Nu finns v9 i Europa
Moderator: Redaktion
Re: Nu finns v9 i Europa
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Nu finns v9 i Europa
Min Spotifyspelare vill sällan synas. Funkar bra att lyssna på musik, men spelaren säger bara no connection. Löstes inte med reset...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag är mycket nöjd med V9. Den bländar av i vettig tid och vindrutetorkarna gör det dom ska i rätt tid.
Autopiloten kör även bättre, speciellt på småvägar. I sista versionen av V8 så hände det att bilen nuddade/körde på linjen i starka kurvor när det var 80km/h. Nu håller den sig innanför med ganska god marginal.
Den är även lite mer aggresiv och klipper höger apex lite hårdare, vilket för min del är utmärkt eftersom det ger mig mer trygghet i att vara längre från mötande trafik i kurvorna.
Gillar även att den visar bilar som är i döda vinkeln på ett vettigt sätt. Hoppas vi får Nav on autopilot snart samt en fungerande Summon.
Autopiloten kör även bättre, speciellt på småvägar. I sista versionen av V8 så hände det att bilen nuddade/körde på linjen i starka kurvor när det var 80km/h. Nu håller den sig innanför med ganska god marginal.
Den är även lite mer aggresiv och klipper höger apex lite hårdare, vilket för min del är utmärkt eftersom det ger mig mer trygghet i att vara längre från mötande trafik i kurvorna.
Gillar även att den visar bilar som är i döda vinkeln på ett vettigt sätt. Hoppas vi får Nav on autopilot snart samt en fungerande Summon.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Nu finns v9 i Europa
Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret.Slarti skrev:Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu finns v9 i Europa
Volymkontroll?mati skrev:Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret.Slarti skrev:Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Nu finns v9 i Europa
För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?Svenssons skrev:Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?Gustafsson skrev:Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen
- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?
Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? Wikipedia hihi.
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag menade på hårdvaran och det är ingen skillnad mellan Nordamerika och Europa. Det finns dock flera olika hårdvarukonfigurationer av AP2. Behöver inte gå längre än hit:TeslaTissel skrev:För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?Svenssons skrev:Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?Gustafsson skrev:Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen
- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?
Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? Wikipedia hihi.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11032
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Nu finns v9 i Europa
Underbart! Svårt hitta ibland, bland gamla trådar i detta forum.Svenssons skrev:Jag menade på hårdvaran och det är ingen skillnad mellan Nordamerika och Europa. Det finns dock flera olika hårdvarukonfigurationer av AP2. Behöver inte gå längre än hit:TeslaTissel skrev:För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?Svenssons skrev:Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?Gustafsson skrev:Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen
- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?
Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? Wikipedia hihi.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11032
Tack! Svenssons!
Re: Nu finns v9 i Europa
Död som en sten. Likadant mute-knappen.Lessmog skrev:Volymkontroll?mati skrev:Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret.Slarti skrev:Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu finns v9 i Europa
Bägge skrollhjulen i 10 sekunder? Borde löst problemet.mati skrev:Död som en sten. Likadant mute-knappen.Lessmog skrev:Volymkontroll?mati skrev:Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret.Slarti skrev:Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu finns v9 i Europa
Aha har bara provat den i mörker än.Gustafsson skrev:Provade idag Oslo-Linköping, växlande duggregn, spöregn, uppehåll. Regnsensorn funkade då helt OK. När det är mörkt funkar den dock inte.Soja86 skrev:Tyckte att regnsensorn var precis lika värdelös som innan.
En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Placeboeffekt ?? Får prova mer, men positivt överraskad.
Re: Nu finns v9 i Europa
Aha, jag förstod aldrig att det var via Tesla-appen.Pontus skrev:Du måste uppdatera Tesla appen och kanske också ge den tillstånd att ta emot delad information?
Jag har en version från 11 oktober, 2018, och hittar ingen nyare i Google Play. Min version verkar inte ha ågra av de nya funktionerna!?!
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag stängde dörren och gick därifrån. Det löste också problemet. När jag lite senare skulle åka iväg funkade allt som vanligt.Svenssons skrev:Bägge skrollhjulen i 10 sekunder? Borde löst problemet.mati skrev:Död som en sten. Likadant mute-knappen.Lessmog skrev:Volymkontroll?mati skrev:Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret.Slarti skrev:Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu finns v9 i Europa
Just den lösningen tycker jag funkar ofta till mycketJag stängde dörren och gick därifrån. Det löste också problemet. När jag lite senare skulle åka iväg funkade allt som vanligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Nu finns v9 i Europa
Hur ändrar man batteristatus mellan % och km i nya versionen?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Nu finns v9 i Europa
Under Display. Rätt långt nerFrodo skrev:Hur ändrar man batteristatus mellan % och km i nya versionen?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Nu finns v9 i Europa
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Nu finns v9 i Europa
Hände mig idag. Radion vägrade spela, men jag fick ljud via Spotify. Prövade då att gå tillbaka till radion, men fortfarande inget ljud. Efter reset fungerade det igen.Slarti skrev:Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Har också haft konsigt brummande ljud i radion. Kommer ibland med 5 minuters mellanrum. Det varar bara en sekund, men stör ut allt annat ljud helt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19591
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu finns v9 i Europa
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3454oscfor skrev:Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
(du leder nu)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu finns v9 i Europa
Äntligen!!!Bjelke skrev:http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3454oscfor skrev:Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
(du leder nu)
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Nu finns v9 i Europa
Tänkte dela med mig av mina observationer under min resa igår på 55 mil där jag provade på auto-piloten (AP) och andra funktioner i V9. Jag har version 2018.42.2 på en AP2.0-bil.
* Resan började i centrala Stockholm strax efter kl 16 och slutade 55 mil senare nere i nordvästra Skåne.
* AP fungerade bra på tät trafik på Essingeleden i skymningen. Den höll sig i filen bra, avståndet till framförvarande fordon bra, bromsar och accelerera lagomt. Jag, eller AP, körde lugnt då jag vill ta mig till Ödeshög Supercharger (Suc) och naven indikerar att jag kommer ha 8% kvar. Hade precis satt på vinterdäck så förbrukning bör gå upp lite (inser dock senare att förbrukningen höll sig låg och jag hade väldigt bra marginal). Naven visade även att SuC i Tystberga var ur drift.
* Strax söder om Södertälje så var det dimma och det hade även blivit mörkt. Upplevde att AP var nervös och ping-pongade i filen. Efter ett tag började bilen köra mer slalom i filen och då det varken var bekvämt eller kändes säkert så stängde jag av AP och valde att köra med den adaptiva farthållare.
* Jag kör väldigt sällan i dimma men hittade nu med v9 väldigt lätt till kontrollerna att sätta på dimljusen. Jag upplevde det som enklare än förra gången i v8 då jag skulle hitta dessa kontroller.
* Upplevde en försämring med den adaptiva farthållaren. I kurvor så bromsade ibland farthållaren för bilar som låg i den andra filen. Detta upplevde jag även senare under resan med AP. Detta kan ev. bero på dimman då det verkade som att bilen använde även kamerorna (inte bara radar och rattvinkel) för att identifiera om ett fordon låg i ens egna fil.
* Precis söder om Jönköping på E4an så ville helt plötsligt naven att jag skulle ta nästa avfart för att köra bredvid motorvägen ett tag. Jag tänkte att naven kanske plockat upp ett trafikproblem längre fram och var nära att svänga av men slog ett öga på Waze. Waze visade att jag ska fortsätta 20 mil till på E4an så jag ignorerade Teslas nav. Naven envisades dock och ville att jag lite senare skulle köra av på en avfart för att sedan direkt köra på påfarten. Har kört denna vägen ett flertal gånger med v8 och den har aldrig gjort såhär. Väldigt underligt...
* Det var dimma till och från. Jag upplevde den nya AP som lite mer nervös i mörker, jag litade inte lika mycket på den. Dock har jag inte kört i mörker sen i våras så det kan vara mitt egna minne det är fel på.
* Upplevde inga falska inbromsningar av AP under resan såsom AP i tidigare versioner har gjort. Kanske är detta en förbättring men behöver köra lite mer i tunnlar där den gamla versionen gjorde falska inbromsningar mer frekvent.
* Provade även det automatiska helljuset, men då det var dimma och motorväg så var det väldigt svårt att avgöra om det skett någon förbättring eller inte. Ska nämna att det automatiska helljuset i v8 bara fungerat på små slingriga vägar för mötande trafik. Har aldrig fungerat när man kommit ikapp ett fordon eller på långa raksträckor med mötande trafik (mötande ljustutar 8 av 10 gånger).
* Regnsensorn verkade inte alls fungera i mörket men ska nämna att det aldrig regnade ordentligt.
* Jag tyckte att filbyten kändes mycket säkrare och även distinkta med AP. När jag testade filbyte i tätare trafik så bromsade även bilen in för att kunna byta fil. Det har jag aldrig upplevt tidigare. AP varnade även när ett fordon låg i den döda vinkeln och väntade på ett säkert tillfälle att byta. AP kan nu även göra filbyten på 2-1 väg.
* Resan började i centrala Stockholm strax efter kl 16 och slutade 55 mil senare nere i nordvästra Skåne.
* AP fungerade bra på tät trafik på Essingeleden i skymningen. Den höll sig i filen bra, avståndet till framförvarande fordon bra, bromsar och accelerera lagomt. Jag, eller AP, körde lugnt då jag vill ta mig till Ödeshög Supercharger (Suc) och naven indikerar att jag kommer ha 8% kvar. Hade precis satt på vinterdäck så förbrukning bör gå upp lite (inser dock senare att förbrukningen höll sig låg och jag hade väldigt bra marginal). Naven visade även att SuC i Tystberga var ur drift.
* Strax söder om Södertälje så var det dimma och det hade även blivit mörkt. Upplevde att AP var nervös och ping-pongade i filen. Efter ett tag började bilen köra mer slalom i filen och då det varken var bekvämt eller kändes säkert så stängde jag av AP och valde att köra med den adaptiva farthållare.
* Jag kör väldigt sällan i dimma men hittade nu med v9 väldigt lätt till kontrollerna att sätta på dimljusen. Jag upplevde det som enklare än förra gången i v8 då jag skulle hitta dessa kontroller.
* Upplevde en försämring med den adaptiva farthållaren. I kurvor så bromsade ibland farthållaren för bilar som låg i den andra filen. Detta upplevde jag även senare under resan med AP. Detta kan ev. bero på dimman då det verkade som att bilen använde även kamerorna (inte bara radar och rattvinkel) för att identifiera om ett fordon låg i ens egna fil.
* Precis söder om Jönköping på E4an så ville helt plötsligt naven att jag skulle ta nästa avfart för att köra bredvid motorvägen ett tag. Jag tänkte att naven kanske plockat upp ett trafikproblem längre fram och var nära att svänga av men slog ett öga på Waze. Waze visade att jag ska fortsätta 20 mil till på E4an så jag ignorerade Teslas nav. Naven envisades dock och ville att jag lite senare skulle köra av på en avfart för att sedan direkt köra på påfarten. Har kört denna vägen ett flertal gånger med v8 och den har aldrig gjort såhär. Väldigt underligt...
* Det var dimma till och från. Jag upplevde den nya AP som lite mer nervös i mörker, jag litade inte lika mycket på den. Dock har jag inte kört i mörker sen i våras så det kan vara mitt egna minne det är fel på.
* Upplevde inga falska inbromsningar av AP under resan såsom AP i tidigare versioner har gjort. Kanske är detta en förbättring men behöver köra lite mer i tunnlar där den gamla versionen gjorde falska inbromsningar mer frekvent.
* Provade även det automatiska helljuset, men då det var dimma och motorväg så var det väldigt svårt att avgöra om det skett någon förbättring eller inte. Ska nämna att det automatiska helljuset i v8 bara fungerat på små slingriga vägar för mötande trafik. Har aldrig fungerat när man kommit ikapp ett fordon eller på långa raksträckor med mötande trafik (mötande ljustutar 8 av 10 gånger).
* Regnsensorn verkade inte alls fungera i mörket men ska nämna att det aldrig regnade ordentligt.
* Jag tyckte att filbyten kändes mycket säkrare och även distinkta med AP. När jag testade filbyte i tätare trafik så bromsade även bilen in för att kunna byta fil. Det har jag aldrig upplevt tidigare. AP varnade även när ett fordon låg i den döda vinkeln och väntade på ett säkert tillfälle att byta. AP kan nu även göra filbyten på 2-1 väg.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Nu finns v9 i Europa
Håller absolut med på att bilen har svårare att hålla sig rakt i filen med senaste versionen, men inbillar mig att det blivit bättre ju mer jag kört.
Re: Nu finns v9 i Europa
Skönt att läsa att jag inte är ensam med känslan av ostabilitet i filen. För mig är det speciellt i långa svepande kurvor där bilen småkorrigerar hela tiden och kör slalom i filen. Har AP 2.5 och kört över 100 mil med V9.
Har för övrigt en pendelsträcka som jag nu får avbryta AP 2-3 ggr pga att man känner sig för osäker och bilen kör slalom. För mig är körkvaliten på motorväg tillbaka till 2017. Men på småvägar är V9 förbluffande bra.
Har för övrigt en pendelsträcka som jag nu får avbryta AP 2-3 ggr pga att man känner sig för osäker och bilen kör slalom. För mig är körkvaliten på motorväg tillbaka till 2017. Men på småvägar är V9 förbluffande bra.
BV
Grafiska buggar
Någon mer än jag som fått grafiska buggar på några ställen?
Det är dels i fönstret för förbrukningskurvan, och den översta i listan av vägvisningar i navigatorn. Vissa skrivtecken ersätts med en grå ruta motsvarande bokstavens eller siffrans storlek. I stället för "Consumption" står det bara grå rutor. I stället för "8,2 km" står det "2 k" med grå rutor framför och bakom.
Kan detta ha något med min gamla hårdvara (2014) att göra?
Annars är jag nöjd med version 9.
Jag var orolig att man bara skulle kunna ha en app igång i taget, om man inte ville titta på kartan just då. Och visst är det lite sämre valmöjlighet, men det går ju faktiskt att ha igång tre appar, om två av dem är kartan och mediaspelaren.
Det är dels i fönstret för förbrukningskurvan, och den översta i listan av vägvisningar i navigatorn. Vissa skrivtecken ersätts med en grå ruta motsvarande bokstavens eller siffrans storlek. I stället för "Consumption" står det bara grå rutor. I stället för "8,2 km" står det "2 k" med grå rutor framför och bakom.
Kan detta ha något med min gamla hårdvara (2014) att göra?
Annars är jag nöjd med version 9.
Jag var orolig att man bara skulle kunna ha en app igång i taget, om man inte ville titta på kartan just då. Och visst är det lite sämre valmöjlighet, men det går ju faktiskt att ha igång tre appar, om två av dem är kartan och mediaspelaren.
- Enfant Terrible
- Teslaägare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 20 mar 2017 21:46
Re: Nu finns v9 i Europa
Japp, grafiska buggar har jag också. Men värre: menyerna hänger sig! Så kan vi inte ha det. Jag har t ex inte kunnat komma åt menyn för luftfjädringen efter uppdateringen. Någon mer som har det problemet? Känner vi till någon fix?
---
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC