Då verkar pusselbitarna falla på plats?Verdi skrev:400st 350kW laddare!Svenssons skrev:400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.TeslaTissel skrev:Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.Svenssons skrev:Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!
Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.
Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja jäklar det har du rätt i!Jilldris skrev:Kul. Spelar VM i Åre 2019 med Audi som en av huvudsponsorerna in tro?Bjelke skrev:ja tydligen...Verdi skrev:Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Snacka om rätt tänkt isf, rulla dit med nya elbilen och få en massa publicitet, både kring hur smidigt det funkar med elbil men också just det faktum att det är
lååååångt uppe i norr (med "somligas" mått så är det ju ungefär som nordpolen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Förutom det där med VM nästa år så tror jag att dom (för en gångs skull) tänker mest på kunderna, det är ju i norr som det är sämst utbyggt (även för Tesla).mati skrev:Om jag får killgissa börjar de i norr för att de är rädda för tjälen. Det sa ju deras pressmänniska att det är ett problem som kan fördröja utbyggnaden.Bjelke skrev:ja tydligen...Verdi skrev:Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Det funkar ju redan idag (nåja skapligt iaf) att ta sig ungefär dit upp med "alla" elbilar så varför börja med att konkurrera med Clever mfl liksom, och där uppe
blir dom ju lite mer ensamma om marknaden, dom gör det ju för att tjäna pengar liksom... (så egentligen tänker dom kanske inte på kunderna så mycket som
man vill tro men skit samma, bra är det iaf)
Det här kan ju dessutom pressa Tesla att öka takten lite i norr
Det här gynnar alltså ALLA elbilsägare, en konkurrens som vi eftersökt flera år nu
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity är ju knappast ensamma i Jämtland. Det är väl ett landskap med relativt många snabbladdare med både Tesla och andra aktörer på plats. Hade det varit Gällivare hade det varit en annan sak. Tror att det snarare har att göra med VM eller liknande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
”Green Highway. Som knöt ihop Sundsvall med Norge var väl en av de första ”el-korridorerna/vägarna” i Sverige. Så i det avseendet kan man nog anse Jämtland som tidiga på elektrifiering. Långt innan Clever och de andra av dagens aktörer började i Sverige osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ionitys laddnätverk
Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"
Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.
Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan...
Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.
Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, snarare utmärkt översikt karta för dagens fossilbilister och deras relativt korta räckvidd.Verdi skrev:Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"
Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.
Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan...
Bensinstationerna blir allt färre ovan Dalälven.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ionitys laddnätverk
Som boende i Jämtland så kan jag bekräfta att det börjades tidigt här, tyvärr så avtog planerna på Green Highway ganska snart och det är än idag svårt att ta sig mellan Östersund och Sundsvall med en lite äldre elbil med kortare räckvidd. Fortum har fått anslag för att sätta upp snabbladdare i bl.a Bräcke men ännu har jag inte sett någon spade i marken... Gäller även Strömsund efter E45 som verkligen är en svart "fläck" på laddarkartan.Leo skrev:”Green Highway. Som knöt ihop Sundsvall med Norge var väl en av de första ”el-korridorerna/vägarna” i Sverige. Så i det avseendet kan man nog anse Jämtland som tidiga på elektrifiering. Långt innan Clever och de andra av dagens aktörer började i Sverige osv.
Jämtkraft som är en stark aktör här köpte in sig i Clever och det har fungerat ganska bra men inga nya stationer har kommit till och priserna är fortfarande i högsta laget om man inte har månadskort. I övrigt så ska BTEA ha all beröm för sin enorma satsning på snabbladdning som dessutom fortfarande är gratis. Hoppas att det hinner dyka upp ett bra system innan de tar beslut om debitering...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
Jag/vi i VUEF uppmärksammande deras satsning på att informera invånarna i Region Jämtland Härjedalen.
Här ett utdrag av det... Och det finns ett intressant video-klipp i inlägget också
Region Jämtland Härjedalen satsar. På solceller, laddbara bilar och 200 laddstationer
Region Jämtland Härjedalen har länge haft höga ambitioner och arbetar hårt för att få ut information till invånarna så att de kan ställa om sina egna klimatval för en förnybar framtid.
Möjligen skulle man önska också att incitamenten för att skaffa el-fordon även kan passa de medborgare som inte har möjlighet idag att köpa elbil. Trots den extra peng man får -60.000 kr så ligger ribban för högt. – Min kommentar.
http://vuef.se/region-jamtland-harjedal ... stationer/
Här ett utdrag av det... Och det finns ett intressant video-klipp i inlägget också
Region Jämtland Härjedalen satsar. På solceller, laddbara bilar och 200 laddstationer
Region Jämtland Härjedalen har länge haft höga ambitioner och arbetar hårt för att få ut information till invånarna så att de kan ställa om sina egna klimatval för en förnybar framtid.
Möjligen skulle man önska också att incitamenten för att skaffa el-fordon även kan passa de medborgare som inte har möjlighet idag att köpa elbil. Trots den extra peng man får -60.000 kr så ligger ribban för högt. – Min kommentar.
http://vuef.se/region-jamtland-harjedal ... stationer/
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 27 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7355
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ionitys laddnätverk
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ionitys laddnätverk
Tre laddare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
MYLR-24
Re: Ionitys laddnätverk
Jaha, nä, jag tolkade det som att de har bara ställt de tre fundamenten där, men att det inte är den slutgiltiga positionen. Men det kan ju vara nåt annat såklart._TonyV skrev:För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 29 building
Norra Tyskland. Korridoren söderut öppnas.
Norra Tyskland. Korridoren söderut öppnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Nu när det börjar bli ett gäng, kan man se om/hur dom utnyttjas också?
(typ som i Clever-appen tex)
(typ som i Clever-appen tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
14 live, 31 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ytterligare en klar
15 live, 30 building
15 live, 30 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14