var tvungen att snedda över med min stålfjädrade Model S för att inte skrapa) så jag har autohöjning på när jag närmar mig. Jag har märkt att bilen verkar ändra höjden när jag väl parkerar den, men den återgår till hög igen när jag kör eftersom jag fortfarande är inom området för autohöjning. Dubbelkolla så det verkligen är inställd med autohöjning i området, är mitt tips, annars kommer den nog sänka sig.

Ni som stör er på att den går ur low kan ju prova att slå på "always lower" i systemet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

Legato skrev:

Det jag menade var att den ju (om den utgår ifrån Very High) alltid sänker antingen där fram eller där bak om den står i lutning. Problemet är väl dock först när man ska köra iväg, att den skulle sänka så att en skadas vid stillastående känns ju ganska osannolikt (förutsätter ju några riktigt elaka/stora stenbumlingar eller liknande).
Vid stillastående kanske inte är så stor chans, men efter ett par timmars fjällvandring, när man kommer tillbaka till bilen (True story ;) ) så kanske man inte tänker på att gå in och höja bilen direkt när man kör tillbaka samma väg man tog sig in på. Efter säg 100 meter kanske det är lite djupare spår med skrap till följd.

Och det handlar inte om att den nivåjusterar, utan i menyn har den gått från high eller very high till normal.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

danni skrev:
Jag har en mycket skarp kant ner i garaget (som jag var tvungen att snedda över med min stålfjädrade Model S för att inte skrapa) så jag har autohöjning på när jag närmar mig. Jag har märkt att bilen verkar ändra höjden när jag väl parkerar den, men den återgår till hög igen när jag kör eftersom jag fortfarande är inom området för autohöjning. Dubbelkolla så det verkligen är inställd med autohöjning i området, är mitt tips, annars kommer den nog sänka sig.

Ni som stör er på att den går ur low kan ju prova att slå på "always lower" i systemet.

Igen, ett par kilometers skogsväg där man kört i High eller Very High, då är man långt utanför autohöjningens område. Bilen står i High (eller Very High) när man kliver ur bilen.
När man kommer tillbaka står den i Normal. (Eller om den sänker sig när man kör iväg, kan ej svara på vilket av det är just nu)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Foluke »

Jocce skrev:
Legato skrev:

Det jag menade var att den ju (om den utgår ifrån Very High) alltid sänker antingen där fram eller där bak om den står i lutning. Problemet är väl dock först när man ska köra iväg, att den skulle sänka så att en skadas vid stillastående känns ju ganska osannolikt (förutsätter ju några riktigt elaka/stora stenbumlingar eller liknande).
Vid stillastående kanske inte är så stor chans, men efter ett par timmars fjällvandring, när man kommer tillbaka till bilen (True story ;) ) så kanske man inte tänker på att gå in och höja bilen direkt när man kör tillbaka samma väg man tog sig in på. Efter säg 100 meter kanske det är lite djupare spår med skrap till följd.

Och det handlar inte om att den nivåjusterar, utan i menyn har den gått från high eller very high till normal.


/Jocce
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Model S P85D,
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Surfaren »

Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Platsen där man behöver höja är inte nödvändigtvis samma som där man sedan parkerar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Okej, jag går igenom förfarandet med er igen.

Jag kör en vanlig asfalterad väg, svänger in på en skogsväg. Trycker på "High" (eller "Very High")
Här sparar bilen en GPS-position vilket gör att nästa gång jag kommer från den vanliga asfalterade vägen så kommer bilen höja sig! Woho! Asbra!

Men i scenariot så kör jag ca 3-4 km på denna skogs/grusväg, som inte är i skick att köra på "Normal" på, under stora delar av vägen.
Jag parkerar bilen efter dessa 3-4 km. Bilen står fortfarande kvar i läge "High" eller "Very High". Jag vandrar i x-antal timmar i vår svenska fina natur! Underbart! Avkoppling av den skönare sort!

När jag kommer tillbaka till bilen, byter skor och strumpor, lägger in all packning i bilen. Sätter mig för att åka iväg och efter ett par hundra meter--- "SKRAAAP" --- Ouch.

Vi är alltså ca 3 km från den sparade GPS-positionen där jag tryckte på knappen och har under ditfärden EJ varit uppe i hastigheten som sänker bilen automatiskt.

Det är alltså inte så att jag höjer för att ta mig upp över ett hinder in på parkeringsplatsen, utan det är för att åka en längre sträcka som kräver det, i detta fall.

(Istället för en väg i dåligt skick kan det lika väl vara en väg som inte blivit plogad eller liknande, men snön är sällan lika hård som stenarna ;) )


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jocce skrev:
Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Okej, jag går igenom förfarandet med er igen.

Jag kör en vanlig asfalterad väg, svänger in på en skogsväg. Trycker på "High" (eller "Very High")
Här sparar bilen en GPS-position vilket gör att nästa gång jag kommer från den vanliga asfalterade vägen så kommer bilen höja sig! Woho! Asbra!

Men i scenariot så kör jag ca 3-4 km på denna skogs/grusväg, som inte är i skick att köra på "Normal" på, under stora delar av vägen.
Jag parkerar bilen efter dessa 3-4 km. Bilen står fortfarande kvar i läge "High" eller "Very High". Jag vandrar i x-antal timmar i vår svenska fina natur! Underbart! Avkoppling av den skönare sort!

När jag kommer tillbaka till bilen, byter skor och strumpor, lägger in all packning i bilen. Sätter mig för att åka iväg och efter ett par hundra meter--- "SKRAAAP" --- Ouch.

Vi är alltså ca 3 km från den sparade GPS-positionen där jag tryckte på knappen och har under ditfärden EJ varit uppe i hastigheten som sänker bilen automatiskt.

Det är alltså inte så att jag höjer för att ta mig upp över ett hinder in på parkeringsplatsen, utan det är för att åka en längre sträcka som kräver det, i detta fall.

(Istället för en väg i dåligt skick kan det lika väl vara en väg som inte blivit plogad eller liknande, men snön är sällan lika hård som stenarna ;) )


/Jocce
Du får göra en bug report där du beskriver problemet. Att GPS-baserad höjning verkar bara vara väldigt lokal tex garageuppfart. Att du önskar fler options på hur man programmerar GPS-områdets omfattning. Jag vet inte hur det går till att göra en bug report mer än att du använder röstkommandot, hur rapporten går till vet jag inte. Är det också via röst så kan det ju vara idé att träna lite innan man kör skarpt :lol:

Exemplet färja är ju tydligt där man önskar hög tills man kört av igen på en helt annan plats än där man höjde.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av danni »

Jocce skrev:
Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Okej, jag går igenom förfarandet med er igen.

Jag kör en vanlig asfalterad väg, svänger in på en skogsväg. Trycker på "High" (eller "Very High")
Här sparar bilen en GPS-position vilket gör att nästa gång jag kommer från den vanliga asfalterade vägen så kommer bilen höja sig! Woho! Asbra!

Men i scenariot så kör jag ca 3-4 km på denna skogs/grusväg, som inte är i skick att köra på "Normal" på, under stora delar av vägen.
Jag parkerar bilen efter dessa 3-4 km. Bilen står fortfarande kvar i läge "High" eller "Very High". Jag vandrar i x-antal timmar i vår svenska fina natur! Underbart! Avkoppling av den skönare sort!

När jag kommer tillbaka till bilen, byter skor och strumpor, lägger in all packning i bilen. Sätter mig för att åka iväg och efter ett par hundra meter--- "SKRAAAP" --- Ouch.

Vi är alltså ca 3 km från den sparade GPS-positionen där jag tryckte på knappen och har under ditfärden EJ varit uppe i hastigheten som sänker bilen automatiskt.

Det är alltså inte så att jag höjer för att ta mig upp över ett hinder in på parkeringsplatsen, utan det är för att åka en längre sträcka som kräver det, i detta fall.

(Istället för en väg i dåligt skick kan det lika väl vara en väg som inte blivit plogad eller liknande, men snön är sällan lika hård som stenarna ;) )


/Jocce
Okay, jag förstår. I det här scenariot hade min bil sänkt sig långt före parkeringen eftersom jag kör med "always lower" inställt. Men i ditt fall är det nog helt enkelt så att du måste ställa in ett nytt GPS-baserat höjningsområde på andra sidan före din tillbakafärd. Bilen är inte alls sugen på att behålla fjädringsinställningen mellan dina körpass utan har ett defaultläge den går tillbaks till istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

Surfaren skrev:
Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Platsen där man behöver höja är inte nödvändigtvis samma som där man sedan parkerar.
Se mitt inlägg som kom precis under ditt ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Surfaren »

Jocce skrev:
Se mitt inlägg som kom precis under ditt ;)
Ja, precis, jag tänker precis som du men orkade inte skriva en sån lång och tydlig förklaring.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Foluke »

Jocce skrev:
Foluke skrev:
Det finns en inställning, som Danni påpekar, där bilen kommer ihåg gps-positionen och alltid justerar upp i högsta läge när du återvänder där du hade behovet att höja senast. Har du parkerat där, återtar bilen högsta läget när du startar.
Okej, jag går igenom förfarandet med er igen.

Jag kör en vanlig asfalterad väg, svänger in på en skogsväg. Trycker på "High" (eller "Very High")
Här sparar bilen en GPS-position vilket gör att nästa gång jag kommer från den vanliga asfalterade vägen så kommer bilen höja sig! Woho! Asbra!

Men i scenariot så kör jag ca 3-4 km på denna skogs/grusväg, som inte är i skick att köra på "Normal" på, under stora delar av vägen.
Jag parkerar bilen efter dessa 3-4 km. Bilen står fortfarande kvar i läge "High" eller "Very High". Jag vandrar i x-antal timmar i vår svenska fina natur! Underbart! Avkoppling av den skönare sort!

När jag kommer tillbaka till bilen, byter skor och strumpor, lägger in all packning i bilen. Sätter mig för att åka iväg och efter ett par hundra meter--- "SKRAAAP" --- Ouch.


Vi är alltså ca 3 km från den sparade GPS-positionen där jag tryckte på knappen och har under ditfärden EJ varit uppe i hastigheten som sänker bilen automatiskt.

Det är alltså inte så att jag höjer för att ta mig upp över ett hinder in på parkeringsplatsen, utan det är för att åka en längre sträcka som kräver det, i detta fall.

(Istället för en väg i dåligt skick kan det lika väl vara en väg som inte blivit plogad eller liknande, men snön är sällan lika hård som stenarna ;) )


/Jocce
Ja ja. Om du byter både skor och strumpor är det kört. Finns ingen bil som klarar det! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av e5m1r »

Den verkar gå till standard när man parkerat oavsett inställning ( om den nu inte är gps taggad på platsen )
Jag kör always low och bilen ör i standard när man kommer till den för att gå ner när man börjar köra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Luftfjädring tillbaka till "Normal" av sig själv?

Inlägg av Jocce »

Foluke skrev:
Ja ja. Om du byter både skor och strumpor är det kört. Finns ingen bil som klarar det! :D

Ha ha Okej, ja då får jag skippa sko och strumpbytet ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar