Vilken laddbox?
Moderator: Redaktion
Vilken laddbox?
Försöker sätta mig in vad jag ska sätta för laddare. Men känns överväldigande många att välja på. Någon som har gjort sin research?
Köpt Tesla model3, vill kunna ladda på uppfarten, på kontoret & i garaget.
På uppfarten tänker jag att i läge1 sätta en laddare säkrad på 3x16A. I Dagsläget blir TM3 enda elbilen. Men nästa bil kommer också bli EL, sannolikt en betydligt billigare elbil.
Vad gör jag som ändå blir framtidssäkert?
Sätta en Tesla WC nu, sen seriekoppla på en till vid senare tillfälle?
På kontoret gäller ungefär samma sak.
Är en parkering mitt bland andra publika parkeringar, så vill också kunna kontrollera så ingen annan tjuvladdar på kväll/helg där. Går dem att "låsa"?
I garaget kommer jag inte stå så ofta, så funderar på att på sin höjd sätta en handske 3x32A där inne och använda den mobila laddaren där. (Fortfarande bara uppsäkrat på 3x16A. Men elektriker sa att en 16-handske inte håller för konstant last @16A)
Så, vad köper man, tesla WC, Garo, stormcharger, annan?
Tesla WC känns mest prisvärd, men också väldigt (av naturliga skäl) tesla-inriktad
Köpt Tesla model3, vill kunna ladda på uppfarten, på kontoret & i garaget.
På uppfarten tänker jag att i läge1 sätta en laddare säkrad på 3x16A. I Dagsläget blir TM3 enda elbilen. Men nästa bil kommer också bli EL, sannolikt en betydligt billigare elbil.
Vad gör jag som ändå blir framtidssäkert?
Sätta en Tesla WC nu, sen seriekoppla på en till vid senare tillfälle?
På kontoret gäller ungefär samma sak.
Är en parkering mitt bland andra publika parkeringar, så vill också kunna kontrollera så ingen annan tjuvladdar på kväll/helg där. Går dem att "låsa"?
I garaget kommer jag inte stå så ofta, så funderar på att på sin höjd sätta en handske 3x32A där inne och använda den mobila laddaren där. (Fortfarande bara uppsäkrat på 3x16A. Men elektriker sa att en 16-handske inte håller för konstant last @16A)
Så, vad köper man, tesla WC, Garo, stormcharger, annan?
Tesla WC känns mest prisvärd, men också väldigt (av naturliga skäl) tesla-inriktad
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Vilken laddbox?
Det har kommet ut ny test av laddbokser i tysk ADAC-blad. Salto-boks kommer best ut.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken laddbox?
Elektrikern har fel, 16A-handske funkar bra med just 16A och den medföljande adaptern funkar bra där
Att sätta upp ett uttag på 32 gör ingen skillnad för du måste isf ändå ha en adapter ner till 16A eftersom
det är det enda som går att köra på med Teslas UMC.
En laddbox dör du laddar oftast är helt rätt tänkt iaf
Att sätta upp ett uttag på 32 gör ingen skillnad för du måste isf ändå ha en adapter ner till 16A eftersom
det är det enda som går att köra på med Teslas UMC.
En laddbox dör du laddar oftast är helt rätt tänkt iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilken laddbox?
Elektrikern måste missuppfattat uttaget för ett vanligt schuko kanske, dom är specade 16A ,men bör ej maxbelastas under lång tid .
Vad ska du ha ett 32A uttag för?
Vad ska du ha ett 32A uttag för?
Re: Vilken laddbox?
Man får inte sätta en 16A handske i ett 32A uttag utan att säkra ner till 16A.
32A är ju sjukt stort uttag på en privat villa skulle verkligen inte rekommendera det. Sätt upp ett 3-fas CEE 16A istället det räcker väl.
32A är ju sjukt stort uttag på en privat villa skulle verkligen inte rekommendera det. Sätt upp ett 3-fas CEE 16A istället det räcker väl.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Vilken laddbox?
Åker du väldigt mycket? Med andra ord - behöver du kunna ladda på jobbet och behöver du ha laddning i garaget om du sällan står där?
Jag har ingen laddning hemma, knappt heller på jobbet - klarar mig hjälpligt på en publik laddning i veckan.
Jag har ingen laddning hemma, knappt heller på jobbet - klarar mig hjälpligt på en publik laddning i veckan.
Model S Standard Range Raven
Re: Vilken laddbox?
Har inte ens riktigt tänkt på det så, kommer köra rätt lite, ~1200mil per år, med denna bilen.jeppe_sthlm skrev:Åker du väldigt mycket? Med andra ord - behöver du kunna ladda på jobbet och behöver du ha laddning i garaget om du sällan står där?
Jag har ingen laddning hemma, knappt heller på jobbet - klarar mig hjälpligt på en publik laddning i veckan.
Tänkte mest att det är godare att ladda med oskattadde pengar när man är på kontoret. Men i realiteten kommer jag max vi ett enstaka gånger per år köra över 30 mil på en dag.
Och laddar så pass lite så att jobbladdaren knappt hinner betala sig kanske?
När det gäller min elektriker, så hade dem ett flertal handskar på 3x16A som hade smält hos kund i år. Framgick inte vad det var för bil dock.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Vilken laddbox?
Jag kör Garo till min Model S. Det var den dyraste laddboxen (stod mellan den, Charge Amp och Tesla WC). Har en grym elektriker, han menade att bara med Garo, som har lastbalansering (charge Amp på gång?) som jag inte behövde höja mitt elabonnemang från 16A till 25A. Den tar så mkt ström som finns ledigt och man behöver inte tänka på några proppar.
En höjning från 16A till 25A hos jäkla EON (som är min elnätsägare) skulle kosta 360 kr mer i månaden. Man hämtar in den dyrare boxen ganska snabbt med andra ord.
En höjning från 16A till 25A hos jäkla EON (som är min elnätsägare) skulle kosta 360 kr mer i månaden. Man hämtar in den dyrare boxen ganska snabbt med andra ord.
Re: Vilken laddbox?
Kör du 1200 mil per år klarar du dig med ett vanligt shucko uttag på 6 ampere en fas. Låt bilen ladda på natten bara.dbar skrev:Har inte ens riktigt tänkt på det så, kommer köra rätt lite, ~1200mil per år, med denna bilen.jeppe_sthlm skrev:Åker du väldigt mycket? Med andra ord - behöver du kunna ladda på jobbet och behöver du ha laddning i garaget om du sällan står där?
Jag har ingen laddning hemma, knappt heller på jobbet - klarar mig hjälpligt på en publik laddning i veckan.
Tänkte mest att det är godare att ladda med oskattadde pengar när man är på kontoret. Men i realiteten kommer jag max vi ett enstaka gånger per år köra över 30 mil på en dag.
Och laddar så pass lite så att jobbladdaren knappt hinner betala sig kanske?
När det gäller min elektriker, så hade dem ett flertal handskar på 3x16A som hade smält hos kund i år. Framgick inte vad det var för bil dock.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Vilken laddbox?
En trefashandske smälter inte pga hög belastning utan på grund av dålig installationen. Dålig installationen kan göras mot 32A handske och mot laddbox också.dbar skrev:När det gäller min elektriker, så hade dem ett flertal handskar på 3x16A som hade smält hos kund i år. Framgick inte vad det var för bil dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken laddbox?
Fråga lite snipigt om det var dom som installerat uttagenSvenssons skrev:En trefashandske smälter inte pga hög belastning utan på grund av dålig installationen. Dålig installationen kan göras mot 32A handske och mot laddbox också.dbar skrev:När det gäller min elektriker, så hade dem ett flertal handskar på 3x16A som hade smält hos kund i år. Framgick inte vad det var för bil dock.
Dålig installation kan ju drabba alla typer av uttag, även laddboxar.
Re: Vilken laddbox?
Jag tänkte initialt bara köpa en extra schuko och koppla den mot ett uttag med 13A säkring.
Nån som har förslag på en bra kabel? Och var man kan köpa den?
Nån som har förslag på en bra kabel? Och var man kan köpa den?
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Beställt Model Y 8/11-22
Re: Vilken laddbox?
Easee ska snart (?) komma ut med en laddbox som kan lastbalansera de tre faserna individuellt, till skillnad mot vanlig lastbalanseringen där uttaget på alla faser begränsas av den fas som har högst last. Om faserna är ojämnt belastade så kan du mao få ut lite mer kräm på detta vis - och ev. klara dig med 16 A huvudsäkring.
Re: Vilken laddbox?
Jag tycker denna box är väldigt spännande även om jag inte gillar de där med att lastbalanseringen kommer sen. Har sett för många prylar som sedan aldrig får den feature man verkligen vill ha.Timpa skrev:Easee ska snart (?) komma ut med en laddbox som kan lastbalansera de tre faserna individuellt, till skillnad mot vanlig lastbalanseringen där uttaget på alla faser begränsas av den fas som har högst last. Om faserna är ojämnt belastade så kan du mao få ut lite mer kräm på detta vis - och ev. klara dig med 16 A huvudsäkring.
En annan nackdel är att den inte går att få med fast sladd men de är visserligen inte en show stopper och jag förstår valet, säkert många som vill ha de så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vilken laddbox?
Jag har en Easee där lastbalanseringen numera är igång. Dock inte med optimering per fas.
Re: Vilken laddbox?
Intressant.. Hur styrs denna idag då? Är de fasen som är mest belastad som styr då?Osccar skrev:Jag har en Easee där lastbalanseringen numera är igång. Dock inte med optimering per fas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken laddbox?
Funkar verkligen typ 2 med olika ström per fas?
Jag kan inte minnas att jag läst om det men jäkligt bra om det stöds av standarden
Jag kan inte minnas att jag läst om det men jäkligt bra om det stöds av standarden
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilken laddbox?
Tänkte lite samma sak och om de finns stöd i standarden så är risken att bilarna inte klarar hantera de då de är så obeprövat. Men som sagt väldigt trevligt om de fungerar.Bjelke skrev:Funkar verkligen typ 2 med olika ström per fas?
Jag kan inte minnas att jag läst om det men jäkligt bra om det stöds av standarden
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vilken laddbox?
Nej, det stöds inte de standarder som används idag.Bjelke skrev:Funkar verkligen typ 2 med olika ström per fas?
Jag kan inte minnas att jag läst om det men jäkligt bra om det stöds av standarden
Re: Vilken laddbox?
Ja, det stämmer och det fungerar tillräckligt bra för mig. En fas är oftast inte belastad högt under längre tid.chaffis75 skrev:Intressant.. Hur styrs denna idag då? Är de fasen som är mest belastad som styr då?Osccar skrev:Jag har en Easee där lastbalanseringen numera är igång. Dock inte med optimering per fas.
Re: Vilken laddbox?
Ja detta skulle garanterat duga för mig också. De viktiga är att inga säkringar ska gå..Osccar skrev:Ja, det stämmer och det fungerar tillräckligt bra för mig. En fas är oftast inte belastad högt under längre tid.chaffis75 skrev:Intressant.. Hur styrs denna idag då? Är de fasen som är mest belastad som styr då?Osccar skrev:Jag har en Easee där lastbalanseringen numera är igång. Dock inte med optimering per fas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19