En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:chaffis75 skrev:Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
200-250 kW snart?
Moderator: Redaktion
Re: 200-250 kW snart?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: 200-250 kW snart?
Det där med inhägnad i Tyskland är en myt som vägrar dö. Tesla's laddare är ej publika så dom omfattas ej av CCS reglerna. Tesla har öppnat 2-3 stationer senaste året i Tyskland utan några problem.Svenssons skrev:Dessa stolpar skulle även kunna sättas upp i Tyskland, de har ju CCS så inget hinder med att stationen måste hängnas in.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 200-250 kW snart?
Off topic, men, har dom vänt på Typ-2 kontakten i Kina? Hona sitter där hane sitter på Europeiska bilar.Svenssons skrev:En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:chaffis75 skrev:Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 200-250 kW snart?
Varför krångla till det, när CCS kommer att fungera med CCS, SuC och vanlig typ 2?Svenssons skrev:chaffis75 skrev:En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:
Re: 200-250 kW snart?
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: 200-250 kW snart?
Tror jag inte. Kommer CCS till Model 3 och nyare Model S/X vilket jag hoppas att det gör lär det vara en CCS-kontakt där du kan ladda via CCS, Typ 2 och Supercharger. Är ju ingen adapter mellan. Lösningen i Kina är nog rätt hastigt framtagen men finns ju inget som hindrar att Tesla kör med en större lucka vid sidan så som de gör i Kina även för de europeiska bilarna. Det är inte snyggaste lösningen men CCS för ju inte rum där dagens kontakt är.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 200-250 kW snart?
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Re: 200-250 kW snart?
Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.Swede1 skrev:Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Re: 200-250 kW snart?
Men man får väl lägga till att de är spekulationer fortfarande även om jag håller med dig (lobbin) till 100%.lobbin skrev:Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.Swede1 skrev:Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Och en kommentar om Europa kontakten VS Kina kontakter är ju att CCS är ett tillägg till typ2 medans i Kina är de två fysiskt helt olika kontakter och då måste de såklart sitta vid sidan om varandra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Tesla kan väl lägga till en CCS på höger sida på Model S och X. På 3 ser det ut som den kan få plats under samma lucka.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 200-250 kW snart?
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 200-250 kW snart?
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
chaffis75 skrev:Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
Re: 200-250 kW snart?
De funkar ju utan problem, bara att de inte använder de nedre pinnarna precis som bilar med CCS gör när de AC laddar... Ja sedan lär lite mjukvara krävas men de bör inte vara något bekymmer.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?
Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 200-250 kW snart?
ja allt de där funkar i samma kontakt... De finns ju ett par pinnar i typ2 kontakten som är för data. Där sker en förhandling om vad som får och kan kopplas på innan någon ström överhuvudtaget flödar... Dessutom görs massor av tester av ström förbindelsen innan ström tillåts flöda och allt detta sker genom data pinnarna i typ 2 kontakten.Zalman3 skrev:Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?
Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
När man kör CCS så använda inte ström pinnarna i denna utan då körs alls ström i "CCS extra pinnarna" men jord och data pinnar används från typ2 kontakten..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 200-250 kW snart?
Det har ju redan Tesla.Zalman3 skrev:Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 200-250 kW snart?
Detta är nog ganska enkel teknik i förhållande till tex autopilotenHenrik Torphammar skrev:Det har ju redan Tesla.Zalman3 skrev:Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 200-250 kW snart?
December 2019... Eller 2020.Zalman3 skrev:Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Re: 200-250 kW snart?
hehe... jo precis... de lär inte dyka upp före december åtminstone, ja risken finns de t.o.m. är närmare december 2019...dstr skrev:December 2019... Eller 2020.Zalman3 skrev:Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Tweet från inatt:Zalman3 skrev:Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Supercharger V3, which starts rolling out early next year, will also charge much faster
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 200-250 kW snart?
Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"Bjelke skrev:Hudiksvall först ut med V3 då kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 200-250 kW snart?
S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.
Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....
Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?
Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.
Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.
Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.
Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.
Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....
Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?
Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.
Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.
Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.
Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension