Navigate on Autopilot i tid till Europa
Moderator: Redaktion
Navigate on Autopilot i tid till Europa
Tror ni de släpper navigate on Autopilot till europa innan 3orna börjar rulla här?
Den ser nice ut
Den ser nice ut
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
MYLR-24
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
ippii skrev:Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Jätteanvändbart....?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Det är ju ändå gött att kunna ha autopiloten konstant på från motorväg till landsväg. Bara fortsätta rätt igenom såna event._TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Jo, det är mer av ett tekniskt kliv (som dessutom är riktigt häftigt i min mening). Med Navigate on Autopilot så kör bilen i princip helt själv på motorvägen. Den byter fil själv om man närmar sig ett fordon som kör långsammare, ser till att ligga i rätt fil där det är dags att köra på avfarten och klarar avfarter och påfarter mellan olika motorvägar._TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Om det är så mycket bättre/skönare än nuvarande AP? Avfarterna är mer tekniskt imponerande kanske, medan att köra om långsammare fordon är en stor förbättring i bekvämlighet tycker jag.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Men om man fortfarande måste blinka för att den ska byta fil, vad är det för skillnad mot nu?ellerstrom skrev:Jo, det är mer av ett tekniskt kliv (som dessutom är riktigt häftigt i min mening). Med Navigate on Autopilot så kör bilen i princip helt själv på motorvägen. Den byter fil själv om man närmar sig ett fordon som kör långsammare, ser till att ligga i rätt fil där det är dags att köra på avfarten och klarar avfarter och påfarter mellan olika motorvägar._TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Om det är så mycket bättre/skönare än nuvarande AP? Avfarterna är mer tekniskt imponerande kanske, medan att köra om långsammare fordon är en stor förbättring i bekvämlighet tycker jag.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Jag säger inte att det är jätteanvändbart. Skulle själv inte välja till AP överhuvudtaget.
Men jag antar att detta är ett ytterligare steg för Tesla att nå självkörning en dag. Nu får de ju massvis av obetalda/betalande testpiloter.
Men jag antar att detta är ett ytterligare steg för Tesla att nå självkörning en dag. Nu får de ju massvis av obetalda/betalande testpiloter.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Skillnaden mot nu är att den planerar körningen och föreslår filbyten, samt klarar av/påfarter. Så inga stora grejer egentligen, ur förarens synvinkel. Men för att testa systemet är det en stor grej, eftersom Tesla direkt får in data som visar på om datorn gör "rätt" val genom att föraren accepterar det föreslagna filbytet.Verdi skrev:Men om man fortfarande måste blinka för att den ska byta fil, vad är det för skillnad mot nu?
Jag tror att Tesla/Elon ville ha med valet att man slapp blinka för att konfirmera filbyte osv. men att det drogs in i sista stund för ytterligare validering/testning.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Model Y P
Model S P
Model S P
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Definitivt skulle radar bakåt hjälpa mycket. Men funktionen finns/fanns iaf hos Teslas betatestare men vem vet, den kanske aldrig släpps (för att de inte får ordning på den).Nicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Samma här ekar jag! Provade den där gratismånaden och kunde bara konstatera att jag skulle vilja ha adaptiva bromsar, inget annat. Ofattbart att man måste tjacka hela AP-paketet för att få det. Det finns ju som standard snart på alla nya bilar!ippii skrev:Jag säger inte att det är jätteanvändbart. Skulle själv inte välja till AP överhuvudtaget.
Men jag antar att detta är ett ytterligare steg för Tesla att nå självkörning en dag. Nu får de ju massvis av obetalda/betalande testpiloter.
X100 lev.14/8-18.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Håller med, det räcker med att titta på hur den uppfattar omgivningen, typ helt livsfarligt dåligt... DåNicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Tänker jag mest på andra fordon alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
De är ju just det teckniska klivet jag tycker är kul_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.Kalle skrev:Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Svart X75D -17
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Så har jag också uppfattat det, rockard. Just nu finns alltså inte alternativet att bilen får göra filbyten osv själv. Men en framtida uppdatering kommer lägga till det som ett valbart alternativ.rockard skrev:Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.Kalle skrev:Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Problemet är inte minst lagstiftningen. Här i EU kommer det att krävas uppmärksamhet av föraren var tredje sekund när man gör filbyte. Vilket är sämre än idag då kan kan göra filbyte helt utan uppmärksamhet idag.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.rockard skrev:Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.Kalle skrev:Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Tesla Model Y
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Misstänker deep learning används för att bilen ska lära sig detta och då behövs det mycket data.gellerstam skrev:
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filenellerstrom skrev:
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Det håller jag såklart med om. Men detta är en betaversion, så jag gissar att de vill att den ska bli bättre och säkrare innan de släpper den till allmänheten.Jeppe_E skrev:Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filenellerstrom skrev:
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Poängen med klippet var att visa att Tesla är relativt nära att lösa detta problem redan nu, alltså de tror att det går att göra säkra filbyten utan radar (dvs enbart med kameror).
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 1 gånger.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Såg det direkt också, men gissar att det bara handlar om finputsning (och kanske europa-specifikt som du säger). Den byter ju automatiskt fil åt höger om den ska ta en avfart tex.mati skrev:Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Tycker ändå att filmen är ganska lovande för chanserna att detta kan funka bra, när de väl får finputsat tekniken.
Lite OT, men ändå relaterat: Lyssnade idag på måndagens (tror jag det var) avsnitt av podcasten Tesla Daily där Rob Mauer intervjuar Jimmy D (från Tesla Motors Club) om neutral networks och Teslas v9. Mycket intressant och lärorikt, rekommenderas!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Ni kanske har tur då det i vissa delstater är på väg att bli lag på att hålla till höger. Vilket skulle snabba på en sådan anpassning.mati skrev:Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.