Q4 leveranser
Moderator: Redaktion
Q4 leveranser
Produktion
61 394 Model 3
25 161 Model S och X
86 555 Totalt
Leveranser
63 150 Model 3
13 500 Model S
14 050 Model X
90 700 totalt
http://ir.tesla.com/news-releases/news- ... ncing-2000
61 394 Model 3
25 161 Model S och X
86 555 Totalt
Leveranser
63 150 Model 3
13 500 Model S
14 050 Model X
90 700 totalt
http://ir.tesla.com/news-releases/news- ... ncing-2000
Re: Q4 leveranser
Grymt bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Q4 leveranser
Tesla meddelar samtidigt att bolaget sänker priset på Model S, Model X och Model 3 i USA med 2.000 dollar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Q4 leveranser
Och samtidigt ser TSLA ut att rasa 10% när börsen öppnar strax.
Världen är upp å ner..
Världen är upp å ner..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Q4 leveranser
Pga minskningen av incitamentet Intressant grepp.Zalman3 skrev:Tesla meddelar samtidigt att bolaget sänker priset på Model S, Model X och Model 3 i USA med 2.000 dollar.
Hade varit kul att se siffrorna per månad. December måste ha varit en stor leveransmånad för Tesla, kanske bäst säljande bilen i US?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Q4 leveranser
Tycker inte det är ologiskt.taliz skrev:Och samtidigt ser TSLA ut att rasa 10% när börsen öppnar strax.
Världen är upp å ner..
Förväntan var 92000 levererade och man hamnade ju något lägre, personligen tror jag dock aktien faller mer av två andra skäl:
* Prissänkningen på $2000 som vissa säkert tolkar som efterfrågeminskning (samt att den ju slår direkt på marginalerna).
* Oro för efterfrågan i Europa. Svårt att bedöma hur pålitliga siffrorna är, men de estimat som cirkulerar ang Model 3 beställningar är iaf långt under vad jag hade förväntat mig.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Q4 leveranser
Har de svenska priserna också sänkts med 20.000kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Q4 leveranser
Inte bara reservationshållare som beställer.
More than three quarters of Model 3 orders in Q4 came from new customers, rather than reservation holders.
Re: Q4 leveranser
Varför skulle de sänkas när sänkningen i USA beror pga minskat bidrag till kunderna i USA?Zalman3 skrev:Har de svenska priserna också sänkts med 20.000kr?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Q4 leveranser
Det finns väl inga reservationshållare kvar i USA? För övriga världen kan man väl inte beställa om man inte är reservationshållare?vigge50 skrev:Inte bara reservationshållare som beställer.
More than three quarters of Model 3 orders in Q4 came from new customers, rather than reservation holders.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Q4 leveranser
Finns nog rätt många reservationshållare kvar i USA eftersom de väntar på Standard Range.Jeppe_E skrev:Det finns väl inga reservationshållare kvar i USA? För övriga världen kan man väl inte beställa om man inte är reservationshållare?vigge50 skrev:Inte bara reservationshållare som beställer.
More than three quarters of Model 3 orders in Q4 came from new customers, rather than reservation holders.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Q4 leveranser
Fast, den blir ju lite svår att förklara för kunderna, eller hur? Eftersom bilen de facto kan säljas för ett visst pris i USA, där prisbilden för omvärden baserar sig på just försäljningspriset i USA (med påslag + skatt/tull)Svenssons skrev:Varför skulle de sänkas när sänkningen i USA beror pga minskat bidrag till kunderna i USA?Zalman3 skrev:Har de svenska priserna också sänkts med 20.000kr?
Före sänkningen kostade en Model 3, 12,45 SEK per USD
Nu kostar den 12,94 SEK per USD.
Även om prissättningen är divergerad, så bygger den ändå på ett faktiskt försäljningspris. Jag tror detta kommer att leda till en viss diskussion i media.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Q4 leveranser
Nej, förlåt. Fel formulerat av mig. Eftersom design studion i USA är öppen sedan länge, så är det väl inte konstigt alls att de flesta som beställer en model 3 är "nya" kunderSvenssons skrev:Finns nog rätt många reservationshållare kvar i USA eftersom de väntar på Standard Range.Jeppe_E skrev:Det finns väl inga reservationshållare kvar i USA? För övriga världen kan man väl inte beställa om man inte är reservationshållare?vigge50 skrev:Inte bara reservationshållare som beställer.
More than three quarters of Model 3 orders in Q4 came from new customers, rather than reservation holders.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Q4 leveranser
Varför? Det är ju på detta sätt som alla övriga multinationella företag sätter sina priser. Tesla har visserligen jobbat på annat sätt tidigare men de sänkte t.ex. priset i Kina för en dryg månad sedan utan att priset sänktes på övriga marknader:Jeppe_E skrev:Fast, den blir ju lite svår att förklara för kunderna, eller hur? Eftersom bilen de facto kan säljas för ett visst pris i USA, där prisbilden för omvärden baserar sig på just försäljningspriset i USA (med påslag + skatt/tull)Svenssons skrev:Varför skulle de sänkas när sänkningen i USA beror pga minskat bidrag till kunderna i USA?Zalman3 skrev:Har de svenska priserna också sänkts med 20.000kr?
https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1NR0A6
När Tesla har produktion utanför USA så är det inte längre hållbart att basera världens priser på priset i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Q4 leveranser
Fast en reservationshållare är ju en definitionen av någon som har en deposition hos Tesla på 1k$. Många som sitter kvar på sin deposition, men inte går vidare i nästa steg eftersom de väntar på SR-modellen, men annullerar för den delen inte sin reservation. En ny kund är en kund som går rakt in i designstudion och betalar 2,5k$ direkt vid beställning och räknas därmed som en Ny kund.Jeppe_E skrev:Nej, förlåt. Fel formulerat av mig. Eftersom design studion i USA är öppen sedan länge, så är det väl inte konstigt alls att de flesta som beställer en model 3 är "nya" kunderSvenssons skrev:Finns nog rätt många reservationshållare kvar i USA eftersom de väntar på Standard Range.Jeppe_E skrev:Det finns väl inga reservationshållare kvar i USA? För övriga världen kan man väl inte beställa om man inte är reservationshållare?vigge50 skrev:Inte bara reservationshållare som beställer.
More than three quarters of Model 3 orders in Q4 came from new customers, rather than reservation holders.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Q4 leveranser
Vad jag menar är att varje marknad i sig har ju egna förutsättningar för prissättning, lokala skatter/tull/löneläge/köpkraft etc. Men om inget av dessa ändrar sig i förhållande till ursrungsvarans pris, så rubbas ju förhållandet där vissa marknader får betala ett till synes orimligt högt pris för produkten. Tesla har väl ännu inte tillverkning utanför USA så det är i sig ointressant.Svenssons skrev:Varför? Det är ju på detta sätt som alla övriga multinationella företag sätter sina priser. Tesla har visserligen jobbat på annat sätt tidigare men de sänkte t.ex. priset i Kina för en dryg månad sedan utan att priset sänktes på övriga marknader:Jeppe_E skrev:Fast, den blir ju lite svår att förklara för kunderna, eller hur? Eftersom bilen de facto kan säljas för ett visst pris i USA, där prisbilden för omvärden baserar sig på just försäljningspriset i USA (med påslag + skatt/tull)Svenssons skrev:Varför skulle de sänkas när sänkningen i USA beror pga minskat bidrag till kunderna i USA?Zalman3 skrev:Har de svenska priserna också sänkts med 20.000kr?
https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1NR0A6
När Tesla har produktion utanför USA så är det inte längre hållbart att basera världens priser på priset i USA.
Allt beror ju på hur försäljningen av Model 3 går i EU. Om försäljningen avstannar i en alltför hög utsträckning, så är ju priset satt för högt. Det var väl redan så att model 3 fick en högre SEK/USD pga att bilen inte slutmonteras i EU (jämfört med S/X). Då kommer ju samma sak att ske i EU, att Tesla blir tvugna att absorbera en del av tullkostnaderna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Q4 leveranser
Ja, och eftersom de reservationshållare som vill ha en LR eller MR har kunnat beställa sin bil under en lång tid nu är det inte speciellt konstigt att majoriteten av de som nu köper en LR eller MR är nya kunder.helix skrev:Fast en reservationshållare är ju en definitionen av någon som har en deposition hos Tesla på 1k$. Många som sitter kvar på sin deposition, men inte går vidare i nästa steg eftersom de väntar på SR-modellen, men annullerar för den delen inte sin reservation. En ny kund är en kund som går rakt in i designstudion och betalar 2,5k$ direkt och därmed hoppar steget att reservera och räknas därmed som en Ny kund.
Re: Q4 leveranser
Ja? Jag ställde mig frågande till "Inte bara reservationshållare som beställer."helix skrev:Fast en reservationshållare är ju en definitionen av någon som har en deposition hos Tesla på 1k$. Många som sitter kvar på sin deposition, men inte går vidare i nästa steg eftersom de väntar på SR-modellen, men annullerar för den delen inte sin reservation. En ny kund är en kund som går rakt in i designstudion och betalar 2,5k$ direkt vid beställning och räknas därmed som en Ny kund.
För det är väl rätt självklart att det är så Det går ju inte längre att vara reservationshållare i USA.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Q4 leveranser
Grundpoängen med det som vigge50 skrev är att tre fjärdedelar av alla beställningar kommer från icke reservationshållare. Det har ju varit många som varit negativa och spekulerat i att efterfrågan på Model 3 till stor del har kunnat utläsas i antal reservationer. Detta är ju ett bevis på att så inte är fallet, utan att det tillkommer många nya kunder som tidigare inte varit en del av statistiken för hur stor efterfrågan i USA är.Jeppe_E skrev:Ja? Jag ställde mig frågande till "Inte bara reservationshållare som beställer."helix skrev:Fast en reservationshållare är ju en definitionen av någon som har en deposition hos Tesla på 1k$. Många som sitter kvar på sin deposition, men inte går vidare i nästa steg eftersom de väntar på SR-modellen, men annullerar för den delen inte sin reservation. En ny kund är en kund som går rakt in i designstudion och betalar 2,5k$ direkt vid beställning och räknas därmed som en Ny kund.
För det är väl rätt självklart att det är så Det går ju inte längre att vara reservationshållare i USA.
Det är ju tusentals reservationshållare som sitter lugnt i båten och väntar på SR. Så visst går det fortfarande att vara reservationshållare. Däremot kan det inte tillkomma nya reservationshållare
Re: Q4 leveranser
2017 Q3 – 260 produced and 222 delivered, difference 38 (38 in deliveries)helix skrev:Grundpoängen med det som vigge50 skrev är att tre fjärdedelar av alla beställningar kommer från icke reservationshållare. Det har ju varit många som varit negativa och spekulerat i att efterfrågan på Model 3 till stor del har kunnat utläsas i antal reservationer. Detta är ju ett bevis på att så inte är fallet, utan att det tillkommer många nya kunder som tidigare inte varit en del av statistiken för hur stor efterfrågan i USA är.Jeppe_E skrev:Ja? Jag ställde mig frågande till "Inte bara reservationshållare som beställer."helix skrev:Fast en reservationshållare är ju en definitionen av någon som har en deposition hos Tesla på 1k$. Många som sitter kvar på sin deposition, men inte går vidare i nästa steg eftersom de väntar på SR-modellen, men annullerar för den delen inte sin reservation. En ny kund är en kund som går rakt in i designstudion och betalar 2,5k$ direkt vid beställning och räknas därmed som en Ny kund.
För det är väl rätt självklart att det är så Det går ju inte längre att vara reservationshållare i USA.
Det är ju tusentals reservationshållare som sitter lugnt i båten och väntar på SR. Så visst går det fortfarande att vara reservationshållare. Däremot kan det inte tillkomma nya reservationshållare
2017 Q4 – 2,425 produced and 1,542 delivered, difference 883 (921 in deliveries)
2018 Q1 – 9,766 produced and 8,182 delivered, difference 1,584 (2,505 in deliveries)
2018 Q2 – 28,578 produced and 18,449 delivered, difference 10,129 (12,634 in deliveries)
2018 Q3 – 53,239 produced and 56,065 delivered, difference -2,826 (9,808 in deliveries)
2018 Q4 – ?
Källa:
https://insideevs.com/tesla-model-3-inv ... ales-rush/
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Q4 leveranser
Och under Q4 levererade de 1756 bilar fler än producerade vilket betyder en skillnade på 8052. Sen så ska ju inte alla som produceras säljas, allt från krocktester, fel i produktionen, testbilar för Tesla själv mm. Tesla säger själv att 1010 Model 3 var påväg till kunder vilket minskar siffran ytterligare till 7042. Låter högt för egna tester och show room men där finns en del av förklaringen.Jeppe_E skrev:2017 Q3 – 260 produced and 222 delivered, difference 38 (38 in deliveries)helix skrev:Grundpoängen med det som vigge50 skrev är att tre fjärdedelar av alla beställningar kommer från icke reservationshållare. Det har ju varit många som varit negativa och spekulerat i att efterfrågan på Model 3 till stor del har kunnat utläsas i antal reservationer. Detta är ju ett bevis på att så inte är fallet, utan att det tillkommer många nya kunder som tidigare inte varit en del av statistiken för hur stor efterfrågan i USA är.Jeppe_E skrev:Ja? Jag ställde mig frågande till "Inte bara reservationshållare som beställer."helix skrev:Fast en reservationshållare är ju en definitionen av någon som har en deposition hos Tesla på 1k$. Många som sitter kvar på sin deposition, men inte går vidare i nästa steg eftersom de väntar på SR-modellen, men annullerar för den delen inte sin reservation. En ny kund är en kund som går rakt in i designstudion och betalar 2,5k$ direkt vid beställning och räknas därmed som en Ny kund.
För det är väl rätt självklart att det är så Det går ju inte längre att vara reservationshållare i USA.
Det är ju tusentals reservationshållare som sitter lugnt i båten och väntar på SR. Så visst går det fortfarande att vara reservationshållare. Däremot kan det inte tillkomma nya reservationshållare
2017 Q4 – 2,425 produced and 1,542 delivered, difference 883 (921 in deliveries)
2018 Q1 – 9,766 produced and 8,182 delivered, difference 1,584 (2,505 in deliveries)
2018 Q2 – 28,578 produced and 18,449 delivered, difference 10,129 (12,634 in deliveries)
2018 Q3 – 53,239 produced and 56,065 delivered, difference -2,826 (9,808 in deliveries)
2018 Q4 – ?
Källa:
https://insideevs.com/tesla-model-3-inv ... ales-rush/
Q4 leveranser
Nä, det var väl mer ett uttryck för att jag tyckte siffrorna var oväntat bra. Men marknaden tyckte annorlunda.Legato skrev:Tycker inte det är ologiskt.taliz skrev:Och samtidigt ser TSLA ut att rasa 10% när börsen öppnar strax.
Världen är upp å ner..
Förväntan var 92000 levererade och man hamnade ju något lägre, personligen tror jag dock aktien faller mer av två andra skäl:
* Prissänkningen på $2000 som vissa säkert tolkar som efterfrågeminskning (samt att den ju slår direkt på marginalerna).
* Oro för efterfrågan i Europa. Svårt att bedöma hur pålitliga siffrorna är, men de estimat som cirkulerar ang Model 3 beställningar är iaf långt under vad jag hade förväntat mig.
Om Tesla inte får in tillräckligt med orders från de som reserverat i EU/Kina, eller om leveranserna drar ut på tiden, då kommer nog aktien åka utför rejält.
Blir intressant att se om dom öppnar för icke reservationshållare i EU/Kina snart. Skulle ju vara ett ganska tydligt tecken på att de inte fått tillräckligt med orders.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Q4 leveranser
InsideEVs estimates that Tesla sold an astounding 25,250 Model 3 in December 2018
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Q4 leveranser
Det är inte tillräckligt för att klättra mer i årslistan men kanske kan kämpa om förstaplatsen för december.Zalman3 skrev:InsideEVs estimates that Tesla sold an astounding 25,250 Model 3 in December 2018
http://www.goodcarbadcar.net/2018/12/no ... n-america/
Re: Q4 leveranser
Teslas omsättning borde bli runt 7,4 miljarder dollar Q4, varav 0,4 miljarder dollar för Tesla energy.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension