Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Vad kan du tänka dig att göra för att minska din klimatpåverkan?

Sopsortera
102
13%
Plocka upp plast och skräp i naturen
70
9%
Minska mitt användande av plast (påsar, förpackningar etc.)
90
11%
Äta lokalproducerade varor/varor i säsong
90
11%
Äta mindre kött
71
9%
Avstå från att ta flyget inrikes
86
11%
Avstå från att ta flyget utomlands
49
6%
Avstå från att åka bil och istället åka mer kollektivt/cykla/åka tåg
33
4%
Byta min bil mot en elbil
93
12%
Shoppa mindre
61
8%
Annat
36
5%
Tveksam, vet ej
0
Inga röster
Inget
3
0%
 
Antal röster: 784

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

Svenssons skrev:
Det är ju en rejäl vantolkning och jag tror du är fullt medveten om det.
Nej, det är inte en vantolkning. Jag har ingen anledning att medvetet sprida vantolkningar. Och jag tror att du är fullt medveten om det.

Om det är svårt att följa, låt mig bryta ner det så att du hänger med.

> Den här idén om att inte äta kött

Tolkar jag ungefär så här:
> Utgångspunkten är att kött är oproblematiskt att äta, och att det skulle ligga till på något annat sätt är en "idé", alltså en slags vanföreställning.

> kommer från veganer

Tolkar jag ungefär så här:
> Är det gruppen veganer som hävdar, ingen annan

> som har helt andra mål än att skapa en bättre miljö.

Tolkar jag ungefär så här:
> De veganer som säger att man inte bör äta kött (eller minska konsumtionen) har en annan agenda än miljön. De bryr sig alltså inte om miljön, utan far med osanning för att (av någon annan anledning) få folk att inte äta kött.


Är du med nu på min tolkning av L, och att det ingalunda är en vantolkning, utan en helt normal tolkning av svenska?

L får gärna själv utveckla vad han menar.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Svenssons »

kler skrev:
Svenssons skrev:
Det är ju en rejäl vantolkning och jag tror du är fullt medveten om det.
Nej, det är inte en vantolkning. Jag har ingen anledning att medvetet sprida vantolkningar. Och jag tror att du är fullt medveten om det.

Om det är svårt att följa, låt mig bryta ner det så att du hänger med.

> Den här idén om att inte äta kött

Tolkar jag ungefär så här:
> Utgångspunkten är att kött är oproblematiskt att äta, och att det skulle ligga till på något annat sätt är en "idé", alltså en slags vanföreställning.
Står ju inget alls om att det är oproblematiskt att äta kött. Allt vi gör har miljöpåverkan, både att äta kött som att äta grönsaker. Det spelar roll vad för något kött eller vad för grönsaker man äter. Att säga att allt kött är dåligt är en vanföreställning.
kler skrev:
> kommer från veganer

Tolkar jag ungefär så här:
> Är det gruppen veganer som hävdar, ingen annan
Står inget om att även andra kommer med detta argument, "ingen annan" är det du som lägger till.
kler skrev:
> som har helt andra mål än att skapa en bättre miljö.

Tolkar jag ungefär så här:
> De veganer som säger att man inte bör äta kött (eller minska konsumtionen) har en annan agenda än miljön. De bryr sig alltså inte om miljön, utan far med osanning för att (av någon annan anledning) få folk att inte äta kött.
Står inget om att en del veganer även kan bry sig om miljön men om det säger att allt kött är dåligt och att ingen ska äta detta så tyder detta på att de har en annan agenda än miljön.
kler skrev:
Är du med nu på min tolkning av L, och att det ingalunda är en vantolkning, utan en helt normal tolkning av svenska?

L får gärna själv utveckla vad han menar.
Din tolkning är en rejäl vantolkning och har inget med den svenska text som LarsL har skrivit. Det är ingen normal tolkning av svenskan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7351
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag ser direkt samband mellan drivmedlet och korven bensinmackarna säljer.

Båda är tecken på vart samhället är på väg.

Så här tänker jag:
Bensin förr i tiden skulle innehålla bly och andra godsaker för att räknas som riktigt bra.
Sen tog man bort blyn för man insåg att den är farlig.
Sen började man blanda in biobränsle för att det är bra för miljön.
Andelen biobränsle ökar för varje år, i framtiden blir kanske 100%.

Korv förr i tiden skulle innehålla massa fett för att räknas som riktigt bra och god.
Sen minskade man fettet för man insåg att det var farligt.
Sen började man blanda i grönsaker för att det är bra för miljön. Så föddes korvish.
Jag förutspår att andelen grönt i korv kommer öka i framtiden för att till slut nå 100%. Inte bara i "konstig" vegan-korv utan rent allmänt.

Korvish är verkligen en produkt av sin tid. Skulle någon försökt lansera den på 1970-talet skulle folk bara tyckt är de snåla varför är det inte kött i den? Jag tror trenden kommer fortsätta och snabbare än vi anar kommer det bli "konstigt" med korvar som bara innehåller kött?

Det handlar inte om att i morgon ge upp all kött och börja tugga rötter. Modetrenden på tallriken kommer göra att fler vegetariska alternativ till kött kommer dyka upp, som smakar bättre och bättre - och till sist blir det bara "konstigt" med folk som sitter och tuggar på döda djur. Ja, det finns mode i mat också - det är bara och titta på Historieätarna.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

Svenssons skrev:
kler skrev:
Svenssons skrev:
Det är ju en rejäl vantolkning och jag tror du är fullt medveten om det.
Nej, det är inte en vantolkning. Jag har ingen anledning att medvetet sprida vantolkningar. Och jag tror att du är fullt medveten om det.

Om det är svårt att följa, låt mig bryta ner det så att du hänger med.

> Den här idén om att inte äta kött

Tolkar jag ungefär så här:
> Utgångspunkten är att kött är oproblematiskt att äta, och att det skulle ligga till på något annat sätt är en "idé", alltså en slags vanföreställning.
Står ju inget alls om att det är oproblematiskt att äta kött. Allt vi gör har miljöpåverkan, både att äta kött som att äta grönsaker. Det spelar roll vad för något kött eller vad för grönsaker man äter. Att säga att allt kött är dåligt är en vanföreställning.
kler skrev:
> kommer från veganer

Tolkar jag ungefär så här:
> Är det gruppen veganer som hävdar, ingen annan
Står inget om att även andra kommer med detta argument, "ingen annan" är det du som lägger till.
kler skrev:
> som har helt andra mål än att skapa en bättre miljö.

Tolkar jag ungefär så här:
> De veganer som säger att man inte bör äta kött (eller minska konsumtionen) har en annan agenda än miljön. De bryr sig alltså inte om miljön, utan far med osanning för att (av någon annan anledning) få folk att inte äta kött.
Står inget om att en del veganer även kan bry sig om miljön men om det säger att allt kött är dåligt och att ingen ska äta detta så tyder detta på att de har en annan agenda än miljön.
kler skrev:
Är du med nu på min tolkning av L, och att det ingalunda är en vantolkning, utan en helt normal tolkning av svenska?

L får gärna själv utveckla vad han menar.
Din tolkning är en rejäl vantolkning och har inget med den svenska text som LarsL har skrivit. Det är ingen normal tolkning av svenskan.

Jag tror att det är mycket du missar här, inte i Svenska som sådant, men i mänskligt språk.
Svenssons skrev:
kler skrev:
> Den här idén om att inte äta kött

Tolkar jag ungefär så här:
> Utgångspunkten är att kött är oproblematiskt att äta, och att det skulle ligga till på något annat sätt är en "idé", alltså en slags vanföreställning.
Står ju inget alls om att det är oproblematiskt att äta kött. Allt vi gör har miljöpåverkan, både att äta kött som att äta grönsaker. Det spelar roll vad för något kött eller vad för grönsaker man äter. Att säga att allt kött är dåligt är en vanföreställning.
Precis som jag skriver, så är utgångspunkten i meningen att kött är det normala, och således oproblematiskt, annars finns det ingen anledning att kalla det för en "idé" att man inte ska äta kött. Mänskligt språk fungerar så. Hade L tyckt att det var vettigt att vissa väljer att inte äta kött hade han antagligen använt ett annat ord.

Svenssons skrev:
[quote="kler]
> kommer från veganer

Tolkar jag ungefär så här:
> Är det gruppen veganer som hävdar, ingen annan
Står inget om att även andra kommer med detta argument, "ingen annan" är det du som lägger till.
[/quote][/quote]

Igen, mänskligt språk.
Det är ett implicit påstående. Jag förtydligar det bara och gör det explicit. Det går inte att hävda att en grupp för något, och sen hävda att: Jo, men jag menade inte BARA att det var de, och ingen annan. "Kommer från veganer" betyder "kommer från veganer", och inte "kommer från veganer och lika delar andra grupper".

Så tar man de orden som L skrev och extrapolerar till en explicit mening så blir det ungefär så som jag skrev.
Nu kanske jag misstolkade något i kontexten, och medveten om detta så jag vänligt bett att få bekräftat eller dementerat av L huruvida jag tolkat rätt. Du kan tyvärr inte avgöra det, om du inte är L.

Det kanske blir lättare för dig att se meningen i ett annat ljus om jag ändrar på vad som åsyftas, som en tankelek. På så sätt så kanske du lättare ser min tolkning. Låt oss låtsas att avsändaren skrev:

>>> Den här idén om att inte tro på Gud kommer från skåningar som har helt andra mål än att XYZ.

Hur tolkar du avsändaren?
- tycker avsändaren att ateism/agnostisism är "vettigt" tror du? Eller låter det som att det här med att inte tro på Gud är lite vanskligt/konstig/negativtt? Den här "idén" att inte tro på Gud...
- tycker avsändaren att det precis lika gärna kan vara andra än skåningar som har den här "idén" att inte tro på Gud? Varför skrev avsändaren då "ABC kommer ifrån skåningar", när han i själva verket menade "ABC kommer ifrån olika grupper, så det är ingen vits att peka ut någon särskild grupp"?

Det går liksom inte att säga "det står inget om att en del skåningar faktiskt..." när man precis pekat ut en grupp och påtalat att de i princip "står bakom" något.

Jag tror att du kan hålla med om att mänsklig kommunikation (tyvärr) handlar om att kunna läsa mellan raderna, om inte avsändaren är väldigt explicit. Faktatät.

Lite utanför denna kontext, men det gamla exemplet med frågan "Har du slutat slå din fru?". Jag menar inte att det är ett helt parallellt exempel, men det är ett exempel på att man i små korta påståenden uttrycker så mycket mera. Och fler att göra små korta påståenden tydliga så måste man extrapolera. Alla gör det i sitt huvud. Jag gjorde det i text, för att få svar på huruvida jag tolkat L rätt.
Så om man inte är extremt tydlig med vad man menar, så blir detta:
> Den här idén om att inte äta kött kommer från veganer som har helt andra mål än att skapa en bättre miljö.

Översatt till:
> Att inte äta kött är det bara veganer som tycker att man ska göra, och de gör det inte för miljöns skull.

Men L kanske menade något helt annat. Jag har dock inte fått svar på det.

Och tips från mig: kalla inte andras tolkningar för "rejäla vantolkningar". Det är extremt otrevligt. Och jag tror att du är medveten om det.
Speciellt som jag ansträngt mig för att på ett tydligt sätt bryta ner meningarna och på så sätt gjort det så tydligt som jag överhuvudtaget kan åstadkomma det i text, för att förmedla vad jag menar.
Märk också väl att jag erbjöd min tolkning TILLSAMMANS med frågan: tolkar jag dig rätt.
L hade kunnat svara ja, eller nej. Och gärna förtydligat vad han menade, om svaret var nej.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Jag ser direkt samband mellan drivmedlet och korven bensinmackarna säljer.

Båda är tecken på vart samhället är på väg.

Så här tänker jag:
Bensin förr i tiden skulle innehålla bly och andra godsaker för att räknas som riktigt bra.
Sen tog man bort blyn för man insåg att den är farlig.
Sen började man blanda in biobränsle för att det är bra för miljön.
Andelen biobränsle ökar för varje år, i framtiden blir kanske 100%.

Korv förr i tiden skulle innehålla massa fett för att räknas som riktigt bra och god.
Sen minskade man fettet för man insåg att det var farligt.
Sen började man blanda i grönsaker för att det är bra för miljön. Så föddes korvish.
Jag förutspår att andelen grönt i korv kommer öka i framtiden för att till slut nå 100%. Inte bara i "konstig" vegan-korv utan rent allmänt.

Korvish är verkligen en produkt av sin tid. Skulle någon försökt lansera den på 1970-talet skulle folk bara tyckt är de snåla varför är det inte kött i den? Jag tror trenden kommer fortsätta och snabbare än vi anar kommer det bli "konstigt" med korvar som bara innehåller kött?

Det handlar inte om att i morgon ge upp all kött och börja tugga rötter. Modetrenden på tallriken kommer göra att fler vegetariska alternativ till kött kommer dyka upp, som smakar bättre och bättre - och till sist blir det bara "konstigt" med folk som sitter och tuggar på döda djur. Ja, det finns mode i mat också - det är bara och titta på Historieätarna.
Ja, det är ju verkligen ett BrightGreen sätt att se på det. Om det iframtiden går att odla eller printa en blodig biff så är jag inte emot det. Det är precis som med elbilar, är det bättre, bekvämare och effektivare så är jag bara positiv till det.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Svenssons »

kler skrev:
Igen, mänskligt språk.
Det är ett implicit påstående. Jag förtydligar det bara och gör det explicit. Det går inte att hävda att en grupp för något, och sen hävda att: Jo, men jag menade inte BARA att det var de, och ingen annan. "Kommer från veganer" betyder "kommer från veganer", och inte "kommer från veganer och lika delar andra grupper".

Så tar man de orden som L skrev och extrapolerar till en explicit mening så blir det ungefär så som jag skrev.
Nu kanske jag misstolkade något i kontexten, och medveten om detta så jag vänligt bett att få bekräftat eller dementerat av L huruvida jag tolkat rätt. Du kan tyvärr inte avgöra det, om du inte är L.

Det kanske blir lättare för dig att se meningen i ett annat ljus om jag ändrar på vad som åsyftas, som en tankelek. På så sätt så kanske du lättare ser min tolkning. Låt oss låtsas att avsändaren skrev:

>>> Den här idén om att inte tro på Gud kommer från skåningar som har helt andra mål än att XYZ.

Hur tolkar du avsändaren?
- tycker avsändaren att ateism/agnostisism är "vettigt" tror du? Eller låter det som att det här med att inte tro på Gud är lite vanskligt/konstig/negativtt? Den här "idén" att inte tro på Gud...
- tycker avsändaren att det precis lika gärna kan vara andra än skåningar som har den här "idén" att inte tro på Gud? Varför skrev avsändaren då "ABC kommer ifrån skåningar", när han i själva verket menade "ABC kommer ifrån olika grupper, så det är ingen vits att peka ut någon särskild grupp"?

Det går liksom inte att säga "det står inget om att en del skåningar faktiskt..." när man precis pekat ut en grupp och påtalat att de i princip "står bakom" något.

Jag tror att du kan hålla med om att mänsklig kommunikation (tyvärr) handlar om att kunna läsa mellan raderna, om inte avsändaren är väldigt explicit. Faktatät.

Lite utanför denna kontext, men det gamla exemplet med frågan "Har du slutat slå din fru?". Jag menar inte att det är ett helt parallellt exempel, men det är ett exempel på att man i små korta påståenden uttrycker så mycket mera. Och fler att göra små korta påståenden tydliga så måste man extrapolera. Alla gör det i sitt huvud. Jag gjorde det i text, för att få svar på huruvida jag tolkat L rätt.
Så om man inte är extremt tydlig med vad man menar, så blir detta:
> Den här idén om att inte äta kött kommer från veganer som har helt andra mål än att skapa en bättre miljö.

Översatt till:
> Att inte äta kött är det bara veganer som tycker att man ska göra, och de gör det inte för miljöns skull.

Men L kanske menade något helt annat. Jag har dock inte fått svar på det.

Och tips från mig: kalla inte andras tolkningar för "rejäla vantolkningar". Det är extremt otrevligt. Och jag tror att du är medveten om det.
Speciellt som jag ansträngt mig för att på ett tydligt sätt bryta ner meningarna och på så sätt gjort det så tydligt som jag överhuvudtaget kan åstadkomma det i text, för att förmedla vad jag menar.
Märk också väl att jag erbjöd min tolkning TILLSAMMANS med frågan: tolkar jag dig rätt.
L hade kunnat svara ja, eller nej. Och gärna förtydligat vad han menade, om svaret var nej.
Återigen lägger du till saker som absolut inte står i det du läser och nej det är inte ett mänskligt språk som alla alltid gör. Läs vad personer skriver istället för att lägga in dina egna förutfattade meningar i din tolkning vad andra skriver. Du verkar verkligen vilja ta en tjafsstrid mot LarsL och trotts att han uppreppat svarat med samma sak till dig, ett svar du ignorerat upprepade gånger.

Jag ser det du skriver som rejäla vantolkningar eftersom jag inte alls läser det som du gör och kan inte förstå varför du lägger till saker som aldrig har skrivits.

Om jag skriver:
Den här idén om att äta kroppkakor kommer från ölänningar som har helt andra mål än att äta sig mätta när de äter kroppkakor.
Tolkar du då detta som:
Du menar alltså att kroppkakor inte gör dig mätt, och de som sprider lögnen att det skulle vara tvärt om är ölänningar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av TeslaTissel »

En sak är klar.

Debatt-klimatet blev plötligt klart sämre här. :roll:

Ni borde kunna föra den diskussionen på annan plats. Eller?
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

Jag försöker inte att tjaffsa. Jag vill bara ha ett enkelt ja-, eller nej-svar om jag tolkat rätt.
Jag har svarat L en gång, och sen bett en gång att få ett förtydligande. Jag tycker är fullt rimligt i forum.
Resten har ju varit en meta-diskussion med dig. Så att jag "upprepade gånger" skulle "ignorerat" något är ju en ren och skär lögn.

Jag tycker att det är tråkigt och fräckt att inte bemöta en fråga; att bara "snäsa av" genom att citera sig själv. Man lär sig inte särskilt mycket på det viset.
Hade jag och L haft meningsskiljaktigheter förut, då kan jag förstå honom. Men våra vägar har aldrig korsats tidigare vad jag vet, och då tycker jag att det tillhör vanligt hyffs att t.ex. kunna svara, "nej du misstolkar mig, vad jag menade var...". Det bidrar till ett väldigt tråkigt forumklimat att ignorera andra. Nu vet jag ju inte om L tänkt svara, det återstår väl att se.
Jag skulle uppskatta om forum/textkommunikation var lite mer som AFK - där skulle man inte våga låta bli att svara, det skulle bli för pinsamt (om man inte är sociopat eller extremt ageterad). Men bakom en skärm så är det så lätt att gömma sig. Jag försöker att bete mig AFK, även bakom skärmen. Allt som jag skrivit till dig och L skulle jag kunna se er i ögonen och säga.

Till ditt exempel.
Svenssons skrev:
Om jag skriver:
Den här idén om att äta kroppkakor kommer från ölänningar som har helt andra mål än att äta sig mätta när de äter kroppkakor.
Tolkar du då detta som:
Du menar alltså att kroppkakor inte gör dig mätt, och de som sprider lögnen att det skulle vara tvärt om är ölänningar?
Ditt exempel är lite svårt att omvandla tycker jag, eftersom att äta kött är något som är kontroversiellt i den här diskussionen till skillnad från att äta kroppkakor. Och huruvida ölänningar blir mätta eller inte är något som bara påverkar dem, till skillnad från miljön som påverkar oss alla. Jag menar inte att ordbajsa, tro inte det, jag menar bara att ditt exempel är oerhört svårt för mig att att bemöta. Det var därför jag valde Guds existens i mitt exempel, som kanske på ett bättre sätt illustrerar ett ämne där folk tror/tycker väldigt olika. Och jag ville undvika Godwin's law...
Men förutsatt att "äta kroppkakor" var något som var kontroversiellt, så har man avslöjat sina färger redan genom att kalla det för "den här idéen med att äta kroppkakor". Det insinuerar att man tycker att det är en tokig/galen/knäpp/felaktig sak att ägna sig åt. "Sånt folk" är också ett språkbruk där man avslöjar ganska tydligt vad man tycker.

Så min tolkning av:
> Den här idén om att äta kroppkakor kommer från ölänningar
> som har helt andra mål än att äta sig mätta när de äter kroppkakor.

Blir, förutsatt att vi skulle diskutera något som "bränns":
- avsändaren tycker att det är knäppt/dåligt/äckligt/negativt att äta kroppkakor
- avsändaren menar att det är "bara" (alltså först och främst, och något som är kategoriskt för) ölänningar; att äta kroppkakor
- avsändaren menar att ölänningar har ngt annat på sin agenda än att bli mätta

Så mitt svar på din fråga blir nej, jag tolkar det inte på det sättet som du föreslår.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

TeslaTissel skrev:
En sak är klar.

Debatt-klimatet blev plötligt klart sämre här. :roll:

Ni borde kunna föra den diskussionen på annan plats. Eller?
Jag tycker att det är en ganska städad diskussion, förutom det där med vantolkning som jag tyckte var otrevligt. Men jag tror också att vi är förbi det.
Meningsskiljaktigheter måste väl få uppstå, och få redas ut i den mån det går på ett forum, eller?
Jag upplever inte att vi raljerar eller är otrevliga.
Verdi

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Jag ser direkt samband mellan drivmedlet och korven bensinmackarna säljer.

Båda är tecken på vart samhället är på väg.

Så här tänker jag:
Bensin förr i tiden skulle innehålla bly och andra godsaker för att räknas som riktigt bra.
Sen tog man bort blyn för man insåg att den är farlig.
Sen började man blanda in biobränsle för att det är bra för miljön.
Andelen biobränsle ökar för varje år, i framtiden blir kanske 100%.

Korv förr i tiden skulle innehålla massa fett för att räknas som riktigt bra och god.
Sen minskade man fettet för man insåg att det var farligt.
Sen började man blanda i grönsaker för att det är bra för miljön. Så föddes korvish.
Jag förutspår att andelen grönt i korv kommer öka i framtiden för att till slut nå 100%. Inte bara i "konstig" vegan-korv utan rent allmänt.

Korvish är verkligen en produkt av sin tid. Skulle någon försökt lansera den på 1970-talet skulle folk bara tyckt är de snåla varför är det inte kött i den? Jag tror trenden kommer fortsätta och snabbare än vi anar kommer det bli "konstigt" med korvar som bara innehåller kött?

Det handlar inte om att i morgon ge upp all kött och börja tugga rötter. Modetrenden på tallriken kommer göra att fler vegetariska alternativ till kött kommer dyka upp, som smakar bättre och bättre - och till sist blir det bara "konstigt" med folk som sitter och tuggar på döda djur. Ja, det finns mode i mat också - det är bara och titta på Historieätarna.

Finns verkligen "korvish" kvar? Varför måste man blanda grönsaker i en korv? Är det inte bättre att äta riktiga korvar men bara hälften så ofta? Och så kanske äta en god falafel istället de andra gångerna?

För mig är det inte det minsta konstigt med att vara vegetarian. Min farmor, farfar, faster och mina kusiner var och är det. I min familj testade vi att vara det under ett år när jag var liten. Men jag tycker det bara är konstigt att veganska produkter ska härma korv, mjölk osv. Vem fan vill dricka "havremjölk" när det finns mängder av andra veganska drycker? Vatten, juice, öl, vin, sprit, kaffe, te... Ja nästan allt du kan dricka är veganskt.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

Havredryck menar du? ;)

Arla har ju patent på ordet mjölk tydligen...
Verdi

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Verdi »

kler skrev:
Havredryck menar du? ;)

Arla har ju patent på ordet mjölk tydligen...
Möjligt. Bara poserande hipsters som dricker det ändå. ;)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Möjligt. Bara poserande hipsters som dricker det ändå. ;)
Lite onödig kommentar, även om det kom en ;) efter.

Du räknade upp kaffe innan. Det finns ju folk som vill ha "mjölk" i sitt kaffe, där är väl havremjölk ett vettigt alternativ.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Möjligt. Bara poserande hipsters som dricker det ändå. ;)
Lite onödig kommentar, även om det kom en ;) efter.

Du räknade upp kaffe innan. Det finns ju folk som vill ha "mjölk" i sitt kaffe, där är väl havremjölk ett vettigt alternativ.
Det är fel. Kaffe ska drickas svart. Det vet ju alla. :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7351
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi skrev:
Finns verkligen "korvish" kvar? Varför måste man blanda grönsaker i en korv? Är det inte bättre att äta riktiga korvar men bara hälften så ofta? Och så kanske äta en god falafel istället de andra gångerna?
Förutom korvish kan jag även räkna upp Oumph!, vegetarisk dag på lunchrestauranger, och McDonalds kampanj McSelection där man kan välja mellan kött, kyckling och vego på sin hamburgare. Alla är tecken på att mat-modet håller på att ändras.
Korvish var bara ett bra exempel som passade in i min jämförelse.
Ingen kommer bli tvingad att sluta äta kött. Alla kommer istället kasta sig över nya mattrender - som "råkar" vara vegetariska, för det ligger i tiden. Tillverkarna håller just nu på att experimentera med vad folk gillar och vad som inte går så bra. Men ingen av dessa trender skulle haft en chans 30-40 år sedan.
Verdi

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Finns verkligen "korvish" kvar? Varför måste man blanda grönsaker i en korv? Är det inte bättre att äta riktiga korvar men bara hälften så ofta? Och så kanske äta en god falafel istället de andra gångerna?
Förutom korvish kan jag även räkna upp Oumph!, vegetarisk dag på lunchrestauranger, och McDonalds kampanj McSelection där man kan välja mellan kött, kyckling och vego på sin hamburgare. Alla är tecken på att mat-modet håller på att ändras.
Korvish var bara ett bra exempel som passade in i min jämförelse.
Ingen kommer bli tvingad att sluta äta kött. Alla kommer istället kasta sig över nya mattrender - som "råkar" vara vegetariska, för det ligger i tiden. Tillverkarna håller just nu på att experimentera med vad folk gillar och vad som inte går så bra. Men ingen av dessa trender skulle hast en chans 30-40 år sedan.
Oumph! är väl helvegetariskt?

Finns massor av vegetariska saker som är goda. Jag har inget emot det. Som sagt, för mig är det inget konstigt. Men just korvish, havredryck och liknande som ska härma andra produkter gillar jag inte. Minns med fasa mina kusiners sojakorv och sojaköttbullar från just 30-40 år sen. :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7351
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av TiborBlomhall »

Att härma andra produkter är ett sätt att försöka få folk våga byta. Är man van vid tuggmotståndet från en korv eller hamburgare kan byte till en sån produkt vara ett mindre stort steg än att helt byta till vegetarisk kost. Därför lanserar tillverkarna sådana produkter.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kler »

TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Finns verkligen "korvish" kvar? Varför måste man blanda grönsaker i en korv? Är det inte bättre att äta riktiga korvar men bara hälften så ofta? Och så kanske äta en god falafel istället de andra gångerna?
Förutom korvish kan jag även räkna upp Oumph!, vegetarisk dag på lunchrestauranger, och McDonalds kampanj McSelection där man kan välja mellan kött, kyckling och vego på sin hamburgare. Alla är tecken på att mat-modet håller på att ändras.
Korvish var bara ett bra exempel som passade in i min jämförelse.
Ingen kommer bli tvingad att sluta äta kött. Alla kommer istället kasta sig över nya mattrender - som "råkar" vara vegetariska, för det ligger i tiden. Tillverkarna håller just nu på att experimentera med vad folk gillar och vad som inte går så bra. Men ingen av dessa trender skulle haft en chans 30-40 år sedan.
Trender svänger dock, så då är vi så småningom där att man kan få salami i stället för saltgurka på hamburgaren :)

Men visst har det blivit lättare att vara vegetarian.
Jag var 8 år när jag blev vegetarian (ingen i familjen, bara jag) , och på den tiden var det hälsokosten som gällde för dåliga halvfabrikat. Inget i vanliga affärer så långt ögat kunde nå. På McDonalds kunde man inte ens be dem att göra en burgare utan kött, den knappen fanns liksom inte på kassan...
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av kangru »

nek0 skrev:
kangru skrev:

Orättvist? Bara för att någon idag är en stor utsläppare menar du då att den personen har större rätt att förstöra för andra framgent? Jag har svårt att se logiken.

Jag har just bokat av ett (internt) endags möte i USA den här veckan för att undvika en onödig flygresa, kanske tycker mina kollegor jag är illojal och inte är tillräckligt commited för jobbet men då får jag ta det. Vi har en möjlighet att få saker rätt. Har du barn eller barnbarn så börja fundera på bra saker att berätta om varför det var orättvist att just vi skulle dra ner, kan behöva slipa på den storyn när skiten har träffat fläkten.

Sorry om jag är hård men lyssna gärna lite på Greta Thunberg och fundera lite kring det hela.
Ok du menar att alla ska köpa en elbil idag och sluta äta kött , installera solpaneler,sluta flyga, och massa annat som påverkar miljö. Kan alla det? Har alla råd att göra det. Är det inte smartare att vi alla begår kollektivt självmord?
Detta är ett glokalt problem, vi måste agera lokalt och globalt. Regionalt har mindre påverkan.

Att rätta mun efter matsäck, att inte överspendera eller snarare att på ett ansvarsfullt sätt hantera de resurser som du har idag för att dina barn och barnbarn skall kunna ha en resurs att använda är för mig en fråga om moral och etik. Ungefär som att om du har gamla pengar i din släkt så är det i regel inte att ses som moraliskt korrekt att spendera av annat än räntan från dessa tillgångar och att sedan förvalta så att nästa generationer kan fortsätta föra arvet vidare. I vissa fall är detta formaliserat i stiftelser eller liknande i andra bara genom tradition.

Om och när du spenderar mer än din del av resurserna så hoppas jag att du har en bättre förklaring än "jag visste inte". Du kan av olika anledningar anse dig har rätt att spendera mer än andra på grund av din tillgång på pengar eller position i samhället, vilken anledning du än använder hoppas jag att du kan sova gott om natten idag och om 10, 20 eller 30 år. Tyvärr är det idag i samhället inte allmänt känt vad som är rimligt och en hållbar nivå, IPCC rapporterna börjar så smått sippra in i det allmänna men medias tystnad är beklämmande.

Lokalt kan vi alla jobba med att skapa förståelse och att driva rätt beteende. Att ha koll på sin egen nivå är en bra start, då vet man vad man kan och bör göra. Inom tid kommer nog mer eller mindre starka styrmedel mot det som är mer rätt än fel. Jag håller med om att alla inte kan byta till elbil imorgon, dock ser jag många som kan undvika att ta sin ICE för att hämta och lämna barn på skolan där det lika bra går att cykla 5 eller 10min eller ersätta pendlingen till jobbet med en elcykel osv. Att sedan använda sin ICE för att åka till fjällen en vecka om året eller storhandla eller liknande ser jag inte som ett problem då detta troligen kommer hålla den familjen inom ramarna om annat som görs är miljörätt. Att äta mindre fulkött och mer vilt eller vegetariskt är inte bara bra för miljön utan i det stora hela bra för både plånboken och hälsan också. Skjut av mer vildsvin och sälj det istället för det importerade fulköttet.

På den globala nivån finns det olika saker man kan göra beroende på vilka resurser eller kompetenser man har tillgång till och därför är det svårt att ha en uppfattning om vad någon annan kan eller inte kan göra där.

Jag tror inte att kollektivt självmord eller att alla återgår till stenåldern är relevant, jag tror att lösningen ligger i teknik och förändrade levnadsmönster där vi vet och förstår vilken påverkan våra val har på vår omvärld. Jag jobbar själv med en start-up (vid sidan om mitt ordinarie jobb) där vi avser konvertera det sätt som 100 miljoner familjer i Sahel regionen i Afrika lagar mat på idag, dvs gå ifrån kol eller vedeldning till att laga mat med el och induktionsplattor drivna av solel och ett batterilager. Om vi lyckas så sparar varje familj 7ton CO2/år (fram tills dess att man kan anse att biomassa i denna del av Afrika är CO2 neutral, något som idag inte är fallet). Kan jag ens konvertera 50000 familjer så ger detta en långt bättre effekt än om jag lägger solceller på mitt tak i Uppsala och installerar ett batterilager. Nu är min och vår ambition långt mer ambitös än att nå 50k familjer så förhoppningsvis kommer detta dra ett strå till stacken om hur vi undviker katastrofen globalt. Läs gärna mer på https://solarbora.com Vill du vara med och investera så kommer en runda i nästkommande månader.

Tidigare har jag spenderat en stor del av min tid med att se till att telekom gör att det går att jobba remote, vara med på teleconf istället för fysiska möten mm. En liten del men detta har definitivt sparat många resor för min och andras del.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av TeslaTissel »

kangru skrev:
nek0 skrev:
kangru skrev:

Orättvist? Bara för att någon idag är en stor utsläppare menar du då att den personen har större rätt att förstöra för andra framgent? Jag har svårt att se logiken.

Jag har just bokat av ett (internt) endags möte i USA den här veckan för att undvika en onödig flygresa, kanske tycker mina kollegor jag är illojal och inte är tillräckligt commited för jobbet men då får jag ta det. Vi har en möjlighet att få saker rätt. Har du barn eller barnbarn så börja fundera på bra saker att berätta om varför det var orättvist att just vi skulle dra ner, kan behöva slipa på den storyn när skiten har träffat fläkten.

Sorry om jag är hård men lyssna gärna lite på Greta Thunberg och fundera lite kring det hela.
Ok du menar att alla ska köpa en elbil idag och sluta äta kött , installera solpaneler,sluta flyga, och massa annat som påverkar miljö. Kan alla det? Har alla råd att göra det. Är det inte smartare att vi alla begår kollektivt självmord?
Detta är ett glokalt problem, vi måste agera lokalt och globalt. Regionalt har mindre påverkan.

Att rätta mun efter matsäck, att inte överspendera eller snarare att på ett ansvarsfullt sätt hantera de resurser som du har idag för att dina barn och barnbarn skall kunna ha en resurs att använda är för mig en fråga om moral och etik. Ungefär som att om du har gamla pengar i din släkt så är det i regel inte att ses som moraliskt korrekt att spendera av annat än räntan från dessa tillgångar och att sedan förvalta så att nästa generationer kan fortsätta föra arvet vidare. I vissa fall är detta formaliserat i stiftelser eller liknande i andra bara genom tradition.

Om och när du spenderar mer än din del av resurserna så hoppas jag att du har en bättre förklaring än "jag visste inte". Du kan av olika anledningar anse dig har rätt att spendera mer än andra på grund av din tillgång på pengar eller position i samhället, vilken anledning du än använder hoppas jag att du kan sova gott om natten idag och om 10, 20 eller 30 år. Tyvärr är det idag i samhället inte allmänt känt vad som är rimligt och en hållbar nivå, IPCC rapporterna börjar så smått sippra in i det allmänna men medias tystnad är beklämmande.

Lokalt kan vi alla jobba med att skapa förståelse och att driva rätt beteende. Att ha koll på sin egen nivå är en bra start, då vet man vad man kan och bör göra. Inom tid kommer nog mer eller mindre starka styrmedel mot det som är mer rätt än fel. Jag håller med om att alla inte kan byta till elbil imorgon, dock ser jag många som kan undvika att ta sin ICE för att hämta och lämna barn på skolan där det lika bra går att cykla 5 eller 10min eller ersätta pendlingen till jobbet med en elcykel osv. Att sedan använda sin ICE för att åka till fjällen en vecka om året eller storhandla eller liknande ser jag inte som ett problem då detta troligen kommer hålla den familjen inom ramarna om annat som görs är miljörätt. Att äta mindre fulkött och mer vilt eller vegetariskt är inte bara bra för miljön utan i det stora hela bra för både plånboken och hälsan också. Skjut av mer vildsvin och sälj det istället för det importerade fulköttet.

På den globala nivån finns det olika saker man kan göra beroende på vilka resurser eller kompetenser man har tillgång till och därför är det svårt att ha en uppfattning om vad någon annan kan eller inte kan göra där.

Jag tror inte att kollektivt självmord eller att alla återgår till stenåldern är relevant, jag tror att lösningen ligger i teknik och förändrade levnadsmönster där vi vet och förstår vilken påverkan våra val har på vår omvärld. Jag jobbar själv med en start-up (vid sidan om mitt ordinarie jobb) där vi avser konvertera det sätt som 100 miljoner familjer i Sahel regionen i Afrika lagar mat på idag, dvs gå ifrån kol eller vedeldning till att laga mat med el och induktionsplattor drivna av solel och ett batterilager. Om vi lyckas så sparar varje familj 7ton CO2/år (fram tills dess att man kan anse att biomassa i denna del av Afrika är CO2 neutral, något som idag inte är fallet). Kan jag ens konvertera 50000 familjer så ger detta en långt bättre effekt än om jag lägger solceller på mitt tak i Uppsala och installerar ett batterilager. Nu är min och vår ambition långt mer ambitös än att nå 50k familjer så förhoppningsvis kommer detta dra ett strå till stacken om hur vi undviker katastrofen globalt. Läs gärna mer på https://solarbora.com Vill du vara med och investera så kommer en runda i nästkommande månader.

Tidigare har jag spenderat en stor del av min tid med att se till att telekom gör att det går att jobba remote, vara med på teleconf istället för fysiska möten mm. En liten del men detta har definitivt sparat många resor för min och andras del.
Det här var en intressant text med en ”sol-bra”, - hihi lösning.
Särskilt sista stycket där du nämner om ert projekt.
Jag skickar gärna ett PM, om det går bra?

Angående klimatpåverkan: Telefonkonferenser är ett av många sätt hålla sig borta från flygresor. Nackdelen är att man inte får det personliga mötet.
Jerka
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Jerka »

Verdi skrev:
Jerka skrev:
Vänta lite, funkar den här omröstningen så som jag tror att den funkar? Är det bara 15% av användarna här inne som kan tänka sig att sopsortera? Det gör väl varenda människa i det här landet sen typ 15 år tillbaka?
Hehe. Jag tror du läser staplarna liiiiite fel. ;)
Jag antar att de i skrivande stund 688 rösterna avser totalt antal valda alternativ och att c:a 90 personer röstat. Men det är ju ett helt tokigt sätt att räkna procent på! Finns det flera alternativ måste man ju dela rösterna för varje alternativ med antal röstande personer, inte med totalt antal avlagda röster.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av evilirish »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Möjligt. Bara poserande hipsters som dricker det ändå. ;)
Lite onödig kommentar, även om det kom en ;) efter.

Du räknade upp kaffe innan. Det finns ju folk som vill ha "mjölk" i sitt kaffe, där är väl havremjölk ett vettigt alternativ.
Nej!!1!One!ln(e)
Jag provade det när frugan tvingades dricka det p.g.a mjölkallergi hos spädisen.
Havremjölk i kaffe smakar förj*vligt!

Däremot som vanlig dryck har jag inga problem med. Tvärtemot så tycker jag det smakar gott "rent" :)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av evilirish »

Verdi skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Möjligt. Bara poserande hipsters som dricker det ändå. ;)
Lite onödig kommentar, även om det kom en ;) efter.

Du räknade upp kaffe innan. Det finns ju folk som vill ha "mjölk" i sitt kaffe, där är väl havremjölk ett vettigt alternativ.
Det är fel. Kaffe ska drickas svart. Det vet ju alla. Bild
Just sayin': https://developers.slashdot.org/story/1 ... tudy-finds

;)
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av FreddeB »

evilirish skrev:
Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Möjligt. Bara poserande hipsters som dricker det ändå. ;)
Lite onödig kommentar, även om det kom en ;) efter.

Du räknade upp kaffe innan. Det finns ju folk som vill ha "mjölk" i sitt kaffe, där är väl havremjölk ett vettigt alternativ.
Nej!!1!One!ln(e)
Jag provade det när frugan tvingades dricka det p.g.a mjölkallergi hos spädisen.
Havremjölk i kaffe smakar förj*vligt!

Däremot som vanlig dryck har jag inga problem med. Tvärtemot så tycker jag det smakar gott "rent" :)
Det finns väldigt olika varianter av havredryck, jag gillar inte "vanlig" havredryck i kaffet men Oatlys produkt för baristas som heter "iKaffe" är fantastiskt god i kaffe (och till gröt, flingor etc).

Kollegorna på jobbet verkar tycka lika, det är iKaffe som nu fyller kylskåpet.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Ric »

Saknar alternativen att inte ha katt och hund, rejäla köttätare.
Skriv svar