Nu säger Elon att Tesla på fredag ska minska antalet interiörer ytterligare vilket jag tycker är sjukt då de redan har alldeles för få valmöjligheter för prisklassen.
Elon Musk skrev:
To simplify production, many Tesla Model S & X interior configs, will no longer be available after Nov 1. Order now to be sure of the one you want.
Om vi sneglar på Model 3 så känns det troligast att den krämfärgade interiören ryker, kanske även en av konfigurationerna med svarta säten. Kommer svart tak vara det ända möjliga valet framöver?
Nu säger Elon att Tesla på fredag ska minska antalet interiörer ytterligare vilket jag tycker är sjukt då de redan har alldeles för få valmöjligheter för prisklassen.
Elon Musk skrev:
To simplify production, many Tesla Model S & X interior configs, will no longer be available after Nov 1. Order now to be sure of the one you want.
Om vi sneglar på Model 3 så känns det troligast att den krämfärgade interiören ryker, kanske även en av konfigurationerna med svarta säten. Kommer svart tak vara det ända möjliga valet framöver?
Jag håller med om att det skall finnas bra möjlighet till ”premium” val när man sätter ihop en bil i den här prisklassen. Visserligen är grundstandarden väldigt hög men det är svårare att göra sin bil ”lite extra”. Finns många premiumval som andra biltillverkare erbjuder som jag saknar; massagestolar, kylbox i handskfacket eller motsv, hud, inbyggda solgardiner. Ja ni fattar
De har ett tag på sig innan tyskarna byggt ett laddnätverk i klass med Teslas men när det väl finns får de nog det tufft att kränga i premiumsegmentet. När väl 3:an rullar på bör S & X få lite kärlek innan Y känns det som
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Ju färre konfigurationer, ju lättare är det att bygga för lager. Kanske är det man satsar på för att kunna kapa leveranstiderna - speciellt i andra delar av världen.
Lite som Outlander PHEV - den finns (eller fanns iallafall när jag tittade för ett par år sedan) bara i tre konfigurationer. Å andra sidan kunde den levereras på en vecka. Passat GTE skulle ta minst 3 månader.
Jag föredrar alla dagar i veckan snabb leverans jämfört med att kunna välja exakt konfiguration. Därav har jag aldrig köpt en ny bil.
Färdiga konfigurationer tenderar ofta också att vara betydligt mer prisvärda än individuella konfigurationer. Inte så konstigt: Den här veckan tillverkar vi bara blå bilar av konfig A. Nästa vecka vita bilar av konfig B. Måste ju bli ohyggligt mycket enklare logistik av ett sådant upplägg, än att delar för varje bil måste specialplockas.
Kan ju dock hålla med om att på premiumbilarna kanske det inte är helt optimalt för alla.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Usch, det här har jag fruktat. Ett krav från min sida är en snygg interiör och för mig innebär det att den är ljus. Om det inte finns en ordentligt ljus interiör är det en dealbreaker för mig.
Jag väntar hellre för att få den interiör jag kan leva med en längre tid.
Usch, det här har jag fruktat. Ett krav från min sida är en snygg interiör och för mig innebär det att den är ljus. Om det inte finns en ordentligt ljus interiör är det en dealbreaker för mig.
Jag väntar hellre för att få den interiör jag kan leva med en längre tid.
Tror nog den vita blir kvar. Och det är en den ljusaste interiör jag sett. Tro mig. Lyser solen blir man nästan bländad.
Usch, det här har jag fruktat. Ett krav från min sida är en snygg interiör och för mig innebär det att den är ljus. Om det inte finns en ordentligt ljus interiör är det en dealbreaker för mig.
Jag väntar hellre för att få den interiör jag kan leva med en längre tid.
Tror nog den vita blir kvar. Och det är en den ljusaste interiör jag sett. Tro mig. Lyser solen blir man nästan bländad.
Dröjde lite längre än uttalat men nu verkar förändringen ha gjorts i DS.
Förvånad över att de tagit bort kolfiberinlägget om man inte beställer P-varianten, tycker inte standardinläggen ser bra ut förutom den svarta som fås till de vita sätena.
Även soltaket är bortplockat från Model S.
I övrigt har de nu slopat tygsätena helt och svart läder är istället inkluderat i baspriset som höjts med ca 16 000 SEK på X:en om jag minns rätt, så mer förmånligt för de som tänkt beställa den varianten och även ett par tusenlappar billigare för vitt och beige.
Edit: Även bakåtvända sätena på S:en nu bortplockade.
Förvånad över att de tagit bort kolfiberinlägget om man inte beställer P-varianten, tycker inte standardinläggen ser bra ut förutom den svarta som fås till de vita sätena.
Jag har en misstanke varför det krävs P-varianten för att få kolfiberinlägget...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Urk! Ingen av inrednings alternativen jag blir direkt sugen på. Dessutom är nu ”min design” 200 000kr dyrare än den var för två årsedan då vi tyckte att en Model X var en för dyr bil för oss.
Du menar dom supersnygga och lättskötta plastsätena
Ja, jag vet det är praktiskt med platssäten. Har haft det i en MB, tidigare, valde halvskinn till nästa. Men det är ju något helt annat med skinn faktiskt som jag har i Leafen.
WHAT!!! Kan man inte längre beställa en Tesla (oberoende av modell) där det går att ha takbox, cykel etc på taket
Vad händer? Ska det bli Ford av Tesla men enbart 1 färg, en spec av utrustning etc. seriöst dåligt gjort!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14