Zalman3 skrev:mickeisol skrev:Bor i norrlands inland.
Dom flesta jag känner börjar att titta efter billiga elbilar för pendling, men det finns ju inte många beg billiga elbilar att uppbringa (tack norge för det).
Med tanke på tesla 3 försäljningsframgångar just nu i USA (en snygg bil med anständig räckvidd och ett pris som inte är helt uppåt väggarna), så är väl konceptet redan givet hur en framsynt biltillverkare skall stjäla marknads andelar i respektive fordons-segment.
Enligt batterikalkylen på tesla semi (2kwh/miles och 500miles räckvidd long range =1000kwh samt 300miles räckvidd short range=600kwh batteri. Pris long range $180000 short range $150000. $30000/400kwh= $75/kwh ut till kund???????)
Nya roadstern har 200kwh batteri (bättre energidensitet etc), dvs dessa finns nog redan i pipeline lagom till semins försäljningsdebut.
Jag tror att prisraset på batterier och försäljningsökningen på elfordon är kraftigt underskattat
Det stora genombrottet sker redan 2019.
Nästan alla biltillverkare har då elbilar i sitt sortiment.
Priserna blir också allt mer humana.
Exempel:
Nissan Leaf Visio 40kWh, vet jag en som köpte för ca 233.000kr i juli.
Renault Zoe 41kWh, vet jag en som köpte för ca 220.000kr i juli.
Hyundai Kona 39kWh finns att köpa för ca 260.000kr efter rabatt på 29.000kr( och stöd på 60.000kr).
"Jag har nu fått reda på att nya Hyundai Kona Electric, med 39kWh batteri och 30 mil räckvidd (finns även med 64kWh batteri och 50 mil räckvidd som tillval) börjar på 289 000kr efter att bonusen på 60 000kr är avdragen"
VW ID kommer 2019 att kosta från 250.000kr, efter stöd blir det 190.000kr.
"Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna"
"Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen."
https://www.nyteknik.se/fordon/volkswag ... na-6932061
Jag vill inte förstöra förhoppningarna, men jag tror att den riktigt stora flaskhalsen blir...
BATTERI-TILLGÅNGEN!
Tex. HUNDAI Kona Electric, det visar sig att Hundai inte kan leverera dessa i tillräcklig mängd och väljer att placera de färdiga enheterna på (lämpliga) nyckelmarknader, som tex. Norge. Huruvida de kan möta efter-frågan är oklart?
HUNDAI Sonic Electric verkar också vara begränsad tillgång till med långa leveranstider som följd.
Audi e-tron blir förmodligen också svår att få tag i? Den är ändå relativt sett dyr i inköps-pris och har då kanske inte lika stor efterfrågan som tex NISSAN Leaf eller Tesla Model 3.
Lithium-produktion och batterier (kom ihåg också att det innebär även alla typer av batterier av
konsument-produkter, mobil-telefoner etc. etc.), - är alltså bokstavligen den värsta
bromsen och det ser inte ut att lätta de närmaste åren. Förhoppningsvis kommer en ökning inom kort då flera fabriker planerar olika produktionsenheter är ganska frekvent omnämnda. NORTHVOLT är ju inte klara heller.
Många svenska kunder frågar sig nu, både konsument och småföretagare och transport-företag.
Hur länge till kan en vänta?
Skall jag behålla min gamla fossilbil som slörpar i sig dyrt bränsle för 17 kr litern?
Skall jag stå ut med kamremsbyte på min minivan för 14.000 kr.
Skall jag sälja fanskapet, åka kommunalt och käka knäckebröd tills min efterlängtade elbil kommer?
Ja, hur göra? För den som verkligen vill byta nu?