Är i USA nu så det blir lite udda tider man svarar på
Nej det tog väl inte exakt dubbel så lång tid som att köra en fossilbil men drygt 7h längre tid (i "stridens hetta" blev det en överdrift), anledningen till den mesta fördröjningen var att navin ville köra alternativa vägar för att komma till en SC, bla ledde den in mig på 50 vägar för att tvära ner till Salzburg - istället för att köra via München. Via Salzburg är inte en normal rutt till Zell am See men behövde ladda på SC som för övrigt ligger inne i ett villa-kvarter i Salzburg.
När man kör ifrån Puttgarden via Hamburg så ledde navin in oss till en SC inne i södra Hamburg vid ett hotell - för att sen skicka ut oss på andra sidan Hamburg.
Betr Frankrike och SC - nej fransoserna och förändringar (framför allt ngt nytt som kommer utifrån Frankrike kan ju inte vara ngt bra - måste utredas så att det inte hotar den inhemska marknaden - tar lång tid) är aldrig en bra kombination.
Om man kommer ifrån Paris och ska vidare öster ut så blir det en 90-väg 7-8km, denna åkte vi ut på efter SC'n i Reims (pensionatet) men ifrån andra hållet och kortaste vägen blir via grusväg och "kostig".
Ngn skrev att ruttplaneraren måste förbättras - helt klart - bäst är att köra efter hur många mil du har kvar och längd till nästa SC och inte låta navin ta hänsyn till din "just nu förbrukning" och själv anpassa förbrukningen.
Jag har haft ett antal Cayenner, Range Rovers, ML etc - alla med diesel och de flesta med 100L tankar - full tank hemifrån kräver endast ett stopp för att tanka på vägen ner (bortsett ifrån toa/mat osv). Senaste Range Rovern jag hade var en Vogue 2014 så hur man med 5 pers och packning får bättre plats i Teslan förstår jag inte....
Ni andra som skriver att med rätt planering osv så fungerar Teslan bra (inte utmärkt enligt mig då) - om resan i sig är semestern etc - visst är det så.....men om man vill ta sig snabbt ifrån A till B långsträckor.....så nej - tycker inte det.
Ledsen för att skriva så negativt, misstolka mig inte - tycker i övrigt att min P85:a är kanon, är allt jag eg behöver på hemmaplan så den är en "keeper" men måste kompletteras med en bil till (utöver fruns egna bil då).