Visst, "tänk om". Men vad säger att Leaf skulle vara möjlig att bygga/sälja billigare än andra? Vad jag vet har de inga ess i rockärmen.Henrik Torphammar skrev:Leaf finns faktiskt som sedan också, visste ni det? Tänk en sådan med 40kWh av modernare snitt som väger mindre, CCS 100kW, 3fas, sänkningssats på -70mm och prislapp på 249.900kr före rabatter eller bonusar. Då hade vi haft en helt okej motsvarighet till Ioniq fast bättre på många punkter. Rent av en Model 3 utmanare faktiskt.Grimlos skrev:Jag finner räckvidden på 40 kWh vara fullt tillräcklig. Det jag hade föredragit är snabbare laddning DC och förmodligen Ccs. Uppgraderar Nissan 40 kWh med det och gärna lite bättre batteritempreglering blir Leaf en höjdare.
CCS med 100kw lär dessutom vara svårt/omöjligt med ett litet, "billigt", luftkylt 40kwh paket. Även med 62kwh lär det bli svårt mer än extremt korta perioder vid precis rätt förutsättningar(temp, laddnivå, osv).
Med det sagt kommer det såklart att komma en bil som klarar att ladda med 100kw, med ca 40kwh batteri, för runt 250k.
Men kommer det vara en Leaf som är först? Jag tror inte det. Tror mer på tex VW ID i så fall.
De har ju sagt att den ska kosta från 25k euro, den kommer ha CCS med hög kapacitet, och minsta modellen ryktas ha runt just 40kwh. Men, time will tell...