Snart kommer meddelande: "Nedladdning avbruten pga för mycket damm på skärmen, putsa av skärmen och försök igen"Pontus skrev:Vad är förväntningarna, högaVi ses om ett par timmar
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Moderator: Redaktion
Snart kommer meddelande: "Nedladdning avbruten pga för mycket damm på skärmen, putsa av skärmen och försök igen"Pontus skrev:Vad är förväntningarna, högaVi ses om ett par timmar
Allt fungerar utmärktBjelke skrev:Coolt!
Snart har vi egna rapporter här då
Det här är illa. Jag har tidigare argumenterat för att det vore otänkbart att Tesla skulle ta betalt för eventuella hårdvaruförändringar som krävs för att uppnå FSD (ja, jag ogillar också akronymer, men nu när Elon själv kör på dem...), men nu verkar det som att det är precis vad de tänker göra. Tror inte de kommer kunna ta betalt när det väl kommer till kritan, tycker det är så solklart fall av vilseledande information annars. Se bara https://www.tesla.com/sv_SE/blog/all-te ... edirect=novigge50 skrev:
Ej med på vad du menar. Det han säger är ju att det kostar $5000 för de som inte redan köpt till FSD utan bara har köpt AP?rockard skrev:Det här är illa. Jag har tidigare argumenterat för att det vore otänkbart att Tesla skulle ta betalt för eventuella hårdvaruförändringar som krävs för att uppnå FSD (ja, jag ogillar också akronymer, men nu när Elon själv kör på dem...), men nu verkar det som att det är precis vad de tänker göra.
Jag har redan köpt hårdvaran, även om jag inte köpt mjukvaran. Detta enligt den information som stod när jag köpte, och som fortfarande står på deras hemsida: "Alla Tesla-bilar som tillverkas i vår fabrik, inklusive Model 3, har all maskinvara som behövs för total självkörningsförmåga"Legato skrev:Ej med på vad du menar. Det han säger är ju att det kostar $5000 för de som inte redan köpt till FSD utan bara har köpt AP?rockard skrev:Det här är illa. Jag har tidigare argumenterat för att det vore otänkbart att Tesla skulle ta betalt för eventuella hårdvaruförändringar som krävs för att uppnå FSD (ja, jag ogillar också akronymer, men nu när Elon själv kör på dem...), men nu verkar det som att det är precis vad de tänker göra.
$5000 är vad det kostar att aktivera FSD i efterhand. Det är väl inget nytt? Men du kan vara säker på att du då också får uppgraderad hårdvara ifall det behövs.rockard skrev:Jag har redan köpt hårdvaran, även om jag inte köpt mjukvaran. Detta enligt den information som stod när jag köpte, och som fortfarande står på deras hemsida: "Alla Tesla-bilar som tillverkas i vår fabrik, inklusive Model 3, har all maskinvara som behövs för total självkörningsförmåga"Legato skrev:Ej med på vad du menar. Det han säger är ju att det kostar $5000 för de som inte redan köpt till FSD utan bara har köpt AP?rockard skrev:Det här är illa. Jag har tidigare argumenterat för att det vore otänkbart att Tesla skulle ta betalt för eventuella hårdvaruförändringar som krävs för att uppnå FSD (ja, jag ogillar också akronymer, men nu när Elon själv kör på dem...), men nu verkar det som att det är precis vad de tänker göra.
Vadå, är det jag som gått vilse i Twitterflödet och logiken? Är det alltså att mjukvaruuppgradera till FSD som kostar $5k, det som man kunde välja att köpa med bilen eller vänta? Det är inte som jag trodde, $5k för den nya hårdvaran, utöver priset för FSD? Isåfall är det ju ingen fara på taket!Franz skrev:$5000 är vad det kostar att aktivera FSD i efterhand. Det är väl inget nytt? Men du kan vara säker på att du då också får uppgraderad hårdvara ifall det behövs.rockard skrev:Jag har redan köpt hårdvaran, även om jag inte köpt mjukvaran. Detta enligt den information som stod när jag köpte, och som fortfarande står på deras hemsida: "Alla Tesla-bilar som tillverkas i vår fabrik, inklusive Model 3, har all maskinvara som behövs för total självkörningsförmåga"Legato skrev:Ej med på vad du menar. Det han säger är ju att det kostar $5000 för de som inte redan köpt till FSD utan bara har köpt AP?rockard skrev:Det här är illa. Jag har tidigare argumenterat för att det vore otänkbart att Tesla skulle ta betalt för eventuella hårdvaruförändringar som krävs för att uppnå FSD (ja, jag ogillar också akronymer, men nu när Elon själv kör på dem...), men nu verkar det som att det är precis vad de tänker göra.
We contacted Tesla to get an explanation about the situation and the company confirmed that it isn’t supposed to apply to existing vehicles and they will honor the original $4,000 price. The new $5,000 price is for new orders.
Ja, så som jag tolkade twitterkonversationen så får du betala $5k för att få den nya hårdvaran, för att sedan betala $4k/$5k för att aktivera FSD. Jag är fortfarande mycket tveksam till att det inte är det som avses. Recap:lobbin skrev:Som jag fattat det så kommer alla som redan köpt FSD att få den nya hårdvaran free-of-charge. Sedan utgår jag ifrån att alla som fortfarande inte har aktiverat FSD med äldre hårdvaran även dom kommer att få nya hårdvaran, hur ska man annars kunna köpa FSD om FSD nu kräver bättre hårdvara?
Nej ni misstolkar. Har man köpt FSD paketet så får man "nya hårdvaran". Har man ej köpt FSD och vill göra det i framtiden så uppgraderar dom hårdvaran och då ingår den i avgiften för FSD, vilket är väl nu $5k.rockard skrev:Ja, så som jag tolkade twitterkonversationen så får du betala $5k för att få den nya hårdvaran, för att sedan betala $4k/$5k för att aktivera FSD. Jag är fortfarande mycket tveksam till att det inte är det som avses. Recap:lobbin skrev:Som jag fattat det så kommer alla som redan köpt FSD att få den nya hårdvaran free-of-charge. Sedan utgår jag ifrån att alla som fortfarande inte har aktiverat FSD med äldre hårdvaran även dom kommer att få nya hårdvaran, hur ska man annars kunna köpa FSD om FSD nu kräver bättre hårdvara?
Elon: [Apropå nya chippet] This is simple replacement of the Autopilot computer. Will be done free of charge for those who ordered full self-driving.
G C: Have you guys decided on pricing for those who *didn't* order full self-driving?
Elon: I believe it's $5k
Skulle också tro de är så, och om man senare köper en bil med ny HW i från start så kommer priset ändå vara samma dvs HW byte eller ej kvittar för prissättningen.jos32 skrev:Nej ni misstolkar. Har man köpt FSD paketet så får man "nya hårdvaran". Har man ej köpt FSD och vill göra det i framtiden så uppgraderar dom hårdvaran och då ingår den i avgiften för FSD, vilket är väl nu $5k.rockard skrev:Ja, så som jag tolkade twitterkonversationen så får du betala $5k för att få den nya hårdvaran, för att sedan betala $4k/$5k för att aktivera FSD. Jag är fortfarande mycket tveksam till att det inte är det som avses. Recap:lobbin skrev:Som jag fattat det så kommer alla som redan köpt FSD att få den nya hårdvaran free-of-charge. Sedan utgår jag ifrån att alla som fortfarande inte har aktiverat FSD med äldre hårdvaran även dom kommer att få nya hårdvaran, hur ska man annars kunna köpa FSD om FSD nu kräver bättre hårdvara?
Elon: [Apropå nya chippet] This is simple replacement of the Autopilot computer. Will be done free of charge for those who ordered full self-driving.
G C: Have you guys decided on pricing for those who *didn't* order full self-driving?
Elon: I believe it's $5k
Detta är ju riktigt trevligt och något som jag använder hela tiden mot min TomTom navigator. Jag har aldrig sett denna feature i en integrerad navigator och när jag frågar en bilhandlare om featuren så förstår de inte ens varför jag vill ha de.Pontus skrev:Verkar som att skicka adresser till navigatorn fungerar också men sedan måste bilens navigation hitta adressen. Första gången vårt jag mött av ett meddelande att adressen inte gick att hitta.
Volvo har haft den funktionen i många år via deras app Volvo on call. Men bra att Tesla äntligen löst det också.chaffis75 skrev:Detta är ju riktigt trevligt och något som jag använder hela tiden mot min TomTom navigator. Jag har aldrig sett denna feature i en integrerad navigator och när jag frågar en bilhandlare om featuren så förstår de inte ens varför jag vill ha de.Pontus skrev:Verkar som att skicka adresser till navigatorn fungerar också men sedan måste bilens navigation hitta adressen. Första gången vårt jag mött av ett meddelande att adressen inte gick att hitta.
haha.. ok.. kul att deras säljare känner till de... Jag frågade denna fråga väldigt specifikt till en Volvo säljare, fick ett tydligt nej tillbaka... Men de är en säljare, man ska nog inte förvänta sig mer.Fluid skrev:Volvo har haft den funktionen i många år via deras app Volvo on call. Men bra att Tesla äntligen löst det också.chaffis75 skrev:Detta är ju riktigt trevligt och något som jag använder hela tiden mot min TomTom navigator. Jag har aldrig sett denna feature i en integrerad navigator och när jag frågar en bilhandlare om featuren så förstår de inte ens varför jag vill ha de.Pontus skrev:Verkar som att skicka adresser till navigatorn fungerar också men sedan måste bilens navigation hitta adressen. Första gången vårt jag mött av ett meddelande att adressen inte gick att hitta.
Nej det är helt rätt man måste använda Volvos app för att skicka över destinationen till bilen. Man kan även få bilen varm ett specifikt klockslag, vilket jag önskar att de inför till Teslan så fort som möjligt.chaffis75 skrev:Svarar på mitt egna inlägg.. Ser inte ut som Volvo har stöd för detta på samma sätt som Tesla. Tesla appan har stöd för att man från en annan app skickar en destination till Tesla appen som i sin tur skickar detta till Teslan, detta stöd har inte Volvo on call appen. Använder detta mycket när man är ute och Geocachar nämligen.
Tja ingen större förlust för en ny Volvo för min del lär dröja då de inte har någon el bil än och jag räknar dessutom med att de dröjer länge innan de kan erbjuda en i rätt storlek för mig.
Sorry för offtopic även om halva inlägget var om Tesla.
Fluid skrev:Volvo har haft den funktionen i många år via deras app Volvo on call. Men bra att Tesla äntligen löst det också.chaffis75 skrev:Detta är ju riktigt trevligt och något som jag använder hela tiden mot min TomTom navigator. Jag har aldrig sett denna feature i en integrerad navigator och när jag frågar en bilhandlare om featuren så förstår de inte ens varför jag vill ha de.Pontus skrev:Verkar som att skicka adresser till navigatorn fungerar också men sedan måste bilens navigation hitta adressen. Första gången vårt jag mött av ett meddelande att adressen inte gick att hitta.
Obs, Volvo lösningen är inte alls lika bra som Tesla lösningen, se mitt inlägg en liten bit upp.Verdi skrev:Fluid skrev:Volvo har haft den funktionen i många år via deras app Volvo on call. Men bra att Tesla äntligen löst det också.chaffis75 skrev:Detta är ju riktigt trevligt och något som jag använder hela tiden mot min TomTom navigator. Jag har aldrig sett denna feature i en integrerad navigator och när jag frågar en bilhandlare om featuren så förstår de inte ens varför jag vill ha de.Pontus skrev:Verkar som att skicka adresser till navigatorn fungerar också men sedan måste bilens navigation hitta adressen. Första gången vårt jag mött av ett meddelande att adressen inte gick att hitta.
Ja, och BMW har sin Connected Drive. Funkar där med. Tror minsann Tesla lider av Apple-sjukan och säger att de är först med något fastän de inte är det.