Detta fick jag läsa ett par gånger för att förstå, men det är alltså två helt orelaterade påståenden efter varandra: att elbilar ger större CO2-utsläpp än motsvarande fossilbil, och att för varje kWh i batteriet så har det krävts fyra gånger mer kolel pga förluster. Det första påståendet är häpnadsväckande eftersom de flesta rapporter pekat i rakt motsatt riktning, dvs även en 100% koldriven elbil är bättre för miljön än fossilbilen. Det andra påståendet är något svårtolkat men primärenergi verkar vara ett mått på kolets kemiska energi i det här fallet. Den största förlusten är alltså direkt i kolkraftverket, och sen följer mindre förluster i transmission och batteriladdning. Men även om så lite som en fjärdedel av energin hamnar i batteriet så är det ju ändå bättre än bensinbilen som är typ 20% effektiv.Det är faktiskt så illa så att en elbil ger upphov till större CO2-utsläpp än motsvarande bensin- eller dieselbil. Med alla förluster inräknade går det åt fyra gånger så mycket primärenergi i form av kol för varje kWh el i batteriet på en elbil.
Som ni märker är det svårt för mig att bemöta artikeln då den är så otydligt skriven och saknar källhänvisningar. Kanske har de rätt, men då får de faktiskt leda det i bevis med mer än lösryckta påståenden.