Ingen CCS på Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Ingen CCS på Model 3
Ser inte något negativt om det skulle sättas en ccs på m3. förutsätter att ovandelen skulle fungera på suc. Det gör bara att m3 kan klara sig även utanför teslas nätverk (med snabbladdning) värdet för ägaren är därmed stort. och tesla får lite avlastning. frågan är om det finns något som kan inverka menligt. (vad skulle det vara i så fall?)
Re: Ingen CCS på Model 3
Nä, som jag skrev tidigare i tråden, så är det ingen vinst för Tesla på SuC (om man får tro på vad de skriver)jeppe_sthlm skrev:Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?chaffis75 skrev:
De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
"Tesla lovar att se till att Superchargers aldrig blir en inkomstkälla."
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Så sett utifrån det, så är SuC bara som en service till Teslaägarna, för att säkerställa att det går att ta sig från punkt A till punkt B utan laddningsproblem. Sen om det är gratis eller kostar 1,90 kr/kWh spelar ju mindre roll. Visst, om man kör mycket långa sträckor och laddar på SuC så blir det ju en del pengar på ett år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ingen CCS på Model 3
Håller med dig... Jag har väldigt svårt att se några tekniska problem. De fick dock självklart en kostnad för Tesla att sätta CCS uttag men detta bör vara förhållandevis marginellt men de finns ju också ett värde som jag tror överstiger kostnaden men de är sådant som är svårt att räkna på exakt men också en typisk sak som Tesla väljer att göra för de tror på de (om de nu tror på CCS) oavsett om de går att räkna på.Mickep skrev:Ser inte något negativt om det skulle sättas en ccs på m3. förutsätter att ovandelen skulle fungera på suc. Det gör bara att m3 kan klara sig även utanför teslas nätverk (med snabbladdning) värdet för ägaren är därmed stort. och tesla får lite avlastning. frågan är om det finns något som kan inverka menligt. (vad skulle det vara i så fall?)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ingen CCS på Model 3
Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.jeppe_sthlm skrev:Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?chaffis75 skrev:
De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ingen CCS på Model 3
CCS godkänner inte nån form av adapter som t.ex Chademo-adaptern.
Det kanske är så illa att Teslas SuC-kontakt räknas som en sån och inte godkänns???
Det kanske är så illa att Teslas SuC-kontakt räknas som en sån och inte godkänns???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ingen CCS på Model 3
Ja de är ju denna flexibilitet som jag tror är värdet för Tesla,för vissa passar SuC perfekt alltid men för andra så är de täta men mindre pålitliga CCS nätet viktigare... Personligen är jag övertygad om att jag skulle använda både SUC och CCS även om de bara är 50KW, ja de kompletterar varandra på ett bra sätt så som de ser ut idag.Henrik Torphammar skrev:Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.jeppe_sthlm skrev:Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?chaffis75 skrev:
De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ingen CCS på Model 3
Som nybliven chademo-adapter-ägare håller jag med om att det är guld värt att kunna fylla på med 50kW när man är inne och käkar en burgare eller handlar. Låt säga att man lägger 45 minuter på en storhandling, så ger ju ändå 45-50kW en 10-15 mil. En destinationsladdare på 11kW är knappt värd att plugga in till i det fallet.Henrik Torphammar skrev:Det handlar ju om tillgänglighet också. Tesla SuC är ganska glest placerade. Kan LIDL erbjuda gratis 50kW CCS så är det mer värt för mig än fri SuC. De fåtal gånger per år som jag kör så långt att även instegsmodellens lilla batteri hade tömts så hade jag faktiskt klarat mig på 50kW också.jeppe_sthlm skrev:Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?chaffis75 skrev:
De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
Brist på CCS hade jag nog sett som ett problem medan brist på SuC eller nu att dom tar betalt påverkar inte just mig.
Däremot är SuC för mig en förutsättning då jag åker en hel del mellan Stockholm och Göteborg. Betalning eller inte spelar mindre roll.
Model S Standard Range Raven
Re: Ingen CCS på Model 3
Helt rätt att man inte får ha adapter men har svårt att tro CCS organisationen ser teslas SUC kontakt som adapter, då skulle man väl knappt få koppla in typ2 AC laddning ens men visst jag har inte läst kraven.bonath skrev:CCS godkänner inte nån form av adapter som t.ex Chademo-adaptern.
Det kanske är så illa att Teslas SuC-kontakt räknas som en sån och inte godkänns???
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ingen CCS på Model 3
Det kanske är önsketänkande, men det kan ju inte finnas någon annan orsak till att placera uttaget förskjutet uppåt än att det finns plats för DC-delen av CCS under uttaget.
Skulle snarare spekulera (!) i att bilden gör det troligt att den produktionsfärdiga bilen kommer ha CCS-port.
Skulle snarare spekulera (!) i att bilden gör det troligt att den produktionsfärdiga bilen kommer ha CCS-port.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ingen CCS på Model 3
Dessutom som Tesla är medlem i organisationen bakom CCS, så låter det väldigt lustigt att man skulle skippa det.
Re: Ingen CCS på Model 3
2.50kr/kWh?jeppe_sthlm skrev:Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?chaffis75 skrev:
De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
De som jag stött på hittils tar 2.-kr/min. Det blir inga 2.50/kWh. Drygt 3.20/kWh blev det för mig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ingen CCS på Model 3
Spännande att de tar betalt per minut istället för per kW... Någon som räknat på det.Walker skrev:2.50kr/kWh?jeppe_sthlm skrev:Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?chaffis75 skrev:
De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
De som jag stött på hittils tar 2.-kr/min. Det blir inga 2.50/kWh. Drygt 3.20/kWh blev det för mig.
Det verkar ju jäkligt märkligt, då får ju bilägare olika mycket el för pengarna beroende på hastigheten?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ingen CCS på Model 3
Inget ovanligt, både Charge&Drive och InCharge kör huvudsakligen med den modellen. Den stora fördelen är att det automatiskt ger incitament att flytta bilen och när laddningen börjar bli klar (= går långsammare) vilket ökar tillgängligheten.Jeppe_E skrev:Spännande att de tar betalt per minut istället för per kW... Någon som räknat på det.Walker skrev:2.50kr/kWh?jeppe_sthlm skrev:Är det så mycket dyrare? Flera går att ladda för 2.50 kr/kWh. Tesla tar väl 1.90 kr/kWh?chaffis75 skrev:
De andra laddnätverken är definitivt inte en konkurrent med tanke på hur mycket billigare de är att ladda på Tesla SUC jämfört med vilket annat nätverk som.
Tror inte att Tesla tjänar speciellt mycket pengar på laddning - de stora pengarna borde ligga i bilarna och ju fler ställen man kan ladda på ju attraktivare bilarna, så det verkar lite dumt att man skulle låsa sig till SuC för snabbladdning
De som jag stött på hittils tar 2.-kr/min. Det blir inga 2.50/kWh. Drygt 3.20/kWh blev det för mig.
Det verkar ju jäkligt märkligt, då får ju bilägare olika mycket el för pengarna beroende på hastigheten?
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2297
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ingen CCS på Model 3
Det borde väl kunna gå att konstruera en kontakt som både passar i SuC och CCS för Tesla.
Eftersom Tesla på EU-marknaden redan har en modifierad typ 2 kontakt, är det ju bara de två DC-stiften under som det behöver kompletteras med och lite smart mjukvara i bilen.
Med en Chademo adapter skulle det ytterligare öka på laddmöjligheterna.
Är det inte så att i USA har det nu blivit väldigt trångt på många SuC efter att så många model 3 kommit ut i trafik?
Eftersom Tesla på EU-marknaden redan har en modifierad typ 2 kontakt, är det ju bara de två DC-stiften under som det behöver kompletteras med och lite smart mjukvara i bilen.
Med en Chademo adapter skulle det ytterligare öka på laddmöjligheterna.
Är det inte så att i USA har det nu blivit väldigt trångt på många SuC efter att så många model 3 kommit ut i trafik?
Re: Ingen CCS på Model 3
Jo det känns som en väldigt viktig anledning för Tesla att verkligen se till att det är enkelt att ladda på CCS, just att mängden Model 3 kommer explodera precis som det redan gjort i USA.Off Grid Byggaren skrev:Det borde väl kunna gå att konstruera en kontakt som både passar i SuC och CCS för Tesla.
Eftersom Tesla på EU-marknaden redan har en modifierad typ 2 kontakt, är det ju bara de två DC-stiften under som det behöver kompletteras med och lite smart mjukvara i bilen.
Med en Chademo adapter skulle det ytterligare öka på laddmöjligheterna.
Är det inte så att i USA har det nu blivit väldigt trångt på många SuC efter att så många model 3 kommit ut i trafik?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ingen CCS på Model 3
Incharge tar väl 2,40-2,50 kr per minut, inte per kWh, och det från 50 kW snabbladdare vilket det aldrig går att få snabbare än 48 kW ifrån och som jag brukar få 35 kW från. Om man får maximala hastigheten 48 kW under hela ens laddning så kostar det 60 min*2,4 kr/min/48 kWh=3 kr/kWh. Om man istället laddar med snitthastigheten 35 kW blir kostnaden 60 min*2,4 kr/min/35 kW=4,11 kr/kWh vilket är det som jag legat på de gånger som jag laddat med Chademo på Incharge-laddarna. Det är mer än dubbla Teslas pris.jeppe_sthlm skrev:Göteborg Energi/Incharge i GBG ligger på 2.50 för både snabb- och destinationsladdning, men visst - andra kräver abonnemang för att komma ner i de priserna. Clever kostar 99kr/månad för att nå 2.50. Å andra sidan kan man köpa ett flat-rate kort för 399kr/månad
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ingen CCS på Model 3
Model S Standard Range Raven
Re: Ingen CCS på Model 3
Ganska rejäl nackdel om det inte finns CCS eller ChaDemo till bilen. Kan ju bli rejält svårt att ta sig fram med ett släp om man inte kan ladda mellan Superchargers. Men det blir väl ingen @#&k*#@ dragkrok heller
Re: Ingen CCS på Model 3
Ser att jag valt fel laddare i staden. Nu är det visserligen inte så ofta jag kör över till Göteborgs norra skärgård men det är bra att de håller så lågt pris. Det är dock inte samma pris på alla Incharge-laddare. De som jag laddat på tar bara betalat per minut vilket jag inte gillar även ifall det inte finns risk att laddaren är upptagen i onödan.jeppe_sthlm skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ingen CCS på Model 3
Näe - det är väl Göteborgs Energi som är leverantören, men de köper betaltjänsten av incharge. Mycket rimligt pris tycker jag iallafall!
Model S Standard Range Raven
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ingen CCS på Model 3
80A blir inga 50kW dock.......jeppe_sthlm skrev:Näe - det är väl Göteborgs Energi som är leverantören, men de köper betaltjänsten av incharge. Mycket rimligt pris tycker jag iallafall!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ingen CCS på Model 3
Och där var vi klara med diskussionen om laddning i Göteborg.
Jag hoppas verkligen att dom har hittat ett bra sätt att kombinera SuC via Type2 och CCS. Skulle lätt vara den elbil på marknaden som har mest flexibel laddning.
Jag hoppas verkligen att dom har hittat ett bra sätt att kombinera SuC via Type2 och CCS. Skulle lätt vara den elbil på marknaden som har mest flexibel laddning.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Ingen CCS på Model 3
Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.Jjonas skrev:Och där var vi klara med diskussionen om laddning i Göteborg.
Jag hoppas verkligen att dom har hittat ett bra sätt att kombinera SuC via Type2 och CCS. Skulle lätt vara den elbil på marknaden som har mest flexibel laddning.
Re: Ingen CCS på Model 3
Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.LarsL skrev:Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ingen CCS på Model 3
Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.
Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.
Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.
Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld