CHOCK!-terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Väntar spänt på rapport om felmeddelandet på bilen osv... Hur gick det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jo, så här var det:Bjelke skrev:Väntar spänt på rapport om felmeddelandet på bilen osv... Hur gick det?
Jag stannade för att ladda. När kabeln satt i så hände inget. Bara "checking"...
Så jag kopplade ur kabeln och testade ett annat uttag. Nu kom laddningen igång, men också ett felmeddelande "Check electrical system" och så tändes skiftnyckeln och en batterisymbol med utropstecken i.
Men laddningen gick fint och jag lät det fortsätta. Inga problem med den trots varningslampor. Sen körde jag hem och allt gick bra och jag kunde starta laddning igen hemma. Men lamporna lyser.
Dessutom fungerar inte vare sig farthållare eller begränsare nu. När jag trycker på knappen där nere vid växelspaken så blir det felmeddelande "Kontrollera regulator" (farthållare) resp. "Kontrollera begränsare". Och ingen lampa tänds på instrumentpanelen, och det går inte att ställa in nåt heller.
En annan som fått det här fick till slut allvarligare felmeddelanden och blev tvungen att lämna in för byte av likriktare. Nu är det snart helger med nästan inga arbetsdagar, så jag befarar att min bil blir tvungen att lämnas in och inte blir klar före 15/1 då min leasing tar slut. Känns ju inget vidare att förnya leasing på en bil som står på verkstad. Funderingarna på att skaffa nåt annat blev plötsligt väldigt akuta!
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jerker: är du lite på hugget så sänker de priset i stort sett dagligen på den här X90D med dragkrok, AP1, 6-sits och fri SuC. (871” just nu). Har du lite flyt kanske du kan köpa den för strax <800”?
Så gjorde de med en X100D i oktober också. Den sänktes med 10”-30” i stort sett var och varannan dag. Från 1137” tills den såldes för 974” ett par veckor senare om jag minns rätt.
Jag vet dock inget om just den här bilen eller om den varit poblemfri osv.
Men kan ju vara läge att fundera på om nu din Zoe strular och leasingkontraktet går ut om 4 veckor och dessutom fruns bil precis kelat med ett ”svin”! Är det ett tecken kanske?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJXCCE29HF034002
Så gjorde de med en X100D i oktober också. Den sänktes med 10”-30” i stort sett var och varannan dag. Från 1137” tills den såldes för 974” ett par veckor senare om jag minns rätt.
Jag vet dock inget om just den här bilen eller om den varit poblemfri osv.
Men kan ju vara läge att fundera på om nu din Zoe strular och leasingkontraktet går ut om 4 veckor och dessutom fruns bil precis kelat med ett ”svin”! Är det ett tecken kanske?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJXCCE29HF034002
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Du har verkligen oflyt Jerker. Zoen ska du nog inte behålla. Hade jag varit i din sits har jag lagt alla principer åt sidan och försökt hitta en begagnad laddhybrid med drag. Det är ju ändå högst tillfälligt.
Jag funderade faktiskt allvarligt på en en Passat GTE, och då inte tillfälligt utan permanent. Det hade nog varit den mest ekonomiska lösningen för mig. Jag vet att det svider, men om enda alternativet är en begagnad Model X för 800 papp så vette fan.
Jag funderade faktiskt allvarligt på en en Passat GTE, och då inte tillfälligt utan permanent. Det hade nog varit den mest ekonomiska lösningen för mig. Jag vet att det svider, men om enda alternativet är en begagnad Model X för 800 papp så vette fan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jag känner mig definitivt på hugget nu, för det här känns verkligen som ett (eller flera) tecken på att jag ska göra nåt där min Zoe inte ingår i ekvationen. Men en X för 800k är inte inom min bugdet, tyvärr.
Jag har kollat runt och ska ringa några handlare idag. Ska nog försöka hitta ett leasingkontrakt på 1 år på en Leaf 40 eller en Ioniq. Det finns såna i lager för omedelbar leverans men de erbjuder dem på 3 år. Ska se om nån kan släppa en för bara ett år. Känner inte att jag vill ta ett lån just nu och sen ha en bil att sälja den dagen jag kan få en bil med krok. Den vill jag köpa, och det känns ändå som en mindre risk att få några månader dubbel kostnad och veta att det bara är att lämna tillbaka leasingbilen. Den kan man kanske dessutom hyra ut till nån som vill testa elbil. Jag skulle då också kunna acceptera en lägre körsträcka på leasingbilen men köra normalt. Det skulle kunna gå jämt upp om den bilen blir stående de sista månaderna. Om jag köper en (dyr) bil nu så kan jag få problem den dagen jag ska ta leverans av en bil med krok om jag inte blir av med den andra omgående. Jag har inte det låneutrymmet. En leasingbil påverkar inte min kreditvärdighet på samma sätt som ett annat billån.
Jag har kollat runt och ska ringa några handlare idag. Ska nog försöka hitta ett leasingkontrakt på 1 år på en Leaf 40 eller en Ioniq. Det finns såna i lager för omedelbar leverans men de erbjuder dem på 3 år. Ska se om nån kan släppa en för bara ett år. Känner inte att jag vill ta ett lån just nu och sen ha en bil att sälja den dagen jag kan få en bil med krok. Den vill jag köpa, och det känns ändå som en mindre risk att få några månader dubbel kostnad och veta att det bara är att lämna tillbaka leasingbilen. Den kan man kanske dessutom hyra ut till nån som vill testa elbil. Jag skulle då också kunna acceptera en lägre körsträcka på leasingbilen men köra normalt. Det skulle kunna gå jämt upp om den bilen blir stående de sista månaderna. Om jag köper en (dyr) bil nu så kan jag få problem den dagen jag ska ta leverans av en bil med krok om jag inte blir av med den andra omgående. Jag har inte det låneutrymmet. En leasingbil påverkar inte min kreditvärdighet på samma sätt som ett annat billån.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Är din bil en Tesla in disguise?Jerker skrev:Jo, så här var det:Bjelke skrev:Väntar spänt på rapport om felmeddelandet på bilen osv... Hur gick det?
Jag stannade för att ladda. När kabeln satt i så hände inget. Bara "checking"...
Så jag kopplade ur kabeln och testade ett annat uttag. Nu kom laddningen igång, men också ett felmeddelande "Check electrical system" och så tändes skiftnyckeln och en batterisymbol med utropstecken i.
Men laddningen gick fint och jag lät det fortsätta. Inga problem med den trots varningslampor. Sen körde jag hem och allt gick bra och jag kunde starta laddning igen hemma. Men lamporna lyser.
Dessutom fungerar inte vare sig farthållare eller begränsare nu. När jag trycker på knappen där nere vid växelspaken så blir det felmeddelande "Kontrollera regulator" (farthållare) resp. "Kontrollera begränsare". Och ingen lampa tänds på instrumentpanelen, och det går inte att ställa in nåt heller.
En annan som fått det här fick till slut allvarligare felmeddelanden och blev tvungen att lämna in för byte av likriktare. Nu är det snart helger med nästan inga arbetsdagar, så jag befarar att min bil blir tvungen att lämnas in och inte blir klar före 15/1 då min leasing tar slut. Känns ju inget vidare att förnya leasing på en bil som står på verkstad. Funderingarna på att skaffa nåt annat blev plötsligt väldigt akuta!
Nej, tråkigt att höra. Tufft läge. Men hade ni inte två bilar där hemma? Kan inte frun ha en fossil med dragkrok?
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Det låter som en bra plan. Ett leasingkontrakt på ett år borde väl inte vara svårt att få. Är det inte precis det som sker med alla bilar som ska till Norge sedan?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Den står på verkstad sedan i fredags kväll efter att hon kört på ett vildsvin. Idag har hon fått en hyrbil, men den kostar ju också en del trots försäkringen och maximal otur att det hände nu då det inte lär hända nåt på verkstan över helgerna, så hyrbilsperioden lär bli längre än normalt.Verdi skrev:Är din bil en Tesla in disguise?
Nej, tråkigt att höra. Tufft läge. Men hade ni inte två bilar där hemma? Kan inte frun ha en fossil med dragkrok?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Så är det alltid; allt kommer på en gång...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Niro kostar från ca 200 000kr, det ÄR en "lågprisbil". En välutrustad V90 kostar mer än det dubbla.mati skrev:Förmodligen är det så att den är dåligt isolerad. Fast vindbruset tyckte jag inte var så påtagligt. Helt klart mindre än i min Tesla. Men lågprisbil? Jag förstår vad du menar, men nu låter du nästan som min kära sambo som anser att en Kia är lågkvalitativ billig Korea-skit. Hon jämför den med en Dacia Duster. Jag hade nästan velat köpa den bara för att bevisa motsatsen. Jag blir lite smått irriterad då eftersom den ändå kostar lika mycket som en välutrustad V90. Jag vägrar att kalla den för lågprisbil helt enkelt.Verdi skrev:Det låter nog ännu mer med sommardäck. Är ju en Kia. Lågprisbil. Nånstans har de ju sparat.
Men visst, det är ingen premiumbil såklart.
Att en eldriven Niro kostar uppåt en halv mille är löjligt IMO. Det är ju fortfarande samma bil som den som kostar 200, "bara" annan drivlina.
Nu väntar jag på en billigare M3, men skulle jag tvingas välja idag finns det inte en chans att jag skulle välja Niro framför M3, trots att M3 då kostar 150-200 mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
mati skrev:Förmodligen är det så att den är dåligt isolerad. Fast vindbruset tyckte jag inte var så påtagligt. Helt klart mindre än i min Tesla. Men lågprisbil? Jag förstår vad du menar, men nu låter du nästan som min kära sambo som anser att en Kia är lågkvalitativ billig Korea-skit. Hon jämför den med en Dacia Duster. Jag hade nästan velat köpa den bara för att bevisa motsatsen. Jag blir lite smått irriterad då eftersom den ändå kostar lika mycket som en välutrustad V90. Jag vägrar att kalla den för lågprisbil helt enkelt.Verdi skrev:Det låter nog ännu mer med sommardäck. Är ju en Kia. Lågprisbil. Nånstans har de ju sparat.
Men visst, det är ingen premiumbil såklart.
Jag kan inte så mycket om Kia. Tycker de gör rätt snygga bilar. Vet att en BMW-entusiast här i stan som jag känner lite beställde en Kia Stinger med V6 och 370 hästar. Han sa att inredning osv i just Stinger var helt ok men att nivån inte är så bra på övriga modeller. Mycket billig hårdplast och sånt.
Jag tycker inte alls om plastlukten som finns i många asiatiska bilar. Är nåt speciellt de måste använda. Provkörde en Nissan GT-R för ett par år sen och den luktade precis som min fasters Datsun Bluebird gjorde på 80-talet.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jag vet att det är en provocerande fråga, men jag har ställt den tidigare. Vad skulle en Tesla kosta om den inte hade haft en elektrisk drivlina? Hur mycket hade man varit beredd att betala för en en Model 3 eller en Model S om de hade funnits med en bensinmotor som alternativ, alltså precis samma situation som med en Kia Niro? Hade man verkligen velat betala mycket mer än 200000kr för en bensindriven Model 3? Det är ett intressant tankeexperiment tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jag hade betalt lika mycket för en bensindriven Tesla som jag kan tänka mig betala för andra bensindrivna bilar. ungefär 0 kr.mati skrev:Jag vet att det är en provocerande fråga, men jag har ställt den tidigare. Vad skulle en Tesla kosta om den inte hade haft en elektrisk drivlina? Hur mycket hade man varit beredd att betala för en en Model 3 eller en Model S om de hade funnits med en bensinmotor som alternativ, alltså precis samma situation som med en Kia Niro? Hade man verkligen velat betala mycket mer än 200000kr för en bensindriven Model 3? Det är ett intressant tankeexperiment tycker jag.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
mati skrev:Jag vet att det är en provocerande fråga, men jag har ställt den tidigare. Vad skulle en Tesla kosta om den inte hade haft en elektrisk drivlina? Hur mycket hade man varit beredd att betala för en en Model 3 eller en Model S om de hade funnits med en bensinmotor som alternativ, alltså precis samma situation som med en Kia Niro? Hade man verkligen velat betala mycket mer än 200000kr för en bensindriven Model 3? Det är ett intressant tankeexperiment tycker jag.
Jag tror inte du hittar nån bil i den storleken, med den prestandan och utrustningen för under 600 tkr. Inte ens om det skulle stå Kia i fronten. Kia Stinger är ju en halvkombi med bra prestanda och utrustning och den kostar över 500 tkr trots att den är två storlekar mindre.
Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Nu är det ju så att en BMW 340i xDrive, som motsvarar Model 3 LR AWD i det mesta förutom just typ av drivlina, kostar ganska precis lika mycket.mati skrev:Jag vet att det är en provocerande fråga, men jag har ställt den tidigare. Vad skulle en Tesla kosta om den inte hade haft en elektrisk drivlina? Hur mycket hade man varit beredd att betala för en en Model 3 eller en Model S om de hade funnits med en bensinmotor som alternativ, alltså precis samma situation som med en Kia Niro? Hade man verkligen velat betala mycket mer än 200000kr för en bensindriven Model 3? Det är ett intressant tankeexperiment tycker jag.
BMW M3, som matchar Model 3 Performance, kostar tom mer.
När SR kommer så lär den vara konkurrenskraftig med BMW 320d, som kostar från ca 400 000.
Model 3 är ju inte nån budgetbil med frankenstein'ad drivlina till dubbla priset, utan en premiumbil designad från grunden som elbil och som matchar eller överträffar motsvarande fossilbilar.
Enkelt val IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jag tycker inte att din fråga är det minsta provocerande, däremot irrelevant för en jämförelse mot en Tesla. Köper man en Tesla så får man betala för hela konceptet. Från utveckling till att bygga en elbil med världens bästa krocksäkerhet och lång räckvidd (inklusive världsomspännande snabbladdningsnätverk) till att slippa återförsäljarnätet, att bilen hela tiden är uppkopplad och kan kommunicera via en app och få diagnoseringar och uppdateringar över nätet. Samt att den är standardutrustad med hårdvara för aktiva och passiva förarhjälpmedel, mm, mm. Det man måste betala extra för är mer av kosmetisk karaktär (val av fälgar, färg, osv)mati skrev:Jag vet att det är en provocerande fråga, men jag har ställt den tidigare. Vad skulle en Tesla kosta om den inte hade haft en elektrisk drivlina? Hur mycket hade man varit beredd att betala för en en Model 3 eller en Model S om de hade funnits med en bensinmotor som alternativ, alltså precis samma situation som med en Kia Niro? Hade man verkligen velat betala mycket mer än 200000kr för en bensindriven Model 3? Det är ett intressant tankeexperiment tycker jag.
Glöm inte att det fanns väldigt avancerade telefoner med många finesser före iPhone men de var mer dumma än smarta med dagens mått, mätt...
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Det finns ju något som kallas #teslastretch på Twitter ( https://twitter.com/hashtag/teslastretch ). Det har visat sig att många valt att byta från relativt billiga bilar till en relativt dyr Model 3.
Jag tror inte det handlar så mycket om att man tror man kommer tjäna pengar på att köra elbil (även om det säkert är ett argument som används både för sig själv och mot andra) utan mer att folk som tidigare varit mer eller mindre ointresserade av bilar nu bara "måste" ha en Tesla, eller i alla fall en elbil. Jag tillhör själv den kategorin.
Jag tror bilmarknaden är i lite av ett iPhone-moment, då folk som tidigare varit helt ointresserade av mobiltelefoner plötsligt "behövde" en iPhone.
En del Tesla-kritiker tycker detta är jättekonstigt, de hade minsann analyserat bilmarknaden och visste vad efterfrågan för bilar i den prisklass som Model 3 hamnade i var och förstår inte hur den kan sälja så pass bra (trots att de redan sett det hända en gång tidigare med Model S och X).
Nu återstår förstås att se hur stor denna teslastretch-marknaden, eller kanske riktigare sagt elbilsstretch-marknaden för jag hoppas det snarare blir så att folk är beredda att betala mer för en elbil i allmänhet och dissar bensin/diesel helt.
Jag tycker i alla fall inte det är ett dugg konstigt då jag som sagt själv tillhör den skaran. Jag hade en 12 år gammal Ford som börjat krångla mer än lovligt och var i ganska desperat behov av en ny bil. Att köpa en avgasbil kändes extremt tråkigt och jag har som sagt aldrig varit intresserad av bilar men visst, en billig Toyota eller något hade det kanske kunnat bli.
En plug-in hybrid trodde jag dock var det förnuftiga valet med möjlighet till korta avgasfria resor och planerade för en Passat GTE. Efter att ha pratat lite med ett par GTE-ägare i grannskapet kände jag mig dock inte särskilt inspirerad. Det är ju dessutom mycket pengar för en ganska tråkig bil.
En elbil, gärna. Problemet var att skulle jag ha en elbil var det tvunget att bli en (för dyr) Tesla då jag gör en del 40-50 mils åkningar där jag inte har lust att pausa längre än nödvändigt, dvs är beroende av rimlig räckvidd och bra snabbladdare. Det blev till sist en begagnad Tesla för 660 tkr (ca 60 ggr mer än vad min Ford var värd #teslastretch ), jag är extremt nöjd och helt plötsligt tycker jag bilar är ganska kul.
Har sedan bytet ett par gånger tvingats köra ett par fossilbilar och j-klar, man tror inte det är sant. En splitter ny maxad Passat kändes som att stiga fem år tillbaks i tiden (trots att det är min bil som är fyra år gammal).
Sedan köper jag att det finns folk som inte kommer gilla Tesla, de är trots allt speciella på många sätt, och då inte bara bilen utan allt runtomkring. Men jag har svårt att tro att det finns så himla många som kommer föredra diesel/bensin om det kommer ett antal bra elbilar och bra laddinfrastruktur. Därför blir det oerhört intressant att se vad som händer de närmaste åren när alla biltillverkare kommer med bra elbilar, Ionity mm byggs ut osv. Inte minst så gör lanseringar av elbilar från Porsche, Audi, Mercedes, Jaguar mfl att de "legitimerar" elbilen. De visar att det inte bara är en bil för entusiasten utan kan passa gemene man.
Min gissning är att fossilbilar i prisklassen 350-700 tkr kommer tappa intresse rejält världen över, för det är imho för mkt pengar att lägga på något som känns så omodernt..
Jag tror inte det handlar så mycket om att man tror man kommer tjäna pengar på att köra elbil (även om det säkert är ett argument som används både för sig själv och mot andra) utan mer att folk som tidigare varit mer eller mindre ointresserade av bilar nu bara "måste" ha en Tesla, eller i alla fall en elbil. Jag tillhör själv den kategorin.
Jag tror bilmarknaden är i lite av ett iPhone-moment, då folk som tidigare varit helt ointresserade av mobiltelefoner plötsligt "behövde" en iPhone.
En del Tesla-kritiker tycker detta är jättekonstigt, de hade minsann analyserat bilmarknaden och visste vad efterfrågan för bilar i den prisklass som Model 3 hamnade i var och förstår inte hur den kan sälja så pass bra (trots att de redan sett det hända en gång tidigare med Model S och X).
Nu återstår förstås att se hur stor denna teslastretch-marknaden, eller kanske riktigare sagt elbilsstretch-marknaden för jag hoppas det snarare blir så att folk är beredda att betala mer för en elbil i allmänhet och dissar bensin/diesel helt.
Jag tycker i alla fall inte det är ett dugg konstigt då jag som sagt själv tillhör den skaran. Jag hade en 12 år gammal Ford som börjat krångla mer än lovligt och var i ganska desperat behov av en ny bil. Att köpa en avgasbil kändes extremt tråkigt och jag har som sagt aldrig varit intresserad av bilar men visst, en billig Toyota eller något hade det kanske kunnat bli.
En plug-in hybrid trodde jag dock var det förnuftiga valet med möjlighet till korta avgasfria resor och planerade för en Passat GTE. Efter att ha pratat lite med ett par GTE-ägare i grannskapet kände jag mig dock inte särskilt inspirerad. Det är ju dessutom mycket pengar för en ganska tråkig bil.
En elbil, gärna. Problemet var att skulle jag ha en elbil var det tvunget att bli en (för dyr) Tesla då jag gör en del 40-50 mils åkningar där jag inte har lust att pausa längre än nödvändigt, dvs är beroende av rimlig räckvidd och bra snabbladdare. Det blev till sist en begagnad Tesla för 660 tkr (ca 60 ggr mer än vad min Ford var värd #teslastretch ), jag är extremt nöjd och helt plötsligt tycker jag bilar är ganska kul.
Har sedan bytet ett par gånger tvingats köra ett par fossilbilar och j-klar, man tror inte det är sant. En splitter ny maxad Passat kändes som att stiga fem år tillbaks i tiden (trots att det är min bil som är fyra år gammal).
Sedan köper jag att det finns folk som inte kommer gilla Tesla, de är trots allt speciella på många sätt, och då inte bara bilen utan allt runtomkring. Men jag har svårt att tro att det finns så himla många som kommer föredra diesel/bensin om det kommer ett antal bra elbilar och bra laddinfrastruktur. Därför blir det oerhört intressant att se vad som händer de närmaste åren när alla biltillverkare kommer med bra elbilar, Ionity mm byggs ut osv. Inte minst så gör lanseringar av elbilar från Porsche, Audi, Mercedes, Jaguar mfl att de "legitimerar" elbilen. De visar att det inte bara är en bil för entusiasten utan kan passa gemene man.
Min gissning är att fossilbilar i prisklassen 350-700 tkr kommer tappa intresse rejält världen över, för det är imho för mkt pengar att lägga på något som känns så omodernt..
Senast redigerad av Terra, redigerad totalt 1 gånger.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Terra skrev:Det finns ju något som kallas #teslastretch på Twitter ( https://twitter.com/hashtag/teslastretch ). Det har visat sig att många valt att byta från relativt billiga bilar till en relativt dyr Model 3.
Jag tror inte det handlar så mycket om att man tror man kommer tjäna pengar på att köra elbil (även om det säkert är ett argument som används både för sig själv och mot andra) utan mer att folk som tiidigare varit mer eller mindre ointresserade av bilar nu bara "måste" ha en Tesla, eller i alla fall en elbil. Jag tillhör själv den kategorin.
Jag tror bilmarknaden är i lite av ett iPhone-moment, då folk som tidigare varit helt ointresserade av mobiltelefoner "behövde" plötsligt en iPhone.
En del Tesla-kritiker tycker detta är jättekonstigt, de hade minsann analyserat bilmarknaden och visste vad efterfrågan för bilar i den prisklass som Model 3 hamnade i var och förstår inte hur den kan sälja så pass bra (trots att de redan sett det hända en gång tidigare med Model S och X).
Nu återstår förstås att se hur stor denna teslastretch-marknaden, eller kanske riktigare sagt elbilsstretch-marknaden för jag hoppas det snarare blir så att folk är beredda att betala mer för en elbil i allmänhet och dissar bensin/diesel helt.
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt då jag som sagt själv tillhör den skaran. Jag hade en 12 år gammal Ford som börjat krångla mer än lovligt och var i ganska desperat behov av en ny bil. Att köpa en avgasbil kändes extremt tråkigt och jag har som sagt aldrig varit intresserad av bilar men visst typ en billig Toyota eller något hade det kanske kunnat bli.
En plug-in hybrid trodde jag dock var det förnuftiga valet med möjlighet till korta avgasfria resor och planerade för en Passat GTE. Efter att ha pratat lite med ett par GTE-ägare i grannskapet kände jag mig dock inte särskilt inspirerad. Det är ju dessutom mycket pengar för en ganska tråkig bil.
En elbil, gärna. Problemet var att skulle jag ha en elbil var det tvunget att bli en (för dyr) Tesla då jag gör en del 40-50 mils åkningar där jag inte har lust att pausa längre än nödvändigt, dvs är beroende av rimlig räckvidd och bra snabbladdare. Det blev till sist en begagnad Tesla för 660 tkr (ca 60 ggr mer än vad min Ford var värd #teslastretch ), jag är extremt nöjd och helt plötsligt tycker jag bilar är ganska kul.
Har sedan bytet ett par gånger tvingats köra ett par fossilbilar och j-klar, man tror inte det är sant. En splitter ny maxad Passat kändes som att stiga fem år tillbaks i tiden (trots att det är min bil som är fyra år gammal).
Sedan köper jag att det finns folk som inte kommer gilla Tesla, de är trots allt speciella på många sätt, och då inte bara bilen utan allt runtomkring. Men jag har svårt att tro att det finns så himla många som kommer föredra diesel/bensin om det kommer ett antal bra elbilar och bra laddinfrastruktur. Därför blir det oerhört intressant att se vad som händer de närmaste åren när alla biltillverkare kommer med bra elbilar, Ionity mm byggs ut osv. Inte minst så gör lanseringar av elbilar från Porsche, Audi, Mercedes, Jaguar mfl att de "legitimerar" elbilen. De visar att det inte bara är en bil för entusiasten utan kan passa gemene man.
Min gissning är att fossilbilar i prisklassen 350-700 tkr kommer tappa intresse rejält världen över, för det är för mkt pengar att lägga på något som känns så omodernt..
Mycket bra skrivet.
Sista raden säger en del också!
”Min gissning är att fossilbilar i prisklassen 350-700 tkr kommer tappa intresse rejält världen över, för det är för mkt pengar att lägga på något som känns så omodernt..”
När det gäller översättning av det där stretch så kan vi kanske kalla det Tesla-effekten!
Nu blev det låndt ifrån dragkroken, men jag tror folk bättre kopplar innebörden.
Hoppas det löser sig för Jerker.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Hm... det verkar inte gå att få en 12-månadersleasing i dagsläget.
Felmeddelandena på Zoen var borta nu när den fått vila över natten, men jag är rädd att de kan komma tillbaka och läget förvärras. Inte rätt tid att ha is i magen...
Felmeddelandena på Zoen var borta nu när den fått vila över natten, men jag är rädd att de kan komma tillbaka och läget förvärras. Inte rätt tid att ha is i magen...
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Ja, otroligt tråkigt att varken Model 3 eller e-Niro, initialt i alla fall, kommer med dragkrok.
Har sett på norska forum folk som avvaktar med Model 3 för de vill inte riskera att det kommer en senare med krok (dvs de kan tänka sig strunta i kroken, men bara om de vet att det inte heller kommer). Så ovissheten slår dubbelt så att säga.
Och hur kan det vara så svårt för Tesla (och tydligen även Kia) att förstå hur mycket dragkrok värdesätts i Norge som ju ändå är ett av de viktigaste EV-länderna. Kia verkar ju dock redan ha 2 års väntetid i Norge så de bryr sig kanske inte nämnvärt, men Tesla borde göra det.
Såg också ett par som hävt sin Model 3 reservation och i anlednings-fältet skrivit "saknar dragkrok". Lär väl inte förändra något, men kanske allt annat lika kan göra någon skillnad inför framtiden.
Har sett på norska forum folk som avvaktar med Model 3 för de vill inte riskera att det kommer en senare med krok (dvs de kan tänka sig strunta i kroken, men bara om de vet att det inte heller kommer). Så ovissheten slår dubbelt så att säga.
Och hur kan det vara så svårt för Tesla (och tydligen även Kia) att förstå hur mycket dragkrok värdesätts i Norge som ju ändå är ett av de viktigaste EV-länderna. Kia verkar ju dock redan ha 2 års väntetid i Norge så de bryr sig kanske inte nämnvärt, men Tesla borde göra det.
Såg också ett par som hävt sin Model 3 reservation och i anlednings-fältet skrivit "saknar dragkrok". Lär väl inte förändra något, men kanske allt annat lika kan göra någon skillnad inför framtiden.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Man tycker ju att signalerna borde nå fram. I fallet med Kia e-Niro är det väl så att nordiska generalagenterna har tryckt på och fått Kia att fatta att det är viktigt. Men varför de inte kunde ha gjort det från start är ju märkligt. De visste ju från hybridvarianten av e-Niro att det var en stor grej här.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jag tror det är rätt enkelt faktiskt. De vill inte sälja för många.Jerker skrev:Man tycker ju att signalerna borde nå fram. I fallet med Kia e-Niro är det väl så att nordiska generalagenterna har tryckt på och fått Kia att fatta att det är viktigt. Men varför de inte kunde ha gjort det från start är ju märkligt. De visste ju från hybridvarianten av e-Niro att det var en stor grej här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Har du pratat med BilByter i Norr-/Linköping? De har ju varit mest på hugget om man säger så... Sen verkar det finnas en del som har ångrat sig eller fått andra resvanor som vill komma ur sina leasingkontrakt. Kan ju vara en väg...Jerker skrev:Hm... det verkar inte gå att få en 12-månadersleasing i dagsläget.
Felmeddelandena på Zoen var borta nu när den fått vila över natten, men jag är rädd att de kan komma tillbaka och läget förvärras. Inte rätt tid att ha is i magen...
Angående Zoe och diverse lampor som skrämmer sina förare... Du är väl van eller har du bara frusit i dem?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Japp, jag var där och pratade med dem idag och det bästa de kan erbjuda just nu är Leaf på 24 månader.lator skrev:Har du pratat med BilByter i Norr-/Linköping? De har ju varit mest på hugget om man säger så... Sen verkar det finnas en del som har ångrat sig eller fått andra resvanor som vill komma ur sina leasingkontrakt. Kan ju vara en väg...Jerker skrev:Hm... det verkar inte gå att få en 12-månadersleasing i dagsläget.
Felmeddelandena på Zoen var borta nu när den fått vila över natten, men jag är rädd att de kan komma tillbaka och läget förvärras. Inte rätt tid att ha is i magen...
Angående Zoe och diverse lampor som skrämmer sina förare... Du är väl van eller har du bara frusit i dem?