Nyare SuC är enklare där man tagit hänsyn till bilar med släp, osv. Äldre SuC kan vara si och så, en del funkar enkelt medan vissa blir jäkligt tight med kabel.
Uddevalla är ett bra exempel där enda sidan är godkänd, medan andra sidan är riktigt tight. Men det funkar utmärkt att ladda på båda trots tre cyklar på en Thule VeloCompact 927.
Hej, ny här. Men var tvungen att registrera mig nu.. Till mig sa killen som visade bilen i Täby Centrum häromdagen att styrning av Spotify funkade och rattvärme fanns i premiumversionen. Stämmer inte det?
De brukar inte ha hundra koll på sånt där.
Jag gissar att Spotify och rattvärme kan komma senare, men nye äraktiverat på de första bilarna. Är något tok viktigt för dig vänta med att beställa tills du sett att det finns på bilar här i Europa.
Satt upp igår kväll och surfade takräcksinformation utan resultat och vaknar till denna god nyhet. December ser ut att starta bra Nu finns det iallafall svart på vit från officiellt håll att takräcke är möjligt att montera på M3.
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Sjukt tråkigt om ingen Tesla kommer att kunna öppna taket då måste jag seriöst fundera på att byta märke för det taket som går att öppna på MS är guld värt om sommaren! Om det kommer takräckesmöjlighet till MS nu när det öppningsbara har försvunnit, så blir jag ledsen. Inte ledsen för att de med oöppningsbart får möjlighet till takräcke, men ledsen för då försvinner mycket av påtryckningarna att få tillbaks det öppningsbara.
Egentligen tror jag det har en ekonomisk bakgrund. Tesla har nog haft en hel del garantikostnader pga öppningsbara tak som har läckt hos många bilar, synd, mycket synd!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det framgår ju av bilden! Alla bilar får glastak då Premiumpaketet gäller.
Kommer alla bilar ha glastak, även bilar utan premiumpaket?
Vet inte. Mer det vore konstigt eftersom glastaket står som en del i premiumpaketet.
Dock skulle det se väldigt konstigt ut att ha plåt över framstolarna, men glas över baksätet.
I den ursprungliga specen var det så, att det skulle bli en liten plåtbit i mitten. Och att lucka endast var möjlig med plåttaket. Men det har ju ändrats lite med tiden, så vi får väl se när de börjar tillverka bilar utan premiumpaketet.
I den ursprungliga specen var det så, att det skulle bli en liten plåtbit i mitten. Och att lucka endast var möjlig med plåttaket. Men det har ju ändrats lite med tiden, så vi får väl se när de börjar tillverka bilar utan premiumpaketet.
Om de gör det, jag skulle inte bli förvånad om de skippar plåttaket helt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
I den ursprungliga specen var det så, att det skulle bli en liten plåtbit i mitten. Och att lucka endast var möjlig med plåttaket. Men det har ju ändrats lite med tiden, så vi får väl se när de börjar tillverka bilar utan premiumpaketet.
Ok! Där ser man:
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Sjukt tråkigt om ingen Tesla kommer att kunna öppna taket då måste jag seriöst fundera på att byta märke för det taket som går att öppna på MS är guld värt om sommaren! Om det kommer takräckesmöjlighet till MS nu när det öppningsbara har försvunnit, så blir jag ledsen. Inte ledsen för att de med oöppningsbart får möjlighet till takräcke, men ledsen för då försvinner mycket av påtryckningarna att få tillbaks det öppningsbara.
Egentligen tror jag det har en ekonomisk bakgrund. Tesla har nog haft en hel del garantikostnader pga öppningsbara tak som har läckt hos många bilar, synd, mycket synd!
Det försvinner ju inte på alla, Roadster kommer säkert ha det kvar om du vill ha en Tesla med öppningsbart tak
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Sjukt tråkigt om ingen Tesla kommer att kunna öppna taket då måste jag seriöst fundera på att byta märke för det taket som går att öppna på MS är guld värt om sommaren! Om det kommer takräckesmöjlighet till MS nu när det öppningsbara har försvunnit, så blir jag ledsen. Inte ledsen för att de med oöppningsbart får möjlighet till takräcke, men ledsen för då försvinner mycket av påtryckningarna att få tillbaks det öppningsbara.
Egentligen tror jag det har en ekonomisk bakgrund. Tesla har nog haft en hel del garantikostnader pga öppningsbara tak som har läckt hos många bilar, synd, mycket synd!
Sjukt tråkigt om ingen Tesla kommer att kunna öppna taket då måste jag seriöst fundera på att byta märke för det taket som går att öppna på MS är guld värt om sommaren! Om det kommer takräckesmöjlighet till MS nu när det öppningsbara har försvunnit, så blir jag ledsen. Inte ledsen för att de med oöppningsbart får möjlighet till takräcke, men ledsen för då försvinner mycket av påtryckningarna att få tillbaks det öppningsbara.
Egentligen tror jag det har en ekonomisk bakgrund. Tesla har nog haft en hel del garantikostnader pga öppningsbara tak som har läckt hos många bilar, synd, mycket synd!
Det försvinner ju inte på alla, Roadster kommer säkert ha det kvar om du vill ha en Tesla med öppningsbart tak
Ska den vara en ortodox roadster ska den ju inte ha ett stängbart tak alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sjukt tråkigt om ingen Tesla kommer att kunna öppna taket då måste jag seriöst fundera på att byta märke för det taket som går att öppna på MS är guld värt om sommaren! Om det kommer takräckesmöjlighet till MS nu när det öppningsbara har försvunnit, så blir jag ledsen. Inte ledsen för att de med oöppningsbart får möjlighet till takräcke, men ledsen för då försvinner mycket av påtryckningarna att få tillbaks det öppningsbara.
Egentligen tror jag det har en ekonomisk bakgrund. Tesla har nog haft en hel del garantikostnader pga öppningsbara tak som har läckt hos många bilar, synd, mycket synd!
Det försvinner ju inte på alla, Roadster kommer säkert ha det kvar om du vill ha en Tesla med öppningsbart tak
Tveksamt om vi får med lika mycket grejer på semestern i en Roadster som i MS. Men roadstern kanske kommer med dragkrok
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sjukt tråkigt om ingen Tesla kommer att kunna öppna taket då måste jag seriöst fundera på att byta märke för det taket som går att öppna på MS är guld värt om sommaren! Om det kommer takräckesmöjlighet till MS nu när det öppningsbara har försvunnit, så blir jag ledsen. Inte ledsen för att de med oöppningsbart får möjlighet till takräcke, men ledsen för då försvinner mycket av påtryckningarna att få tillbaks det öppningsbara.
Egentligen tror jag det har en ekonomisk bakgrund. Tesla har nog haft en hel del garantikostnader pga öppningsbara tak som har läckt hos många bilar, synd, mycket synd!
Det försvinner ju inte på alla, Roadster kommer säkert ha det kvar om du vill ha en Tesla med öppningsbart tak
Tveksamt om vi får med lika mycket grejer på semestern i en Roadster som i MS. Men roadstern kanske kommer med dragkrok
Sjukt tråkigt om ingen Tesla kommer att kunna öppna taket då måste jag seriöst fundera på att byta märke för det taket som går att öppna på MS är guld värt om sommaren! Om det kommer takräckesmöjlighet till MS nu när det öppningsbara har försvunnit, så blir jag ledsen. Inte ledsen för att de med oöppningsbart får möjlighet till takräcke, men ledsen för då försvinner mycket av påtryckningarna att få tillbaks det öppningsbara.
Egentligen tror jag det har en ekonomisk bakgrund. Tesla har nog haft en hel del garantikostnader pga öppningsbara tak som har läckt hos många bilar, synd, mycket synd!
Det försvinner ju inte på alla, Roadster kommer säkert ha det kvar om du vill ha en Tesla med öppningsbart tak
Tveksamt om vi får med lika mycket grejer på semestern i en Roadster som i MS. Men roadstern kanske kommer med dragkrok
Klart den kommer med krok så man kan ta med sig husvagnen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Kan någon av er bygga en hyfsat skalenlig bild på en Model 3 med takbox på där boxen sitter rätt placerad med hänsyn taget till infästningspunkter m.m.
Duger detta ?
model3takbox.png
Bra montage du gör Laban!
Nu när vi sett bilder på det riktiga takräcket så ser vi att det bakre fästet t.o.m. sitter framför den bakre skarven på taket. Detta innebär att denna packline-box kommer hamna ca ytterligare en decimeter längre fram!
Det blir nog till att hitta en box som är platt på undersidan så att den går att montera med lite mer valfrihet.
Lite klent med lastvikt bara. 68kg enligt förstasidan idag. Takbox ca 25kg == 43kg skidor.
Det blir nog till att hitta en box som är platt på undersidan så att den går att montera med lite mer valfrihet.
Problemet är väl att många boxar har fasta punkter för infästning mot lastbågarna så det går inte alltid att flytta boxen framåt/bakåt så mycket heller
gellerstam skrev:
Lite klent med lastvikt bara. 68kg enligt förstasidan idag. Takbox ca 25kg == 43kg skidor.
75 kg brukar väl vara max taklast för flertalet bilar så någon enorm skillnad blir det ju inte med en gräns på 68
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Det blir nog till att hitta en box som är platt på undersidan så att den går att montera med lite mer valfrihet.
Problemet är väl att många boxar har fasta punkter för infästning mot lastbågarna så det går inte alltid att flytta boxen framåt/bakåt så mycket heller
Boxarna som har tunnlar för lastbågarna är släta på undersidan. Flytta tillbaka boxen så det blir snyggt, lite nya hål i botten för att passa mot räcket och ett par SeaSucker på bakrutan för att hålla upp bakänden så är saken biff .... Då bör jag även få i alla skidorna också.
StefL skrev:
gellerstam skrev:
Lite klent med lastvikt bara. 68kg enligt förstasidan idag. Takbox ca 25kg == 43kg skidor.
75 kg brukar väl vara max taklast för flertalet bilar så någon enorm skillnad blir det ju inte med en gräns på 68
Det är ju ett helt par skidor som inte får känna på snö på den resan ..... Hemsk tanke.
En normal to-sö eller vecko-resa så ska det med 10par skidor. Ett par väger i snitt ca 6kg. 5par stavar, Vallaväska, 25m skarvsladd, trappstege och ev några snöleksaker och detta i takboxen. Inser att jag brukar köra med överlas i min takbox. Hmmm.
En annan fundering kring takbox och stora glastak.
Ibland när man åker runt med boxen på så studsar det stenar/grus mellan boxen och taket. Är detta ett problem? Får man stenskott på panorama-taken idag på t.ex. Model S? Eller är dessa stenar för små för att ge stenskott på taket? Med tanke på mängden glastak på Model 3 så kan kanske detta bli lite surt.