Nope. Såg väldigt rörigt ut, lite som ett hastverk.
Var och torrkörde en X precis efteråt. Det är 1900-tal möter 2100-tal. Audins känns sååååå passé. Omodern, klumpig och överarbetad.
Mvh en Tesla-fanboy.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi. Du har nog blivit hopplöst ”sektifierad”. Det var länge sedan du var så omotiverad kritisk till Tesla som förut.
Det hjälper till att ha en splitter ny bil som inte har några vibrationer eller annat som krånglar.
Lite samma här
@Mati: Om du också byter till en ny Tesla så har vi ingen kvar som väger upp balansen i sekten.....
Finns inte på tapeten. Inte förrän minst samtliga följande villkor är uppfyllda:
- Service center inom max 5 mils radie
- Dragkrok på Model S
- Strålkastarspolning och därmed bättre ljus
- hyfsat stor chans att få en krångelfri bil.
Om alla dessa saker uppfylls inom de kommande månaderna så kan jag tänka mig att överväga en Tesla igen. Annars är det kört.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Audins känns sååååå passé. Omodern, klumpig och överarbetad.
Det enda jag har hittat som är bättre i e-tron är 3D-vyn, den skulle jag betala en hyfsad slant för att få i min X.
/fth
Möjligt att det kan komma, i alla fall delvis, till bilar med AP2. Möjligt dock att det kanske bara blir en funktion möjligt med Enhanced AP eller FSD. Linjerna i backkameran kom ju som en OTA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu har jag också kikat på e-tron och det enda jag tar med mig är "meh". Väldigt fin bil och den upplevs välbyggd i allt men det verkar ju vara en vanlig Audi.
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten. Det är komiskt att deras elbilar verkade vara mindre "clean" än många av deras fossilbilar är.
Benutrymme bak var mindre än hos Model S men man satt högre upp. Mittensätet var meningslöst för andra än barn då det var en klump både i golv och tak som var ivägen samt litet benutrymme. Det var helt enkelt inte gott om plats i den, i Model S behöver inte jag som är 186 oroa mig för den bakom, jag kan sitta som jag vill och det finns gott om plats. I e-tronen märkte jag snabbt att det gick inte.
Den kändes väldigt SUV:ig när man satt där så gillar man det så är det bra, det gör inte jag dock.
Allt som allt, rätt trist bil då det var som en vanlig Audi Q bil, de har inte utnyttjat den potential som finns när man inte behöver en motor fram eller en stor kardantunnel.
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten.
Paddlarna är till för bromsregenereringen. Smart.
Vad ska man med det till? Man sätter ju vad man gillar på skärmen en gång så är man klar.
Ja, man kan ju välja att se det som en onödighet istället för en möjlighet.
Säg att du bor någonstans där det är mycket backar, då kan det vara bra att snabbt kunna välja olika styrka på regenereringen.
Eller ojj vad bra det går att coasta här, vad jag spar energi jmf med att gasa- regenerera- gasa - ...
Jag har paddlarna och ändrar rätt ofta regenereringsnivån. beroende på trafik, kupering, laddnivå, m.m.
Nu ska dessutom E-tron ha en mkt stark regenerering (Har för mig jag läst upp till 150kw.) så då kan det bli ännu mer praktiskt att kunna justera nivån efter omständigheterna.
Eller ojj vad bra det går att coasta här, vad jag spar energi jmf med att gasa- regenerera- gasa - ...
Jag har paddlarna och ändrar rätt ofta regenereringsnivån. beroende på trafik, kupering, laddnivå, m.m.
Nu ska dessutom E-tron ha en mkt stark regenerering (Har för mig jag läst upp till 150kw.) så då kan det bli ännu mer praktiskt att kunna justera nivån efter omständigheterna.
I Teslan använder jag gaspedalen till det, det behöver inte vara full gas eller inget.
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten.
Paddlarna är till för bromsregenereringen. Smart.
Vad ska man med det till? Man sätter ju vad man gillar på skärmen en gång så är man klar.
Ja, man kan ju välja att se det som en onödighet istället för en möjlighet.
Säg att du bor någonstans där det är mycket backar, då kan det vara bra att snabbt kunna välja olika styrka på regenereringen.
Ja okej, de som bor där det finns mycket backar men älskar att ha låg regen annars gillar det, men vad är nyttan för oss andra?
Det är helt enkelt inte en funktion man behöver byta hela tiden utan man sätter den och är klar.
Det beror ju på vad man är för person. Vissa ställer in P1 och sen ljudet på 3 och sen rör de ALDRIG radion eller ljudet. Varför ska man då kunna justera ljuder från rattknappen? Inse att vi alla har olika behov och använder våra bilar på olika sätt. Bara för att en sak är meningslös för dig betyder inte att den är meningslös för andra.
Brukar nog ställa om den nu och då på vår e-Golf som har 4 lägen. Så visst finns det en poäng att det är enkelt. (Görs via växelspaken på e-Golf)
Men det bästa av allt är att den HAR ett ”glideläge/frihjul” från början. Då är det bara att släppa gasen så rullar man. Är ju inte så superlätt eller avslappnande att styra med gasfoten så man ligga exakt i rätt läge (ingen gas & ingen elbroms) Då har e-Golf även ett mer avancerat bromsservo så när man bromsar med fotbromsen får man ändå alltid rekuperationsbroms så länge det räcker i första läget.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Eller ojj vad bra det går att coasta här, vad jag spar energi jmf med att gasa- regenerera- gasa - ...
Jag har paddlarna och ändrar rätt ofta regenereringsnivån. beroende på trafik, kupering, laddnivå, m.m.
Nu ska dessutom E-tron ha en mkt stark regenerering (Har för mig jag läst upp till 150kw.) så då kan det bli ännu mer praktiskt att kunna justera nivån efter omständigheterna.
I Teslan använder jag gaspedalen till det, det behöver inte vara full gas eller inget.
Vi kör på olika sätt, jag gillar att coasta och spara energi, du väljer att försöka ligga perfekt med gaspedalen. I mitt fall är det bekvämare för mig. I ditt fall så är det inte värt besväret att gå in i menyn och ändra så då väljer du att använda "gas"pedalen för att försöka coasta. Jag förstår att du inte vant dig vid coastning efter som det blir omständligt för dig. Jag förstår dig i att du tycker det är en onödig funktion. Kan du förstå att jag tycker det är en bra funktion för mig?
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten.
Paddlarna är till för bromsregenereringen. Smart.
Vad ska man med det till? Man sätter ju vad man gillar på skärmen en gång så är man klar.
Nej inte alls. I e-Golfen byter jag flitigt mellan frirullning och någon nivå av regen. Man behöver visserligen inte alla fyra regen-nivåer som den erbjuder men regen samt frirullningsläge är jättepraktiskt. I Teslan gör jag likadant, men där är frirullning lika med N vilket innebär att gaspedalen inte fungerar förrän man har lagt in D igen. Det funkar visserligen också, men när man har ett friläge behöver man inte hålla på och växla hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Brukar nog ställa om den nu och då på vår e-Golf som har 4 lägen. Så visst finns det en poäng att det är enkelt. (Görs via växelspaken på e-Golf)
Men det bästa av allt är att den HAR ett ”glideläge/frihjul” från början. Då är det bara att släppa gasen så rullar man. Är ju inte så superlätt eller avslappnande att styra med gasfoten så man ligga exakt i rätt läge (ingen gas & ingen elbroms) Då har e-Golf även ett mer avancerat bromsservo så när man bromsar med fotbromsen får man ändå alltid rekuperationsbroms så länge det räcker i första läget.
Ja, det finns ju två skolor där. Antingen lägger man bromsåtervinningen på gaspedalen eller på bromspedalen. Tesla och BMW har valt gaspedalen så för mig skulle det kännas konstigt om den låg på bromsen. Men det är ju en vanesak. Sägs dock att det är svårt att få till det där bra på bromsen. Lätt att få problem med känslan i bromsen.
Det fina med e-Golfen är ju att den har BÅDA, så i det fallet får man välja själv. Vill man bromsa med gaspedalen, som på Tesla så har man 4 olika nivåer av rekuperation. (där Teslan har 2)
Vill man bromsa med bromspedalen ihop med frihjul kan man få det istället.
Allt väljs genom att vicka växelspaken bakåt eller åt sidan. Så superenkelt att ställa om och man behöver inte titta på någon skärm för att trycka i menyer eller så.
Lägger man ”D” så har man normalt frihjul och rekuperation via bromspedalen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
e-Golfen har ju i själva verket både och. Bromspedalen använder alltid regen i största möjliga mån och jag tycker att det känns precis som en vanlig broms. Inget konstigt alls. Men utöver detta kan man som sagt välja mellan fyra +1 olika regen-lägen, varav den starkaste är något aggressivare än i Teslan och den svagaste innebär regen bara på bromspedalen.
Zoe t.ex. har ju ganska svag regen i jämförelse. Där ligger allt regen på bromspedalen.
Edit: Leo var snabbare
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ok, det är väl bra antar jag. I BMW:n kan man inte välja nånting alls. Är batteriet fulladdat så använder den bromsarna för att simulera regen så att bilen alltid uppträder som man förväntar sig. Tycker det kan vara lite lurigt på Teslan när man laddar till 100% och helt plötsligt inte har nån regen.
Det har man ju "löst" i e-Golfen genom att man inte kan ladda fullt till 100%. Lite regen finns det alltid. Visserligen lite svagare när batteriet är laddat så mycket det går, men det är i alla fall inte som in Teslan där man plötsligt inte har någon regen alls, som resulterar i ett tämligen ofrivilligt frirullningsläge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det har man ju "löst" i e-Golfen genom att man inte kan ladda fullt till 100%. Lite regen finns det alltid. Visserligen lite svagare när batteriet är laddat så mycket det går, men det är i alla fall inte som in Teslan där man plötsligt inte har någon regen alls, som resulterar i ett tämligen ofrivilligt frirullningsläge.
Eller ojj vad bra det går att coasta här, vad jag spar energi jmf med att gasa- regenerera- gasa - ...
Jag har paddlarna och ändrar rätt ofta regenereringsnivån. beroende på trafik, kupering, laddnivå, m.m.
Nu ska dessutom E-tron ha en mkt stark regenerering (Har för mig jag läst upp till 150kw.) så då kan det bli ännu mer praktiskt att kunna justera nivån efter omständigheterna.
I Teslan använder jag gaspedalen till det, det behöver inte vara full gas eller inget.
Vi kör på olika sätt, jag gillar att coasta och spara energi, du väljer att försöka ligga perfekt med gaspedalen. I mitt fall är det bekvämare för mig. I ditt fall så är det inte värt besväret att gå in i menyn och ändra så då väljer du att använda "gas"pedalen för att försöka coasta. Jag förstår att du inte vant dig vid coastning efter som det blir omständligt för dig. Jag förstår dig i att du tycker det är en onödig funktion. Kan du förstå att jag tycker det är en bra funktion för mig?
Nej du sparar ingen energi bara för du har en spak, använder du gaspedalen så blir det samma sak i praktiken. Lite tryck på pedalen kommer hålla regen borta samtidigt som du deaccelererar.
Det jag vänder mig mot är att ha knappar och spakar för saker få kommer använda. Kan säga att det finns nog fullt med saker folk i allmänhet använder mer än regenkontroller vi skulle behöva införa innan vi tog dem i så fall. Typ knapp för parkeringsbroms, spak för höjdreglering av fjädring, reglering av kameraspeglar, knapp för rattvärme, styrning av elbaklucka osv.
För att återgå till paddlarna i e-tron...
Jag tycker också att den (bilen) är för plottrig. Den saknar helt harmoni och rymd i kupén. Det finns givetvis de som vill ha tysk VW layout - låt dem lägga drygt en mille på detta ånglok. Vi som gillar harmoni och smidighet håller oss till det förhatliga amerikanska märket som figurerar frekvent i detta forum
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Eller ojj vad bra det går att coasta här, vad jag spar energi jmf med att gasa- regenerera- gasa - ...
Jag har paddlarna och ändrar rätt ofta regenereringsnivån. beroende på trafik, kupering, laddnivå, m.m.
Nu ska dessutom E-tron ha en mkt stark regenerering (Har för mig jag läst upp till 150kw.) så då kan det bli ännu mer praktiskt att kunna justera nivån efter omständigheterna.
I Teslan använder jag gaspedalen till det, det behöver inte vara full gas eller inget.
Jo, men... Om du använder gaspedalen så förbrukar du energi, istället för spara eller återgenerera. Olika lutningar kräver olika mängd regeneration för att bilen inte skall gå för sakta/fort. Tänk att till exempel kunna rulla ner för Hallandsåsen i 110-120 km/h utan gas (När jag rullar ner med min XC60 så håller den runt 125 km/h och drar sådär väldigt-nära-noll i förbrukning). Om man då har regeneration inställd på hög, så kanske bilen bara rullar i 80 km/h (vet inte), medan man om man växlar till låg regeneration kanske rullar i 110. Eller i backar som lutar mindre kan rulla utan regeneration, allt där man inte använder gaspedalen är ju positivt i energiförbrukningssyfte.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017