Var det så här Tesla tänkte ?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Robert S
Teslaägare

Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av Robert S »

Var på långresa i juni med min P85:a, körde ca 375 mil, Tyskland-Österrike-Frankrike-Belgien-Holland. Resan i sig är ett kapitel för sig, tog dubbelt så lång tid som normalt ner till Zell am See, SC på de mest udda och besvärliga ställen och inte direkt längs med vägen.

På väg ifrån Österrike till Paris laddade jag i Reims (bif bild), framför en hönsgård i en by ute på landet, inne på bakgården till ett litet pensionat - blev avledd ifrån motorvägen, fick köra på grusvägar, kostigar mm för att komma till denna fantastiska SC på pallar.
Faktum är att denna SC är i praktiken ett måste när du passerat gränsen ifrån Tyskland på väg till Paris..... :shock:

Teslas navi är ett skämt vad gäller uträkning till nästkommande SC beroende på förbrukning etc - i 8 fall av 10 vill den vända tillbaka till föregående SC för att "fylla" på mer, fick till slut stänga av den funktionen.. :x

På vägen hem blev jag mer eller mindre skogstokig och ringde o beställde en ny Land Rover Discovery 4:a som resebil istället för min Tesla....Teslan fungerar fint som en pendlarbil ToR arbetet - men långresa...nej tack.
image.jpg
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Re: Var det så här Tesla tänkte ?

Inlägg av pegs »

Inte riktigt den bilden man har efter att ha kört i Norden. SC-nätverket låter framstressat på för kort tid. Fler som har samma bild?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare

Inlägg av mikl »

Är just nu ute och bilar, har motsatt erfarenhet. Inga som helst problem med Nav och SC.
Har kört ca 250 mil och det har mmax tagit ett par timmar extra med omvägar och laddning jämte vad det tagit annars (vi behöver ju äta och hunden rastas).
De flesta laddarna har varit på bra ställen med möjlighet till mat osv
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Om man är beredd att anpassa sig efter var det finns SC så fungerar det riktigt bra och det är marginell skillnad i tid på rutten samt att man blir mer utvilad när man väl är framme eftersom man gjort fler mikropauser.
Har också varit på tur i 600mil i sommar och fått flera erfarenheter bl.a skall man se till att ha en laddmöjlighet på det hotell man stannar på. alt nära en SC. Och då har det fungerat riktigt fint på långturer.

Att köra elbil är inte samma som fossilbil som tur är.
Jag har själv en Range Rover som backup men den kommer jag att göra mig av med när man kan dra släp, då jag insett att det fungerar alldeles utmärkt att semestra med en Tesla. Teslan sväljer dessutom mer bagage om man skall ha 5 pers i bilen. För mig är det värt den extra tid det tar när jag betänker de andra fördelarna.
Vi är fortfarande early adopters klart det finns problem att lösa med infrastrukturen men det är tydligt att det i rasande fart blir bättre med SC var stans. När du får din disco är antaglingen problemet löst med SC.

Jag håller dock med om att ruttplaneraren måste fixas till man skall ju inte behöva vända tillbaka eller köra hej vilt vildcard vägar när man utan problem hade klarat sig till nästa laddare på vägen. Det är ett problem Tesla borde prioritera.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Det verkar helt orimligt att det tog dubbelt så lång tid.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

SC:n på bilden, var ungefär 5 km från E17, och navigatorn tog oss raka vägen (en bredare landsväg, skulle varit 90-väg i södra Sverige). Vi körde förvisso i riktning från Paris, åt andra hållet kanske den hade andra idéer? Hittade den på någon "smart" genväg genom Châlons-en-Champagne?
Denna SC var ju annars ett rätt trevligt stopp, potentiella problemet, som med så många andra i Frankrike, är att den endast har två stolpar.
Min erfarenhet är annars efter vår sexhundramilaresa i juli att det tar något längre tid än med en fossilbil, och att man såklart inte är lika fri i sitt ruttval eller val av ställen att stanna på, men det rör sig inte om 100 % extra (om man inte måste sjuka omvägar, men knappast till Zell-Am-See?). Snarare kanske en halvtimme extra om dagen när man kör långt jämfört med de stopp man ändå hade gjort för att äta o s v.
Navigatorn håller jag med om är skakig, man måste dubbelkolla rutten, för den har sina idéer om vägval som skiljer sig från mina ibland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Fransmännen är extremt sega med bygglov för Supercharger laddarna. (Byråkraterna tycker inte om utlänningar, skulle däremot tex Renault velat sätta upp ett snabbladdarnätverk... :roll: )

Så Tesla Motors har istället ställt upp ett antal mobila Superchargers i landet :mrgreen:

Spanjorerna är ännu värre - där har det dröjt ända tills nu Tesla Motors öht fick installera sin första Supercharger :(

Alltså... det är ju en sak att politikerna och byråkraterna inte vill sponsra utbyggnaden av laddinfrastruktur. Men att de aktivt motarbetar privata initiativ? :x
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Men det är ju så de är i åtminstone Frankrike, är det inte franskt så duger det inte. Hade det varit Renault så hade de inte bara ordnat tillstånd politikerna hade betalat också :(
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Som t.ex. Affärsresenär med planlagd rut och stopp är det säkert fortfarande vissa problem, men som semesterfirare som enkelt kan anpassa resan efter läget, läs laddstolpe, tycker jag det fungerat över förväntan. Turen gick över Gross Glockner till Istrien, tvärs över italien till Freyus, tillbaka via Milano, st Moriz och tillbaka hem via Königslösser invid Füssen.
Missade vid färd söderut avtaget till sc Kozina i Slovenien och fick vända om varvid navigatorn vill styra runt i det oändliga för att komma in på den bensinstation invid motorvägen där teslaladdarna står. Man får där negligera navigatorn och köra in på stationen som man intuitivt skulle göra (laddarna står snett bakom så man ser dem inte direkt). Samma irrfärd föreslogs av navigatorn på färden norrut återigen mot Kozina innan vi tog av in i Italien, så det var inget tillfälligt spel som navigatorn fick.
I Verona la sc anläggningen av medan vi laddade, men vi hade redan fått laddat tillräckligt för vårt behov, om inte hade jag inte varit lika positiv!

F.ö. Super erfarenhet med Tesla som semesterbil inom och strax utom sc nätet i europa!

Därtill enda (indirekta) kostnaden för laddning och därmed drivmedel var 9 kr i parkeringsavgift i phuset som huserar sc i st Moriz! För en resa på drygt 550 mil!
Det är nog få som har bättre timpenning för att äta, gå på wc, köpa litet att dricka o tilltugg!
Användarvisningsbild
Robert S
Teslaägare

Inlägg av Robert S »

Är i USA nu så det blir lite udda tider man svarar på :shock:

Nej det tog väl inte exakt dubbel så lång tid som att köra en fossilbil men drygt 7h längre tid (i "stridens hetta" blev det en överdrift), anledningen till den mesta fördröjningen var att navin ville köra alternativa vägar för att komma till en SC, bla ledde den in mig på 50 vägar för att tvära ner till Salzburg - istället för att köra via München. Via Salzburg är inte en normal rutt till Zell am See men behövde ladda på SC som för övrigt ligger inne i ett villa-kvarter i Salzburg.
När man kör ifrån Puttgarden via Hamburg så ledde navin in oss till en SC inne i södra Hamburg vid ett hotell - för att sen skicka ut oss på andra sidan Hamburg.

Betr Frankrike och SC - nej fransoserna och förändringar (framför allt ngt nytt som kommer utifrån Frankrike kan ju inte vara ngt bra - måste utredas så att det inte hotar den inhemska marknaden - tar lång tid) är aldrig en bra kombination.
Om man kommer ifrån Paris och ska vidare öster ut så blir det en 90-väg 7-8km, denna åkte vi ut på efter SC'n i Reims (pensionatet) men ifrån andra hållet och kortaste vägen blir via grusväg och "kostig".

Ngn skrev att ruttplaneraren måste förbättras - helt klart - bäst är att köra efter hur många mil du har kvar och längd till nästa SC och inte låta navin ta hänsyn till din "just nu förbrukning" och själv anpassa förbrukningen.

Jag har haft ett antal Cayenner, Range Rovers, ML etc - alla med diesel och de flesta med 100L tankar - full tank hemifrån kräver endast ett stopp för att tanka på vägen ner (bortsett ifrån toa/mat osv). Senaste Range Rovern jag hade var en Vogue 2014 så hur man med 5 pers och packning får bättre plats i Teslan förstår jag inte....

Ni andra som skriver att med rätt planering osv så fungerar Teslan bra (inte utmärkt enligt mig då) - om resan i sig är semestern etc - visst är det så.....men om man vill ta sig snabbt ifrån A till B långsträckor.....så nej - tycker inte det.

Ledsen för att skriva så negativt, misstolka mig inte - tycker i övrigt att min P85:a är kanon, är allt jag eg behöver på hemmaplan så den är en "keeper" men måste kompletteras med en bil till (utöver fruns egna bil då).
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Kan ju vara lite frustrerande när det blir så här. Jag har inte haft någon som helst problem. Än så länge, men har mest kört i norden.
En viktigt sak att tänka på är att trip plannern är i betastadiet. Man får alltså räkna med ett antal buggar.
Får hoppas detta fixad snart så man kan ha igång den mer. Jag trycker alltid in nästa SC manuellt utan att den lägger in laddstopp så funkar det bra.
I övrigt tycker jag GPS kunde vara mycket bättre, men det finns trådar så det räcker om GPSen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Haha. Har du verkligen beställt en land Rover eller försöker du bara göra oss upprörda? :lol:
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

apkungen skrev:
Haha. Har du verkligen beställt en land Rover eller försöker du bara göra oss upprörda? :lol:

Det är väl inte värre än att jag tänker behålla min Merca S-klass som är 1 år gammal när jag får Teslan som en backup ifall att det inte funkar med Teslan i alla lägen till att börja med.
Ska jag ned till Krakow och häls på min svärmor så blir det Mercan då det inte finns Superchargers där ännu, men om något eller några år tror jag att det blir Teslan som kommer att ta över alla långkörningar och Mercan får det bli när jag
ska hämta VIP-kunder från Japan eller Kina från Landvetter då Teslan inte kan mäta sig i bekvämlighet i baksätet. Men det kommer nog att bli mer att Mercan blir en backup då vi behöver 2 bilar i familjen och den kommer om planerna håller att gå ca. 500 mil/år framöver, alltså som shoppingbil och transportbil när vi behöver ett bekvämt baksäte ett par gånger per år :ugeek:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jorma skrev:
apkungen skrev:

Det är väl inte värre än att jag tänker behålla min Merca S-klass som är 1 år gammal när jag får Teslan som en backup ifall att det inte funkar med Teslan i alla lägen till att börja med.
Ska jag ned till Krakow och häls på min svärmor så blir det Mercan då det inte finns Superchargers där ännu, men om något eller några år tror jag att det blir Teslan som kommer att ta över alla långkörningar och Mercan får det bli när jag
ska hämta VIP-kunder från Japan eller Kina från Landvetter då Teslan inte kan mäta sig i bekvämlighet i baksätet. Men det kommer nog att bli mer att Mercan blir en backup då vi behöver 2 bilar i familjen och den kommer om planerna håller att gå ca. 500 mil/år framöver, alltså som shoppingbil och transportbil när vi behöver ett bekvämt baksäte ett par gånger per år :ugeek:
Du lär nog kunna köra med Teslan redan i år till Polen och ladda vid SuperChargers. Fem stycken stationer lär komma i år:
http://www.teslamotors.com/supercharger
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Svenssons skrev:
Jorma skrev:
apkungen skrev:

Du lär nog kunna köra med Teslan redan i år till Polen och ladda vid SuperChargers. Fem stycken stationer lär komma i år:
http://www.teslamotors.com/supercharger

Lär komma ja, det har jag sett, men när då? Mot slutet av året om dom kommer i år och jag ska nog ned dit tidigare. Nästa år är det nog inget problem.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Det kommer nog ta många batterigenerationer innan en elbil kan åka som ett spjut lika långt som föraren orkar köra i ett svep. Som svar på din fråga i rubriken så tror jag det var ungefär så det "var tänkt", självklart med förbättrad navi och fler valmöjligheter på SC såklart. För oss med barn och hund i bilen skulle en resa genom Europa i det läget inte ta längre tid över huvud taget jämfört med t.ex en diesel.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Med 5% ökning i batterikapacitet så kommer du 60-70 riktiga mil om 10 år. Personligen har jag inte kört mer än 30-40 mil utan åtminstone en liten bensträckare.
Användarvisningsbild
Robert S
Teslaägare

Inlägg av Robert S »

apkungen skrev:
Japp, får den levererad 3/8 - dagen efter jag kommer hem ifrån USA ;)
Hoppas det inte gör ngn upprörd.......

Varit på resa i Kalifornien nu snart i 3v och skall hem 1/8, gjort klassikern SF, Santa Cruz, LA, San Diego och har Grand Canyon och Las Vegas kvar innan retur till SF.
Besökte Tesla fabriken i Fremont på vägen söderöver ifrån SF :)

Många Teslor som rullar i Kalifornien - de flesta i södra delen runt LA, faktiskt inte så många norröver som jag trodde det skulle vara med tanke på fabriken och Teslas HK.

Inläggen som skrivits efter mitt första frustrerande inlägg med bild har jag full respekt för eftersom alla nyttjar sin Tesla efter egna förhållanden och behov. Kan vara att jag som relativt nybliven Teslaägare fortf tänker utifrån ett "fossilt" perspektiv - visst vi alla är "early adopters" - med tanke på hur många (få) bilar som rullar och vi får ha tålamod med att kunna använda våra Teslor i direkt jämförelse med vanliga fossilbilar.

90% av min körning är ToR bostad-arbete där min Tesla är klockren......så jag kan med gott samvete kör de sista 10% i Land Rovern....kanske kan X-serien i Gen II eller III fylla den luckan :P
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Själv budar iaf för fullt på en nissan leaf och planerar köra till Göteborg så fort jag får den. Nästa resa blir odensviholm i Småland och sen Ockelbo utanför Gävle. Man har alla olika krav antar jag.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

LarsL skrev:
Med 5% ökning i batterikapacitet så kommer du 60-70 riktiga mil om 10 år. Personligen har jag inte kört mer än 30-40 mil utan åtminstone en liten bensträckare.
Jag ser fram emot det. Emellanåt lämnar man ju bort plågoandarna och sticker iväg på tu man hand och om man då turas om att köra så kan man ju utan problem avverka hundra mil i ett svep.

Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Robert S skrev:
Japp, får den levererad 3/8 - dagen efter jag kommer hem ifrån USA ;)
Hoppas det inte gör ngn upprörd.......
Aporåpå Land Rover då:

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:

Aporåpå Land Rover då:

Han verkade ju positiv. :D
Det skumma är att alla inbyggda navigationssystem som jag haft inbyggda i bilarna har varit dåliga. Förstår inte varför många av tillverkarna inte lyckas med detta. Trots att jag tycker teslan är dålig emellanåt, så är den bättre än mina 3 tidigare varianter.
Köper man billigaste tomtom så är den bättre än majoriteten av inbyggda navsystem (som jag testat)

Tesla har en bra grund, och ser vi bara till att komma med synpunkter så har dom all möjlighet att få den riktigt bra. Tvivlar inte på att denna kommer bli bra med tiden.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Robert S skrev:
Var på långresa i juni med min P85:a, körde ca 375 mil, Tyskland-Österrike-Frankrike-Belgien-Holland. Resan i sig är ett kapitel för sig, tog dubbelt så lång tid som normalt ner till Zell am See, SC på de mest udda och besvärliga ställen och inte direkt längs med vägen.

På väg ifrån Österrike till Paris laddade jag i Reims (bif bild), framför en hönsgård i en by ute på landet, inne på bakgården till ett litet pensionat - blev avledd ifrån motorvägen, fick köra på grusvägar, kostigar mm för att komma till denna fantastiska SC på pallar.
Faktum är att denna SC är i praktiken ett måste när du passerat gränsen ifrån Tyskland på väg till Paris..... :shock:

Teslas navi är ett skämt vad gäller uträkning till nästkommande SC beroende på förbrukning etc - i 8 fall av 10 vill den vända tillbaka till föregående SC för att "fylla" på mer, fick till slut stänga av den funktionen.. :x

På vägen hem blev jag mer eller mindre skogstokig och ringde o beställde en ny Land Rover Discovery 4:a som resebil istället för min Tesla....Teslan fungerar fint som en pendlarbil ToR arbetet - men långresa...nej tack.
image.jpg
Vi har precis kört genom Europa (Danmark-Tyskland-Holland-Belgien-Frankrike-Italien-Österrike-Tyskland-Danmark) och vissa saker angående navigatorn kan jag hålla med om, vid något tillfälle fanns inte min hemadress med som ligger som favoriter utan blev adress okänd... och precis när vi letade efter hotellet i Italien men då kom WAZE fram igen.

Vissa stationer i Frankrike kan jag hålla med om känns lite off men tror det beror på byråkratin inom elbilsområdet som gjort denna placering och även viss ångest fanns när vi sedan skulle ta sig igenom Frankrike (Normandie-Genève) då flera av dessa stationer bara har 2 laddare men här upplevde vi inga problem eller väntetider.

MEN jag kommer ihåg min senaste räkning på servicen av nu sålda Range Rover Sport och om jag minns rätt var den på 25 000:- + några gummidamasker 15 000:- så lite höns kan jag leva med :D
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

På 70-talet körde jag motorcykel nonstop från Salzburg till Göteborg 160 mil med 2 färjor, Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg på 18 timmar.
Det var med ett tankstop var 12-13 mil och soppaförbrukning på närmare 1 liter/mil. Det är inget man kan göra idag med dagens trafik och inget man vill heller, men då var man lite yngre också. Rekordet var med bil i början på 80-talet Göteborg till Salzburg på 12 timmar med bil, det gick ju att köra lite längre mellan tankstoppen och då var vi 2 som byttes om på gaspedalen. Men om man inte har så bråttom, och det har jag inte idag så tar man sig ned på 2 dagar och detta med en Tesla eller en fossilbil, man bör stanna och ta en paus varannan timma om man ska vara säker på att överleva, detta brydde jag mig inte om så mycket på den tiden, men att jag överlevt var nog inte bara skicklighet. en hel del tur var det också med en del vansinneskörningar där man inte var fullt medveten om att det tröttar ut att ligga på full speed i trafiken utan att ta en paus emellanåt.
Det är perfekt att ta en laddpaus på 1 timma varannan timma och det är vad jag tar idag oavsett om det är en fossilbil eller framöver med en Tesla.
Det ska bli gott att tvingas att ta en paus för laddning emellanåt istället för att vara styrd av räckvidd och möjlighet att gasa på i 5 timmar :mrgreen:
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Ja man märker stor skillnad när man kommer fram efter en dags körning och inte är det minsta stel i ben eller rygg. Min fru sa att pauserna kändes mindre stressiga nu också eftersom det inte kändes som det tog tid från resan på samma sätt.

Skriv svar