Ingen CCS på Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Ingen CCS på Model 3
CCS är snabbladdningstandaren i EU. Blir svårt att rucka på det. Utbyggnaden kommer att vara rejäl närmsta åren, t.ex. när Ionity har fått fart.
Den må vara stor och klumpig men stödjer högre laddningshastighet än SuC. Sen får man inte glömma att CCS går att kombinera med Type 2 eftersom grundkontakten är samma, det är inte Chademo.
Det är ingen nackdel att ha CCS möjlighet utöver SuC. Känns som många nuvarande Teslaägare tror det.... Framför allt är CCS ett mycket bättre alternativ än Chademo, som troligtvis inte kommer att byggas ut i någon större utsträckning.
Den må vara stor och klumpig men stödjer högre laddningshastighet än SuC. Sen får man inte glömma att CCS går att kombinera med Type 2 eftersom grundkontakten är samma, det är inte Chademo.
Det är ingen nackdel att ha CCS möjlighet utöver SuC. Känns som många nuvarande Teslaägare tror det.... Framför allt är CCS ett mycket bättre alternativ än Chademo, som troligtvis inte kommer att byggas ut i någon större utsträckning.
Senast redigerad av Jjonas, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Ingen CCS på Model 3
Så bra är inte Tesla's nät i Sverige. Finns rätt stora luckor. Dessutom behövs det fler platser när Model 3 explosionen kommer till Europa.jonas skrev:Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.
Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.
Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Gå in på uppladdning.nu och klicka i både SuC och CCS så fattar du vitsen.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Ingen CCS på Model 3
Nej här kan jag verkligen inte hålla med.. SuC är absolut bra och utbyggt på många ställen men inte överallt... Kolla norra Sverige, där blir de inte lätt utan andra snabbladar nätverk. men du kan ju även kör mellan Göteborg och Kalmar eller Göteborg till Karlskrona, då blir de lite omväg om man bara har SuC att ladda vid. Ja de finns säker många fler exempel.jonas skrev:Förstår inte riktigt oron att den saknar CCS. Teslas nät är ju så utbyggt att man behöver inte gå till annan leverantör för att ladda. CCS finns ju i princip bara en och en idag så hittar men en så är risken stor att den är upptagen jmf med SuC.
Jag tycker att CCS är ful klumpig och idag inte ens bättre än Teslas lösning genom användadet av typ 2.
Kan inte de andra gå över till Teslas lösning istället ?
Sen har du fördelen att du kan välja olika matställen och ladda samtidigt och är inte bara bunden till att äta vid samma SuC varje gång du kör mellan Malmö och Stockholm...
Ja CCS skulle kort förklarat tillföra mycket flexibilitet men även möjliggöra resor i norra Sverige.
Att kontakten är ful kan man ha åsikter om men den syns ju inte under luckan så varför de ens skulle påverka vet jag inte...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ingen CCS på Model 3
En annan detalj, är att snabbladdare i städer är till stor hjälp om man inte har tillgång till hemmaladdning. Det kommer att ta lång tid innan det sitter laddboxar på alla gator i städerna där man boendeparkerar.
En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
Model S Standard Range Raven
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ingen CCS på Model 3
Jag håller med dig! I Halmstad finns två st CCS mitt emot Busfabriken. Mycket mycket mycket bättre än att sitta på nån herrgård mitt i ingenstans med en kaffe för samma 159kr.jeppe_sthlm skrev:En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
Det går ju alltid att skjuta ner allt vad CCS/CHAdeMO heter av Nej-sägarna genom att hävda hemmaladdning är det som gäller. Vi får hålla tummarna och dom som inte vill ha CCS får sitta och kura i sina S/X istället.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ingen CCS på Model 3
Allt som ger valmöjligheter är självklart bra. CCS kommer vara sjukt mycket större än vad det är idag om några år, SuC-nätverket kommer vara större men inte, för att tala Elon-språk, flera magnituder bättre.Henrik Torphammar skrev:Jag håller med dig! I Halmstad finns två st CCS mitt emot Busfabriken. Mycket mycket mycket bättre än att sitta på nån herrgård mitt i ingenstans med en kaffe för samma 159kr.jeppe_sthlm skrev:En snabbladdare utanför affären där man storhandlar eller ett par kvarter hemifrån hjälper mycket. Kanske räcker med en laddning i veckan om man har hyggligt stort batteri.
Det går ju alltid att skjuta ner allt vad CCS/CHAdeMO heter av Nej-sägarna genom att hävda hemmaladdning är det som gäller. Vi får hålla tummarna och dom som inte vill ha CCS får sitta och kura i sina S/X istället.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ingen CCS på Model 3
Varför inte ha det bästa av två världar.
