Model 3 och batteri på vintern.
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Model 3 och batteri på vintern.
Model 3 Ovners Club - Canada har gjort denna intressanta video där de tar upp saker att tänka på om du laddar din bil utomhus etc.
Och det där med laddluckan verkar inte så lyckat. - Har tidigare tagits upp av ”Now You Know”
Det som är bra är också att de här tipsen kan gälla generellt för Tesla.
Mycket bra klipp att bokmärka!
Och det där med laddluckan verkar inte så lyckat. - Har tidigare tagits upp av ”Now You Know”
Det som är bra är också att de här tipsen kan gälla generellt för Tesla.
Mycket bra klipp att bokmärka!
Re: Model 3 och batteri på vintern.
https://electrek.co/2018/11/14/tesla-mo ... her-flaws/
Nu verkar problemen börja dyka upp i Kanada där vintern kommit. Ladluckan går inte att öppna/stänga, dörrhandtagen fryser fast, fönsterrutan inte går ner och därmed öppnar inte dörren.
Och förvarningen är inte tillräckligt effektiv.
Det sista, dvs förvarningen går kanska att lösa med någon uppdatering. Men övriga problemen låter svårare att lösa.
Känns inte allt för lovande.
Nu verkar problemen börja dyka upp i Kanada där vintern kommit. Ladluckan går inte att öppna/stänga, dörrhandtagen fryser fast, fönsterrutan inte går ner och därmed öppnar inte dörren.
Och förvarningen är inte tillräckligt effektiv.
Det sista, dvs förvarningen går kanska att lösa med någon uppdatering. Men övriga problemen låter svårare att lösa.
Känns inte allt för lovande.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Förhoppningsvis går det att välja att backspeglarna inte ska fälla in sig när man låser M3.
Man skulle skaffa ett litet skydd som man hänger över laddluckan när man pluggat in bilen.
Finns väl folk på detta forum som har 3D-printer?
Man skulle skaffa ett litet skydd som man hänger över laddluckan när man pluggat in bilen.
Finns väl folk på detta forum som har 3D-printer?
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Förvarningen?FredrikR skrev:https://electrek.co/2018/11/14/tesla-mo ... her-flaws/
Nu verkar problemen börja dyka upp i Kanada där vintern kommit. Ladluckan går inte att öppna/stänga, dörrhandtagen fryser fast, fönsterrutan inte går ner och därmed öppnar inte dörren.
Och förvarningen är inte tillräckligt effektiv.
Det sista, dvs förvarningen går kanska att lösa med någon uppdatering. Men övriga problemen låter svårare att lösa.
Känns inte allt för lovande.
Aha du menar att bilen borde pusha ägaren och meddela att den börjar bli kall och frostig. Kamerorna ser att det kommer snö på bilen och föreslår ägaren att denne skall förvärma bilen? Skulle kunna vara praktiskt ibland iof. Men schemaläggning är nog smartare att implementera i så fall tycker jag.
Tesla Model Y
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Batteridriven hårfön – årets julklapp?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 och batteri på vintern.
-den var bäst!Jerker skrev:Surfaren skrev:Batteridriven hårfön – årets julklapp?
Bara att plugga in i 12v-uttaget för att kunna värma så att man kan ÖPPNA dörren...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Jag använder en plastskrapa i lite mjukare plast, den ligger alltid i jackfickan. Den fungerar ypperligt att lossa på gummilisten i nederkant när vatten har runnit ner och fryst fast fönstret.
Fick den av våra reklamkillar som klistrar text på våra maskiner.
En smörkniv i plast fungerar också.
Fick den av våra reklamkillar som klistrar text på våra maskiner.
En smörkniv i plast fungerar också.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Eller hur?Walker skrev:-den var bäst!Jerker skrev:Surfaren skrev:Batteridriven hårfön – årets julklapp?
Bara att plugga in i 12v-uttaget för att kunna värma så att man kan ÖPPNA dörren...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Kan hända...R2D2 skrev:...
Finns väl folk på detta forum som har 3D-printer?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Det är ju generellt för alla bilar att det händer saker på vintern. Elbil som fossilbil. Att förvärma kupén borde ju lösa problem med dörrarna. Laddluckan vet jag inte hur det är med, men jag antar man kan dutta på den för öppning och samtidigt dra lite.
Att andra inte heller har löst det är ju bara ett faktum ingen tröst
Gamla Leaf
Nya Leaf
Att andra inte heller har löst det är ju bara ett faktum ingen tröst
Gamla Leaf
Nya Leaf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 och batteri på vintern.
För Leaf funkar konsumkasse över laddluckan. För Tesla ska man väl använda GANT-påse för samma skydd?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Haha, den vara riktigt bra.TiborBlomhall skrev:För Leaf funkar konsumkasse över laddluckan. För Tesla ska man väl använda GANT-påse för samma skydd?
Det äkta tipset är samma som i liftarens guide till galaxen, det är alltid bra att ha med sig en handduk. (Jag använder en handduk på Leafen på vintern).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Att värma kupén tills is runt yttre dörrhandtagen tinat tar för lång tid. Dörrklädsel och vattenavledare skapar barriär för att kupeluft skall värma upp. Får hoppas att problemet inte är så stort i verkligheten.Henrik Torphammar skrev:Det är ju generellt för alla bilar att det händer saker på vintern. Elbil som fossilbil. Att förvärma kupén borde ju lösa problem med dörrarna. Laddluckan vet jag inte hur det är med, men jag antar man kan dutta på den för öppning och samtidigt dra lite.
Att andra inte heller har löst det är ju bara ett faktum ingen tröst
Gamla Leaf
Nya Leaf
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Nä, ser ut som man får avvakta en vinter och se hur allt fungerar.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Vilken hörfån rekommenderar ni?
Finns det batteridrivna?
Finns det batteridrivna?
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Knäck 2 handvärmare o tejpa fast vid handtaget?
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ack-p48072
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ack-p48072
Model S 75D 2016 Midnight silver
Model 3 och batteri på vintern.
Glaset på dörren är inget problem. Bara man använder något medel på gummilisterna. Jag fick ett utmärkt medel mot att glaset fryser fast i gummilisten när jag gjorde lackskydd på min MS
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Ah, mobiler och datorer är tydligen inte anpassade efter Tesla/Bil terminologin. Förvärmning såklart.gellerstam skrev:Förvarningen?
Aha du menar att bilen borde pusha ägaren och meddela att den börjar bli kall och frostig. Kamerorna ser att det kommer snö på bilen och föreslår ägaren att denne skall förvärma bilen? Skulle kunna vara praktiskt ibland iof. Men schemaläggning är nog smartare att implementera i så fall tycker jag.
Skönt att folk här inte verkar så oroade över dessa problem med 3an, blir spännande att se om det kommer fler rapporter om problem närmsta månaderna.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Jag kan ha samma problem med min XC60 om jag glömt att förvärma den. Listspray funkar väl även på en Tesla Handtagen vart ju lite jobbigaR2D2 skrev:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Vad är det med Tesla och dörrar?
Det enda problem jag egentligen har med min X är just med dörrarna.
- Dom öppnar sig när jag kommer ut på morgonen (och stänger sig under tiden när jag hänger upp laddarsladden - toppen-funktion...)
- Ganska ofta när jag trycker på handtaget så öppnar sig dörren 1dm och sen håller bilen mot dörren så den inte går att öppna. Då får man snällt vänta 5 sekunder till bilen släpper taget.
- När jag ska gå ur bilen och det blåser, antingen far dörren upp okontrollerat, eller också måste jag brottas med en dörr som pressas mot mig (finns ingen ”broms” som det gör på andra bilar så dörren inte kan ”skena” iväg)
- Måsdörrarna - inte ett enda problem - otroligt!
- Model S är ju ökända för deras över-designade handtag som går sönder och inte vill fällas ut.
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Det enda problem jag egentligen har med min X är just med dörrarna.
- Dom öppnar sig när jag kommer ut på morgonen (och stänger sig under tiden när jag hänger upp laddarsladden - toppen-funktion...)
- Ganska ofta när jag trycker på handtaget så öppnar sig dörren 1dm och sen håller bilen mot dörren så den inte går att öppna. Då får man snällt vänta 5 sekunder till bilen släpper taget.
- När jag ska gå ur bilen och det blåser, antingen far dörren upp okontrollerat, eller också måste jag brottas med en dörr som pressas mot mig (finns ingen ”broms” som det gör på andra bilar så dörren inte kan ”skena” iväg)
- Måsdörrarna - inte ett enda problem - otroligt!
- Model S är ju ökända för deras över-designade handtag som går sönder och inte vill fällas ut.
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Model S P85DL+
Re: Model 3 och batteri på vintern.
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.mans71 skrev:Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...