Fälg(ar) är det mindre problemet, men dessa däck dimensioner är ovanliga, men finns självvulkande tejp sågellerstam skrev:Men det har inte min källa med, så då fick 21" vara. ;-)Legato skrev:
Det går att klämma in 21" också. 235/30/21 får man väl förmoda att de kör då ;)
Sen finns det ju även däck i 245/25 r22 kan kanske funka om du hittar ngn fälg som passar.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
ms 76132 "Eleamore"
Re: Jaguar I-Pace
Trodde knappt dessa bilar hade hunnit ut i trafik men såg en som stod och laddade i Löddeköpinge idag.
Snygg men tyvärr för dyr för mig.
Snygg men tyvärr för dyr för mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Jaguar I-Pace
Såg den där idag också. Ser snygg ut! Dock slogs jag av hur liten den var jämfört med X.chaffis75 skrev:Trodde knappt dessa bilar hade hunnit ut i trafik men såg en som stod och laddade i Löddeköpinge idag.
Snygg men tyvärr för dyr för mig.
// Mikael
Re: Jaguar I-Pace
Jo den är ju nästan 4 dm kortare så... Men det stora axelavståndet (25 mm längre än MX) och bredden gör att den ändå är rymlig i kupén, det som blir lidande är ju främst bagageutrymmet. MX har rejäla överhäng fram och bak, och enligt min mening så är det MX:s bakre och bulliga överhäng som gör att den ser något märklig ut.JGur skrev:Såg den där idag också. Ser snygg ut! Dock slogs jag av hur liten den var jämfört med X.chaffis75 skrev:Trodde knappt dessa bilar hade hunnit ut i trafik men såg en som stod och laddade i Löddeköpinge idag.
Snygg men tyvärr för dyr för mig.
Re: Jaguar I-Pace
Jaguar får kritik i Norge för den höga förbrukningen och när en testorganisation frågar Jaguar om det och att I Pace får kortare räckvidd än Model X 75D enligt EPA svarar de att de jobbar på en uppdatering och att EPA inte är relevant för norska köpare...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-batteri/
Om nu EPA anses är mer realistisk än WLTP, hur många här anser att EPA siffror är irrelevanta bara för att vi är i Europa?Vår uppfattning är att EPA-siffrorna som uppges i USA är irrelevanta i förhållande till norska ägare eftersom vi förhåller oss till WLTP
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-batteri/
Re: Jaguar I-Pace
Det spelar ju väldigt liten roll vilken testmodell som man använder, eftersom samtliga tester visar att I-Pace har en hög förbrukning. Det som är mer intressant är ju varför den är så energikrävande. Jag anser att det är fel att jämföra den med en MS (som många gör) men det är förstås lite bekymmersamt för Jaguar att till och med MX är snålare. Samtidigt har ju Tesla trimmat förbrukningen under en hel del år och om någon kan svara på hur energiförbrukningen såg ut för de första tesla-modellerna, så kan man ju börja spekulera i hur många mil som Jaguar kan få ut ur batteriet.vigge50 skrev:Jaguar får kritik i Norge för den höga förbrukningen och när en testorganisation frågar Jaguar om det och att I Pace får kortare räckvidd än Model X 75D enligt EPA svarar de att de jobbar på en uppdatering och att EPA inte är relevant för norska köpare...
Om nu EPA anses är mer realistisk än WLTP, hur många här anser att EPA siffror är irrelevanta bara för att vi är i Europa?Vår uppfattning är att EPA-siffrorna som uppges i USA är irrelevanta i förhållande till norska ägare eftersom vi förhåller oss till WLTP
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-batteri/
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Kollade lite siffror från EPA för att jämföraJeppe_E skrev:Det spelar ju väldigt liten roll vilken testmodell som man använder, eftersom samtliga tester visar att I-Pace har en hög förbrukning. Det som är mer intressant är ju varför den är så energikrävande. Jag anser att det är fel att jämföra den med en MS (som många gör) men det är förstås lite bekymmersamt för Jaguar att till och med MX är snålare. Samtidigt har ju Tesla trimmat förbrukningen under en hel del år och om någon kan svara på hur energiförbrukningen såg ut för de första tesla-modellerna, så kan man ju börja spekulera i hur många mil som Jaguar kan få ut ur batteriet.vigge50 skrev:Jaguar får kritik i Norge för den höga förbrukningen och när en testorganisation frågar Jaguar om det och att I Pace får kortare räckvidd än Model X 75D enligt EPA svarar de att de jobbar på en uppdatering och att EPA inte är relevant för norska köpare...
Om nu EPA anses är mer realistisk än WLTP, hur många här anser att EPA siffror är irrelevanta bara för att vi är i Europa?Vår uppfattning är att EPA-siffrorna som uppges i USA är irrelevanta i förhållande till norska ägare eftersom vi förhåller oss till WLTP
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-batteri/
Jaguar I Pace 76 MPGe
Model S 2012 85 kWh 89 MPGe
Model S 2018 75 kWh 98 MPGe
Model X 2016 90D 92 MPGe
Model X 2018 P100D 85 MPGe
Re: Jaguar I-Pace
Tack, så Jaguar har lite att jobba på mao. Men jag misstänker att precis som med deras fossilbilar, så ligger inte fokus på förbrukningen. Det är körupplevelse och sportighet som prioriteras, vilket man förstås kan ha åsikter om. detsamma gäller för övrigt e-tron som uppger 400k WLPT med sitt 95kW batteri.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Elbilar har ju ett helt annat fokus på förbrukning än vad fossil bilar har, kanske de är detta som Jaguar råkat ut för... Säg att både modell X eller och I-Pace skulle vara fossil bilar med samma skillnad i förbrukning fast nu bensin eller diesel, detta hade knappast skapat en diskussion.
Nej jaguar som är vana att tillverka fossiler glömde nog säga till design avdelningen hur viktig förbrukningen är nu när de gör en elbil. Väldigt tråkigt på en i övrigt intressant bil.
Nej jaguar som är vana att tillverka fossiler glömde nog säga till design avdelningen hur viktig förbrukningen är nu när de gör en elbil. Väldigt tråkigt på en i övrigt intressant bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Jaguar I-Pace
https://cleantechnica.com/2018/10/31/te ... fficiency/
93 km/h i genomsnittshastighet. i-Pace: 2.25 kWh/mil, X 90D: 1.75 kWh/mil. X är i detta fall 23% effektivare.
Laddkurvan, i-Pace gissningsvis begränsad pga stationens begränsning på 200A:
93 km/h i genomsnittshastighet. i-Pace: 2.25 kWh/mil, X 90D: 1.75 kWh/mil. X är i detta fall 23% effektivare.
Laddkurvan, i-Pace gissningsvis begränsad pga stationens begränsning på 200A:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Artikeln är inte helt korrekt och jag kan inte tänka mig att begränsningen låg hos laddstationen.Laban skrev:https://cleantechnica.com/2018/10/31/te ... fficiency/
93 km/h i genomsnittshastighet. i-Pace: 2.25 kWh/mil, X 90D: 1.75 kWh/mil. X är i detta fall 23% effektivare.
Laddkurvan, i-Pace gissningsvis begränsad pga stationens begränsning på 200A:
Artikeln skriver följande:
Detta kan dock inte stämma. Model X kan inte ladda snabbare än lite under 50 kW på någon annan snabbladdare än Tesla SuperCharger och Ionitys laddare är enbart CCS vilket dagens Model X inte kan ladda alls vid.The NextMove team used an Ionity high-power charger with a maximum 350 kW of power to recharge both cars. The Tesla was able to recharge at 100 kW versus a maximum of 83 kW for the Jaguar.
Model X laddade visst vid Tesla Supercharger i Blankenfelde-Mahlow och I-Pace laddade på Ionitys laddare vid Porsche Zentrum Berlin-Adlershof som klarar av 350 kW men I-pace lär teoretiskt inte kunna ladda mer än max 150 eller kanske 175 kW då 350 kW kräver laddning med 800V som jag fattar det som. Laddaren klarar alltså att leverera närmare 440A men Jaguars bil begränsades till ca 210 A. Begränsningen ligger sannolikt i mjukvaran i I-Pace och det ryktas om att den ska höjas till att kunna ladda i 100 kW eller kanske till och med i 120 kW, dvs kunna ta emot 250-300A.
De där 23% är också felaktiga:
2,25/1,75 = 1,287, dvs Teslan är 28,7% effektivare än Jaguaren
eller
1 - 1,75/2,25 = 0,222, Jaguaren är 22,2% mindre effektiv än Teslan
Detta kom jag fram till med hjälp av kommentarerna efter att jag inte fick ihopp uppgifterna i artikeln.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
@Svenssons: Inget av detta gjorde tyvärr saken bättre för i-Pace, snarare tvärtom.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.Laban skrev:@Svenssons: Inget av detta gjorde tyvärr saken bättre för i-Pace, snarare tvärtom.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Snabbladdningen bör kunna åtgärdas, det ser man tydligt på laddkurvan. Men förbrukningsproblemet kvarstår. Har svårt att se något mjukvarurelaterat som skulle kunna orsaka en så pass hög förbrukning. Då har man gjort något mycket tveksamt motorstyrningsmässigt.Svenssons skrev:Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Laban skrev:Snabbladdningen bör kunna åtgärdas, det ser man tydligt på laddkurvan. Men förbrukningsproblemet kvarstår. Har svårt att se något mjukvarurelaterat som skulle kunna orsaka en så pass hög förbrukning. Då har man gjort något mycket tveksamt motorstyrningsmässigt.Svenssons skrev:Ja men situationen kan räddas upp av mjukvaruuppdatering men verkar lite som att Elon och därmed Tesla inte är ensam om att lova kommande uppdatering som sedan drar ut på tiden... Skillnaden är väll att Jaguar inte har en lika tydlig frontperson som kan få kritik och Jaguar inte ärlika intressant så folk bryr sig mindre om att kritisera bolaget.
Precis, om man istället kollar på laddhastigheten med sträcka per tid så blir det ju ännu större skillnad. Gör bara lite snabbt överslag vad bilarna har för genomsnittlig laddhastighet till 60% och tycker då att det verkar vara 100 kW för Teslan och 82 kW för Jaguar:
Skulle Jaguar kunna öka laddhastigheten med 20% så blir det istället följande beräkning:
(2,25 kWh/mil / 98,4 kWh/h)/ (1,75 kWh/mil / 100 kWh/h)= 1.31, dvs Teslan laddar 31% effektivare än Jaguaren sett till laddade km per timme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Så var dagen här, har hämtat katten. Den är fin och trevlig, har knappt hunnit köra mer än några km, så det får jag återkomma med. Men HUD och ventilerade säten samt spark öppning av bagage är väldigt nice.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Galet snygg i vitt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Härligt! Grymt fin bil!! Vilken fälgstorlek är det på bilderna? Klämde på en här om dagen och nog har de fått till en trevlig känsla i interiören, även om infotainmentsystemet är lite daterat.
Re: Jaguar I-Pace
Det är 20" Förmodligen HSE-modellen, eftersom det nämns HUD och ventilerade säten.Geni87 skrev:Härligt! Grymt fin bil!! Vilken fälgstorlek är det på bilderna? Klämde på en här om dagen och nog har de fått till en trevlig känsla i interiören, även om infotainmentsystemet är lite daterat.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Jaguar I-Pace
Grattis till en riktig skönhet!!!HelectriC skrev:Så var dagen här, har hämtat katten. Den är fin och trevlig, har knappt hunnit köra mer än några km, så det får jag återkomma med. Men HUD och ventilerade säten samt spark öppning av bagage är väldigt nice.
Mycket läckrare än de jag provkört. Och vilken väghållning sen!
Re: Jaguar I-Pace
Ja, det är 20” HSE fälgar. Har nu kört lite mer och den är riktigt tight i körkänslan. Känns som en mycket kompaktare bil än MS. Infotainmentsystemet är så sjukt ologiskt. Man hittar aldrig det man letar efter, måste trycka runt som en galning innan det blir rätt. Har fortfarande inte fått til helljuset att använda matrixfunktionen
Det är ganska tydligt att marknaden suktar efter fler stora elbilar, jag har fått frågor och kommentarer av nästan alla jag träffat. Teslan höjer ingen på ögonbrynen för här längre
Konan blir antingen såld eller ersätter eGolfen, får se vad kona(!) i huset säger
Det är ganska tydligt att marknaden suktar efter fler stora elbilar, jag har fått frågor och kommentarer av nästan alla jag träffat. Teslan höjer ingen på ögonbrynen för här längre
Konan blir antingen såld eller ersätter eGolfen, får se vad kona(!) i huset säger
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Fan vad läcker den är alltså. I-Pacen menar jag såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14