Tycker man CCS är ful o kass o vedervädig så låt täckbrickan sitta kvar över hålen och använd den inte.
OM jag/nån behöver använda den så är det naturligtvis kanon om möjligheten finns...……………
Tycker man CCS är ful o kass o vedervädig så låt täckbrickan sitta kvar över hålen och använd den inte.
OM jag/nån behöver använda den så är det naturligtvis kanon om möjligheten finns...……………
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ingen CCS på Model 3
Huruvida SuC kan anses vara bra utbyggt i Sverige eller inte beror ju helt på var man bor och vad man har för resvanor. Det finns många som aldrig kan dra nån nytta av SuC utan att åka långa omvägar bara för att ladda.
Re: Ingen CCS på Model 3
Ser det inte ut som att det sitter en plastbit över området runt uttaget?
Jämför med lite tydligare bild på Model 3 från USA enligt dagens nyhet:
Jämför med lite tydligare bild på Model 3 från USA enligt dagens nyhet:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ingen CCS på Model 3
Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.
Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ingen CCS på Model 3
Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.Teslaspolen skrev:Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.
Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ingen CCS på Model 3
Nej, det är sant. I USA fungerar inte den lösningen... Men vi kan ju hoppas att vi får bästa möjliga lösningen här utan att hållas tillbaka över att det är kaos i laddkontakter där borta.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ingen CCS på Model 3
i USA består kontakten väl i princip av de pinnar som utgör DC delen i CCS, dvs de nedre två "stora" pinnarna. Tror inte att vi kan anta att den är begränsad till 120 kW. Speciellt inte om man höjer spänningen till låt säga 800V. Detsamma gäller nog även den europeiska kontakten.Svenssons skrev:Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.Teslaspolen skrev:Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.
Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ingen CCS på Model 3
Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ingen CCS på Model 3
Jo, det ser ut som det. Snyggt spanat!Svenssons skrev:Ser det inte ut som att det sitter en plastbit över området runt uttaget?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Ingen CCS på Model 3
Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.
Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Ingen CCS på Model 3
Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.jonas skrev:Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.
Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ingen CCS på Model 3
Riktigt att dagens bilar inte laddar snabbare på dessa nya uppgraderade SuC men man kan fortfarande ladda där till samma hastighet som idag plus att ev nya bilar med 800V kan ladda dubbelt så snabbt på samma laddare, om man nu väljer det spåret i framtiden.Svenssons skrev:Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.jonas skrev:Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.
Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Tror inte dagen bilar (Tesla) klarar högre laddström ändå, möjligtvis att den inte trappar ner lika snabbt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Ingen CCS på Model 3
Högre spänning för högre effekt samt befintlig kontakt för SUC 3.0, CCS för laddning via Ionity oav.chaffis75 skrev:Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.
Eller en övergång till CCS från och med SUC 3.0 med en adapter för befintliga bilar. Det är trots allt Teslas egna stationer så det bör väl gå att ordna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ingen CCS på Model 3
Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.Laban skrev:Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.LarsL skrev:Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ingen CCS på Model 3
Näe precis, dagens bilar lär inte klara högre effekt, cellerna kan inte laddas fortare än ca en dryg timme ändå,jonas skrev:Riktigt att dagens bilar inte laddar snabbare på dessa nya uppgraderade SuC men man kan fortfarande ladda där till samma hastighet som idag plus att ev nya bilar med 800V kan ladda dubbelt så snabbt på samma laddare, om man nu väljer det spåret i framtiden.Svenssons skrev:Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.jonas skrev:Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.
Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Tror inte dagen bilar (Tesla) klarar högre laddström ändå, möjligtvis att den inte trappar ner lika snabbt.
annan batterikemi eller större batterier är det som skulle kunna utnyttja högre effekt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ingen CCS på Model 3
Finns det någon karta som visar alla appar, kort, taggar m.m. som behövs för att ladda på alla dessa CCS-laddare?LarsL skrev:Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Ingen CCS på Model 3
Kartan är grovt missvisandeLarsL skrev:Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.Laban skrev:Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.LarsL skrev:Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.
Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.
Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
SuC med 24 stall är en prick medan 24 CCS är 24 punkter
Vi får jämföra rättvist om vi nu ska göra det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ingen CCS på Model 3
Fortfarand gäller det att om man anser Tesla vara en av de sämsta alternativen som måste man faktiskt inte köpa en. Man kan välja fritt bland alla de andra elbilarna som (inte) finns. Eller så fortsätter man med bensin och diesel. Tänk att vi får välja själva.
Hepp
Hepp
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ingen CCS på Model 3
I verkligheten så är SuC överlägset alla andra laddare om man inte måste åka utanför SuC-nätets gränser.