Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5520
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
Det kommer säkert i jagga v2.0. Vore konstigt om alla nya elbilar ”hittar rätt” i alla avseenden i första försöket.joel80 skrev:En Kona eller Niro kommer (sett till räckvidd och laddhastighet) vara ett bra mkt bättre val för långresor än I-pase. :/
Troligen även då snabbladdarna blir vanliga.. Kona och Niro kan ju tillgodose sig en del av det också.
En Ioniq borde också vinna ett sånt här race.
Synd att Jaguar inte jobbat mer på effektivitet/förbrukning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror också att många biltillverkare nu ger sig in på ”okänd mark”. Där man både saknar viss kompetens OCH de ingenjörer man redan har kan man inte bara sparka hejvilt för att ersätta med nya. Man brukar dessutom vid nyrekryteringar säga att det tar 2år att komma upp i sin fulla potential på ett kvalificerat jobb (avseende arbetsprestation)
Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.
Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.
Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.
Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Ja, eller så är helt enkelt inte alla biltillverkares fokus ”maximal räckvidd”. På samma sätt som det inte är maximalt bränslesnål fossilversion.
Vore så fallet hade vi inga V6:or tex...Jaguar, Ferrari, Alfa var det ingen som någon vill ha. Vi alla drömde om en snål Prius eller någon annan mellanstor bil med liiiiiten snål motor. Typ Volvo V60 driv-e på ca 100hk.
Så att det finns ”olika effektiva elbilar” behöver inte automatiskt vara ”ett misslyckande” och inget konstigare än att olika tillverkare utvecklar olika bilmodeller för olika målgrupper.
Sen lyckas så klart olika biltillverkare olika bra med saker. Så har det alltid varit.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Jaguar I-Pace
Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5520
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.Smutt skrev:Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Jaguar I-Pace
Gustafsson skrev:För Teslas del är värmen en icke-fråga för mig. Med min förra 70D fick jag helt enkelt ladda lite längre tid eller en extra gång vid långresor. Vinsten med värmepump tror jag är ytterst marginell i praktiken även om det låter bra. Problemen vintertid uppstår vi snöslask där rullmotståndet förkortar räckvidden mer påtagligt. Med 100 batteriet förväntar jag mig att mitt kör/laddmönster inte påverkas alls.Smutt skrev:Undrar hur den står sig mot Tesla på vintern pga värmepumpen som den har och Tesla saknar
Det går väl åt lite mindre energi för att värma kupén? Allt annat är ju lika. Jag ser det inte som ett problem alls.
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
Re: Jaguar I-Pace
Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.Verdi skrev:[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?Laban skrev:Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.Verdi skrev:[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Jaguar I-Pace
Det är samma kompressor för kyla och värme, men med en extra värmeväxlare och lite annat bös.Viper skrev:Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?Laban skrev:Om det inte är för kallt. För bilar har jag för mig att man brukar prata om -15C, efter det så är det ren elvärme som gäller. Och då kan man tänka sig att det vid -10 till -15C är hyfsat dåligt COP. Nästa fråga blir då kostnad för värmepumpen med tillhörande rördragning, "en extra pryl som kan gå sönder" vs några kWh batteri till.Verdi skrev:[
Vill man jämföra så har ju BMW i3 BEV värmepump men REX har det inte. Skillnaden i räckvidd finns ju där året runt då BEV är lättare men på vintern är det kanske lite större skillnad. Exakt hur mycket vet jag inte. Men det går väl att räkna ut hur mycket energi man sparar på värmepumpen. De bästa värmepumparna har en verkningsgrad på uppåt 500% vad det verkar. Dvs du kan kapa uppvärmningsenergin med upp till 80% om du har värmepump.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Jaguar I-Pace
Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.Viper skrev:Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Jaguar I-Pace
Golfens värmepump verka käka ungefär 0,5kW, lite mer i början, något mindre under färd. Visserligen är kupén mindre än i Teslan, det går alltså inte att jämföra riktigt. Men om man ser på totala förbrukningen så har Teslans förbrukning börjat öka markant nu när det blir kallare, framförallt på kortare sträckor. Det handlar säkert om 20% ökning. Golfen käkar också mer än på sommarn, men inte alls i samma utsträckning. Max +10% kanske. Det måste vara värmepumpen. Nåt annat kan jag inte tänka mig.Verdi skrev:Frågan är då hur mycket uppvärmningen förbrukar? ~2 kW i snitt? Isf sparar man 1,6 kWh per timmes körning. 16 Wh/km om man snittar 100 km/h. Nånting är det ju.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?Henrik Torphammar skrev:Det som skiljer är bara att det sitter en fyrvägsventil som kan byta håll på kylkretsen. Kondensor och värmeväxlare byter plats så att säga. Sen tillkommer lite andra praktiska saker som kanske gör det olämpligt att köra AC som värmepump på vintern. Om kylarpaketet fryser igen så inte luft kan passera så kan tex inte vätskekylda batterier få kylning nog vid snabbladdning.Viper skrev:Vore ju trevligt om samma pump kunde användas som AC på sommaren och värme på vintern. Det är ju samma princip bara olika håll man värmer/kyler så att säga ... Men antagligen är det inte så enkelt att få till rent tekniskt?
Re: Jaguar I-Pace
Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Re: Jaguar I-Pace
Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?Jerker skrev:Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Re: Jaguar I-Pace
Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.Jerker skrev:Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jaguar I-Pace
Alltså, indikatorn på instrumentpanelen visar ju bara hela kW och jag kan läsa av vad värmepumpen drar om jag lägger i neutral och rullar. Visserligen är det ju all annan bakgrundsförbrukning inräknad, men den visar ju noll när motorn inte används och det är knappast nåt som går att mäta i kW.Geni87 skrev:Det låter väldigt mycket, vid vilka temperaturer drar den 2-3 kW?Jerker skrev:Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
I Zoen kan man välja att köra såväl värme som kyla på max effekt, så det spelar då ingen roll vad yttertemperaturen är.
Re: Jaguar I-Pace
Zoe har ett svagt resistivt element som går igång direkt, men det ger ingen riktig värme, klarar bara att höja luften som blåser in i kupén några få grader. Jag upptäckte ju detta när värmepumpen på min Zoe inte fungerade. Jag kunde ju då känna en svag värme i utblåset och det förklarade teknikern på märkesverkstaden med att det var ett litet element som satt där.chaffis75 skrev:Är du säker på de... säger inte du har fel men jag har fått för mig att tex leaf har en värmepump i kombination med vanligt resistiv värme detta för att klara tiktigt kallt klimat också där värmepumpen inte blir så effektiv.Jerker skrev:Zoens värmepump kan dra 2-3 kW när den går för fullt. Det finns ju ingen exakt mätare utan bara en indikator som visar hela kW, så den visar ju 1 kW om minsta förbrukning är i gång.
Re: Jaguar I-Pace
är det som händer med luft/luft värmepumpar i hemmen iallafall, torde var samma process, men om problemet är att kyla batterierna vid laddning så skulle man ju använda den värmen att smälta isen men allt blir komplext då?Geni87 skrev:Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
sen är det troligen blötare luft där 2dm över vägbanan
ms 76132 "Eleamore"
Re: Jaguar I-Pace
Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.danni skrev:Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5520
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?mati skrev:Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.danni skrev:Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Jaguar I-Pace
Ja, antagligen. Jag drog bara till med nåt. Däremot är det nog mer kyleffekt när man kör i full fart än när man står stilla så då drar den nog lite mer.Gustafsson skrev:Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?mati skrev:Ja, Teslas kupévärmare drar upp till 6kW och batterivärmaren ungefär lika mycket till. Det kan förresten också vara förklaringen varför Teslan nu på hösten har börjat dra så jäkla mycket på korta sträckor, jämfört med e-Golfen som ju saknar batterivärmare. Värmepumpen är kanske bara halva förklaringen.danni skrev:Min Outlander PHEV hade värmeelement som kunde ge 4,5 kW. När det var under 10 grader ute tyckte den att det inte räckte så den startade bensinmotorn för att få mer värme. Jag har för mig jag har hört att Teslas värmeelement kan ge 6 kW. Det gör den ju bara i början. 2 kW i snitt under en långfärd för uppvärmning tror jag är en extremt hög gissning, skulle tippa på 0,5 kW, kanske lite mer.
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
Re: Jaguar I-Pace
Mja, kan inte påstå att jag har haft problem med det på de luft/luft värmepumpar vi har, men det är klart att det kan vara tuffare förhållanden 2dm över vägbanan. Å andra sidan vintertestar de flesta seriösa biltillverkare rejält, så jag ser inte det som någon överhängande risk i majoriteten av alla användsningsfall. Sen sitter ju faktiskt kondensorn i samma paket som luft/vatten värmeväxlaren för kylslingan i bilen, och om batteriet är varmt lär den hålla minst samma temperatur som batteriet och därmed tina eventuell is. Används värmepumpen som AC för att kyla batteriet kommer dessutom kondensorn i fronten bli varm, och eventuell is bör smälta.12man skrev:är det som händer med luft/luft värmepumpar i hemmen iallafall, torde var samma process, men om problemet är att kyla batterierna vid laddning så skulle man ju använda den värmen att smälta isen men allt blir komplext då?Geni87 skrev:Varför skulle kylarpaketet frysa igen i större utsträckning om man kör AC:n som värmepump på vintern?
sen är det troligen blötare luft där 2dm över vägbanan
Re: Jaguar I-Pace
11,7 kW var det någon på TMC som mätte upp som maximal förbrukning. Om det inte är extrem kyla ute så gäller ju detta bara några minuter dock. Batteriet tror jag värms på max lite längre än kupén generellt, men jag vill minnas att det var under 5 minuter på peakeffekt när bilen hade stått länge i -30 grader iaf.Gustafsson skrev:Jag har sett upp till 5-6 kW som mest på IKEA s Sparsnäs när jag sätter på värmen via appen, men 6+ 6 har jag inte sett. Kan värmen dra 12kW totalt ?
Låter väldigt mycket. Tror också på väl under 1kW för kupe’ värmen. Minns den gamla värmaren från Biltema på 650 W räckte till för en SAAB kupe’.
Sorry för en rejäl OT...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Har för mig jag läst 5,5kW för kupe’värmen och 6kW för batterivärmen som max vad de drar även om det säkerligen är korta perioder.
Åkte i -28 i vintras upp till Ammarnäs och hur varmt som helst inne i bilen i vår X100D.
Åkte i -28 i vintras upp till Ammarnäs och hur varmt som helst inne i bilen i vår X100D.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil