Körde idag ca 2 mil med härlig autopilot. Stannade och släppte av en passagerare (var ute och låste) och vände sedan hem. Fick inte igång varesig AP2 eller Cruise control. Fick bara ”Cruise Control Not Available”
Provade stanna bilen och gå ut och låsa och starta om men verkade inte hjälpa.
Nån som varit med om liknande? Hittade en del gamla trådar men verkade mest relaterat till antingen nya bilar eller ny firmware.
Har även haft problem på sistonne med ”system is powering up” där sedan inget händer om jag inte rebootar lite hej vilt vilket resulterar i ”touch screen unresponsive” och en spontanreboot på det. Kanske relaterat?
Står det nåt mer
Jag fick nåt i stil med radar visibility reduced med små bokstäver under visade sig vara löv på radarn ( nu har jag ap1 och en mer utsatt radar ) men min AP1 bil ger lite hint om vad orsaken är
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Körde idag ca 2 mil med härlig autopilot. Stannade och släppte av en passagerare (var ute och låste) och vände sedan hem. Fick inte igång varesig AP2 eller Cruise control. Fick bara ”Cruise Control Not Available”
Provade stanna bilen och gå ut och låsa och starta om men verkade inte hjälpa.
Nån som varit med om liknande? Hittade en del gamla trådar men verkade mest relaterat till antingen nya bilar eller ny firmware.
Har även haft problem på sistonne med ”system is powering up” där sedan inget händer om jag inte rebootar lite hej vilt vilket resulterar i ”touch screen unresponsive” och en spontanreboot på det. Kanske relaterat?
Den som varit så fin och hel
Kan vara kameran i vindrutan! Om du hade stark sol in in i vindrutan när du Parkerade så låter det som det. I så fall försvinner felet när du parkerat bilen ett tag utan solsken rakt in i kameran! Så hade jag det något år innan jag klagade och kameran byttes.
Jag kan få meddelandet criuse not available när radarn ser lite dåligt. Det räcker med att kofångaren är skitig eller vad det nu kan vara. Ett vanligt problem på vintern när ett mycket tunt lager snö eller saltslask lägger sig på stödfångaren. Det räcker alltså med väldigt väldigt lite för att det ska sluta fungera.
I det fallet kan kameran fortfarande se linjerna, dvs vägmarkeringarna visas i displayen, men man ser inga andra bilar.
Om bilen inte är ren, försök att tvätta vänster sida av främre stödfångaren. Det är kanske nåt som stör radarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag kan få meddelandet criuse not available när radarn ser lite dåligt. Det räcker med att kofångaren är skitig eller vad det nu kan vara. Ett vanligt problem på vintern när ett mycket tunt lager snö eller saltslask lägger sig på stödfångaren. Det räcker alltså med väldigt väldigt lite för att det ska sluta fungera.
I det fallet kan kameran fortfarande se linjerna, dvs vägmarkeringarna visas i displayen, men man ser inga andra bilar.
Om bilen inte är ren, försök att tvätta vänster sida av främre stödfångaren. Det är kanske nåt som stör radarn.
2 månader gammal bil. Trodde först jag hade is och smuts som störde radarn, men tvätta och hade i varmgarage över natten. Funkade tyvärr inte ändå så ringde Tesla vägassistans, de föreslog nerstängning av bilen och att jag skulle sitta kvar i 5 min innan jag startade. Tog bara några minuter sedan startade bilen av sig själv. Ringde igen då såg de att något blockerade radarn, men är ren och fin. Någon som haft något liknande?
Jag fick cruise not available idag. Stod även något om reduced radar under (det är nog nytt). Började fungera igen efter ett tag när jag kört. Plusgrader ute, så all is hade smält bort.
Jag fick ”Driver Assistance features unavailable” för drygt en vecka sedan. Då var det rejält med snö och is, så jag tänkte inte mer på det.
Sedan hade jag bilen i varmgarage under en arbetsdag, så den var snö och isfri.
Meddelandet kvarstod dock. Ringde supporten, som bad mig göra power off och sedan starta upp igen, samtidigt som de skickade något kalibreringskommando till bilen
Hjälpte inte. De bad mig kolla efter smuts på senaorer och radar. Inget direkt, men jag försökte så gott jag kunde med ett finger.
Hjälpte inte - de sa att jag skulle tvätta bilen och återkomma om det inte hjälpte. Har inte riktigt varit läge för tvätt, men jag tvättade av sensorer och radar med ett blött papper. Ingen effekt.
Ska tvätta bilen i helgen, så får vi se om det ger med sig.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Jag fick ”Driver Assistance features unavailable” för drygt en vecka sedan. Då var det rejält med snö och is, så jag tänkte inte mer på det.
Sedan hade jag bilen i varmgarage under en arbetsdag, så den var snö och isfri.
Meddelandet kvarstod dock. Ringde supporten, som bad mig göra power off och sedan starta upp igen, samtidigt som de skickade något kalibreringskommando till bilen
Hjälpte inte. De bad mig kolla efter smuts på senaorer och radar. Inget direkt, men jag försökte så gott jag kunde med ett finger.
Hjälpte inte - de sa att jag skulle tvätta bilen och återkomma om det inte hjälpte. Har inte riktigt varit läge för tvätt, men jag tvättade av sensorer och radar med ett blött papper. Ingen effekt.
Ska tvätta bilen i helgen, så får vi se om det ger med sig.
Jeppe vilken version har du? Själv har jag 2018.48.12.2 . Hur gammal bil? Har Tesla fått ett lass med dåliga radar.
Om den har bestämt sig för att kasta in handduken, så är jag oerhört tacksam att den gjorde det nu. 500 mil och 4 månader kvar på nybilsgarantin..
Ja det är ju tur i oturen. Hoppas bara de kan fixa det fort tar bort mycket av körglädjen när man måste börja fokusera på avstånd och hålla foten still.
Helt sjukt åkte och handlade på vägen tillbaka funkade den. Vad kan det vara, inte funkat på en vecka? Tvättade bilen funkade ändå inte, så vattenpöl eller regn låter inte troligt. Ser tre alternativ 1. Tempratur 2. Tesla skickat ut någon fix 3. Skakat igång på dessa ojämna isvägar
Jag har också haft bilen i varmgarage på jobbet under minst 3 arbetsdagar. Men - det här var första gången jag körde mer än kanske 5-6km i plusgrader. Kanske blivit nåt fukt i nån sensor, som sedan fryst på så fort man kommit ut i minusgrader samt att bilen behöver rulla en bit för att justera sig.
Såg ett klipp, där en Dansk kille fått ett par löv på radarn. Han tog bort dem, men utan effekt. Först när han åkt en bit dagen efter hoppade det igång
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven