Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av DSV »

Under jullovsturnén så hann jag av en händelse se både laddaren i Strömstad och ett pågående bygge vid Varbergsrasta. Det senare hade elskåp på plats och fundamenten som väntade på att bli nedgrävda. Kul att se men var lite förvånad över att det bara är fyra laddpunkter på resp. plats. När man läser om de tyska tillverknas egna utsagor om sina elbilssatsningar så hade jag förväntat mig att de pangat på med betydligt fler stationer på varje plats. Det är väl inte mycket att vänta på. Tesla har ju minst tolv stationer på varje ställe längs E6.
Lite kul att se hur en del norska SuC expanderat, där börjar det på riktigt ge kundunderlag för kringliggande restauranger etc.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

DSV skrev:
Under jullovsturnén så hann jag av en händelse se både laddaren i Strömstad och ett pågående bygge vid Varbergsrasta. Det senare hade elskåp på plats och fundamenten som väntade på att bli nedgrävda. Kul att se men var lite förvånad över att det bara är fyra laddpunkter på resp. plats. När man läser om de tyska tillverknas egna utsagor om sina elbilssatsningar så hade jag förväntat mig att de pangat på med betydligt fler stationer på varje plats. Det är väl inte mycket att vänta på. Tesla har ju minst tolv stationer på varje ställe längs E6.
Lite kul att se hur en del norska SuC expanderat, där börjar det på riktigt ge kundunderlag för kringliggande restauranger etc.
Ionity Stenungsund verkar ju bygga för 12 st laddpunkter, så det varierar en del. Troligtivs bygger de så att det är lätt att bygga ut senare om det behövs.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:
DSV skrev:
Under jullovsturnén så hann jag av en händelse se både laddaren i Strömstad och ett pågående bygge vid Varbergsrasta. Det senare hade elskåp på plats och fundamenten som väntade på att bli nedgrävda. Kul att se men var lite förvånad över att det bara är fyra laddpunkter på resp. plats. När man läser om de tyska tillverknas egna utsagor om sina elbilssatsningar så hade jag förväntat mig att de pangat på med betydligt fler stationer på varje plats. Det är väl inte mycket att vänta på. Tesla har ju minst tolv stationer på varje ställe längs E6.
Lite kul att se hur en del norska SuC expanderat, där börjar det på riktigt ge kundunderlag för kringliggande restauranger etc.
Ionity Stenungsund verkar ju bygga för 12 st laddpunkter, så det varierar en del. Troligtivs bygger de så att det är lätt att bygga ut senare om det behövs.
Och den i Malmö har 6 fundament på plats.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

TCS-medlemmen "rasssta" har sammanställt en utmärkt sida med Ionity-data:

https://www.ionitychargers.com/

Med hjälp av det underlaget så har jag uppdaterat min graf över live/target.

Beroende på var man sätter starttidpunkt för 400-målet så ser ju kurvan olika bra ut, i mitt exempel så har jag lagt in två "målkurvor" enligt följande:
  • Target: starttidpunkt 2018-09-01 (400-målet lanserades?)
    Target2: starttidpunkt 2018-04-17 (första stationens färdigställande)
ionity.png
Jag struntade i trendlinjen den här gången, linjär blir väldigt dålig efter juluppehållet, och ingen av de andra Excel-modellerna ger något vettigt resultat, det skulle nog matchas mot en S-kurva för att det skall bli användbart. Siffrorna är månadsbalanser så 201901 kommer sannolikt att se mycket bättre ut om några veckor.

Är det någon som har en åsikt om vilket startdatum som är mest relevant att använda?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Jag hittade en artikel där det angavs delmålen 50 stationer vid utgången av 2018 och 400 vid utgången av 2020.

Lägger man in detta som målkurva så ser det ut enligt följande:
ionity.png
Detta kanske är "bästa" målkurvan att använda?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

P.S. målet för antal laddstolpar per station 2018 är sex, det når man inte, snittet är bara 4.4 för de första 47 stationerna i drift.
Delmålen för 2018 uppfylldes till 94% för antal stationer (47/50), men för antal stolpar bara till 69% (206/300).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

fth skrev:
P.S. målet för antal laddstolpar per station 2018 är sex, det når man inte, snittet är bara 4.4 för de första 47 stationerna i drift.
Delmålen för 2018 uppfylldes till 94% för antal stationer (47/50), men för antal stolpar bara till 69% (206/300).

/fth
Delmålet för 2018 var 100 driftsatta stationer, vilket kommunicerades i ett pressmeddelande i slutet av 2017. Att man nu har tagit bort detta pressmeddelande från sin hemsida och reviderat målet är en annan femma :)

http://teslaclubsweden.se/ionity-laddnatverk/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

helix skrev:
Delmålet för 2018 var 100 driftsatta stationer, vilket kommunicerades i ett pressmeddelande i slutet av 2017.
Nja, det mål som kommunicerades november 2017 var 50 stationer vid slutet at 2018:
A total of 50 locations will be in service by the end of 2018.
Detta pressmeddelande citerades av flera källor vid den tidpunkten, t.ex.:

https://cleantechnica.com/2017/11/05/da ... rk-europe/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

fth skrev:
helix skrev:
Delmålet för 2018 var 100 driftsatta stationer, vilket kommunicerades i ett pressmeddelande i slutet av 2017.
Nja, det mål som kommunicerades november 2017 var 50 stationer vid slutet at 2018:
A total of 50 locations will be in service by the end of 2018.
Detta pressmeddelande citerades av flera källor vid den tidpunkten, t.ex.:

https://cleantechnica.com/2017/11/05/da ... rk-europe/

/fth
Inte för det spelar så stor roll egentligen, men den länken du bifogade citerar pressreleasen felaktigt :)

Detta stod i pressreleasen:

“A total of 20 stations will be opened to the public this year, located on major roads in Germany, Norway and Austria, at intervals of 120 km, through partnerships with “Tank & Rast”, “Circle K” and “OMV”. Through 2018, the network will expand to more than 100 stations, each one enabling multiple customers, driving different manufacturer cars, to charge their vehicles simultaneously.”


Finns bland annat publicerat på Electrek:
https://electrek.co/2017/11/03/ultra-fa ... olkswagen/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Då är det beroende på vilken confimation bias man har vilken siffra man går efter.
A) vill man att ionity failar så väljer man 100 stalls "verkligheten" och skrattar hahaha de har missat målet.

B) vill man att ionity lyckas väljer man 50 stalls då den pekar på att de "on track".

inte konstigt att folk pratar om fake news när inte ens verkligheten stämmer övens med verkligheten.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
Då är det beroende på vilken confimation bias man har vilken siffra man går efter.
A) vill man att ionity failar så väljer man 100 stalls "verkligheten" och skrattar hahaha de har missat målet.

B) vill man att ionity lyckas väljer man 50 stalls då den pekar på att de "on track".

inte konstigt att folk pratar om fake news när inte ens verkligheten stämmer övens med verkligheten.

Eller ett så kallat moving target ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

helix skrev:
Inte för det spelar så stor roll egentligen, men den länken du bifogade citerar pressreleasen felaktigt :)
Ha, där ser man! :)

Det betyder väl att vi borde använda 2018=100 och 2020=400 som delmål och utgå från ett startdatum 2018-01-01?

Då blir grafen enligt följande, tyvärr betydligt mindre trevlig än tidigare:
ionity.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Ja man brukar säga att sikta mot stjärnorna och hamna i trädtopparna.
Fast räknar men inte med tillräcklig flykthastighet så kommer man inte till stjärnorna utan jordens gravitation dra tillbaka drömmen till jorden. som en pannkaka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Geografisk täckning börjar dock likna något, om man räknar med c:a 250km radie från varje Ionity-station så blir aktuell "täckningskarta" enligt följande:
IonityGeo.png
Fortfarande långt från SuC-täckning, men på god väg!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av halper »

Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

halper skrev:
Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Den kartan gjorde jag i Excel 3D Maps, men det finns många online-verktyg för samma syfte. Problemet brukar oftast inte vara att producera kartan, utan att få fram användbart data, jag vet t.ex. inte var man kan hitta alla CCS-laddare korrekt geokodade...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

halper skrev:
Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Den här sidan finns ju:
https://ccs-map.eu/
men jag kan inte få "Show radius" att fungera, är det någon som får fram "täckning" i den kartan?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Mickep skrev:
tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...
"What Has Been Seen Cannot Be Unseen" (gammalt djungelordspråk)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
vigge50 skrev:
Mickep skrev:
tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...
"What Has Been Seen Cannot Be Unseen" (gammalt djungelordspråk)
/fth
Tänkte på det men kom inte ihåg exakta meningen.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av halper »

fth skrev:
halper skrev:
Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Den här sidan finns ju:
https://ccs-map.eu/
men jag kan inte få "Show radius" att fungera, är det någon som får fram "täckning" i den kartan?

/fth
Ja, där ser man! Tråkigt att det inte fungerar för mig heller. Kanske inte använder rätt version av Mozilla Chrome Edge 5. Jag kör med djungelvrål på mitt päron.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av wilfried »

halper skrev:
fth skrev:
halper skrev:
Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Den här sidan finns ju:
https://ccs-map.eu/
men jag kan inte få "Show radius" att fungera, är det någon som får fram "täckning" i den kartan?

/fth
Ja, där ser man! Tråkigt att det inte fungerar för mig heller. Kanske inte använder rätt version av Mozilla Chrome Edge 5. Jag kör med djungelvrål på mitt päron.
Man måste välja ett laddställe, då får man en radie runt den ... :roll:
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

wilfried skrev:
Man måste välja ett laddställe, då får man en radie runt den ... :roll:
Ja, så var det ju! Då är det ju fullkomligt oanvändbart, iaf om man vill ha en "täckningskarta" :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
fth skrev:
vigge50 skrev:
Mickep skrev:
tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...
"What Has Been Seen Cannot Be Unseen" (gammalt djungelordspråk)
/fth
Tänkte på det men kom inte ihåg exakta meningen.
Ja, det är som med BMW i8, jag kan inte längre se den utan att se at den skiter ut en Porsche 911, designen är helt förstörd för mig.
5B63EDA0-B3D0-4838-8B76-03A63F4F3F62.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar