Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

FreddoMental
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av FreddoMental »

Har blivit väckt mitt i natten av att frugan skriker på tjuvar som tar våra hjul och de bryr sig inte. Jag springer ut i kallingar och skriker varpå de svarar ”kom igen” och höjer skaftet till domkraften. Jag börjar kasta stövlar och äntligen drar de i full fart. En volvo v70 med backluckan öppen och två av mina fälgar trillar ur och två domkrafter. De lämnar även själva skruvdragaren. Polisen är på plats omgående för att hämta deras saker och ta vittnesmål. En fälg sitter kvar på bilen så de fick med sig bara en fälg. Så jälva fräckt mitt bland flerbostadshus dra igång larm (ingen utom vi vaknade dock) och jobba vidare när de blir påkommna.Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av mans71 »

Otäckt när det också blir hotfullt, för ett par metallklumpar med gummi på liksom...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Jerker »

Samhällets bottenskrap. :evil:

Bra gjort! Såna här måste få möta motstånd annars blir de bara allt fräckare.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av boreno »

Det rimliga hade väl varit att låta bli att konfrontera dem, och börja lossa bultarna på deras bil istället.

Otäckt och tragiskt!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av LarsL »

Förvånade att polisen dök upp. Men det var kanske för att du konfrontera dem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av mati »

Så jävla fräckt. Dagens Sverige tyvärr. Jag hade släppt ut hundarna och låtit de göra grovjobbet. De hade varit en fröjd att se på. :twisted:
Det var ju åtminstone bra att polisen kom, det hade de inte gjort här hos oss. De besvärar sig inte när det handlar om inbrott och stöld. Men det beror väl på var man bor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Så jävla fräckt. Dagens Sverige tyvärr. Jag hade släppt ut hundarna och låtit de göra grovjobbet. De hade varit en fröjd att se på. :twisted:
Det var ju åtminstone bra att polisen kom, det hade de inte gjort här hos oss. De besvärar sig inte när det handlar om inbrott och stöld. Men det beror väl på var man bor.
Fast i det här fallet är det ju även olaga hot
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
FreddoMental
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av FreddoMental »

Jag upplevde inte situationen hotfull, de ville hålla mig på avstånd och jag ville få iväg dem och ingen var ute efter att skada någon. Polisen hade nog en lugn kväll på kungsholmen och de sa på 112 att de kommer för att tjuvarna lämnade en hel del av sina grejor. Det kom en vanlig polisbil och en piketbuss inom 10 min.

Jag är rätt nöjd med av att vi lyckades avbryta det hela. Kommer förhoppnings få på vinterhjulen ganska snart och ska nog skaffa hjullås. Har inte velat ha det då jag trodde om något sådant här händer skulle det ske mera avskilt och då får jag bara krossad ruta + av med alla hjul. Men nu räknas varje sekund.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Så jävla fräckt. Dagens Sverige tyvärr. Jag hade släppt ut hundarna och låtit de göra grovjobbet. De hade varit en fröjd att se på. :twisted:
Det var ju åtminstone bra att polisen kom, det hade de inte gjort här hos oss. De besvärar sig inte när det handlar om inbrott och stöld. Men det beror väl på var man bor.
Hände en bekant i Uppsala för 40 år sedan också, så det är inte bara i dagens ”klaga på Sverige- tider” det där händer. Nån som minns alla inbrott i bilar för att komma åt bilstereon? Kan säga att polisen inte kunde hjälpa till mycket då heller. Bara när grejerna blev kodade eller inbyggda försvann det där otyget.
Larmet på Teslan hörs ju knappt heller.
Tyvärr är fälgar dyra, tjuvar flitiga och utan skrupler. Snabba cash...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av mati »

Tyvärr är det ju så att tjuvarna kommer undan utan det händer nånting. Förmodligen åker de bara vidare till nästa bil och tar fälgarna där istället. Brott är desvärre en mycket lönsam affär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
FreddoMental
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av FreddoMental »

mati skrev:
Så jävla fräckt. Dagens Sverige tyvärr. Jag hade släppt ut hundarna och låtit de göra grovjobbet. De hade varit en fröjd att se på. :twisted:
Det var ju åtminstone bra att polisen kom, det hade de inte gjort här hos oss. De besvärar sig inte när det handlar om inbrott och stöld. Men det beror väl på var man bor.
Jag blev av med fyra fälgar ca 30 meter ifrån den här händelsen för 20 år sedan på den tiden jag körde en gammal honda civicBild
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1568
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Klintan »

Bra att du skrämde iväg dem. Vi måste se till så att de inte har någon marknad, köp inget av någon som inte har kvitto eller inte är 100% ärligt.
Elbilist sedan 2014
FreddoMental
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av FreddoMental »

Klintan skrev:
Bra att du skrämde iväg dem. Vi måste se till så att de inte har någon marknad, köp inget av någon som inte har kvitto eller inte är 100% ärligt.
Och håll utkik om någon vill sälja endast en 21 tumBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FreddoMental
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av FreddoMental »

Däckverkstan är guld, de kommer ut till mig med vinterhjulen och byter på plats trots att de har en intensiv period nu.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Schelin »

Fan vad tråkigt, bra agerande från din sida. Vad va det för fälgar? Orginal? Går precis i tankar på att köpa begagnade orginal fälgar, men det här vill man verkligen inte stödja. Så blir att kräva kvitto.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av hanst »

Jag lider med dig, vet hur det känns. När mina fälgar snoddes hade tjuvarna en vit Volvo kombi, vilken färg hade deras?
MS LR -23
MS 100D -18
FreddoMental
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av FreddoMental »

hanst skrev:
Jag lider med dig, vet hur det känns. När mina fälgar snoddes hade tjuvarna en vit Volvo kombi, vilken färg hade deras?
Jag var inget bra vittne då jag inte fick på glasögonen. Men det var en volvokombi mörk färg jag hade gissat på grön min fru sa att den nog var mörblå. Var det fälgar på en Tesla som du blev av med?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Surfaren »

Finns tyvärr alltid folk som inte bryr sig om skillnaden på mitt och ditt.

2-3 olika hjullås och "nycklarna" i en liten väska som man helt enkelt tar med sig från bilen, kan det vara något? Visst, de kanske knackar rutan för att de tror att lösningen på deras problem finns i bakluckan, men då får de iaf ingenting för sitt besvär.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
FreddoMental
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av FreddoMental »

Schelin skrev:
Fan vad tråkigt, bra agerande från din sida. Vad va det för fälgar? Orginal? Går precis i tankar på att köpa begagnade orginal fälgar, men det här vill man verkligen inte stödja. Så blir att kräva kvitto.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
21tums mörkgrå orginal och som sag fick de bara med sig en. Två har jag i vardagsrummet. Det sjuka är att jag knappt orkar bära dem men i natt var jag så aderaling så jag bara lyfte dem som fjädra upp för trappor Bild
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Surfaren »

FreddoMental skrev:
21tums mörkgrå orginal och som sag fick de bara med sig en.
Då är ju risken att de "nöjer" sig med 3 från nästa Tesla de ger sig på, och så har de en hel uppsättning att sälja.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
FreddoMental
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av FreddoMental »

Tack för all sympati men jag är inte ledsen. Det var tjuvarna som blev av med utrustning för säkert 3000 och fick med sig ett hjul som kommer sticka ut bland annonser. Jag har redan hyrbil och Teslan rullar i slutet av dagen och självrisken går på 750 sek. De drog de kortaste strået.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Jojo »

Attans... Brukar parkera ibland just i närheten (har sett Din bil ett antal gånger). Det som jag har svårt att fatta är hur de kan vara så fräcka att helt obekymrad börja plocka ner saker från en bil i ett bebott och befolkat område. Nu får min stå i garaget helt enkelt.
Skönt att höra dock att det löste sig på ett smidigt sätt för dig, trots att det alltid är en massa strul och pappersexercis med försäkringen, mm. Hoppas bara att man får tag på bovarna och skickar de dit pepparn växer :twisted:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Bjelke »

FreddoMental skrev:
Tack för all sympati men jag är inte ledsen. Det var tjuvarna som blev av med utrustning för säkert 3000 och fick med sig ett hjul som kommer sticka ut bland annonser. Jag har redan hyrbil och Teslan rullar i slutet av dagen och självrisken går på 750 sek. De drog de kortaste strået.
Det jäkligaste är att "deras: prylar var stulna dom också :twisted:
Skönt att det löser sig till slut iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av bonath »

Hur gick det med bilen? Dom brukar inte vara så noga när dom lyfter och pallar upp. :evil:
Ser ut som betongblock, eller???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Konfrontation med fälgtjuvar i Fredhäll

Inlägg av Lessmog »

Vågat ingripande! Beväpnad med enbart kalsonger, liksom :lol:

Tur att det gick såpass bra ändå!

Jag bodde själv i trakten för tusen år sen, på Runiusgatan. Den är säckgata, så där kanske (?) tjuvar drar sig för att köra in. De flesta andra gator går det väl att köra runt utan att vända så de har två flyktvägar, minst.


Kommer OSÖÖKT att tänka på den här gamla vitsen:
-Semestrar ni i Trosa igen?
-Nä, i år blir det Kallinge.
Skriv svar