Vad är det för problem med Service Center

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare

Vad är det för problem med Service Center

Inlägg av aikalex »

Är det bara jag som har väldigt otur med min kontakt/upplevelse med service center eller är de så dåliga för andra? Jag beställer en bil och efter det så är kontakten/informationen från deras sida i princip 0, så man är knappt säker på att man fått igenom sin beställning. Sen har jag fått svar på de flesta frågor men det är alltid jag som måste höra av mig för att få ett svar. De säger att de kommer höra av sig senare när det närmar sig för att ge mig detaljer angående leverans och förslag på leasing mm. Jag ser att jag ska få bilen i slutet av juli och det är inga förseningar har de svarat när jag frågar, men om jag läser på forumet så ser jag att man ska betala in pengar flera dagar innan leverans, men utan att ha fått någon faktura som jag eftersökt så lär jag knappast kunna räkna med att få min bil nästa vecka. Min DS är på semester så det är väl inte så svårt att räkna ut att inget kommer att hända innan han är tillbaka och när jag ringer så säger de andra att de inte kan se just hans ärenden…. Men inte fan får jag någon info om att han är borta och jag inte kommer få svar på mina frågor eller någon bil. Mejlar man så får man ett svar att han är på semester och har man frågor angående leverans så ska man ringa service center men då blir det genast moment 22 för de bryr sig verkligen inte eftersom de redan har fullt upp med sina egna ärenden. Nu lovade de att skicka min faktura direkt och det nu gått några dagar sen dess och fortfarande ingen faktura. Jag kanske inte kan kräva så mycket när jag köpt en bil för över miljonen på nätet, men jag har fan aldrig mött sämre service än vad jag fått från detta bilköp. Jag vet att produkten är super och jag kommer bli nöjd, men det är inte Svenska service center som kan ta åt sig någon ära för att det har varit en trevlig resa till sin fina bil, utan det är bara detta forum ska ta åt sig äran för här är det enda stället man får svar på sina frågor och funderingar.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
Hanm
Teslaägare

Re: Vad är det för problem med Service Center

Inlägg av Hanm »

Är det Göteborg du pratar om? Jag fattar inte heller hur de har tänkt att detta skulle fungera. Efter att jag gnällde en gång på riktigt blev det lite bättre, men jag kan säga att om det inte var en Tesla jag hade beställd och hade fått sådan service någon annanstans, hade jag annullerat min order med en gång!
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare

Inlägg av EES »

Vi har fått ett datum för leverans i slutet på aug. Har haft bra kontakt med DS men inte är det på topp.
Håller med om att beställer man en bil för miljonnen och lite till så bör man få bättre service. Fick mail om att fakturan skall finnas på my tesla. Kan vara ok men varför skall man betala 7 dagar innan leverans?? Är det kanske för att hinna registrea den på rätt person? Någon som vet?
Hoppas att min DS kan ändra tiden så det passar mig som är kunden.
Skall bli spännande att hämta Teslan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tänk på att Teslas knapp handfulla DS har fler kunder att ta hand om än Porsches alla återförsäljare runt om i hela Sverige tillsammans. :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Tänk på att Teslas knapp handfulla DS har fler kunder att ta hand om än Porsches alla återförsäljare runt om i hela Sverige tillsammans. :mrgreen:
+1

Per säljare så slår nog Tesla både Volvo och VW.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Porsche har bara tre återförsäljare i Sverige mot Teslas två såvitt jag vet...

Porsche Center i Göteborg är för övrigt den bilhandlare som gett mig allra sämst bemötande av alla någonsin.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

EES skrev:
Vi har fått ett datum för leverans i slutet på aug. Har haft bra kontakt med DS men inte är det på topp.
Håller med om att beställer man en bil för miljonnen och lite till så bör man få bättre service. Fick mail om att fakturan skall finnas på my tesla. Kan vara ok men varför skall man betala 7 dagar innan leverans?? Är det kanske för att hinna registrea den på rätt person? Någon som vet?
Hoppas att min DS kan ändra tiden så det passar mig som är kunden.
Skall bli spännande att hämta Teslan.
Ja, registreringen kan vara en delförklaring. Transportstyrelsen hade backlog när min skulle komma så leveransen försenades - plåtarna tillverkades den dag som var bokad!
Och tydligen går pengarna från Tesla Swedens bg en sväng via GB av någon anledning, så det tar tre fyra bankdagar.
Detta skulle väl göra mindre om firman hade tagit höjd för det och kommunicerat bättre mot kunden. DS får knappast mindre att göra om de också måste lugna samtliga som spänt väntar på sin bil och inte ens kommer fram på mejl och telefon.
TM kan också stå för Time Management (fast det är visst (TM) av nån annan ) ;)
Bilen är absolut värd att vänta på, men det är klart möjligt att agera lite mera hederligt än Bussiga Berras Beg Bilar!
Användarvisningsbild
Cviko
Teslaägare

Inlägg av Cviko »

Fick min Tesla idag i Göteborg. Måste säga att jag har fått otroligt bra kontakt och service från första dagen jag beställt bilen. Blev kontinuerlig meddelad om alla kommande steg, leasing...osv. Otrolig nöjd med dagens leverans process, hoppas de fortsätter ta hand om sina kunder på det här sättet :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

Porsche Center i Göteborg är för övrigt den bilhandlare som gett mig allra sämst bemötande av alla någonsin.
De har väl lite fler? Jag kände till Stockholm, Göteborg och Kalmar och tänkte att de borde ha lite fler:

http://www.porsche.se/porsche-center-service-center
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

De har väl lite fler? Jag kände till Stockholm, Göteborg och Kalmar och tänkte att de borde ha lite fler:

http://www.porsche.se/porsche-center-service-center
My bad. Jag hade fått för mig att de hade Göteborg, Malmö och Stockholm. Desto mindre anledning för säljaren på Porsche i Göteborg att vara en dryg idiot då med andra ord, eftersom jag faktiskt har andra ställen att gå till.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Volvo har 183 försäljningsställen, oklart hur många säljare på varje ställe, de skulle alltså behöva sälja 13000 bilar per månad för att komma upp i samma flöde per ställe. Säljarna måste i princip vara sysslolösa på Volvo vid en jämförelse.

Självklart behövs fler anställda i Göteborg. Men det hjälper inte att ringa eller maila och klaga på personen då får hen ju bara ännu mindre tid över till jobbet.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Volvo levererar väl en 50-60 000 nya bilar per år. Förmodar att det är minst lika många begagnade, så dom har nog en del att göra också.
Det spelar ju egentligen ingen roll vad dom andra har och hur dom andra jobbar.

Tesla har vuxit snabbt i Sverige och lider väl lite av växtvärk. Tidigare levererade dom några tiotal per nu är det flera gånger mer. Det bästa vi kan göra är framföra synpunkten så att dom får konstruktiv kritik och kan bättra sig.
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Inlägg av tornblad »

Jag har haft en fantastisk upplevelse med mina kontakter från Tesla! Helt överraskad över den serviceklassen de givit mig. Hoppas nu att bilen jag hämtar nästa vecka blir lika bra :))
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
MSE
Teslaägare

Inlägg av MSE »

Cviko skrev:
Fick min Tesla idag i Göteborg. Måste säga att jag har fått otroligt bra kontakt och service från första dagen jag beställt bilen. Blev kontinuerlig meddelad om alla kommande steg, leasing...osv. Otrolig nöjd med dagens leverans process, hoppas de fortsätter ta hand om sina kunder på det här sättet :)
Jag har haft samma positiva erfarenhet vad gäller min bil och leverans. Också från Göteborg.
mvh Mats
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Mina erfarenheter med Tesla är att jag hamnade emellan stolarna vid leverans (30/12) då man överförde mig från en Dansk till en Svensk DS men fick svar 24/12 på eftermiddagen och är ganska nöjd med det även om det var sent innan leverans då man behövde fixa betalning, resa till Stockholm osv.

Nästa erfarenhet var när jag i Kastrup önskade att de kollade mitt oljud på drive unit (som skall bytas i September) och inga problem att det kollade på det vid mitt normala besök i Danmark bara jag nämnde vilken tid jag kom.

Senaste kontakten var (i veckan) då jag i ovanstående ärende (bilen låter nu som en stucken gris) behövde komma i kontakt med service i GBG och hittade inget direktnummer så jag testade Tesla Stockholm och hamnade då i Holland och personen tog emot uppgifterna och 3 timmar senare när jag kollade telefonen hade jag ett missat samtal från service i GBG.

Ringde då upp och han (servicechefen) svarade direkt och vi skulle höras av när vi var tillbaks i landet och han skulle försöka lösa mitt problem.

Personligen har jag inte haft jättedåliga erfarenheter förutom att byte av drive unit som skulle ta 2,5 månader vilket jag tycker är lång tid men annars är jag nöjd.

Tror att det mesta beror på växtvärk men vilket naturligtvis är olyckligt för de som drabbas.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

Håller fullständigt med, PC i Gbg känner man sig som en tölp när man går in hos. En sliskig säljare tyckte att mobiltelefonen var viktigare än oss. Jag var där med en kompis som var millimeter från att köpa en helt ny Cayman men eftersom det inte fanns något som helst intresse från personalen att prata med oss under de ca 15 min vi gick runt där, så gick vi istället och min kompis köpte en Audi R8!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

Håller fullständigt med, PC i Gbg känner man sig som en tölp när man går in hos. En sliskig säljare tyckte att mobiltelefonen var viktigare än oss. Jag var där med en kompis som var millimeter från att köpa en helt ny Cayman men eftersom det inte fanns något som helst intresse från personalen att prata med oss under de ca 15 min vi gick runt där, så gick vi istället och min kompis köpte en Audi R8!
Kan nog varit samme kille. När jag kom dit för provkörning så stod jag och väntade i 20 minuter utan att han gjorde något, trots att jag hade ringt i förväg. Till slut kom en mekaniker och hjälpte mig få ut nycklarna. När jag kom tillbaks efteråt stod säljaren utanför och rökte och pratade med en kille som var inne med sin Porsche för ett serviceärende och han var inte intresserad av att ens prata med mig. Fruktansvärt oförskämd. Jag var rent av förbannad när jag gick därifrån. Han kanske trodde att jag inte hade ekonomi att köpa en bil för 600k. Elon Musk skrattar hela vägen till banken.

Audi runt hörnet har jag bara lite bättre erfarenheter av. Provkörningen gick bra men att få till offert + inbytespris gick bara inte trots flera påminnelser i två veckors tid. Jag köpte min A6:a av Börjessons Bil till slut (fenomenal service).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
danni skrev:
TiborBlomhall skrev:

Klassiskt! Jag fattar inte hur de jobbar? Men det gäller många (alla?) bilhandlare tycker jag.
Användarvisningsbild
Ubbe
Teslaägare

Inlägg av Ubbe »

Jag beställde min bil via Praktikertjänst (Sveriges i särklass största och rikaste vårdbolag) som min klinik är ansluten till. 29:e april informerades Tesla om att Praktikertjänst ville ha en faktura och att vi betalar kontant. Alltså ej leasing då vi ändå ej kan dra av någon moms då vi är ett vårdbolag. Detta var tydligen nytt för Tesla. Kontakten fram till leveransen som skulle varit igår har fungerat bra via "My Tesla" även om det i början stod leverans i slutet av juni och skulle blivit slutet av juli. Fakturan kom dock inte förrän en dag innan leverans men det borde inte varit något problem trodde jag då Praktikertänst alltid betalar tjänstebilar på faktura efter leverans. Jag avbryter min semester i Strömstad och tar mig hem till Göteborg men när jag sitter och tror jag ska få bilen säger de att jag inte kan få den då betalningen inte kommit fram. Inte så himla konstigt då vi fått fakturan EN dag tidigare. Han försöker få tag på några chefer för att kolla om leveransen kan göras ändå men får inte tag på dem. En kreditkontroll görs och den visar att Praktikertjänsts egna kapital är över 3 miljarder så ingen risk att inte få betalt men ändå får jag inte min bil. Dagen efter ska han prata med sin chef och lovar ringa tillbaka men gör det inte på hela dagen trots påstötningar. Uruselt, hur mycket de än har att göra. Det är ju inte direkt en toaborste man beställt. Två dagar av min värdefulla semester är borta och 40 mil i min gamla fossilbil till ingen nytta. Lite rutiner och framförhållning vore önskvärt från Tesla i Göteborg!
Skriv svar