Golf designen kan säkert vinna priser, just för att den är så intet sägande.mati skrev:Golfen vinner sannerligen inga designpriser, det har den aldrig gjort. Den är varken särskilt snygg eller gräsligt ful. Den sticker inte ut nånstans, och det har väl varit Golfens framgångsrecept i över 40 år. Och det är precis det som är e-Golfens stora fördel. Den skyltar inte med ett konstigt designspråk som skriker "kolla här, jag går minsann på el och ska rädda världen". Den syns inte. Ingen märker att det är en elbil förrän man parkerar vid en laddstolpe. Då kommer folk som undrar och som är nyfikna. Jag får betydligt oftare frågor än när jag kommer med Teslan. Då verkar det som att folk bara stirrar, men ingen vågar fråga.
Tack och lov verkar det ju som att tillverkarna har börjat gå ifrån freak-designen när det kommer till nya elbilsmodeller.
VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Moderator: Redaktion
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Auto correct skämta med dig aprillo?LarsL skrev:just för att den är så intet säga de.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Rättat, men är nog mer miss av ’n’ än det är autocorrect.Jerker skrev:Auto correct skämta med dig aprillo?LarsL skrev:just för att den är så intet säga de.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jaja, men den ser snygg ut från sidan.Walker skrev:Ett freak på cykelhjul?Tars skrev:Funkar för mig!HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Från vilken sida?Tars skrev:Jaja, men den ser snygg ut från sidan.Walker skrev:Ett freak på cykelhjul?Tars skrev:Funkar för mig!HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Du är så känslig.nek0 skrev:Från vilken sida?Tars skrev:Jaja, men den ser snygg ut från sidan.Walker skrev:Ett freak på cykelhjul?Tars skrev:Funkar för mig!HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för alla
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Har någon monterat normala hjul på en i3 och provat?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
"Du är så känslig. "
Har kanske inte gått tillräckligt många varv runt bilen
Har kanske inte gått tillräckligt många varv runt bilen
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Är det nåt problem med originalhjulen?Henrik Torphammar skrev:Har någon monterat normala hjul på en i3 och provat?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Massvis.nek0 skrev:"Du är så känslig. "
Har kanske inte gått tillräckligt många varv runt bilen
Den är snygg i vissa vinklar.
Den har sin charm och sticker ut.
Den är gjord i kolfiber vilket jag gillar.
Den är pigg och rolig att köra fastän jag har drygt 2-300 kg serviceutredning.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jo står man tillräckligt långt ifrån så kan man tycka att den är snyggTars skrev:Massvis.nek0 skrev:"Du är så känslig. "
Har kanske inte gått tillräckligt många varv runt bilen
Den är snygg i vissa vinklar.
Den har sin charm och sticker ut.
Den är gjord i kolfiber vilket jag gillar.
Den är pigg och rolig att köra fastän jag har drygt 2-300 kg serviceutredning.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Man får kisa.nek0 skrev:Jo står man tillräckligt långt ifrån så kan man tycka att den är snyggTars skrev:Massvis.nek0 skrev:"Du är så känslig. "
Har kanske inte gått tillräckligt många varv runt bilen
Den är snygg i vissa vinklar.
Den har sin charm och sticker ut.
Den är gjord i kolfiber vilket jag gillar.
Den är pigg och rolig att köra fastän jag har drygt 2-300 kg serviceutredning.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Ja, dom slits väldigt fort. Bilen är vinglig när det blåser och det ser inte klokt ut heller.Verdi skrev:Är det nåt problem med originalhjulen?Henrik Torphammar skrev:Har någon monterat normala hjul på en i3 och provat?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Tycker i3 är anskrämligt ful. Tycker även inredningen känns ännu mer budget än på en modern korean. Riktigt pigg och rolig stadsbil, men för mig känns den nästan lika hemsk på motorvägen som en Smart. Är dock evigt tacksam att den fick upp mina ögon för elbilar och gjorde att jag sedan testade en Tesla...
Personligen tror jag Model 3 blir helt överlägsen alla andra i klassen och nu tror jag inte heller leveranstiderna diffar nämnvärt. För bara ett halvår sedan så tipsade jag faktiskt fortfarande vänner om Ioniq och E-golf om de tyckte Tesla var för dyr. Nu tycker jag Model 3 känns som det solklara valet.
Personligen tror jag Model 3 blir helt överlägsen alla andra i klassen och nu tror jag inte heller leveranstiderna diffar nämnvärt. För bara ett halvår sedan så tipsade jag faktiskt fortfarande vänner om Ioniq och E-golf om de tyckte Tesla var för dyr. Nu tycker jag Model 3 känns som det solklara valet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Vet inte om det beror så mycket på däcken. Men de är smala och höga för att de ska rulla lätt. Vilket den gör. Den är otroligt snål i lägre hastigheter.Henrik Torphammar skrev:Ja, dom slits väldigt fort. Bilen är vinglig när det blåser och det ser inte klokt ut heller.Verdi skrev:Är det nåt problem med originalhjulen?Henrik Torphammar skrev:Har någon monterat normala hjul på en i3 och provat?
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
i3 är inte ett alternativ i alla fall, kan inte skaffa BMW för min körstil passar inte en sådan...
Skämt åsido men den designen tilltalar inte mig och jag har inget positivt i bemötandet från den BMW-handlare som ligger i närheten heller.
Den åsikt jag upplever de flesta har mot Hyundai är att de upplever den plastig, men det är väl plast i alla bilar nuförtiden?
Det är inget jag stör mig på när jag provkörde den. Har inte provkört någon nyare Golf ännu, men det är troligen plast i den också...
Om man skall vara lite ironisk, är det inte plast i inredningen på en Tesla också?
Sen, en annan bil har börjat komma in i tankarna, det är KIA Niro EV som inte är "släppt" ännu.
Man kanske ska försöka hålla sig till våren med att ta ett beslut?
Skämt åsido men den designen tilltalar inte mig och jag har inget positivt i bemötandet från den BMW-handlare som ligger i närheten heller.
Den åsikt jag upplever de flesta har mot Hyundai är att de upplever den plastig, men det är väl plast i alla bilar nuförtiden?
Det är inget jag stör mig på när jag provkörde den. Har inte provkört någon nyare Golf ännu, men det är troligen plast i den också...
Om man skall vara lite ironisk, är det inte plast i inredningen på en Tesla också?
Sen, en annan bil har börjat komma in i tankarna, det är KIA Niro EV som inte är "släppt" ännu.
Man kanske ska försöka hålla sig till våren med att ta ett beslut?
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Tråkigt att du känner så kring BMW. För min del är bemötandet ute på "Novation" (Numera en del av Bavaria-kedjan) i särklass det bästa jag upplevt (var väldigt bra mottagande även hos Tesla i Täby men det var på ett annat sätt då de har ett helt annat sätt att jobba på.). Iofs känner flera av säljarna igen mig vid det här laget och kommer fram och hälsar osv när jag tittar in där.Erxon skrev:i3 är inte ett alternativ i alla fall, kan inte skaffa BMW för min körstil passar inte en sådan...
Skämt åsido men den designen tilltalar inte mig och jag har inget positivt i bemötandet från den BMW-handlare som ligger i närheten heller.
Den åsikt jag upplever de flesta har mot Hyundai är att de upplever den plastig, men det är väl plast i alla bilar nuförtiden?
Det är inget jag stör mig på när jag provkörde den. Har inte provkört någon nyare Golf ännu, men det är troligen plast i den också...
Om man skall vara lite ironisk, är det inte plast i inredningen på en Tesla också?
Sen, en annan bil har börjat komma in i tankarna, det är KIA Niro EV som inte är "släppt" ännu.
Man kanske ska försöka hålla sig till våren med att ta ett beslut?
Vad gäller designen så är den vad det är. Som ingenjör uppskattar jag den dock. Väldigt spännande konstruktion. Kommer nog bli en kultbil i framtiden.
Det är stor skillnad på plast och plast också. Den billiga plasten de har i asiatiska bilar både känns och luktar rätt trist.
Och faktiskt, i en Tesla så är det väldigt lite plast. Mindre plast än i någon annan bil jag haft. Det är väl lite svart plast kring mätarhuset? Ja, och så är det väl en del fuskskinn och alcantara (båda är plastbaserade material men känns och ser betydligt mer exklusiva ut).
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Det är väl ganska så bra mycket plast i en Tesla? Plast som dessutom har en benägenhet att skramla. Luftutsläppen från ventilationen t.ex. känns väldigt plastiga. Det är bland annat dessa som ger upphov till skrammel i min bil - upptäckte jag igår. Likaså centerkonsolen. Locket till denna är ju bara en plastskiva som känns väldigt enkel och plastig och den skramlar bara man tittar på den. Jag tror dock att just den delen har förbättrats på nyare bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
mati skrev:Det är väl ganska så bra mycket plast i en Tesla? Plast som dessutom har en benägenhet att skramla. Luftutsläppen från ventilationen t.ex. känns väldigt plastiga. Det är bland annat dessa som ger upphov till skrammel i min bil - upptäckte jag igår. Likaså centerkonsolen. Locket till denna är ju bara en plastskiva som känns väldigt enkel och plastig och den skramlar bara man tittar på den. Jag tror dock att just den delen har förbättrats på nyare bilar.
Var har du plasten? I Teslan är det väldigt lite synlig plast jämfört med alla andra bilar jag haft. Den största skillnaden är ju att instrumentbrädan inte är i plast. Så här ser min bil ut invändigt:
Min centerkonsol är lite "gummiaktig" och luckan skramlar definitivt inte.
Var är plasten annars? Listerna i "Dark Ash Wood" är väl plast men jag tycker de är rätt snygga. I övrigt är det alcantara, fuskskinn, aluminium (eller vad det nu är för metall runt centerskärmen och luftinblåsen). Runt "mätarhuset" så är det lite billig svart hårdplast men det är nästan det enda. Du vet att jag har mer kritik mot Tesla än de flesta men att interiören skulle vara plastig är faktiskt helt fel.
Golf-interiör:
Här är verkligen ALLT i plast. Det är ju funktionellt och bra ihopsatt och känslan är säkert bra. Men det är ju grymt plastigt jämfört med Teslan.
Edit: Slog mig att man med "plastigt" faktiskt inte menar materialet plast utan mer en känsla av att det inte är bra ihopsatt. Eller vad menar man egentligen?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Det är nog precis som du skrev i din edit. Plast finns i massor av olika utföranden och behöver absolut inte kännas "smäckig". Vissa sorter (som väl antagligen är billigare) upplevs dock som just "plastigare".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jag menar att det faktiskt är plast och att det skramlar som plast, för det gör det i min bil lite överallt. Golfen är plastigare i utseendet, helt klart, men det är inget som skramlar där.Verdi skrev:Min centerkonsol är lite "gummiaktig" och luckan skramlar definitivt inte.
Edit: Slog mig att man med "plastigt" faktiskt inte menar materialet plast utan mer en känsla av att det inte är bra ihopsatt. Eller vad menar man egentligen?
Min centerkonsol är kanske av den gamla typen, för den är definitivt inte gummiaktig. Det är mer en plastlåda som känns ganska billig. Luftutsläppen i min bil har ungefär samma kvalitetskänsla som en 3D-utskriven prototyp eller nåt. Tunna plastlameller som sitter lite halvlöst och som inte ger den där goa känslan av "motstånd" när man tar på dem. Själva handtaget, alltså den där fejk-kromade grejen där man ställer inte vart luften ska blåsa, är så löst och slarvigt ihopsatt att man nästan skäms.
Det var det jag menade. Att det inte ser plastigt ut är en annan sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Kort sammanfattning:
Tesla =Amerikanskt bilplastigt
VW =Tyskt bilplastigt
Japanskt =Plastigt!
Tesla =Amerikanskt bilplastigt
VW =Tyskt bilplastigt
Japanskt =Plastigt!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Leo skrev:Kort sammanfattning:
Tesla =Amerikanskt bilplastigt
VW =Tyskt bilplastigt
Japanskt =Plastigt!
Ja, den där hårda billiga plasten de envisas med i asiatiska bilar är inget rolig alls. Jag provkörde en Nissan GT-R och den luktade också asiat-plast inuti trots att det är en relativt dyr sportbil.
Och NU slog det mig. Den pre-facelift Model S utan premiumpaket jag hade som lånebil i vintras en gång luktade faktiskt asiat-plast också! Så jag tänkte att Teslans "plast"-rykte härrörde från den tiden.
Jag stör mig mer på att utblåsen är felaktigt gjorda. Man kan inte styra luftströmmen väl? Försöker man vinkla den åt sidan stänger man ju av luften. Eller är det nåt supersmart som jag missat? I övrigt har jag inga större problem med interiören. Tycker den känns stilren med helt ok material.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jepp, så är det. Sen att folk också är på olika nivåer i respektive skala...Leo skrev:Kort sammanfattning:
Tesla =Amerikanskt bilplastigt
VW =Tyskt bilplastigt
Japanskt =Plastigt!
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Verdi skrev:Tråkigt att du känner så kring BMW. För min del är bemötandet ute på "Novation" (Numera en del av Bavaria-kedjan) i särklass det bästa jag upplevt (var väldigt bra mottagande även hos Tesla i Täby men det var på ett annat sätt då de har ett helt annat sätt att jobba på.). Iofs känner flera av säljarna igen mig vid det här laget och kommer fram och hälsar osv när jag tittar in där.Erxon skrev:i3 är inte ett alternativ i alla fall, kan inte skaffa BMW för min körstil passar inte en sådan...
Skämt åsido men den designen tilltalar inte mig och jag har inget positivt i bemötandet från den BMW-handlare som ligger i närheten heller.
Den åsikt jag upplever de flesta har mot Hyundai är att de upplever den plastig, men det är väl plast i alla bilar nuförtiden?
Det är inget jag stör mig på när jag provkörde den. Har inte provkört någon nyare Golf ännu, men det är troligen plast i den också...
Om man skall vara lite ironisk, är det inte plast i inredningen på en Tesla också?
Sen, en annan bil har börjat komma in i tankarna, det är KIA Niro EV som inte är "släppt" ännu.
Man kanske ska försöka hålla sig till våren med att ta ett beslut?
Vad gäller designen så är den vad det är. Som ingenjör uppskattar jag den dock. Väldigt spännande konstruktion. Kommer nog bli en kultbil i framtiden.
Det är stor skillnad på plast och plast också. Den billiga plasten de har i asiatiska bilar både känns och luktar rätt trist.
Och faktiskt, i en Tesla så är det väldigt lite plast. Mindre plast än i någon annan bil jag haft. Det är väl lite svart plast kring mätarhuset? Ja, och så är det väl en del fuskskinn och alcantara (båda är plastbaserade material men känns och ser betydligt mer exklusiva ut).
Man kan inte vara sämre än att man kan ändra sig, jag var igår in till Bavaria i Solna för att titta på en i3.
Om man bara skulle sitta fram så skulle jag klara mig med en i3, däremot var baksätet för litet samt att bagaget var i minsta laget så tyvärr är detta inget för mig.
Tekniskt så tror jag den däremot är bättre med 3-fas laddning samt snabbladdning.
Sen, har vi bemötandet också, eller kanske bristen på bemötandet...
Trots att det fanns ett antal av personalen utan kunder så kom det ingen fram till mig. Även fast man provsatt både fram och bak, öppnade bagaget några gånger kom det inte fram någon...
Men de ville kanske inte ta kontakt med mig då klockan var 17:45 och riskera att vara kvar efter 18...